Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از hindustannewshub، خورشید همیشه مورد توجه دانشمندان فضایی بوده است. آژانس‌های فضایی در سراسر جهان به طور مداوم ماموریت‌هایی را برای بررسی خورشید برنامه ریزی می‌کنند. یک عکاس آمریکایی به نام اندرو مک کارتی ادعا می‌کند واضح‌ترین تصاویر را از خورشید گرفته است. اندرو بیش از ۱۵۰ هزار عکس مختلف از بزرگترین ستاره منظومه شمسی ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمامی این عکس‌ها در یک تصویر نهایی ۳۰۰ مگاپیکسلی قابل مشاهده هستند. این تصویر ۳۰ برابر بزرگتر از تصویر دوربین ۱۰ مگاپیکسلی معمولی است.

در این عکس، لکه تاریک خورشیدی مرموز را می‌توان در نزدیک‌ترین نما مشاهده کرد. تا پیش از امروز، در تصاویر منتخب خورشید نقاط تیره و شعله‌های سطح آن نمایان بودند. لکه‌های تاریک روی سطح خورشید سیاه نیستند. پرتو‌های ساطع شده و بسیار قدرتمند این مکان‌ها باعث سیاه دیده شدن آن‌ها هستند. فرآیند گرفتن چنین عکسی از خورشید بسیار دشوار است. این عکاس از تلسکوپی با دو فیلتر برای محافظت از خودش در برابر اشعه‌های شدید خورشید استفاده کرد.

اندرو در صحبت با دیلی میل گفت که من همیشه برای گرفتن عکس از خورشید هیجان خاص دارم. ثبت تصویر ماه بستگی به شفافیت آسمان دارد. اما خورشید این گونه نیست. پرتو‌های کیهانی خورشیدی حاوی ذرات پر انرژی هستند. این پرتو‌ها از هسته‌هایی با حدود ۹۰ درصد پروتون و ۱۰ درصد هلیوم تشکیل شده اند. هنگام برخورد این پرتو‌ها با جو زمین طوفان خورشیدی رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید

سیارک فراخورشیدی قرمز، ترکیبی از چند سیاره مختلف

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پرتوهای کیهانی منظومه شمسی پرتو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۹۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمربند کویپر و ابر اورت: لبه‌های منظومه شمسی!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، وقتی از منظومه شمسی حرف می‌زنیم، خورشید و سیارات و اقمار به ذهن‌ها خطور می‌کند، اما آیا می‌دانستید که فراتر از مدار نپتون (آخرین سیاره منظومه شمسی)، دو منطقه مرموز به نام‌های کمربند کویپر و ابر اورت (Kuiper Belt and Oort Cloud) وجود دارند که در لبه‌های منظومه شمسی قرار دارند؟

ابتدا اجازه دهید در مورد کمربند کویپر صحبت کنیم. این منطقه مانند حلقه‌ای از اجرام یخی است که فراتر از مدار نپتون قرار دارد. اجرام این منطقه به دور خورشید می‌چرخند. برخی از این اجرام مانند سیارات کوتوله مانند پلوتو و اریس بسیار بزرگ هستند. این اجسام یخی بقایایی از روزهای اولیه منظومه شمسی هستند، وقتی که سیارات شکل گرفته بودند. کمربند کویپر خانه دنباله دارها نیز هست! دنباله دارها مانند گلوله‌های خاکی و یخی هستند که وقتی به گرمای خورشید نزدیک شوند تا حدودی ذوب می‌شوند و به همین علت آنها را از روی دم‌های بلندشان می‌شناسیم.

اکنون بیایید دامنه سفرمان را گسترش دهیم و به فراتر از کمربند کویپر و به سمت ابر اورت سفر کنیم. این منطقه در مقایسه با کمربند کویپر بسیار دورتر از خورشید است. ابر اورت مانند یک پوسته یخی غول پیکر است که منظومه شمسی ما را احاطه کرده است. آنقدر دور است که دیدن یا مطالعه مستقیم آن حاصل نشده است. ابر اورت از میلیاردها جرم یخی (از جمله دنباله دارها) پر شده است. این دنباله دارها مدارهای طولانی و بیضی‌ شکلی دارند که طی سفرهای خود به خورشید نزدیک شده و سپس به اعماق فضا می‌روند.

کمربند کویپر و ابر اورت به دلیل جاذبه خورشید شکل گرفته‌اند و بنابراین باید آنها را در رده منظومه شمسی در نظر گرفت اما کمتر به آنها اشاره‌ای می‌شود. مطالعه این مناطق دوردست کمک می‌کند تا در مورد چگونگی شکل گیری منظومه شمسی در میلیاردها سال پیش اطلاعات بیشتری کسب کنیم. دانشمندان از تلسکوپ‌های قدرتمند برای رصد این مناطق و جمع آوری اطلاعات در مورد اجرام یخی و دنباله دارهایی که در آنجا هستند استفاده می‌کنند.  دفعه بعد که به آسمان شب نگاه کردید، به یاد داشته باشید که در منظومه شمسی فراتر از سیارات آشنای دور و برمان، قلمروهای پنهانی نیز وجود دارد که باید کشف شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کمربند کویپر و ابر اورت: لبه‌های منظومه شمسی!
  • آماده‌باش چین برای شراره‌های خورشیدی
  • درگیری اسد با صدام حسین سر حمایت از ایران! / گنجینه جواهرات ملی ایران از نمای نزدیک / ستاره مصنوعی چینی، شش برابر داغ‌تر از خورشید! / دو شگرد برای افزایش بهره‌وری روزمره / روش تشخیص ایمیل‌های کلاهبرداری
  • ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با نساجی
  • تفال به حافظ دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد...
  • تصاویری خیره‌کننده از فوران‌های خورشیدی
  • سمنان دهه کرامت میزبان خادمان رضوی با اجرای ۱۰۰ عنوان برنامه است
  • برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