Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست کارگروه تخصصی علوم و فناوری­‌های نوین شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با موضوع اقدامات انجام شده درخصوص جذب و همکاری با متخصصان ایرانی خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست نمایندگان نهادهای مرتبط حضور داشتند و ضمن تبیین ابعاد حوزه مهاجرت، برنامه‌ها و راه‌کارهای این حوزه به میزبانی معاونت علمی و فناوری پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی قلعه‌نوی، رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با اشاره به پلتفرم جذب متخصصان ایرانی خارج از کشور گفت: در همکاری با سایر نهادها، دستگاه‌ها و فعالان این حوزه زمینه برای جذب و ماندگاری نخبگان در قالب اقامت کوتاه مدت و بلندمدت فراهم شده است.

وی افزود: همچنین با هدفمند کردن بورسیه‌ها و روند جذب دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌­ها، زمینه برای جذب نخبگان بیش از گذشته فراهم شده است و اخیرا با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ۱۰۰ نفر برتر کنکور افغانستان ۷۵ نفر جذب دانشگاه‌های برتر کشور شده‌اند.

ضرورت نهادسازی و سیاستگذاری در حوزه مهاجرت

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران نیز با تاکید بر ضرورت نهادسازی و اجرای برنامه‌های سیاستی مدون و یکپارچه در حوزه مهاجرت و جذب نخبگان گفت: در حال حاضر بر اساس آمارهای بین المللی حدود ۶۰ هزار دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در سایر کشورها داریم. همچنین جمعیت دانشجویان بین المللی کل جهان ۶.۱ میلیون نفر هستند.

به گفته این پژوهشگر حوزه مهاجرت، میل به مهاجرت ابتدا از جنس کسب دانش و تجربه و نیاز آموزشی بوده و به تدریج از سال ۲۰۰۷ به این سو، انگیزه‌های اقتصادی و کاری نیز دخیل می‌شود. یکی از پیشران‌های بازگشت و چرخش نخبگان، پیوندهای خانوادگی است و ایرانی‌ها تمایل دارند که با کشور، خانواده و اقوام خودشان در ایران ارتباط داشته باشند.

صلواتی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری راهبردی و منسجم در حوزه مهاجرت، افزود: تا زمانی که به یک هم افزایی و تفاهم مشترک نرسیم و در رویارویی با برنامه‌های جذب نخبگان کشورهای همسایه، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری دقیق و مدون نداشته باشیم، نمی توانیم در جذب نخبگان موفقیت حاصل کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های حمایتی برای جذب و بازگشت نخبگان گفت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، این روند برای بازگشت نخبگان آغاز شده است و تاثیر آن را اکنون در فعالیت دانش‌آموختگان ایرانی دانشگاه‌های برتر جهان در شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های خلاق و استارت‌آپ‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور مشاهده می‌کنیم.

صلواتی ادامه داد: طرح بازگشت نخبگان با رویکردی پویا و فعال منجر به ایجاد ادبیات و فرهنگ بازگشت آنان در بخش علمی، دانشگاهی و کسب و کارهای دانش‌بنیان شد.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران با اشاره به اجرای طرح‌های فعال، تاکید کرد: باید سیاست‌ها را به طور جامع و تعاملی اندازه‌گیری و سنجش کنیم و به فهم دقیقی از میزان اثرگذاری آن برسیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم توفیق یا عدم توفیقمان را بسنجیم. در این عرصه نیازمند سیاست‌گذاری، نهادسازی، هماهنگی، هم‌افزایی و اندازه‌گیری دقیق هستیم.

صلواتی از اهمیت اجرای گفتمان‌سازی فعال در سطح فعالان اجتماعی گفت و ادامه داد: توجه به برنامه‌های فعال در کشور و ضرورت سیاستگذاری‌های هدفمند از الزامات بازگشت متخصصان و جذب دانشجویان و نخبگان ایرانی و غیر ایرانی است.

