چرا دولتِ قبل، بودجه پرستیوی را کم کرد؟
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۶۹۵۲
مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از پایین آوردنِ بودجه شبکه انگلیسیزبانِ تلویزیون، گفت: در دولت آقای روحانی بودجه پرستیوی قطع شد؛ شاید دلیلِ آن عدم درک درست از کارکرد رسانهای این شبکه تلویزیونی باشد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیدرضا نقیبالسادات مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص عملکرد شبکه پرستیوی از ابتدا تاکنون به خبرنگار تسنیم، گفت: این شبکه به عنوان رسانهای مدافع و خط مقدم مقابله با جریان هجمه رسانههای بیگانه، نقش کلیدیای دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او تأکید کرد: در حال حاضر پرستیوی به عنوان ابزار قدرت ملی قابل ارزیابی است. چرا که به نوعی دیپلماسی خارجی ما را پشتیبانی میکند. به نوعی سیاستهای نظام را در عرصه بینالمللی پیش میبرد و از این منظر پشتیبان انقلاب اسلامی است.
نقیبالسادات افزود: الان رسانههای خارجی مورد حمایت همه جانبه کشورهایشان هستند اما پرستیوی از جانب خود ما مورد بیمهری قرار گرفت همچنان که در دولت قبلی بودجه پرستیوی کاهش پیدا کرد و اختلالی در دسترسی به منابع مالی برایش ایجاد شد. در حقیقت خط مقابله و دفاع از سمت خودیها دچار ضعف شد.
مدرس دانشگاه علامه طباطبایی پرستیوی را نماد حمایت از آزادیگرایی خواند و اظهار داشت: ما الان میبینیم به دلیل نوع اطلاعاتی که از پرستیوی منتشر میشود و قلمرو نشر اطلاعات و گسترهای که دارد به خصوص در حمایت از جریانات انقلابی و نیروهای عدالتطلب در سراسر دنیا، مورد هجمه و معارضه واقع شده و الان اکثر رسانههای بیگانه در حال واکنش نشاندادن نسبت به پرستیویاند. این نشاندهنده آن است که موضع پرستیوی موضع پویا است. موضع عمل است و به همین خاطر رسانه خارجی را مجبور به آن کرده است واکنشی نسبت به آن داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: رسانههای خارجی با پشتیبانی مالی کشورهایی مثل عربستان، آمریکا و اسرائیل اداره میشوند اما در دولت آقای روحانی بودجه پرستیوی قطع شد. شاید دلیلش عدم درک درست از کارکرد رسانهای مثل پرستیوی بوده است. هرچند که میتوان گفت مطلوبشان هم این بود رسانه ملّی به دلیل خط مشیها و مواضعی که داشت در موضع ضعف قرار بگیرد.
نقیبالسادات خاطرنشان کرد: پرستیوی اخباری را پوشش میدهد که رسانههای دیگر آن را انجام نمیدهند. بنابراین تریبون بینالمللی که مدافع دیپلماسی خارجی ایران محسوب میشود، همین شبکه پرستیوی است. اگر مسئولان حمایت کنند این شبکه انگلیسیزبان با اطمینان و موضع مستحکمتری میتواند در مقابل این جریانها ظاهر شود. در حال حاضر پرستیوی با توجه به نوع عملکردی که دارد به عنوان یک ابزار قدرت ملی باید مورد حمایت مسئولین باشد هم حمایت مالی و هم حمایت امکاناتی.
مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص اینکه که چقدر پرستیوی میتواند با سیاستهای دولتهای مختلف هماهنگ باشد، گفت: این یک مسئله کلان است. رسانه ملی رسانه نظام است. زبانِ انقلاب است. پرستیوی هم که یکی از تریبونهای نشر است از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین پرستیوی هم به عنوان یک ابزار یا به عنوان یک رسانه می تواند در اختیارش باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که پرستیوی چگونه میتواند با عملکرد خود به گشایش اقتصادی کمک کند، افزود: آنچیزی که پرستیوی منعکس میکند اگر نشاندهنده نظم و آرامش و امنیت باشد، نشاندهنده انسجام و عزم برای تغییر باشد؛ همه کسانی که بهرهمند از رسانهاند میتوانند این آرامش را مشاهده کنند و این پیام را دریافت کنند که میتوان در ایران سرمایهگذاری کرد.
نقیبالسادات، تصریح کرد: در شرایطی که اکثر رسانههای خارجی، تصویری از ایران ارائه می دهند که تابع سیاستهای آمریکا، اسرائیل و عربستان است و به دنبال تخریب وجهه جمهوری اسلامی ایراناند، پرستیوی میتواند با ترسیم چهره واقعی کشور، شرایط و امنیت سرمایهگذاری را نه تنها برای خارجیها بلکه برای خیلی از ایرانیهایی که صاحب سرمایهاند و مدتها است از کشور رفتهاند ایجاد کند. اگر این اطمینان از طریق رسانه ایجاد شود و آنها مستمر در معرضِ این پیام قرار بگیرند، پشتیبان اقتصادی شکل خواهد گرفت و زمینههای مشارکت اقتصادی تولیدی صنعت فراهم میشود.
این استاد دانشگاه در ادامه به مسائل و موضوعاتی که پرستیوی کمتر به آن پرداخته است، اشاره کرد: به نظر میرسد اگر پرستیوی به معرفی فرهنگها یا جنبههای اشتراکهای فرهنگی در کشورهای مختلف بپردازد. جنبههای باور جهانی نسبت به پدیدهای مثل مسائل زیستمحیطی و بهداشتی یا جنگهای بیولوژیک، امنیت غذایی و امنیت انرژی. اگر همه اینها موارد توجه قرار بگیرند قطعاً دامنه کار تکمیلتر خواهد شد.
این کارشناس رسانه در خصوص میزان توفیق شکستن تک صدایی توسط پرستیوی اظهار داشت: این یک ابزار قدرت ملی است. یعنی الان پرستیوی توانسته با قدرت، شاخِ غول رسانههای معاند را بشکند. در حال حاضر پرستیوی مورد ارجاع قرار میگیرد و به آن استناد میکنند و این یعنی توانسته به صورت رسانهای قدرتمند ظاهر شود. همین که آمریکا، شبکه را قطع میکند یعنی شبکه توانسته است به عنوان یک ابزار قدرت بروز کند. پرستیوی نماد اقتدار است و چون در عرصه جهانی عرضاندام کرده، معاندین از آن ترسیدهاند و علیه آن اقدام میکنند.
وی در خصوص چگونگی جذب هرچه بیشتری مخاطب گفت: پرستیوی تنوع یا ترکیبی از برنامهها دارد. باید سهم برنامههایی که زبان عمومیتری دارند را بیشتر کند. مخاطب عام گزارشهایی را که بیانگر اشتراکات فرهنگیاند بیشتر میپسندند. به طور مثال اگر شبکههای خارجی دستمان باشد ممکن است برویم فرهنگ غذاییشان را نشان دهیم ببینیم چطور آشپزی میکنند یا مثلاً صنایعدستیشان چگونه است. پرستیوی هم اگر بخواهد روی این نقطه اشتراکات تمرکز کند میتواند نوعاً با تولید برنامههایی که به این جنبهها عمومی بیشتر میپردازند مخاطب بیشتری را جذب کند.
چهره متفاوت بیژن بنفشهخواه در سریالی تلویزیونی/ "مستوران" با جلوههای ویژه خاص به آنتن میآیدجزئیات جدیدی درباره سریال عاشورایی تلویزیون/ آیا «نائله» شخصیتی حقیقی است؟گفتوگو با تهیهکننده و مجری "بسته پیشنهادی": برنامه ترکیبی در تلویزیون بیشتر از نمایشخانگی دیده میشود/ اگر مشارکت مالی جلب کنی با کیفیت برنامهات کاری ندارند!انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: دانشگاه علامه طباطبایی ره رسانه ملی معاونت برون مرزی شبکه پرس تی وی دانشگاه علامه طباطبایی ره رسانه ملی معاونت برون مرزی شبکه پرس تی وی مدرس دانشگاه علامه طباطبایی بودجه پرس تی پرس تی عنوان یک ابزار قدرت رسانه ای یک ابزار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۶۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
جالب اینجاست که در این میان یک رسانه نوشته بود بهواسطه ضعیفبودن کارنامه عملکرد VODها یا همان شبکه نمایش خانگی، آمار مخاطبان تلویزیون بالا رفته! و به نوعی نفس تازهای به رسانهملی تزریق شده است؛ اما نکته مهم، صحبتهای مطرحشده از سوی یکی از مدیران شبکههای نمایش خانگی است که نشان میدهد وضعیت این تولیدات و روابط آنها بیشتر از چیزی که مخاطبان مطلع باشند آشفته است و تنها یک اظهارنظر باعث شده تا دمل چرکین تولیدات عجیب و نمایش خانگی بیشتر از قبل برای مخاطب سر باز کند.حالا با تازهترین نظرسنجی منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، همه این تحلیلها بر باد رفته و نشان میدهد که مخاطبان تلویزیون واقعی و حتی بیشتر از آمار اعلامشده از سوی مقامات رسانهملی است. آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، از این منظر اهمیت دارد که نه از سوی خود تلویزیون که از سوی یک رسانه مستقل مطرح شده که آمارهایش تاکنون محل استناد بسیاری از تحلیلهاست. این آمار نشان میدهد که ۴۰.۸درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکههای تلویزیونی میبینند، ۳۵.۲درصد شبکه آیفیلم و ۲۱درصد شبکه یک را تماشا میکنند. میزان تماشای این شبکهها در بین «بینندگان صداوسیما» به ترتیب ۵۸.۹درصد شبکه سه، ۵۰.۸درصد شبکه آیفیلم و ۳۰.۳درصد شبکه یک بوده. همچنین ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامههای صداوسیما هستند.«مردان آهنین» پرمخاطب شد
این نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامههای صداوسیما» با تعداد نمونه ۱۷۱۵نفرازشهروندان ۱۵سال به بالای سراسرکشور در «هفته آخر فروردینماه» سالجاری بوده که به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده و نکات مهمی را از مخاطبان تلویزیون روشن میکند. در مدت اخیر مطالبه بسیاری از منتقدان و فعالان رسانه بیان آمار روشن از میزان مخاطبان تلویزیون بود که بارها با حدس و گمان مطرح میشد. بااینحال، حتی زمانی که خود رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما آمار را بهصورت شفاف، دقیق و در حضور رسانهها بیان کرد، بازهم این نقدها ادامه یافت. حالا به نظر میرسد که با اعلام آمار از سوی مرکز ایسپا، بتوان تحلیل بهتری روی مخاطبان برنامههای تلویزیون داشت. بخشی از یافتههای ایسپا مربوط به درصد مخاطبان به تفکیک برنامههاست. یافتههای نظرسنجی ایسپا نشان میدهد ۹/۳۶درصد از «ایرانیان» برنامه مردانآهنین،۳۴.۷درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲درصد برنامه محفل، ۳۲.۳درصد برنامه شبخوش، ۳۱.۸درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۱۶درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱درصد برنامه برمودا را دیدهاند.میزان تماشای این برنامهها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا میکنند» ۵۳.۳درصد برنامه مردان آهنین، ۵۰.۱درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۴۹.۴درصد برنامه محفل، ۴۸درصد برنامه شبخوش، ۴۶درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۲۳.۱درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵درصد برنامه برمودا بوده است. همچنین ۴۵.۴درصد از «ایرانیان» گفتهاند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۰.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند. میزان تماشای این سریالهای تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵درصد آنها گفتهاند سریال زیرخاکی را دیدهاند. ۳۳.۵درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۹.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند.
رشد مخاطب در دوران افول تلویزیونهای خارجی
نکتهای که در این میان باید به آن اشاره کرد، یکی از جملات رئیس مرکز تحقیقات صداوسیماست که در نشست اخیر گفته بود نباید انتظار مخاطب ۸۰درصدی از رسانه تلویزیون داشت، چراکه در کشورهای دیگر هم این آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در همان نشست هم برخی خبرنگاران با واکنشهای کنایهآمیز از این مقایسه گفتند و خواستار توضیح شدند که شاکرینژاد گفته بود: «امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه میکند، بهندرت آمارهایش به ۱۰درصد میرسد؛ بهعنوانمثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاجگذاری چارلز بود که ۱۲.۵میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸درصد میشود. امروز وقتی با مردم صحبت میکنیم متوجه میشویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانهای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت میکنیم، هر دو را لحاظ کنیم.» انتشار آمارهای ایسپا در کنار این صحبتهای مطرحشده از سوی شاکرینژاد که حداقل آمار را بیان کرده بود، نشان میدهد که تلویزیون بهعنوان یک رسانه سنتی، هنوز هم مخاطبان خود را دارد و بیان آمار ۶۹.۲درصد برای مخاطبان تلویزیون، مهر تاییدی بر درستبودن آماری است که مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر کرده بود. البته خود مرکز هم در نشست فوق تاکید کرده بود که حداقل آمار را بیان کرده و حتی میتوان گفت آمار فراتر از این مقدار است. نگاهی به تعداد کلیدواژههای تکرارشده در پیامکهای سامانه ۱۶۲ هم دال بر این است که مخاطبان تلویزیون به شکل دقیق این رسانه را تماشا کرده و از طریق همین سامانه، نظرات خود را درباره جزئیات این تولیدات بیانمیکنند.
دلیل اهمیت آمار ایسپا
ناگفته پیداست که هر رسانهای برای رسیدن به قله برنامههای خود نیاز به اصلاح و دریافت بازخورد دارد و بهطور قطع برخی تحلیلهای مطرحشده ــ صرفنظر از اهداف پشت آن یا صادقانه بودن یا نبودن نکات ــ میتواند رسانهملی را در جهت بهبود و استمرار جذب مخاطب هدایت کند. کما اینکه دو محور هویتمحوری و عدالتگستری که در اهداف تحولی سازمان صداوسیما قید شده و هر بار در صحبتهای رئیس این سازمان مورد تاکید قرارمیگیرد هم نشان از همین رویکرد ثبت بازخورد دارد. بااینحال، نمیتوان انکار کرد که برخی از این تحلیلها تنها هدف خود را بر نقد غیرعادلانه و یکطرفه علیه رسانهملی گذاشتهاند که در این صورت نمیتوان آن را موثر دانست. آمار۶۹.۲درصد مخاطب برای تلویزیون و بیان آن درزمانی که بحثها پیرامون مخاطبان این رسانه بالا گرفته، میتواند فصل تازهای برای ارائه نقدهای درست ومنصفانه و البته نگاه به عملکرد واقعی و مستند رسانهملی باشد.