Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@12:23:29 GMT

امیکرون و هشدارهایی که باید جدی بگیریم

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۰۷۲۵

امیکرون و هشدارهایی که باید جدی بگیریم

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،سویه امیکرون به دست کم ۳۸ کشور جهان رسیده و در آمریکا نیز ۱۰ مورد از آن دست کم در شش ایالت پدیدار شده است.

دانشمندان آفریقای جنوبی با تأکید بر نگرانی‌های فزاینده در خصوص سویه جدید کرونا که اُمیکرون نام دارد، اعلام کردند این سویه جدید به نظر می‌رسد سرعت سرایتش بیش از دو برابر سویه دلتاست که پیش از این به عنوان مسری‌ترین سویه کرونا در نظر گرفته شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این دانشمندان، شیوع سریع این سویه ویروس ناشی از مسری بودن این سویه از یکسو و دیگری توانایی آن در «در رفتن» از سیستم ایمنی بدن است؛ هر چند میزان تأثیر هر کدام از این عوامل هنوز مشخص نیست.

پگاه لَرکی، متخصص ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سازمان جهانی بهداشت، گروه مشاوران فنی سازمان بهداشت جهانی که تکامل ویروس کرونا را رصد می نمایند و اثر جهش های جدید ویروس را بر روی عملکرد و رفتار آن بررسی میکنند، سویه جدیدی را که در تاریخ ۲۴ نوامبر امسال توسط آفریقای جنوبی معرفی شد، را یک واریانت نگران کننده اعلام نمودند. این واریانت که اومیکرون Omicron نامیده می شود علاوه بر جهش های جدید حامل جهش هایی مشابه واریانت های آلفا، بتا، گاما و دلتا نیز می باشد و در مجموع به عنوان پنجمین واریانت نگران کننده شناخته می شود.

وی با اشاره به احتمال افزایش سرایت پذیری ویروس اومیکرون بیان کرد: اطلاعات اولیه نشان دهنده احتمال بالای عفونت با این ویروس در مقایسه با دیگر انواع ویروس بیماری کووید۱۹ است چرا که در فاصله ۱۰ روز تعداد مبتلایان با این واریانت جدید در تمام مناطق آفریقای جنوبی در حال افزایش می باشد و تمام ۷۷ مبتلای به کووید۱۹ از منطقه ایی به نام گاتنگ در این کشور همگی مبتلا به واریانت جدید می باشند که تعدادی از آنان نیز قبلا واکسینه شده بودند. ظاهرا تخمین های اولیه حاکی است اومیکرون حدود ۵۰۰ درصد (۵ برابر) قدرت سرایت بیشتری نسبت به سویه ووهان دارد که این عدد برای سویه دلتا ۷۰ درصد (کمتر از ۲ برابر) بوده است. انگلستان نیز این واریانت را در لیست تحت بررسی جدی خود قرار داده و کلیه پروازهای خود از و به افریقای جنوبی و کشورهای همسایه آن را تا اطلاع ثانوی متوقف نموده.

وی اظهار نمود: مواردی از ابتلا با این ویروس در ۱۷ کشور و منطقه در جهان شناسایی شده است و بنابر اعلام ویروس شناسان و ژنتیک دانان اومیکرون دارای ۳۰ جهش جدید در ناحیه پروتئین اسپایک است لذا بیم آن می‌رود که اثر آنتی بادی های حاصل از عفونت قبلی با کرونا یا ناشی از واکسن بر اومیکرون کمتر باشد، از طرفی این واریانت بسیار شبیه به نوع لامبدا و بتاست که می‌توانند از سیستم ایمنی طبیعی افراد فرار کنند.

وی درباره تشخیص کرونای اومیکرون بیان کرد: کارشناسان اعلام کرده‌اند که تست روتین پی سی آر (PCR) نمی‌تواند جزء ژن S را شناسایی کند و برای تشخیص آن باید از یک نوع PCR خاص استفاده کرد. اما تست PCR هنوز ابتلا به بیماری را با شناسایی جز E و N انحام میدهد.

لرکی اظهار کرد: از آنجایی که در کشور ما ساختار توالی یابی ژنوم ویروس برای شناسایی واریانت ها رایج نیست، اکنون نمی‌دانیم که این ویروس وارد کشور شده است یا خیر، اما گزارشات نشان می دهد که یک خانم بلژیکی که واکسن نیز زده از ترکیه به مصر و از مصر به بلژیک سفر کرده است لذا این احتمال وجود دارد که واریانت اومیکرون در کشورهای همسایه ما مثل ترکیه وجود داشته باشد و یا حتی وارد ایران گردیده و به همین دلیل انجام مطالعات توالی یابی ژنوم ویروس برای اطلاع از واریانت‌های جدید در کشور ضروری به نظر می‌رسد.

لرکی با اشاره به علائم ابتلا به کرونای اومیکرون اظهار کرد: علائم واریانت اومیکرون کمی غیر معمول تر است و بر اساس گزارش یک پزشک آفریقای جنوبی در اوایل نوامبر ۲۰۲۱ تعداد بیمار با علائم غیر نامعمول شناسایی شدند که اغلب آن ها را مردان جوانی که واکسن دریافت نکرده بودند تشکیل می دادند.

وی افزود: این بیماران که مبتلا به کرونای اومیکرون بودند علائمی مانند از دست دادن حس بویایی و چشایی نداشتند بلکه در اغلب آن ها خستگی، درد عضلانی و سرفه خفیف که یک یا دو روز ادامه داشته بروز کرده است که اغلب این بیماران در منزل تحت مراقبت قرار گرفتند. البته در بین مبتلایان به این سویه جدید یک دختر بچه ۶ ساله با تب و ضربان قلب بالا نیز گزارش شده است که حال این کودک دو روز پس از بروز علایم بهتر شده بود.

وی ادامه داد: بنابر گزارش پزشکان آفریقای جنوبی مبتلایان به کرونای اومیکرون جوان و سالم بودند و هیچ بیماری زمینه ای نظیر دیابت و بیماری قلبی نداشتند، لذا در مورد میزان کشندگی ویروس اومیکرون در بیماران مسن یا بیماری‌های زمینه‌ای فعلاً نمی توان اظهار نظر کرد.

حسن رودگری مدیر پژوهشی سازمان نظام پزشکی کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر پرهیز از هر دو حالت کوچک شمردن یا بزرگنمایی ویروس امیکرون گفت: علیرغم گزارشات متعدد و مکرر از بسیار خفیف بودن شدت ابتلا به کووید ۱۹ ناشی از واریانت اومیکرون که از سراسر جهان می رسد اما هنوز نباید این ویروس را با بیش از ۵۰ جهش دست کم گرفت و هنوز برای اظهار نظر قطعی در مورد رفتار اومیکرون زود است. خوشبختانه مطالعات به سرعت و با جدیت توسط مراکز معتبر علمی بر روی این وا یانت جدید با نام علمی B.1.1.529 ادامه دارد.

رودگری گفت: امیدواریم به زودی اطلاعات دقیقتر و مطئین تری از آن منتشر شود. متاسفانه در ابتدا ژورنالیسم زرد و جو ملتهب حاکم بر فضای مجازی باعث نگرانی شدید و ترس و تشویش اذهان مردم شد که باید در شرایط فعلی به شدت از دامن زدن غیرضروری به آن پرهیز کرد. در جایی که علم و مراکز علمی در شرایط پاندمی به شدت وضعیت را رصد می کنند و تحقیقات ادامه دارد، نباید شبهه علم گرایان و یا منابع نامعتبر خبری میدان داری کنند.

وی افزود: هرچند سرعت هرچند سرعت انتقال واریانت اومیکرون و همچنین میزان عفونت مجدد در بین مبتلایان قبلی و واکسینه شده ها بیشتر به نظر می رسد اما خوشبختانه شدت بیماری بسیار کم است و چه بسا اگر نهایتا اثبات شود که رفتار و رویه واریانت اومیکرون همین است چه بهتر که بر واریانت های قبلی غلبه کند تا با آسیب کمتر به ایمنی جمعی در جهان نزدیک شویم به شرطی که بعدا عوارض بلند مدت یا تاخیری جدی برای آن کشف نشود، کما اینکه ساعاتی پیش سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که بهتر است جهان عکس العملی معقول و در حد اومیکرون از خود نشان دهد.

دکتر رودگری اضافه کرد: طبق اطلاعات موجود تغییرات بارزی در تظاهرات بالینی این واریانت جدید گزارش نشده است مگر اینکه علامتی مثل فقدان بویایی و چشایی کمتر و صعف و بی حالی کمی بیشتر گزارش می شود. از نظر اپیدمیولوژیک نیز ابتلای مردان جوان بیشتر است و احتمالا قدرت سرایت پذیری بیشتری دارد هرچند تا بحال شدت علائم ظاهرا کمتر بوده است.

دکتر رودگری افزود: در مجموع بهتر است ضمن حفظ آرامش منتظر نتیجه تحقیقات باشیم و اطلاعات خود را از مراکز و منابع معتبر و افراد و صاحب نظران مطمئن دریافت کنیم. به خاطر بسپاریم که توزیع ناعادلانه واکسن در جهان یا بالا بودن تعداد واکسن نزده ها جزو عوامل اصلی چرخش ویروس در بدن افراد و افزایش احتمال تولید واریانت های جدید است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونای امیکرون جهش ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۰۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • بازیگر ایرلندی برای حمایت از فلسطین تهدید شد/ خطر شغلی در پیش است
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک