Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزیر امور خارجه گفت: مطالبات ما در وین کاملاً منطبق بر برجام است و ذره‌ای مطالبه فرابرجامی نداشته‌ایم.
به گزارش خبرگزاری آریا، وزیر امور خارجه در ادامه نشست خبری با وزیرخارجه سوریه در پاسخ به سوالی درخصوص فرایند اطلاع رسانی از روند مذاکرات گفت: مشاور رسانه‌ای بی‌نام و نشان نداریم و مطالب از طریق وزیر امور خارجه عضو ارشد تیم مذاکره کننده و سخنگوی وزارت خارجه اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت، مدیریت، ابتکار و برنامه در دور اول مذاکرات جدید در وین حضور یافته اظهار داشت: از چند روز قبل هم چه در تماس با وزرای خارجه عضو شورای امنیت و چه در گفتگو‌ها با آقای جوزب بورل اعلام کردیم که شما که آنقدر خود را در ماه‌ها و هفته‌های گذشته علاقمند به برپا شدن میز مذاکرات نشان می‌دادید برای لغو تحریم‌های برجام هم حسن نیت و برنامه داشته باشید.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه هدف گذاری دولت جدید لغو همه تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات کامل طرف‌های مقابل و اجرای آن تعهدات در برجام است، افزود: سه کشور اروپایی ابتکار عمل جدی و اراده‌ای برای پیشرفت مذاکرات نداشتند. بلکه آن‌ها بیشتر به دنبال ارزیابی از تیم ما بودند.
وی به انفعال سه کشور اروپایی نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به حمایت چین و روسیه از جمهوری اسلامی ایران، سه کشور اروپایی تا این لحظه نتوانستند حرف یا ایده عملی ارائه دهند.
وزیر امورخارجه ادامه داد: به آن‌ها گفتیم که دولت آقای رئیسی عمل گرا و نتیجه محور است و گفتگو‌های بدون نتیجه کمکی به ما نمی‌کند همانطور که شما نسبت به فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ما نگران هستید ما هم نسبت به تعهدات شما در برجام ملاحظات خود را داریم.
رییس دستگاه دیپلماسی افزود: رابرت مالی در مذاکرات بدون هماهنگی و اخذ نظر جمع و به ویژه نظر هیات ایرانی پیامی را از طریق جلسه منتقل کرد که در نهایت با تلاش انریکه مورا این گفتگو‌ها ادامه یافت.
امیرعبداللهیان همچنین در خصوص مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران گفت: ما برای این که طرف‌های مقابل بدانند با برنامه در وین حضور داریم، دو متن مکتوب ارائه دادیم تا یکی در کمیته لغو تحریم‌ها و دیگری در کمیته هسته‌ای مورد بررسی قرار بگیرد.
وی افزود: آنچه که هیات ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه داده، کاملاً در چارچوب برجام هست و هیچ چیزی فراتر از آنچه در برجام مورد توافق قرار گرفته، در این متون، مورد درخواست طرف ایرانی قرار نگرفته است، لذا این ادعا که برخی طرف‌های غربی می‌گویند ایران مطالبات حداکثری داشته، مطالبات ما کاملاً منطبق بر برجام هست و ذره‌ای در این دور از مذاکرات ما مطالبه‌ای فرابرجامی نداشته‌ایم.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه در اثنای مذاکرات برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند القا کنند که جمهوری اسلامی ایران همزمان با مذاکرات غنی‌سازی 90 درصد خود را شروع کرده اظهار داشت: در تماسی که بامداد جمعه آقای جوزف بورل با من داشت، این موضوع و نگرانی را مطرح کرد و من به صراحت به ایشان گفتم که این صرفاً جوسازی است جمهوری اسلامی در همان چارچوبی که با شفافیت اعلام کرده و در چارچوب ان‌پی‌تی غنی‌سازی 20 درصد و بالاتر را ادامه می‌دهد و برای غنی سازی 90% هیچ خبری را مورد تایید قرار نمی‌دهیم و کذب محض هست.
وی تاکید کرد: ما با جدیت و حسن نیت در مذاکره حضور پیدا کردیم و همزمان با میز مذاکره به عنوان پلن دو نخواهیم بود و منتظر می‌مانیم تلاش می‌کنیم با مذاکراتی متین و قوی بتوانیم در راستای لغو تحریم‌ها، پیشرفت‌های مورد انتظار ملت ایران حاصل شود.
امیر عبداللهیان تصریح کرد: ما توافق موقت را یک توافق خوب برای کشور ما نمی‌دانیم توافق باید جامع بوده و توافق باشد که جمهوری اسلامی ایران و مردم به طور ملموس از مزایای اقتصادی برجام و رفع تحریم‌ها استفاده کنند. تیم ما با همین رویکرد به وین برمی‌گردد و بحث کارشناسی خود را ادامه می‌دهد.
وی افزود: دستورالعمل این بود که رئیس تیم و تیم مذاکره کننده برگردند، اما تیم کارشناس در وین حضور داشته باشد، ما به دنبال توافق خوب و از مسیر مذاکرات متین، منطقی و قوی هستیم و از طرف‌های خود هم چنین انتظاری را داریم و امیدوارم به توافقی مرضی الطرفین که تامین کننده حقوق ملت ایران است، برسیم.
وزیر امور خارجه سوریه گفت: کشورش توجه ویژه‌ای برای تقویت مناسبات سیاسی با ایران دارد و مسیر حضور تهران را در بازار و بازسازی سوریه باز کرده است.
فیصل مقداد در ادامه نشست خبری با وزیر امور خارجه کشورمان درباره بهره مندی کشور‌هایی که در طول بحران به سوریه آسیب رساندند، اما بیشتر از ایران در بازار سوریه حضور دارند و این نگرانی که در مرحله بازسازی نیز همین روند ادامه داشته باشد، افزود: اگر فکر کنیم سوریه از مشکلاتش گذشته و مشکلی برای تامین نیازهایش نیست سوال شما درست بود، سوریه توجه ویژه‌ای برای تقویت مناسبات سیاسی با ایران دارد و راه ایران را برای حضور در بازار و بازسازی سوریه باز کرده است.
وی افزود: مشکل وجود کشور‌هایی است که می‌خواهند در سرمایه گذاری مشارکت داشته باشند، ولی هنوز اقدامات جدی انجام نداده‌اند.
فیصل مقداد گفت: از هر تلاشی که بتواند به تحریم‌ها پایان دهد استقبال می‌کنیم، از هرگونه مشارکت با حضور ایران در سوریه استقبال می‌کنیم و همانطور که ایران به هر نوع سرمایه گذاری از سوی کشور‌های دیگر بعد از لغو تحریم‌های آمریکا استقبال می‌کند هم ما استقبال می‌کنیم.
فیصل مقداد در پاسخ به این سوال که سفر شما چه موضوعاتی را پوشش می‌دهد مخصوصا اینکه سفر شما همزمان با تغییر سیاست برخی کشور‌های عربی در قبال سوریه است، گفت: همانطور که پیش‌تر گفتم مسائل گوناگونی در این سفر مورد بررسی قرار گرفته است. ما می‌خواهیم روابط ایران و سوریه به بالاترین سطح برسد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام ایران سوریه جمهوری اسلامی ایران وزیر امور خارجه لغو تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۷۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، ششمین نشست هم‌اندیشی با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور به دعوت حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز یکشنبه در یک فضای صمیمی و دوستانه با هدف گفتگو و تبادل نظر پیرامون مهمترین محورهای مرتبط با روابط خارجی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران، تحولات منطقه و جهان در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

در آغاز این نشست مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های گروهی کشور ارتباط رسانه و دستگاه دیپلماسی در روشنگری افکار عمومی بویژه در تصویر سازی واقعگرایانه را با اهمیت توصیف کردند.

همچنین رویکرد و عملکرد وزارت امور خارجه در جریان عملیات طوفان الاقصی به ویژه هماهنگی و تعامل هم‌افزا با نیروهای مسلح کشور در جریان عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی را در ابعاد مختلف سیاسی و بین‌المللی در راستای دفاع از امنیت و منافع ملی، مدبرانه و قابل تقدیر دانستند.

مدیران رسانه‌های کشور از طیف‌های مختلف سیاسی، دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوعات متنوعی از مسایل سیاست خارجی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی، روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین‌المللی مطرح کردند.

در ادامه این نشست دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر اهمیت پیوند و همکاری مکمل میان دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ها و تشکر از نقش رسانه‌های عمومی کشور در حمایت از سیاست خارجی و تبیین و روشنگری سیاست‌های نظام برای افکار عمومی داخلی و خارجی، بر اهمیت ارتقای این همکاری‌های مشترک و سازنده در راستای منافع ملی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان ضمن تجلیل از نقش محوری و حکیمانه مقام معظم رهبری در عبور کشور از گذرگاه‌های سخت و دشوار، رویکرد دولت آیت الله رئیسی در پیگیری و تحقق منافع ملی در چارچوب روابط متوازن و دیپلماسی پویا با حوزه‌های مختلف جغرافیایی را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه همچنین با مروری بر مهم‌ترین تحولات فراروی کشور در عرصه سیاست و روابط خارجی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، ابعادی از نحوه مدیریت این مسائل و چالش‌ها و نتایج حاصله را برشمرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به بحران غزه، برخی از ابعاد نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماتیک در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در هفت ماهه جنگ اخیر علیه غزه را تشریح کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست ضمن با اهمیت خواندن نقش کنش‌گری رسانه‌ها همپای دولت و دستگاه دیپلماسی، به سوالات حاضران پاسخ گفت.

کد خبر 6091501 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت