Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان که در چارچوب یک سفر رسمی به «نورسلطان» پایتخت قزاقستان سفر کرده است در کاخ «آق اوردا» با «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در چارچوب این دیدار روسای جمهور دو کشور، همکاری همه جانبه ازبکستان و قزاقستان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، فرهنگی را بررسی و همچنین در مورد موضوعات بین المللی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تاکایف در این دیدار گفت: با خرسندی از سفر رسمی شما به قزاقستان پذیرایی می‌کنیم. این سفر همکاری‌های دوجانبه را به یک مرحله جدیدی می‌رساند و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رئیس جمهور قزاقستان ادامه داد: بسته اسنادی که امروز به امضا دو طرف رسید به شراکت دو کشور جهش تازه‌ای می‌دهد.

وی افزود: ما معتقدیم که روابط متقابل بین کشورهای ما در تامین ثبات و امنیت در تمام منطقه آسیای مرکزی یک عامل مهم است.

رئیس جمهور ازبکستان نیز در این دیدار اظهار داشت: این دیدار در آستانه سی امین سالگرد استقلال قزاقستان برگزار می‌شود. این رویداد مهم را تبریک می‌گویم و صلح، شکوفایی و پیروزی‌های جدید را برای کشور شما آرزو دارم.

میرضیایف ادامه داد: امروز قزاقستان تحت ریاست «قاسم ژامرت تاکایف»، اقدامات بزرگ و سازنده‌ای را که «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور آغاز کرده، ادامه می‌دهد و به سوی توسعه پایدار پیش می‌رود.  

روسای جمهور دو کشور با رضایتمندی بر سطح بالای روابط دوستی و حسن همجواری بین دو کشور برادر تاکید کردند.

میرضیایف عنوان کرد: ازبکستان و قزاقستان دو همکار اقتصادی قدیمی هستند. اقتصاد ما با هم رقابت نمی‌کنند، بلکه مکمل یکدیگر هستند. پیش بینی می‌شود در سال جاری میلادی مبادلات بازرگانی به سطح 4 میلیارد دلار برسد. همچنین حجم انتقال بارهای زمینی و ریلی نیز افزایش می‌یابد. امروز پروازها به طور کامل از سرگرفته شده است و مسیرهای جدید افتتاح می‌شود. طی سال‌های اخیر تعداد کارخانجات مشترک 6 برابر افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: روابط مستقیم بین مناطق و محافل بازرگانی در گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی نقش مهمی ایفا می‌کنند.  

رئیس جمهور ازبکستان گفت: امروز در مورد بالا بردن شراکت راهبردی دوجانبه یک تصمیم تاریخی اتخاذ می‌کنیم. این امر، برای تامین توسعه پایدار، ثبات و شکوفایی نه تنها کشورهای ما، بلکه تمام منطقه حایز اهمیت است. ما برای تحکیم روابط دوستی و حسن همجواری با قزاقستان برادر پایبند هستیم.

روسای جمهور همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای و بین المللی نیز تبادل نظر کردند.

در این دیدار طرفین مجددا بر پایبندی تحکیم روابط دوستی و حسن همجواری بین ازبکستان و قزاقستان تاکید کردند.  

در آستانه سفر رئیس جمهور ازبکستان به قزاقستان در «ترکستان» نشست کمیسیون بین دولتی و همایش مناطق به سرپرستی نخست وزیران برگزار شد.

روز گذشته همچنین در پایتخت قزاقستان نشست بازرگانی برگزار و در پایان آن قراردادهای به ارزش 6 میلیارد دلار به امضا رسیده است.  

امروز در شهر «قوستانای» خط تولید خودرو، اتوبوس و فن آوری‌های کشاورزی و در «ترکستان» و «چیمکنت» کارخانجات نساجی و فن آوری‌های معیشتی راه اندازی شد.

همچنین در ازبکستان با همکاری قزاقستان طرح های مشترک در زمینه های انرژی، صنعتی، شیمیایی، غذایی و ساختمانی اجرا می‌شود. در دوران پاندمی دو کشور به یکدیگر از نزدیک کمک کردند.  

ازبکستان و قزاقستان در چارچوب سازمان ملل متحد، جامعه همسود، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی، سازمان کشورهای ترک و دیگر ساختارها به طور فعال همکاری می‌کنند.

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان در 4 ماه سال 2021 میلادی با 41.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی در سطح یک میلیارد و 200 میلیون دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شوکت میرضیایف ازبکستان و قزاقستان رئیس جمهور ازبکستان دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۵۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی در کردستان

تین نیوز

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: عملکرد ۱۲ ماهه این حوزه در سال گذشته نشان از تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، طه سمیعی گفت: در سال ۱۴۰۲ میزان صادرات صورت گرفته از طریق گمرکات کردستان یک هزار و ۱۰۲ تن معادل با ۵۱۸ میلیون دلار بود و میزان صادرات صورت گرفته از طریق سایر گمرکات نیز ۴۹۱ هزار تن معادل ۳۱۳ میلیون دلار بوده است.

سمیعی به میزان واردات ثبت سفارش شده از طریق گمرکات کردستان اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ میزان واردات ۳۳ هزار و ۶۰۰ تن معادل با ۳۶۳ میلیون دلار بوده است.

وی بیان کرد: همچنین حجم ترانزیت صورت گرفته در سال گذشته از طریق گمرکات کردستان دو هزار و ۵۹۶ تن بوده که سه هزار و ۷۸۴ میلیون دلار ارزش داشته است.

سمیعی، جمع کل مبادلات تجارت خارجی در سال ۱۴۰۲ را ۴ هزار و ۲۲۳ تن عنوان کرد و ادامه داد: ارزش دلاری این میزان مبادله ۴ هزار و ۹۷۸ میلیون دلار بوده است.

وی، هدف صادراتی تعیین شده برای سال گذشته را ۴۸۸ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: عملکرد ۱۲ ماهه این حوزه در سال گذشته نشان از تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی دارد.

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: مهمترین اقلام صادراتی از طریق گمرکات کردستان تخم خوراکی ماکیان، گوجه فرنگی زراعی، محصولات آهنی اسفنجی، تراکتور کشاورزی و سیب تازه بوده است.

سمیعی گفت: طلای خام، آلیاژ آلومینیوم کار نشده، دستگاه تهویه مطبوع ۲ تکه، قراضه و ضایعات انباره های سرب و قراضه و ضایعات آلومینیوم نیز از مهمترین اقلام وارداتی بوده است.

وی با بیان اینکه عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه و هند کشورهای عمده هدف صادراتی ایران بوده اند، اضافه کرد: عراق، چین، امارات متحده عربی، ترکیه و آلمان نیز کشورهای عمده مبدا وارداتی کشور بوده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد
  • آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم
  • کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود
  • تاکید بر توسعه روابط تجاری وبازرگانی اصفهان وازبکستان
  • تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی در کردستان
  • اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد
  • افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی ۱۱.۱۵ درصد افزایش یافت