Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-08@23:26:26 GMT

دلایل نیمایی شدن ارز برخی داروها

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۲۲۹۶

دلایل نیمایی شدن ارز برخی داروها

 سیدحیدر محمدی اظهار کرد: سازمان غذا و دارو بنا به رسالتش که وظیفه ایجاد دسترسی به دارو‌ها را دارد، برنامه ریزی لازم را انجام می‌دهد.

وی افزود: طبیعتا سازمان غذا و دارو وظیفه تامین ارز صنایع را ندارد و این وظیفه برعهده بانک مرکزی است و وظیفه اصلی ما تامین دارو و جلوگیری از کمبود آن است.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه با کاهش منابع ارزی مجبور به اولویت بندی برای تامین دارو هستیم، عنوان کرد: سال گذشته بر اساس سیاست‌های کلی سلامت که جز قوانین بالادستی کشور است، سناریو‌های مختلفی رابرای انتقال مابه التفاوت یارانه ارز دارو به بیمه‌ها ارائه کردیم و سازمان برنامه و بودجه و تیم‌های کارشناسی موجود در مجلس شورای اسلامی نیز همکاری داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع با این کار طبق قانون تامین مالی خدمات دارویی از طریق بیمه‌ها انجام می‌شد.

وی ادامه داد: لیکن متاسفانه جریاناتی که امروز لیست اقلام نیمایی را مغرضانه منتشر کرده اند، سال گذشته با ایجاد هیاهو‌های رسانه و لابی‌های گسترده در نهاد‌های متولی، مانع از کار کارشناسی هدفمند در جهت انتقال این یارانه به مصرف کننده واقعی شدند.

محمدی تصریح کرد:  این جریان‌ها افرادی هستند که در این چند سال بیشترین سوء استفاده را از ارز دولتی کرده اند و منافعشان در این است که این منابع به صورت اصولی به بیمه‌ها منتقل نشود. در شرایط فعلی نیز پیشقدم شده و دوباره همان هیاهوی سال گذشته خود را شروع کرده اند.

وی افزود: از اردیبهشت سال گذشته به دلیل کمبود شدید منابع ارزی و فقدان تامین ارز لازم برای صنایع دارویی، لاجرم رو به اولویت بندی تخصیص ارز آوردیم تا از وقوع کمبود‌های گسترده جلوگیری شود. در مرحله اول همه اقلام OTC، مواد جانبی، مواد بسته بندی و بخشی از دارو‌های دارای مشابه تولید داخل نیمایی شدند.

محمدی گفت: به تدریج و در طول سال گذشته و امسال نیز برخی اقلام دارای مشابه تولید داخل و یا اقلام دارای ارزبری پایین نیز نیمایی شدند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در فهرست دارو‌های منتشر شده، برخی اقلام به دلیل اینکه جزو دارو‌های غیر ضروری بودند، برخی دچار کمبود‌های شدید ناشی از عدم تامین ارز بودند و بیمارانی که دسترسی به داروهایشان را نداشتند ارزشان نیمایی شد. از مهر سال گذشته بانک مرکزی امکان تامین ارز روپیه را نداشت و همه دارو‌هایی که صرفا با این ارز تامین می‌شد، دچار کمبود شدید شدند./ فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: ارز دارو نیمایی شدن ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۲۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدقولی بیمه‌ها؛ کمبود دارو در بازار

بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه در حال حاضر کمبود نقدینگی داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی موجب کمبود‌های دارویی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر تنها بدهی بیمه‌ها در طرح دارویار به داروخانه‌ها حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان است، این بدهی برای ۴ ماه است.

وی افزود: علاوه بر بدهی مرتبط با طرح دارویار بیمه‌ها مقدار مبالغ دیگری نیز به داروخانه‌ها بدهکار هستند که سرجمع این بدهی‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ همت است.

صبور ادامه داد: این عدم نقدینگی از سویی موجب این شده است که داروخانه‌ها نتوانند مطالبات شرکت‌های دارویی را بپردازند و از سوی دیگر موجب این شده که تولیدکنندگان دارویی نیز رغبتی برای تولید دارو را نداشته باشند و همین موجب کمبود برخی دارو‌ها به ویژه دارو‌های قلبی و عروقی و دارو‌های هورمونی در بازار شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون بیمه‌ها باید در زمان مشخص شده مطالبات را پرداخت کنند، گفت:در قانون مشخص عنوان شده که بیمه‌ها ظرف یک ماه بدهی‌های خود را به داروخانه‌ها بپردازند و مطالبات آنها را تسویه کنند. در طرح دارویار نیز این زمان کمتر یک ماه است.

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران اظهار کرد: انتقاد دیگر ما این است که بودجه دارویار متولی مشخصی ندارد و در ردیف بودجه هم ردیف مشخصی برای آن موجود نیست.

او یادآور شد: این موضوع در کنار قیمت‌گذاری دستوری موجب بی‌رغبتی تولید کننده‌ها برای تولید دارو شده است. قیمتی را برای دارو مصوب می‌کنند که تولید کننده به زعم خود برایش صرف نمی‌کند و اگر هم تولیدی داشته باشد صرفا از خود رفع مسئولیت کرده است و این نمی‌تواند پاسخگوی بازار باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انبار‌های هلال‌ احمر نیاز به تقویت جدی دارند/ وزارت کشور منابع مالی را تامین کند
  • حرف زدن درباره کمبود دارو مهم‌تر است یا پوشش کارکنان داروخانه؟/وقتی وزارت بهداشت به جای تامین دارو به چیزهای دیگری فکر می‌کند! (فیلم)
  • مشاوره دارویی با تماس به سامانه ۱۹۰
  • ماجرای محموله روغن آلوده و مسموم و تاریخ گذشته + واکنش وزارت بهداشت
  • بدقولی بیمه‌ها؛ کمبود دارو در بازار
  • تخصیص میزان واقعی ارز دارو تابع چه شرایطی است؟
  • پیشگامی ایران در زمینه دانش تالاسمی
  • آخرین وضعیت تامین داروهای تالاسمی اعلام شد
  • فراخوان کشف قیمت و تامین داروهای تک‌ نسخه‌ای
  • فراخوان کشف قیمت و تامین دارو‌های تک‌نسخه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۳