وی بر اتخاذ راهبردهای پیش‌دستانه و هوشمند برای جلوگیری از سوء استفاده‌های رسانه‌های معاند از مقوله مهاجرت ایرانیان تاکید کرد و گفت: تقویت و انتشار منظم شاخص‌های کلیدی در حوزه مهاجرت برای سیاستگذاری داده‌محور و ایجاد پایگاه داده و بانک اطلاعاتی جامع از دیگر ضرورت‌ها برای شناخت وضعیت مهاجرت، بازگشت و ماندگاری ایرانیان و استفاده از مهاجرت به مثابه یک فرصت است.

جذب و مشارکت و همکاری بیش از ۲۳۰۰ نفر از نخبگان ایرانی

علی حسینی، معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان از سال ۱۳۹۴ موضوع مهاجرت نخبگان و استعدادهای برتر را مورد توجه قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به مهاجرت، چرخش نخبگان است و کسب دانش و ارتقای علمی و فناوری را منفی تلقی نمی‌کند و می‌کوشد تا ارتباط و تعامل نخبگان با کشور را حفظ کند و زمینه استفاده از ظرفیت‌های آنان فراهم شود.

حسینی با اشاره به این‌ که تلاش شده است تا برخی از چالش‌های بازگشت نخبگان حل شود، ادامه داد: مشکلات متعددی چون قطع ارتباط مؤثر با مراکز علمی و فناوری، عدم آشنایی با وضعیت علمی و فناوری کشور، خدمت سربازی، ارتباط با مراکز پژوهشی تخصصی مرتبط در داخل کشور و نحوه تردد از مشکلاتی بود که برای بازگشت و همکاری وجود داشت. تلاش شد با ایجاد ظرفیت همکاری در قالب پروژه‌های یک ساله یا دو ساله به شکلی که ارتباط فرد نخبه با خارج از کشور قطع نشود، بتواند جای خود را برای فعالیت و نقش آفرینی در کشور باز کند.

وی با اشاره به همکاری نخبگان با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز تخصصی علمی و فناوری کشور گفت: ظرفیت‌هایی مانند همکاری با مراکز علمی و فناوری، انتقال مهارت‌ها و قابلیت‌ها به کشور، ارتباط با استادان و محققان حوزه‌های مرتبط برای فارغ التحصیلان دکتری از دانشگاه‌های برتر خارج از کشور از محورهایی بود که اجرایی شد.

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به دستاوردهای این طرح اشاره کرد و افزود: در قالب این طرح، ۱۲۳۰ محقق پسادکتری جذب شد. همچنین ۲۸۵ طرح فناورانه، ۱۷۰ استاد مدعو و معین، ۴۲۰ استادیار جوان، ۳۰۰ کار آفرین جذب شد که تاسیس ۲۸۵ شرکت فناور و ۲۳۰۰ اشتغال مستقیم را به ارمغان آورد.

توجه به نوآوری‌ها در میزبانی از نخبگان

سیروس وطن خواه، رییس مرکز همکاری های تحوّل و پیشرفت ریاست جمهوری در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اهمیت رویکرد فعال در مقابل مقوله مهاجرت اظهار کرد: باید نوع نگاهمان به موضوع مهاجرت را مورد بازنگری قرار دهیم و ببینیم که این مسأله را امری مثبت، منفی یا به صورت یک امکان قابل بهره‌برداری تلقی می‌کنیم.

وی با تاکید بر استفاده از هوش مصنوعی و کلان داده در تحلیل داده‌ها و بانک‌های اطلاعاتی مربوط به حوزه مهاجرت، گفت: استفاده از این فناوری‌ها می‌تواند کمک کننده باشد و تصویری روشن و جامع از حوزه مهاجرت، محدودیت‌ها و فرصت‌هایش به ما بدهد.

وطن‌خواه با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از تجربیات جهانی در حوزه مهاجرت و چرخش نخبگان، افزود: توجه به سیستم نوآوری باز و عدم الزام برای بازگشت نخبگان در کنار استفاده از ظرفیت‌ آن‌ها موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری نیز می‌تواند در این مسیر اثربخش و راهگشا باشد. همچنین بین المللی سازی شرکت‌های داخلی و توجه به سایر رشته ها و علوم غیر پایه و فنی‌تر می‌تواند ظرفیت لازم را برای چرخش نخبگان ایجاد کند.

استفاده از ظرفیت‌های علمی نخبگان حوزه سلامت

امیر امیرخانی، مشاور و معاون امور دانشگاه‌های حوزه بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست با اشاره به ایجاد ظرفیت تعامل در دانشگاه‌ها با نخبگان و متخصصان غیر مقیم گفت: نیاز است که این فرهنگ و باور در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی نسبت به بهره‌گیری از نخبگان ایجاد شود و این امر با مکاتبات و تاکیدات مستمر صورت می‌گیرد. نگاه برخی از دانشگاه‌ها الزاماً بازگشتی نبوده و مستلزم این است که این نگرش، به اشکال و در سطوح مختلف به آنان تاکید شود تا این امر را موضوعی ملی و ضروری تلقی کنند.

وی افزود: این ظرفیت وجود دارد که بیش از یک هزار شرکت فناور حوزه سلامت که در مسیر دانش بنیان شدن هستند، همچنین شبکه های علمی گسترده ای که هم اکنون نیز در بخش پزشکی و سلامت در تعامل با پزشکان و متخصصان ایرانی وجود دارد، در مسیر تحقق ایجاد ظرفیت جذب و چرخش نخبگان قرار بگیرد.

ایجاد زمینه تعامل و همکاری با ایرانیان خارج از کشور

نصرت‌الله مالکی، مدیرکل دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به فعالیت ۵۲ کارگروه و نمایندگی ویژه این دبیرخانه گفت: در همکاری با بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشورهای مختلف زمینه تعامل با ایرانیان مقیم کشورهای خارجی فراهم شده است و در وبینارهای مستمر، مسائل ایرانیان را رصد می‌کنیم.

وی با بیان این‌که اگر زیرساخت‌ها و مقدمات تعامل با ایرانیان غیر مقیم فراهم شود، قطعا چرخش نخبگان محقق خواهد شد، ادامه داد: اگر مسائل به صورت ریشه‌ای و در همکاری تمامی نهادها و دستگاه‌ها مورد بررسی و واکاوی قرار بگیرد، قطعا فضای تعامل و ارائه راهکارها به حل مشکلات و جذب نخبگان می‌انجامد.

ایجاد بسته عملیاتی برای ماندگاری نخبگان

مهدی صفاری نیا، رئیس پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان این‌که در حوزه عدم مهاجرت و ماندگاری نخبگان به یک بسته عملیاتی نیاز داریم، ادامه داد: این بسته عملیاتی در حوزه جذب نخبگان پیاده سازی شد و خوشبختانه به تاثیر گذاری و اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نخبه انجامید.

وی افزود: این بسته عملیاتی شامل حضور فعال در جمع ایرانیان خارج از کشور، ایجاد پنجره واحد و دسترسی آسان به آن، پیگیری و نظارت شفاف و فعال و همچنین ایجاد مزیت‌های مالی و حمایتی توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری بود. لازم است که این بسته عملیاتی در حوزه عدم مهاجرت نیز تعریف شود.

سید ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات نیز با اشاره به این‌که می‌باید ظرفیت‌های لازم برای جذب و ماندگاری نخبگان در کشور ایجاد شود، ادامه داد: باید در حوزه مهاجرت و بهره‌مندی از آن به یک اجماع و نگاه مشترک برسیم و بدانیم که چگونه می‌باید از این فضا بهره ببریم. یکی از مشکلات جدی در این حوزه عدم هم افزایی نهادهای متولی است.

هاشمی با تاکید بر کسب و کارمحور و تخصصی نگریستن به نخبگان، گفت: نگاه قالب این است که افراد نخبه به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سوق پیدا کنند، در حالی که حوزه صنعت، معدن و اشتغال نیز به این ظرفیت فناورانه و علمی نیاز دارند و نیاز سایر وزارتخانه‌ها و نهادها به آنان، قابل تامل و جدی است.

همچنین هدی میرصالحی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مالکیت صنعتی وزارت صمت با اشاره به توجه به جذب نخبگان به مثابه یک ضرورت سیاستی، گفت: این موضوع به عنوان یک رویکرد سیاستی کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است و تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه به تنهایی و بدون همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها کافی نیست.

وی افزود: می‌توان با همین شرایط، ضمن تعریف پروژه‌های کوتاه مدت و یا شرکت‌های چند ملیتی، زمینه را برای حضور نخبگان هرچند به صورت غیر مستقیم و کوتاه مدت فراهم کرد.

ضرورت بازنگری و تحول در زیرساخت‌های جذب

ایمان افتخاری، رئیس بنیاد علم ایران نیز با اشاره به پیاده سازی موفق پلتفرم جذب متخصصان ایرانیان خارج از کشور، بر ضرورت تحول در رویکردها و حمایت‌ها تاکید کرد و گفت: بسیاری از صورت مسأله‌ها در حال عوض شدن است و باید استانداردها و حمایت‌ها برای جذب نخبگان متناسب با شرایط مورد تحول و بازنگری قرار بگیرد تا در آینده دچار مشکل نشویم.

وی با اشاره به استفاده از زیرساخت‌های جدید برای جذب و ماندگاری نخبگان گفت: یکی از مسائل و دغدغه‌های جدی در این حوزه، نگاه‌داشت و ماندگاری نخبگان است و مسأله جذب و ماندگاری، مستلزم تحول و بازنگری در زیرساخت‌ها و برنامه‌ها است.

ایجاد امکان تردد متناوب

سردار حجت‌الله واعظی‌نژاد، رئیس بنیاد ملی نخبگان نیز در این نشست با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از روند جذب نخبگان، گفت: از سال ۹۹ و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح حمایت از خدمت سربازی نخبگان مقیم خارج از کشور در قالب پروژه در دستور کار قرار گرفت و ۲۰۰ نفر ذیل این برنامه قرار می‌گیرند؛ موضوعی که به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در حوزه جذب نخبگان یعنی نظام وظیفه پاسخ می‌دهد.

وی افزود: سال ۹۸ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهادی را برای ستاد کل نیروهای مسلح در حوزه خدمت وظیفه نخبگان ارسال کرد و در دی ماه ۹۹ گردش کار به استحضار مقام معظم رهبری رسید. ایشان با دو شرط رعایت جهات امنیتی و عدالت در اختصاص حمایت‌های تخصیصی به دانشجویان غیر مقیم و به دانشجویان داخلی، با این گردش کار موافقت کردند.

واعظی نژاد به شیوه نامه حمایتی در این حوزه اشاره کرد و گفت: نخبگان غیر مقیم از تسهیلات تردد متناوب و پروژه جایگزین خدمت برخوردار می شوند که در ازای آن کارت معافیت دائم دریافتی می‌کنند. از ابتدای اجرای این طرح مجوز تردد متناوب و پروژه جایگزین خدمت برای ۲۳ نخبه صادر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ایرانیان خارج از کشور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایرانیان خارج از کشور ماندگاری نخبگان بنیاد ملی نخبگان مرکز تعاملات بین متخصصان ایرانی جذب و ماندگاری حوزه مهاجرت بازگشت نخبگان بسته عملیاتی مراکز علمی چرخش نخبگان بین المللی دانشگاه ها دانش بنیان جذب نخبگان قرار بگیرد زیرساخت ها برای جذب برنامه ها غیر مقیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۵۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) با پیش بینی بازدید بیش از دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تاجر و بازرگان خارجی از بیش از ۹۰ کشور دنیا قرار است از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شود.

یکی از رویکرد‌های مهم دولت سیزدهم، ارتباط نزدیک و قدرتمند با بخش خصوصی برای صادرات محصولات ایرانی به سایر کشور‌های دنیا است و به طورحتم نخستین گام در تحقق هرچه بهتر این هدف، توسعه روابط اقتصادی و تجاری، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی به فعالان اقتصادی خارجی و البته شناخت متقابل از ظرفیت‌های کشور‌های دیگر است.

 معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در دولت سیزدهم، قصد دارد همزمان با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با در اختیار گرفتن فضایی مناسب، توانمندی‌های صادراتی فناوران نخبه کشورمان در عرصه‌های مختلف در معرض دید بازدیدکنندگان خارجی بگذارد. رویدادی که به طور حتم گشودن دریچه بزرگ صادراتی به روی دانش‌بنیان‌ها خواهد بود.

عرضه هزار و ۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز عزم خود را جزم کرده است که همچون گذشته همزمان با برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) به‌عنوان بزرگترین نمایشگاه معرفی دستاورد‌ها و محصولات ایرانی، مثل سال‌های گذشته با در اختیار گرفتن فضایی مناسب، توانمندی‌های صادراتی فناوران فعال در شرکت‌های دانش بنیان کشورمان اعم محصولات نوآورانه ایرانی قابل رقابت با محصولات مشابه سایر کشور‌ها در بخش‌های مختلف را در معرض دید بازدیدکنندگان خارجی بگذارد.

محفلی که به گفته معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در آن بسیاری از شرکت‌ها و بازرگانان و تجار خارجی با توانمندی‌ها و قابلیت‌های حداقل ۷۰۰ شرکت دانش بنیان کشورمان از نزدیک آشنا خواهد شد و این رویداد به طورحتم فرصتی برای صادرات محصولات نوآورانه ایران به روی دانش بنیان‌ها خواهد بود.

سید مجتبی قدمگاهی، معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی، نمایشگاه اکسپو ایران را سازمان توسعه تجارت ذیل وزارت صمت هر سال برگزار می‌کند، افزود: این نمایشگاه در واقع ارائه دستاورد‌ها و محصولات ایران برای مجموعه‌های خارجی است و هدف آن بیشتر معرفی و نمایش آخرین دستاورد‌های شرکت‌های ایرانی در این گردهمایی بزرگ است.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی با بیان اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری سالن A ۳۷ در  سه طبقه را به صورت سالن دائمی و اختصاصی به نمایش محصولات دانش بنیان اختصاص داده است، اظهار داشت: قصد داریم محصولات دانش بنیان کشورمان را در این نمایشگاه با هدف آشنایی و بازدید مهمانان و شرکت‌های خارجی با آخرین دستاورد‌های ایران در حوزه‌های مختلف فناوری به نمایش بگذاریم.

قدمگاهی با بیان اینکه، در این نمایشگاه حدود ۱۵۰۰ محصول نوآورانه به نمایش گذاشته خواهد شد، افزود: اگرچه ظرفیت ایران بیش از این تعداد است، اما درصدی از شرکت‌های تراز اول و مناسب را توانسته ایم برای حضور در این رویداد دورهم جمع کنیم.

۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در اکسپو ایران حضور خواهند داشت

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: حدود ۷۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور ایرانی در نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۴ حاضر خواهند بود و آن‌ها می‌توانند دستاورد‌های خود را به بازدیدکنندگان خارجی ارائه کنند.

قدمگاهی یکی از اهداف دعوت از دانش بنیان‌ها برای حضور در این نمایشگاه را ایجاد تسهیلات ارتباطی برای دانش بنیان‌ها در ارتباط با شرکت‌های خارجی برای معرفی محصول خود و همچنین مذاکره و انعقاد قرارداد فروش و همچنین انعقاد تفاهم نامه همکاری با شرکت‌های خارجی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در خصوص این نمایشگاه از تجربیات ارزنده‌ای برخوردار است، اضافه کرد: سال گذشته قریب به ۵۰۰ میهمان و شرکت خارجی در اکسپو ۲۰۲۳ حضور داشتند و برآوردمان این است که امسال نیزهمین تعداد مهمان از حوزه‌های مختلف تجاری و تولیدی خارجی در این نمایشگاه حضور یابند.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه ابراز امیدواری کرد که با برگزاری اکسپو ایران ۲۰۲۴ بتوانیم به صورت هدفمند شرکت‌ها و بازدیدکنندگان خارجی را برای صادرات محصولات ایرانی ترغیب کنیم.

