Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: موجودی سد‌های کشور به حداقل تاریخ خود رسیده و این امر اثرات نامطلوبی روی تامین آب شرب و کشاورزی داشته است.
به گزارش خبرگزاری آریا، احد وظیفه با اشاره به اینکه سال آبی گذشته با 39.6 درصد کم بارشی به پایان رسید افزود: این امر بدان معناست که بارش‌ها از حد متوسط و طبیعی حدود 40 درصد کمتر بود و در برخی از استان‌ها مثل کرمانشاه این رقم تا 52 درصد رسید و در استان‌های دیگری مثل چهارمحال و بختیاری، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد که سرچشمه و حوزه رود‌های بزرگ جنوب غرب کشور هستند بین 40 تا 50 درصد کمی بارش داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در شرق کشور نیز بسیاری از استان‌ها مثل خراسان رضوی و جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان بارندگی‌ها زیر حد نرمال بود و به حدود 70 درصد رسید و در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان 67 درصد کمتر از متوسط بارش داشتیم.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: با این وجود پاییز سال قبل بهتر از پاییز امسال بود و می‌توانیم بگوییم به طور کلی پاییز پارسال با ناهنجاری شدید بارش و دمای بالا همراه بود، بهتر از پاییز امسال است، چون حسن سال گذشته این بود که در سال آبی 98- 99 بارش‌های خوبی وجود داشت و بارش‌ها در غرب کشور بیش از حد نرمال بود و به همین دلیل خشکسالی‌ها خیلی آزار دهنده نبود، اما امسال در دومین دوره خشکسالی قرار داریم و سال جدید آبی را در شرایطی آغاز کرده‌ایم که خشکسالی بسیار شدیدی از قبل داشتیم بنابراین اثرات و تنش خشکسالی نسبت به سال قبل بیشتر احساس می‌شود.
وظیفه افزود: بر اثر تنش‌هایی که در فصل تابستان داشتیم موجودی سد‌ها به حداقل تاریخ خود رسید و آب پشت سد‌ها بسیار کم شده که این امر اثرات نامطلوبی در تامین آب شرب و کشاورزی داشته و شرایط نامطلوبی را از نظر آب تجربه می‌کنیم.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی افزود: طبق گزارش‌هایی که تا ساعت 10 صبح امروز تهیه شده تا امروز بارش‌ها 35.4 دهم درصد کمتر از حد طبیعی است و به خصوص در استان‌هایی که سال قبل هم کمی بارش داشتیم از جمله در استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کردستان که مهمترین مناطق بارشی در غرب کشور محسوب می‌شوند همچنان با خشکسالی شدید و کم بارشی دست و پنجه نرم می‌کنیم.
وی اضافه کرد: البته کاهش 35 درصدی بارش‌ها که مطرح شده میانگین کل کشور است و باید توجه کرد در استان‌های شمالی مثل گیلان و مازندران، بارندگی‌ها بیش از حد نرمال بوده و در حوزه فلات مرکزی ایران یعنی استان‌های قم، اصفهان و یزد بارش آن‌ها نزدیک به نرمال و متوسط بوده و در بقیه نقاط کشور خشکسالی شدید داریم و با وجود گذشت سه ماه از سال آبی جدید می‌توانیم بگوییم 15 ماه است که با کم بارشی مواجه هستیم.
وظیفه گفت: در فصل جاری در دو هفته آینده با کمی بارش همچنان مواجه خواهیم بود و این امر به کم بارشی موجود اضافه خواهد شد چرا که بر اساس استاندارد‌های جهانی هر روز که بارندگی نباشد یک درصد به ناهنجاری بارشی اضافه میشود و این میزان که روز یکشنبه 34.3 دهم درصد بود، امروز به 35.4 دهم درصد رسیده است و پیش‌بینی ما این است که این کم بارشی در دو هفته آینده ادامه خواهد یافت.
وظیفه افزود: پیش‌بینی‌ها برای بیش از دو هفته با احتمالات و ضریب خطای بیشتری مواجه است، اما بر اساس پیش بینی‌ها و مطالعات انجام شده می‌توانیم بگوییم در فصل زمستان با توجه به جریانات حاره‌ای و قطبی و کاهش دمای سطح اقیانوس‌ها که تاثیراتی در آب و هوای کشورمان خواهند داشت، می‌توانیم بگوییم که زمستان امسال بارش‌های در حد متوسطی در کشور رخ خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا  و سیما، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: البته این احتمال وجود دارد عوامل دیگری روی بارش‌ها تأثیر منفی بگذارد و میزان قطعیت این پیش بینی، 50 تا 70 درصد خطا دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: زمستان بارش توانیم بگوییم کم بارشی پیش بینی بارش ها سال قبل درصد کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۲۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس تازه‌ترین گزارش شاخص‌های مهم آب و برق (بارش و سدها) شرکت مدیریت منابع آب ایران، ورودی مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا امروز (۱۶ اردیبهشت) ۲۸.۶۹ میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است، این در حالی است که این عدد در سال گذشته برابر با ۳۰.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده است که نشان از کاهش ۵ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

اما از ابتدای سال آبی جاری تا کنون میزان خروجی سدهای کشور به ترتیب در سال جاری و سال گذشته ۱۷.۹۸ میلیارد مترمکعب و ۱۷.۴۴ میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است که بیانگر رشد ۳ درصدی است.

این گزارش اضافه می‌کند: حجم آب موجود مخازن سدهای کشور با یک درصد رشد از ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب در سال آبی جاری رسیده است و در مجموع میزان پرشدگی سدهای کشور ۶۵ درصد تخمین زده شده است.

ارتفاع ریزش‌های جوی کشور نیز معادل ۲۱۹.۲ میلی‌متر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت (۲۲۱.۳ میلی‌متر) یک درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۸.۱ میلی‌متر) ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی است بر اساس شاخص اختلاف سال آبی جاری با متوسط دراز مدت (۵۵ سال) میزان بارندگی‌ها در این بازه زمانی در سیستان و بلوچستان ۶۹ درصد، یزد ۵۶ درصد، خراسان جنوبی ۲۷ درصد و ایلام ۲۴ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که کم بارشی گریبانگیر ۱۱ استان بوده و از جمله قزوین ۲۸ درصد، تهران ۲۴ درصد، خراسان رضوی ۲۴ درصد، سمنان ۲۲ درصد و زنجان ۲۰ درصد کاهش داشته است.

کد خبر 6097297 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • نگاهی آماری به بارش‌های امسال کرمانشاه
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۹۳.۵ میلیمتری بارش‌ها در تهران
  • نیمی‌از کم بارشی‌های اخیر کشور با بارش‌های امسال جبران شد
  • نیمی‌از کم‌ بارشی‌های اخیر کشور با بارش‌های امسال جبران شد
  • نصف کم‌بارشی‌های کشور با بارش های امسال جبران شد