Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

مدیرعامل اسبق راه آهن در مورد واگذاری مسئولیت راهبری تمامی پروژه های ریلی به شرکت راه آهن گفت: در قانون بر اساس ماده ۸۲ قانون سازمان برنامه، اختیار تعیین دستگاه اجرایی به پیشنهاد رئیس سازمان برنامه با هیئت وزیران است.

به گزارش تین نیوز، محسن پورسید آقایی در کلاب هاوس این شبکه خبری که در تاریخ 16 آبان برگزار شد، افزود: نامه جناب آقای رستم قاسمی به معنای انتقال پروژه‌ ها به راه آهن نیست بلکه ایشان به معاونت برنامه‌ریزی خودشان ابلاغ کرده اند بر اساس ماده ۸۲ ، تمهیدات انتقال را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: تمهیدات انتقال این است که سازمان برنامه با موضوع موافقت کند و در اختیار رئیس سازمان برنامه است که یک نامه مشترک با وزیر ذیربط به هیئت وزیران بنویسد و از هیئت  وزیران درخواست کند مجری طرح از هر طریقی که ممکن است تغییر دهد و چون هیئت وزیران تصویب می کند، بنابراین اختیار قانونی اش هم داده شده و اگر این کار انجام شود کاملاً قانونی است و در اینجا بحث خلاف قانون بودن صدق نمی کند.

بیشتر بخوانید: ماجرای یک ابلاغیه وزارتی + تصویر نامه اجرای همه پروژه های ریلی به شرکت راه آهن سپرده شد+ نظر کارشناسان

آقایی تاکید کرد: ضمن اینکه امسال باید این کار انجام می شود و اگر سال بعد مجلس در پیوست بودجه، نام مجری طرح ها را عوض کند که کلا طبق قانون مجلس تغییر می کند. اگر هم مجلس عوض نکند باز هیئت دولت دوباره سال بعد باید یک بار دیگر همین کار را انجام بدهد و یک بار دیگر باید دستگاه اجرایی را در خلال سال عوض کند.

به گزارش تین نیوز، این مقام اسبق راه آهن گفت: در مورد تاریخچه این اقدام؛ از ابتدا که شرکت ساخت تشکیل شد،  مجوز مجلس را نداشت، یعنی بر اساس اختیاراتی که به دولت داده شده، دولت این شرکت را بر اساس اختیارات وزیر وقت تشکیل داد و ساخت راه آهن، جاده ها، بزرگراه ها، بنادر و فرودگاه ها را از همه مجموعه ها جدا کرد با این دید که یک شرکت متمرکز درست شود که متولی همه زیربناهای کشور باشد و کار تخصصی سیویل و قراردادهای عمرانی را در وزارت راه انجام دهد که اساسنامه اش را نیز وزیر وقت تهیه کرد و به دولت فرستاد و در دولت تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید و عملیاتی شد.

آقایی با بیان این که در همان زمان اختلاف نظرهایی وجود داشت و در نهایت 2  سازمان یکی سازمان بنادر و یکی شرکت فرودگاه ها زیر بار نرفتند، گفت: این دستگاه ها هیچ وقت از این موضوع تبعیت نکرده و به شدت مقاومت کردند و وزارتخانه را هم قانع کردند که این تصمیم، تصمیم اشتباهی است و نمی شود توسعه بنادر را از سازمان بنادر گرفت یا فرودگاه های جدید را از شرکت فرودگاه ها گرفت، بنابراین فقط بخش جاده‌ای و بعد هم بخش راه‌ آهن به این شرکت منتقل شد.

او افزود: البته در دوره های مختلف در راه آهن همیشه این بحث وجود داشت که دوباره ساخت به راه آهن برگردد از جمله در دوران آقای دکتر آخوندی همین بحث به شدت دنبال شد، آقای آخوندی هم معتقد بود که حمل و نقل ریلی باید یک متولی داشته باشد، منتها واقعیت این است که آن موقع من خودم یک مقداری مقاومت کردم، نه به دلیل اینکه مخالف بودم به دلیل اینکه حجم کارهای راه‌ آهن را اینقدر زیاد می‌ کرد که این کار تبعات مختلفی داشت.

وی عنوان کرد: برای این که بشود این کار را انجام داد ترجیح دادیم یک تا 2 طرح بسیار مهم مثل راه آهن تهران به اصفهان که آن موقع خیلی جدی  و قرار بود ال‌سی برایش باز و منابعش تامین شود را انتخاب و به راه آهن منتقل کردیم سپس به هیئت دولت بردیم و کارهای اجرایی اش به راه آهن منتقل کردیه و در ادامه قرار شد در بین طرح ها، آنهایی که واقعاً فعال است را به راه آهن منتقل کنیم که  راه‌ آهن بی دلیل در انبوه پروژه‌ هایی که نه بودجه‌ ای دارد و نه فعلا خیلی جدی است  و نه خیلی خاصیتی دارد، درگیر نشود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین به صورت انتخاب شده پروژها را از شرکت ساخت می گرفتیم و به راه‌ آهن منتقل می کردیم. از طرف دیگر در واقع قرار شد مدیر عامل راه آهن، عضو هیئت مدیره شرکت ساخت شود که با بیان نظراتش و از این طریق در زمینه ساخت، یکپارچگی ایجاد کند.

آقایی گفت: یک سالی هم همینطور بود و بعد مجلس قانونی تصویب و عضویت در هیئت مدیره ها را ممنوع کرد، بنابراین این نوع هماهنگی متاسفانه با قانون اشتباه مجلس به هم خورد و راه آهن دوباره از این موضوع دور افتاد وگرنه شاید اگر کماکان همان سیاست دنبال می شد که برخی طرح‌ های مهم در راه آهن ادغام شود و  راه‌ آهن  مجری آنها باشد و در عین حال راه آهن عضو هیئت مدیره شرکت ساخت باشد و به عنوان یک عضو موثر نظارت کند و نظراتش را از طریق هیئت مدیره اعمال کند نتایج بهتری حاصل می شد. اما با قانون مجلس، ارتباط 2 شرکت به این شکل قطع شد و دوباره مثل قدیم از طریق وزارت راه انجام شد.

مدیرعامل اسبق راه آهن افزود: این تاریخچه ای بود که وجود داشت و حالا مجددا تصمیم گرفتند این کار را انجام بدهند اما تاکید می کنم این تصمیم به معنی انجام آن نیست زیرا تا سازمان برنامه قانع نشود و در دولت مطرح نکند و بعد در مجلس هم نمایندگان قانع نشوند که بسیار بعید است نمایندگان از همچین مسئله ای کوتاه بیایند، چون نمایندگان در شرکت ساخت از نظر اجرای پروژه های عمرانی در مناطق خودشان منافع زیادی دارند، این تصمیم انجام نمی شود.

او تاکید کرد: در هر صورت معتقدم این اقدام یک اعلام سیاست است و نه تصمیم اجرایی، باید ببینیم اولاً سازمان برنامه و هیئت دولت در این زمینه چه می‌کنند و در بودجه سال آینده، مجلس چه کار خواهد کرد و همچنین قدرت لابی گری و اغنای سازمان برنامه و بعد نمایندگان مجلس چقدر خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: قانون تین هیئت دولت بزرگراه شورای نگهبان وزارتخانه حمل و نقل بودجه نمایندگان مجلس سازمان برنامه و بودجه شرکت راه آهن هیئت وزیران رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی سازمان برنامه فرودگاه ها هیئت مدیره راه آهن شرکت ساخت آهن منتقل بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۵۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت باشگاه پرسپولیس، در روزهای اخیر مطالب نادرستی درباره دخالت و اعمال نظر مدیران باشگاه پرسپولیس در تخصیص سهام ترجیحی به کارکنان و پیشکسوتان باشگاه منتشر شده است.

در این ارتباط به اطلاع می‌رساند؛ مطابق ماده یک آئین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی، حداکثر ۵ درصد از سهام شرکت می‌تواند در قالب فروش سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان شرکت واگذار شود.

مواد قانونی در این ارتباط وجود دارد و در دسترس عموم است. تاکنون ۹۵ درصد سهام باشگاه پرسپولیس در قالب عرضه بلوکی و عرضه عمومی از محل افزایش سرمایه به بخش خصوصی واگذار شده است.

درخواست برای تخصیص سهام ترجیحی به اعضای باشگاه (حداقل دارای یک سال سابقه بیمه‌ای نزد باشگاه) نیز انجام شده است و سازمان خصوصی سازی سقف سهام اعطایی به هر فرد را مشخص می‌کند. در این ارتباط سازمان خصوصی‌سازی افراد شاغل در باشگاه با حکم مشاور را نیز اصلاً در زمره کارکنانی که به آن‌ها سهام تعلق می‌گیرد قرار نداد.

حسب اطلاع این باشگاه با توجه به حضور شرکت پیشکسوتان کهن و با تصمیم مقام‌های ذیربط، امور سهام مربوط به پیشکسوتان نیز از آن طریق در حال پیگیری است و تاکنون در خصوص اسامی و نحوه شناسایی پیشکسوتان، مکاتباتی با باشگاه صورت نگرفته است.

در نهایت تصمیم‌گیری درباره سهم بندی و نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان، سازمان خصوصی‌سازی و هیأت واگذاری است. باشگاه پرسپولیس نیز مانند تمام مراحل قبلی، مجری دستورالعمل ابلاغی در جهت انجام تکالیف مربوط به خود خواهد بود.

کد خبر 6092083

دیگر خبرها

  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت تصویب شد/ حداقل بگیران ۳۵ درصد
  • حداقل حقوق بازنشستگان 35 درصد افزایش یافت
  • تشکری هاشمی: قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین را فقط در سایت‌ها و فضای مجازی دیده‌ام
  • تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • تصویب طرح یادمان و جانمایی کاربری‌ها در تپه روضه الشهید
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان