Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@02:23:03 GMT

۶۶ شهید پرستار مدافع سلامت در دوران کرونا

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۵۲۸۹

۶۶ شهید پرستار مدافع سلامت در دوران کرونا

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر عباس عبادی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز پرستار با درود بر روح شهدای مدافع سلامت، گفت: اگر در هر حوزه بویژه حوزه سلامت نتوانیم از مشارکت مردم استفاده کنیم ممکن است به اهداف از پیش تعیین شده نرسیم. کار ما به عنوان یک کار تیمی به سلامت مردم کمک می کند. امیدواریم در دولت جدید مردم را بیشتر در تصمیم گیری های مرتبط با سلامت و آشنایی با حقوق دخالت دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون شک آگاهی بخشی و مشارکت آنان در بهبود شاخص‌های مرتبط با نظام سلامت موثر است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم طی روزهای پیش رو رویکرد نظام سلامت را تغییر دهیم‌. به اذعان متخصصان ما نظام سلامت را گران کنترل می‌کنیم که شاید بخشی از آن به مدیریت منابع انسانی بازمی گردد. تاکید بر استفاده از تکنولوژی‌های های‌تک و شاید توزیع نامناسب این موضوع سبب افزایش قیمت‌ها شده است‌. همکاران پرستار ما با توجه به دوره‌های آموزشی خود این مهارت، دانش و امکان برایشان میسر است که نقش آفرینی بیشتری در توسعه سلامت مردم داشته باشند. این نقد به ما وارد است که ما تنها بخش اندک توانایی همکاران پرستار را استفاده می کنیم، درحالی که اگر در کنار مردم باشیم و نقش پیشگیری و توانبخشی را افزایش دهیم، نیاز به این تعداد تخت بستری نخواهیم داشت چون پیشگیری کردیم. در دو دهه آینده با چالش پیری جمعیت مواجه می‌شویم که یکی از راهکارهای برون رفت از این موضوع توجه به نقش های دیگر پرستار است.

عبادی در پاسخ به سوال ایسنا درخصوص تعیین مصداق شهدای مدافع سلامت در حوزه پرستاری، اظهار کرد: آماری که به شکل قطعی از شهدای پرستاری در کمیته ۳ نفره تعیین مصداق شدند تعداد ۶۶ نفر پرونده شهادتشان قطعی شده است‌. همکارانی که در دوران کووید۱۹ مرحوم می‌شوند و بحث شهادت برایشان مطرح می‌شود یک فرایندی برایشان پیش بینی می‌شود که مصادیق آن در کمیته ۳ نفره انجام می‌شود. علت تفاوت آمار ارائه شده از سوی ما و سازمان نظام پرستاری، طولانی شدن پروسه تعیین مصادیق شهدا است که این انتقاد وارد است.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره وضعیت تبدیل قرارداد پرستاران، بیان کرد: نسبت تخت به پرستار دارای دو بخش پرستاران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای است. یک تخت به ازای پرستار حرفه‌ای ۱.۸ است و در مجموع یک تخت به ازای ۲.۵ نفر است‌ آنچه در شرایط موجود فراهم است نصف این عدد است و اکنون میانگین کشوری تخت به پرستار حدود ۰.۹ است و در برخی مناطق کمتر هم است. اگر همه کارکنان حوزه نظام سلامت با رابط های استخدامی متفاوت را بتوانیم تبدیل وضعیت دهیم بازهم با عدد استاندارد تفاوت داریم. در بسته حمایتی آماده شده وزارت بهداشت شامل ۶ بند است و یکی از بندها این بود که همه همکارانی که در حوزه کرونا داوطلبانه کنار مردم ماندند را تبدیل وضعیت کنیم، با دو هدف رفع کمبود و دوم حرمت نهادن به کسانی که کنار مردم خود ایستادند.

وی افزود: البته سازمان‌های خارج از وزارتخاته که تصمیم گیر هستند موانع قانونی مانند آزمون استخدامی را مطرح می‌کنند که در حال پیگیری است و نظام پرستاری هم کنار ما بوده است و امیدواریم به یک زبان مشترک برسیم. همکاران خارج از وزارت بهداشت باید اهمیت موضوعات مرتبط با سلامت را درک کنند. شاید بتوان از برخی اقلام حیاتی چشم پوشی کرد؛ اما حوزه سلامت چنین نیست. نظام سلامت حقوق اولیه شهروندی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: پرستار مدافع سلامت کرونا ویروس وزارت بهداشت نظام سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۵۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است

 زهره الهیان در حاشیه بازدید از نمایشگاه سلامت شهر که در بوستان لاله برپا شده است، با بیان اینکه پایتخت در هفته سلامت رنگ و بوی سلامتی به‌خود گرفته است اظهار داشت: اجرای بیش از ۱۶۰۰ برنامه سلامت محور در مناطق مختلف تهران و تسهیل در دسترسی مردم به خدمات سلامت محور از اقدامات ارزشمندی است که در این هفته انجام شده است و امیدواریم این روند بیش از گذشته ادامه پیدا کند. 

الهیان با یادآوری اینکه نیازمند ارتقای سلامت در همه ابعاد آن در جامعه هستیم، ادامه داد: نباید سلامت را محدود و منحصر به سلامت جسم دانست. متاسفانه وزارت بهداشت سلامت را در این حوزه تعریف می‌کند و ما در مجلس به وزیر بهداشت درباره این موضوع و توجه بیشتر به ابعاد دیگر سلامت تذکر داده و خواستار آن هستیم که برای پیشگیری از بیماری‌ها به موضوع سلامت روان مانند جسم نیز توجه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که رویکرد مجموعه‌مدیریت شهری در سه سال گذشته تا چه اندازه منطبق با نیاز‌های سلامت در ابعاد مختلف آن است، با تاکید بر اینکه شهرداری در حال پرکردن خلا فعالیت‌های مرتبط با سلامت روان شهروندان است گفت: خوشبختانه رویکرد مدیریت شهری و اداره کل سلامت شهرداری تهران در مسیر جبران خلا‌هایی است که در حوزه نشاط اجتماعی و پاسخ به مطالبات بر زمین مانده در حوزه سلامت روان و سلامت اجتماعی است. برگزاری رویداد‌هایی که اکنون‌در قالب سلامت شهر شاهد آن هستیم از جمله تلاش‌هایی است که در این مسیر شاهد آن هستیم. 

وی با اشاره به تاکید مقام‌معظم رهبری درباره مردمی کردن امور، موضوع مردمی سازی سلامت و مشارکت مردم در این حوزه را دارای اهمیت دانست و گفت: هر زمان که مردم در موضوعات مختلف وارد صحنه شوند، مقدار اثرگذاری برنامه‌ها در جامعه افزایش می‌یابد. حضور توام با نشاط و شادابی مردم در این نمایشگاه نمونه عینی از مشارکت پذیری مردم در این حوزه است چرا که قادر می‌شوند با ارتقای سطح سواد سلامت خود هم از خویش و هم از دیگران بهتر مراقبت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • فرصت خدمتگزاری به مردم بسیار محدود است
  • سیلوا: دوران حضورم در چلسی به پایان رسیده است
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • زرشناس: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • تضمین سلامت و رضایتمندی مردم«معمولان» در حوزه آرد و نان
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است