برگزاری جلسات تجاری بین دانش‌بنیان‌های ایرانی و طرف‌های خارجی

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین در ادامه از برگزاری جلسات B ۲ B و تجاری بین دانش بنیان‌های ایرانی و طرف‌های خارجی همزمان با برگزاری ششمین نمایشگاه اکسپو ایرانی خبر داد.

قدمگانی افزود: این نشست‌های تجاری به موازات بازدید‌های هیئت‌های خارجی در هر کدام از غرفه‌ها در محلی که برای این هدف طراحی شده است در سالن آی هیت برگزار می‌شود و با طراحی انجام شده شرکت‌های فناور هر کدام غرفه خود را به صورت موضوعی در این سالن برپا خواهند کرد.

شناخت خارجی‌ها از توانمندی دانش‌بنیان‌های ایرانی مطلوب نیست

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد: امسال مهمانان خارجی می‌توانند در حاشیه برگزاری نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۴ از پارک‌های علم و فناوری و همچنین شرکت‌های دانش بنیان بزرگ کشور و خطوط تولید و ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه آن‌ها بازدید کنند.

قدمگاهی در خصوص دلایل دعوت خارجی‌ها به بازدید از مجموعه‌های دانش بنیان کشور توضیح داد: با توجه به تجربیات موجود خارجی‌ها شناخت کافی نسبت به دانش بنیان‌های ایران ندارند و حتی شاید باور اینکه فناوران ایران در این لایه و سطوح بالا به فناوری‌های گوناگون قابل رقابت با شرکت‌های اروپایی دست پیدا کرده اند، سخت باشد.

وی افزود: حتی گاهی مشاهده شده که بازدیدکنندگان خارجی با رویت محصول فناورانه ایرانی به یقین نرسیده اند که محصول مورد نظر در ایران تولید شده، اما هنگام بازدید از خطوط تولید متوجه می‌شوند که از کوچکترین قطعه همچون پیچ تا قطعات فناورانه در بدنه شرکت‌های فناور ایرانی تولید می‌شود.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: آن‌ها به هنگام بازگشت به کشورشان می‌توانند هر کدام سفیرانی برای معرفی وضعیت واقعی حوزه فناوری ایران باشند.

قدمگاهی همچنین گفت: همچنین در سالن دیگری نیز در نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۴ غرفه‌ای مربوط به معاونت توسعه کسب و کار بین المللی و معرفی اقدامات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در کریدور صادرات، باشگاه سرآمدان صادراتی و صندوق توسعه صادرات برپا خواهد شد.

وی افزود: این غرفه در سالنی است که زنجیره‌های ارزش استانی هم توسط وزارت کشور قرار است معرفی شود و ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد برای اینکه زنجیره ارزش صادراتی استانی را از درگاه‌ها و پایگاه‌های صادراتی خودمان در سراسر دنیا به یک شبکه تبدیل و آن‌ها را به دنیا معرفی کنیم.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برای چند کشور خارجی جهت حضور در اکسپو ایران ۲۰۲۴ دعوت نامه ارسال شده است، گفت: سازمان توسعه تجارت به صورت ویژه‌تر پای کار است و از کشور‌های مختلف دعوت به عمل آورده است. ما هم به نوبه خود در معاونت علمی دعوت نامه برای چندین کشور ارسال کرده ایم.

قدمگاهی افزود: بر اساس هماهنگی به عمل آمده و فعال کردن نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌ها مختلف، آن‌ها متناسب با حوزه کاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و دانش بنیان‌ها که علم و فناوری است، مهمان دعوت کرده‌اند ضمن اینکه پایگاه‌های صادراتی را هم به صورت هدفمند را نیز برای حضور این مهمانان درگیر کرده‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خدمات فنی و مهندسی متخصصان ایرانی ماندگار است
  • هشدار جهانگیری درباره مهاجرت نخبگان
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد
  • آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • ارتقای ۱۳ پله‌ای جایگاه پارک علم و فناوری خراسان شمالی در کشور
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی