Web Analytics Made Easy - Statcounter

راه آهن تبریز- میانه یکی از ابرپروژه‌های آذربایجان شرقی است که پس از ۲۱ سال تکمیل نشده و درحال حاضر چشم انتظار رسیدن اعتبارات لازم برای افتتاح در دهه فجر امسال است.

به گزاش قدس آنلاین،  ۲۱سال از کلنگ زنی ابر پروژه استان آذربایجان شرقی می‌گذرد اما تا کنون خبری از تکمیل این پروژه به گوش نرسیده است و مردم آذربایجان هم‌چنان در چشم انتظار خاتمه یافتن پروژه‌ای چندین ساله هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهره‌برداری از پروژه راه آهن میانه، تبریز، بستان آباد، ترانزیت ریلی ایران را برای نخستین بار به اروپا متصل خواهد کرد و از سویی با اتمام عملیات اجرایی این راه آهن، زمان حرکت قطار تهران – تبریز نیز حدود ۵/۵ ساعت کاهش خواهد یافت.

آنچه که تاکنون ابرپروژه استان آذربایجان شرقی را به اتمام نرسانیده است، عدم تأمین مالی مورد نیاز است و حالا این پروژه بعد از گذشت سال‌های متمادی در انتظار از راه رسیدن تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل است.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: راه آهن میانه – تبریز تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر اتمام یافته است و از بستان آباد تا ایستگاه خاروان نیز تقریباً عملیاتی شامل اتمام زیرسازی و پل و هم‌چنین احداث پل‌های بزرگ، تونل‌ها و از سویی ریل گذاری و بالاست ریزی لایه اول نیز انجام یافته است.

ابوالقاسم سلطانی ادامه داد: در حال حاضر قطار می‌تواند تردد کند اما در این محدوده با توجه به اینکه بخشی از جوشکاری باقی مانده است از این رو عملیات، با کندی انجام می‌گیرد اما تلاش بر این است تا یک دو ماه آینده اتمام یابد اما همان گونه که گفته شد ساختمان اصلی ایستگاه تقریباً اتمام یافته و آماده مسافرگیری در محل ایستگاه خاوران است.

سلطانی بیان کرد: برخی از مباحث از ایستگاه خاوران به سمت تبریز مطرح است بدین گونه که با مطالعات انجام گرفته از سوی راه و ترابری که حدود ۲۰ سال گذشته مبنی بر عبور از حریم آزادراه کنارگذر که با وجود پیمان سپاری انجام یافته بود مخالفت‌هایی از سوی برخی از مسئولین استانی به دلیل گسترش یافتن تبریز و خطی که این راه آهن منجر به محدود کردن تبریز می‌کند ایجاد شد تا اینکه در نهایت وزارت راه و شهرسازی مجبور شد تا به کار پیمانکار خاتمه دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه ایستگاه تا خاوران آماده و تکمیل است مسافران می‌توانند رفت و آمد کنند اما سعی بر این است تا عملیات جزئی باقی مانده نیز تکمیل شود.

سلطانی توضیح داد: ایستگاه اصلی خاوران به اتمام رسیده است و ریل گذاری و بالاست ریزی لایه اول انجام یافته و در حال حاضر تنها بالاست ریزی لایه دوم در حدود ۲۰ کیلومتر باقی مانده است.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر جوشکاری بین ریلی باقی مانده است اما تلاش بر این است تا ۲ ماه دیگر این اقدامات نیز اتمام یابد تا ایستگاه خاوران به سمت تهران، از مسیر میانبر تبریز میانه با کاهش ۴ ساعتی زمان سفر در سال‌های اول و در سال‌های بعدی نیز با کاهش ۵/۵ با افزایش سرعت قطار انجام گیرد.

وی ادامه داد :۳۵۰ میلیارد مطالبه پیمانکار در محدوده بستان آباد تا تبریز است اما اعتبارات تخصیص یافته کفاف پرداخت مطالبات پیمانکاران را نمی‌دهد.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: تکمیل ایستگاه تبریز تا ایستگاه مرکزی نیازمند ۴ میلیارد تا ۴/۵ میلیارد تومان اعتبار است و این در حالی است که تأمین اعتبار از منابع دولتی سخت است اما با این وجود، وزارت راه و کل مدیران عالی استان و نمایندگان مجلس پیگیر هستند تا از طریق بانک‌ها و مؤسسات مالی تأمین مالی کنند.

وی معتقد است: اگر اعتبار پروژه راه آهن میانه، بستان آباد و تبریز و پروژه‌هایی همانند این، از منابع مالی تأمین شوند زمان بر خواهد بود چرا که با توجه به تعدد پروژه در کشور و استان ما، راه آهن میانه، تبریز، بستان آباد نیز ابرپروژه‌ای است که نیازمند اعتبار هنگفتی است.

سلطانی در پایان گفت: با توجه به کاهش منابع اعتبارات عمرانی دولت، باید منابع مالی جدیدی تعریف شود تا این پروژه خاتمه یابد و تلاش بر این است تا این پروژه در ۲۲ بهمن سال جاری آماده تحویل باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه راه آهن میانه – تبریز قرار بود در دهه فجر دولت قبلی به صورت نهایی افتتاح شود اما هنوز ایستگاه خاوران تکمیل نشده و از سویی برخی از مراحل اجرایی در مسیر نیز اتمام نیافته است.

تکمیل پروژه نیازمند تأمین اعتبار است

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی ادامه داد: تکمیل پروژه راه آهن میانه – تبریز نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که بخشی برای بدهی پیمانکاران و بخشی نیز برای تکمیل نواقص این پروژه است.

وی افزود: اگر دولت هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد به این پروژه تخصیص دهد در سال جاری پروژه راه آهن میانه – تبریز تکمیل و افتتاح خواهد شد.

تاج الدینی بیان کرد: بنده با مسئولین ارشد استانی نیز مذاکراتی داشته‌ام و پیگیر هستیم تا بلکه این پروژه در سال جاری با حضور رئیس جمهور افتتاح شود و انتظار چندین ساله مردم آذربایجان تحقق یابد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری‌های لازم برای تأمین بودجه پروژه راه آهن میانه – تبریز صورت می‌گیرد و در این رابطه تذکر نیز خواهم داد.

سرعت گرفتن تکمیل پروژه در صورت تأمین اعتبار

وی ادامه داد: از سازمان برنامه و بودجه نیز پیگیر هستیم تا اعتبار لازم برای تکمیل پروژه راه آهن میانه - تبریز اختصاص یابد که در صورت رسیدن بودجه لازم به دست مدیریت اجرایی می‌توان با سرعت هر چه بیشتر این پروژه را تکمیل کرد.

تاج الدینی در پایان افزود: اگر اعتبار لازم تخصیص یابد پروژه راه آهن میانه – تبریز در دهه فجر سال جاری افتتاح خواهد شد و در این رابطه هم چنان پیگیر هستیم.

پروژه راه آهن میانه، تبریز، بستان آباد یکی دیگر از ابرپروژه‌های استان آذربایجان شرقی است که بعد از گذشت ۲۱ سال، هنوز تکمیل نشده است و مردم آذربایجان در انتظار اتمام این پروژه هستند.

حالا ابرپروژه استان آذربایجان شرقی بعد از گذشت سال‌های مدتی در چشم انتظار از راه رسیدن اعتبارات لازم برای تکمیل شدن است تا در دهه فجر افتتاح شود و انتظار چندین ساله مردم آذربایجان خاتمه یابد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی راه آهن میانه تبریز استان آذربایجان شرقی پروژه راه آهن میانه ایستگاه خاوران مردم آذربایجان راه و شهرسازی تکمیل پروژه بستان آباد برای تکمیل باقی مانده دهه فجر سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۲۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارات سیل دبی/ چالش جدید ابرپروژه لاین عربستان

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ابتکار روتردام در تبدیل سنگ‌فرش‌های خیابانی به فضای سبز، ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد، اعمال محدودیت‌های شدید آبی در کاتالونیا، سرنوشت زباله‌های ناشی از رونق انرژی خورشیدی در هند، سیل دبی چه خساراتی بر جای گذاشت، ساخت بزرگ‌ترین پروژه ذخیره‌سازی باتری در اروپا، تبدیل بزرگترین بندر زغال‌سنگ جهان به نیروگاه باد دریایی شناور خواهر خوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد

عربستان سعودی از کاهش ۹۸.۶ درصدی ابعاد شهر لاین در نئوم خبر داد و اعلام کرد طرح اولیه برای پوشش منطقه‌ای به وسعت ۱۷۰ کیلومتر و پذیرایی از ۱.۵ میلیون نفر با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار ترسیم شده بود، اما پروژه لاین اکنون تنها ۲.۴ کیلومتر برای جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر وسعت خواهد داشت.

لاین بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد عربستان سعودی برای مقابله با چالش‌های زندگی شهری و ترویج روش‌های جایگزین زندگی، همچنین بلندپروازانه‌ترین پروژه در میان انبوهی از پروژه‌های بزرگ در سرتاسر عربستان سعودی بود که در میان چندین پروژه نئوم قرار دارد. بر اساس طرح‌های اولیه این شهر با دیوارهای شیشه‌ای با عرض چند صد متر، مساحتی معادل ۱۳ مایل مربع را اشغال می‌کند و با یک خط ریلی پرسرعت به‌هم متصل می‌شود.

با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد این پروژه بزرگ به دلیل محدودیت‌های مالی باید کوچک شود. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که صندوق دارایی مستقل پادشاهی هنوز بودجه کلی سال ۲۰۲۴ را برای منطقه اقتصادی نئوم تصویب نکرده است.

به این ترتیب در حالی که از ابتدا قرار بود لاین به‌صورت مرحله‌ای ساخته شود، هدف فعلی نشان‌دهنده عقب‌نشینی از برنامه‌های اولیه است و با انتشار اخباری مبنی بر کاهش احتمالی پروژه، حداقل یک پیمانکار شروع به اخراج کارگران از پروژه کرده است.

کاهش ابعاد لاین نشان می‌دهد که واقعیت‌های مالی تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهر هوشمند عربستان که در قالب طرحی ابتکاری و فراگیر برای متنوع‌سازی اقتصاد پادشاهی عربستان معرفی شده، در حال ایجاد نگرانی‌هایی در بالاترین سطوح دولت سعودی است که تلاش دارد برنامه بلندپروازانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود را محقق کند. پروژه لاین همچنین با نگرانی‌های حقوق بشری روبه‌رو شده است، زیرا ساخت‌وساز آن مستلزم اخراج قبیله حویطات از سرزمین‌های مادری خود در منطقه تبوک است.

ابتکار روتردام در تبدیل سنگ‌فرش‌های خیابانی به فضای سبز

روتردام در سال ۲۰۲۰ از تصمیم خود برای جایگزینی کاشی‌های فضای باز با فضای سبز خبر داد و در سال جاری اعلام کرد که برای چهارمین سال متوالی به این ابتکار عمل خواهد کرد. از زمان اجرای این تصمیم بیش از ۴.۳ میلیون کاشی از سطح شهر برداشته و با درختچه‌ها، درختان و سایر عناصر فضای سبز مبادله شد. بیش از ۱۳۵ هزار مورد از این کاشی‌ها در سال گذشته با همکاری ساکنان، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی و عمومی در کنار نهاد شهرداری جایگزین شدند.

شهرداری روتردام بر اهمیت سبزتر و مقاوم‌تر کردن شهر در برابر تغییرات آب‌وهوایی تأکید و اعلام کرد که اروپا گرم‌ترین تابستان را در سال گذشته تجربه کرد و کاشت درختان بیشتر در کوچه‌ها و خیابان‌ها، بخشی از اثرات منفی شهرنشینی از جمله اثر جزیره گرمایی و مسائل مربوط به مدیریت روان‌آب‌های سطحی را کاهش می‌دهد. سبزتر کردن شهر همچنین کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد و با گسترش منطقه در دسترس حیات‌وحش، اثرات مثبتی بر تنوع زیستی دارد.

سال جاری بیش از ۱۵۰ واحد دولت محلی هلند از بیست‌ویکم مارس تا سی‌ام اکتبر به جایگزینی کاشی‌های فضای باز با فضای سبز و بهبود کیفیت زندگی ساکنان خود اقدام خواهند کرد و بلژیک سال جاری برای نخستین‌بار به این طرح ملحق شده است.

این اقدام بخشی از یک هدف گسترده‌تر برای گسترش چشمگیر فضای سبز در شهر برای مقاومت در برابر اثرات تغییرات آب‌وهوایی است، زیرا از آنجا که گرمای شدید، سیل، خشکسالی و از دست دادن تنوع زیستی در حال تبدیل شدن به مشکلات فزاینده‌ای در سراسر جهان است، جایگزینی سطوح غیرقابل نفوذ سنگ‌فرش‌شده با سطوح متخلخل، گیاهان و درختان بخش کلیدی مقابله با این چالش‌ها به‌ویژه در شهرها خواهد بود.

حذف سطوح غیرقابل نفوذ مانند کاشی و بتن، امکان نفوذ آب باران در سفره‌های زیرزمینی را ایجاد می‌کند و آن را برای استفاده‌های بیشتر در دسترس قرار می‌دهد.

مسئولان روتردام همچنین خاطرنشان کردند که این شهر در آینده فضای کمتری برای خودروها خواهد داشت و بخش عمده آن به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی مرکزی اختصاص خواهد داشت. این اقدام فرصت‌های بزرگی را برای فضای سبز بیشتر در شهر فراهم می‌کند، زیرا جاده‌های کوچک‌تر و محل‌های پارک کمتر فضای بیشتری را برای راهروهای سبز مخصوص پیاده‌روی فراهم می‌آورد.

ابتکار چهارساله روتردام تصورات عمومی را در مورد ظاهر شهرهای هلندی تغییر داد، چراکه هلند همواره کشور کاشی‌ها و سنگ‌فرش‌ها بوده است. با این حال روتردام موفق به تغییر در ادراک ساکنان خود در این زمینه شد و موجب شد آن‌ها به‌صورت خودجوش فضاهای مقابل خانه‌های خود را با باغ‌های سبز جایگزین کنند.

اعمال محدودیت‌های شدید آبی در کاتالونیا

دولت کاتالونیا با اشاره به بروز خشکسالی در شمال شرقی کاتالونیای اسپانیا، در نظر دارد در صورت محدود نشدن مصرف داخلی، محدودیت‌های آبی را برای گردشگران در خشک‌ترین نقاط این منطقه اعمال کند.

به گفته مقامات، در صورتی که شهرداری نتواند مصرف آب خانگی ساکنان را برای سه ماه متوالی تحت شرایط اضطراری خشکسالی فعلی برای کاتالونیا کمتر از حد تعیین شده نگه دارد، محدودیت ۱۰۰ لیتر در روز برای هر گردشگر در هتل‌ها اعمال خواهد شد. آن‌ها خاطرنشان کردند که گردشگری حدود ۱۲ درصد از اقتصاد اسپانیا را تشکیل می‌دهد، اما فشار فزاینده‌ای از سوی گروه‌های حافظ آب برای محدود کردن استفاده گردشگران از آب در طول خشکسالی وجود دارد.

آژانس آب کاتالونیا اعلام کرد که هر یک از ساکنان بارسلونا، دومین شهر بزرگ اسپانیا و پایتخت منطقه‌ای آن، روزانه ۱۶۰ لیتر آب برای مصرف و شست‌وشو استفاده می‌کنند که کمتر از حد مجاز ۲۰۰ لیتری فعلی است و متوسط آب مصرفی گردشگران این شهر حدود ۱۶۳ لیتر در روز تخمین زده شده، اما این رقم برای هتل‌های لوکس به بیش از ۲۴۰ لیتر می‌رسد.

لغو محدودیت‌های آبی برای استخرهای شنا

استخرهای شنا به‌عنوان پناهگاه‌های آب‌وهوایی برای فرار شهروندان از گرما، از محدودیت‌های آبی اعمال‌شده در امان خواهند بود و دولت کاتالونیا محدودیت‌هایی مربوط به این بخش را کاهش داده است، بنابراین می‌توان یک استخر خصوصی را در شرایط خشکسالی شدید پر کرد.

دولت منطقه همچنین طبق درخواست که صاحبان هتل‌ها تغییراتی در محدودیت‌های خشکسالی خود ایجاد کرد تا امکان استفاده خصوصی از تأسیسات نمک‌زدایی را فراهم کند.

کاتالونیا بار سنگین خشکسالی ناشی از تغییرات اقلیمی را متحمل شده که بخش‌هایی از جنوب اسپانیا را نیز تحت تأثیر قرار داده است. البته بهار مرطوب سال جاری به بهبود وضعیت کمک کرده است و مخازن بارسلونا و مناطق اطراف آنکه ۱۵ درصد از ظرفیت خود آب داشت، اکنون تا ۱۸ درصد پر شده است.

با این وجود کاتالونیا محدودیت‌های خود را تحت شرایط اضطراری آب برای مبارزه با خشکسالی تاریخی منطقه حفظ کرده است که این محدودیت‌ها شامل کاهش متوسط مصرف آب تا ۸۰ درصد برای آبیاری محصولات کشاورزی، ۵۰ درصد برای دام‌ها و ۲۵ درصد برای صنعت می‌شود.

گسترش نیروگاه‌های خورشیدی عظیم با افزایش ضایعات این بخش همراه است، با این حال دفع این زباله‌ها اغلب به عهده نهادهای غیررسمی قرار دارد که افرادی به‌صورت خودجوش و برای کسب درآمد به‌صورت خانوادگی یا استخدام کارمند آن‌ها را راه‌اندازی کرده‌اند.

هند خانه بعضی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان و دارای ۱۱ پارک خورشیدی وسیع است. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۶، در ۱۲ ایالت خود ۳۹ پارک دیگر نیز راه‌اندازی کند. این اقدام در راستای تعهد آن برای آینده‌ای سبزتر است، اما بدون شک ضایعات حاصل از توسعه انرژی خورشیدی را در این کشور افزایش می‌دهد.

سرنوشت زباله‌های ناشی از رونق انرژی خورشیدی در هند

زیر آفتاب سوزان هند دریایی از صفحات خورشیدی در چشم‌اندازهای نیمه‌خشک می‌درخشد و انرژی پاک برای ایالت‌های سراسر این کشور تأمین می‌کند. با این حال صفحات خورشیدی یک جنبه منفی قابل‌توجه دارد که شامل ضایعات حاصل از پانل‌های ساخته‌شده از شیشه، آلومینیوم، سیلیکون و عناصر خاکی کمیاب، همچنین اینورترهای برق و سیم‌کشی‌ها می‌شود.

در اصل در حالی که سازندگان پنل‌های خورشیدی ادعا می‌کنند که ساخته‌های آن‌ها چندین دهه عمر طولانی دارند، پنل‌ها خیلی زودتر در حین نصب و حمل‌ونقل یا در اثر قرار گرفتن در معرض بادهای موسمی و طوفان شکسته شوند. به این ترتیب بلندپروازی‌های خورشیدی هند با مقدار زیادی زباله همراه است که پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۶۰۰ هزار تن و تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۱۹ میلیون تن برسد.

انتظار می‌رود حدود دوسوم از این زباله‌ها از پنج ایالت راجستان، گجرات، کارناتاکا، تامیل‌نادو و آندراپرادش حاصل شود که هشت از ۱۰ پارک بزرگ خورشیدی هند را در خود جای داده‌اند.

هند دارای مقررات اساسی در مورد مدیریت زباله‌های خورشیدی خود است و مسئولیت آن را تا حد زیادی بر عهده شرکت‌های خصوصی واگذار کرده که نیروگاه‌های خورشیدی دارند. طبق این مقررات، زباله‌های خورشیدی باید در یک بازه زمانی مشخص ۹۰ تا ۱۸۰ روزه از نیروگاه‌ها به پیمانکاران زباله الکترونیکی مجاز توسط هیئت مرکزی کنترل آلودگی (CPCB) منتقل شوند.

با این حال چالش‌های عملی و اقتصادی فراوانی هم‌چون تعطیلی ناگهانی یک شرکت بازیافت زباله خورشیدی در تامیل‌نادو در سال ۲۰۲۱ به دلیل رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری در این راستا وجود دارد. بنابراین دوام اقتصادی یک نگرانی حیاتی است. از سوی دیگر بیشتر نیروگاه‌های خورشیدی در نواحی دورافتاده قرار دارند و تدارکات لازم و حمل‌ونقل آن‌ها گران است، شیشه خورشیدی نیز هیچ ارزشی ندارد.

بنابراین شبکه‌ای از اپراتورهای غیررسمی در هند ایجاد شده است که پنل‌های خورشیدی ضایعاتی را برچیده، جمع‌آوری، حمل‌ونقل و بازیافت می‌کنند. فعالیت آن‌ها اوراق کردن پنل‌های شکسته برای دستیابی به فلزات ارزشمند و سایر مواد به‌کاررفته در آن‌ها به‌ویژه نقره است که ارزش بالایی دارد.

این اقدام در اکثر موارد خطرناک محسوب می‌شود، اما فعالان در آن از مهارت بالایی برای انجام فرآیند تفکیک اجزا برخوردار شده‌اند، تا آنجا که حتی بازیافت‌کنندگان بزرگ زباله‌های الکترونیکی و خورشیدی نیز اغلب مسئولیت خود را بر دوش این نهادهای کوچک غیررسمی می‌اندازند. با این وجود هند هنوز هم مسیری طولانی در سر و سامان بخشیدن به عواقب ناشی از بلندپروازی‌های خورشیدی خود در پیش دارد.

سیل دبی چه خساراتی بر جای گذاشت؟

مقامات اماراتی جمعه گذشته اعلام کردند که تلفات باران‌های شدید در امارات متحده عربی به چهار نفر افزایش یافته است. این طوفان ابتدا عمان را درنوردید و دست کم موجب کشته شدن ۲۰ نفر در این کشور شد و سپس با ورود به امارات، رویداد بی‌سابقه‌ای را رقم زد.

فرودگاه بین‌المللی دبی، یکی از شلوغ‌ترین مراکز برای سفر در سراسر خاورمیانه، سه روز پس از طوفان همچنان در تلاش برای پاکسازی است. بر اساس وبگاه ردیابی پرواز FlightRadar24، تا صبح جمعه، ۱۴۷۸ پرواز از روز سه‌شنبه به مقصد دبی و از این شهر به نقاط دیگر لغو شده است که تقریباً ۳۰ درصد از کل پروازها است.

سیل امارات با بارورسازی ابرها مرتبط بود؟

دانشمندان رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سیل و طوفان امارات و عمان را نتیجه گرمایش جهانی ناشی از فعالیت‌های انسان می‌دانند. هرچند گمانه‌هایی نیز مبنی بر نقش تلاش‌های امارات بر بارورسازی ابرها و بروز سیل اعلام شده است زیرا پیش از وقوع این رخداد شدید طبیعی، داده‌های ردیابی پرواز نشان می‌داد که هواپیماهای بارورکننده ابرها در آسمان امارات دیده شده‌اند.

اکنون محققان باران بی‌سابقه در امارات را به سیستم‌های کم‌فشار و تغییرات آب و هوایی نسبت می‌دهند. هنگامی که یک منطقه دارای یک سیستم کم‌فشار است، هوای پر از رطوبت احتمالاً به سمت آن مکان حرکت می‌کند.

همچنین، فعالیت‌های انسانی شانس رویدادهای اقلیمی شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی مانند بارندگی زیاد را افزایش می‌دهد، حتی در مکان‌هایی که میزان بارش بسیار کم است زیرا تغییرات آب و هوایی باعث افزایش دمای اقیانوس‌ها می‌شود که به نوبه خود احتمال بارندگی را افزایش می‌دهد.

به نظر می‌رسد که یک سیستم کم‌فشار، هوای پر از رطوبت را وارد امارات کرده است. با این حال، گرم شدن جو به دلیل تغییرات اقلیمی احتمال بارش شدید اینچنینی را در سراسر جهان افزایش می‌دهد. به گفته دکتر پالک بالیان، سرپرست تحقیقات تغییرات اقلیمی، تغییر طبیعی و الگوهای آب و هوایی محلی ممکن است در بارندگی شدید امارات نقش داشته باشد.

خسارت سیل دبی چقدر است؟

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که خسارات احتمالی سیل دوبی به یک میلیارد دلار می‌رسد، اما هنوز مبلغ دقیقی اعلام نشده است. بیش از پنج هزار پرسنل از بخش‌های مختلف در امارات اکنون به‌طور شبانه‌روزی کار می‌کنند تا از بازیابی کامل خدمات در این کشور اطمینان حاصل کنند.

اداره راه و ترابری و شهرداری دبی اقدامات سریعی را برای به حداقل رساندن اختلالات در سراسر شهر از جمله تخلیه مناطق پرآب، انجام عملیات پاک‌سازی، تغییر مسیر ترافیک برای اطمینان از روان بودن جریان تردد و حمل‌ونقل عمومی انجام داده‌اند. شهرداری دبی بیش از دو هزار مهندس، تکنسین و کارگر را نیز بسیج کرده است که به شرایط اضطراری ناشی از تأثیر باران، از جمله تجمع آب، گرفتگی زهکش‌ها و درختان افتاده رسیدگی کنند.

تبدیل بزرگترین بندر زغال‌سنگ جهان به نیروگاه باد دریایی شناور

یکی از بزرگ‌ترین بنادر زغال‌سنگ جهان، بندر نیوکاسل (PON) در نیوساوت‌ولز استرالیا، به‌عنوان گزینه اصلی برای استقرار توربین‌های بادی دریایی شناور تعیین شده است. تبدیل این بندر به قطب بادی فراساحلی تا پنج گیگاوات به پروژه‌های توربین شناور منطقه بادی فراساحلی این بخش (هانتر) سرویس‌دهی خواهد کرد که دومین منطقه توسعه اعلام‌شده استرالیا محسوب می‌شود.

منطقه باد فراساحلی هانتر یک منطقه تقریباً دو هزار کیلومتر مربعی در اقیانوس آرام و اولین منطقه در استرالیا خواهد بود که میزبان توربین‌های شناور است. وجود کانال ناوبری عمیق، منطقه توسعه در دسترس و نبود زیرساخت‌های پل، این منطقه را برای ایفای نقش به‌عنوان یک مرکز دریایی بسیار مناسب می‌کند. در این راستا مطالعه‌ای برای شناسایی کمیت و اندازه امکانات جدیدی در منطقه انجام شده است که به‌احتمال زیاد برای این پروژه مورد نیاز خواهد بود.

این مطالعه نشان داد که با سرمایه‌گذاری و مشاوره مناسب با ذی‌نفعان، منطقه منتخب دارای ویژگی‌های فیزیکی مناسبی برای حمایت از صنعت بادی فراساحلی در نیو ساوت‌ولز و مناطق وسیع‌تر استرالیا است. یک مرکز باد فراساحلی تجسم‌شده، عملکردهای مختلفی از جمله مونتاژ، مرحله‌بندی، عملیات تولید و نگهداری را برای این صنعت انجام می‌دهد.

توسعه استراتژیک جدید نه‌تنها بندر نیوکاسل را به‌عنوان یک بخش مرکزی برای پروژه‌های بادی شناور در منطقه استرالیا ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند تولیدکنندگان تجهیزات اصلی را نیز برای توسعه‌های بادی شناور و پایه ثابت جذب کند.

تلاش‌های انجام‌گرفته برای تبدیل شدن به بخشی کلیدی از صنعت نوپای بادی فراساحلی استرالیا در حالی صورت می‌گیرد که رقیب اصلی ویکتوریا، بندر هیستینگز، برنامه‌های توسعه‌اش را توسط وزیر محیط‌زیست فدرال به مرحله نقشه‌کشی رسانده است. با این حال وظیفه راه‌اندازی یک تأسیسات بندری مرکزی برای بادهای دریایی در ویکتوریا که قرار است مطابق با اهداف ایالت برای تولید دو گیگاوات بادی دریایی تا سال ۲۰۳۲، چهار گیگاوات تا سال ۲۰۳۵ و ۹ گیگاوات تا سال ۲۰۴۰، تا سال ۲۰۲۸ راه‌انداری شود، چندین درجه ضروری‌تر است.

ساخت بزرگ‌ترین پروژه ذخیره‌سازی باتری در اروپا

توسعه‌دهنده هلندی باتری‌های گیگا، مجوز ساخت پروژه سیستم ذخیره انرژی باتری (BESS) با ظرفیت ۶۰۰/۲۴۰۰ مگاوات ساعت در بلژیک به نام لاک‌پشت سبز گیگا را دریافت کرده است. این پروژه که قرار است بزرگ‌ترین ذخیره‌سازی باتری در اروپا باشد، در مجاورت یک ایستگاه فشار قوی ۳۸۰ کیلوولت جدید قرار دارد که توسط اپراتور سیستم انتقال برق بلژیکی اداره می‌شود.

این پارک باتری جدید در یک شهرک صنعتی ساخته خواهد شد که در گذشته محل کارخانه تولید روی بوده است و پیش از اجرای این پروژه برنامه‌هایی برای احداث یک پارک باتری مشابه در آن توسط یک شرکت انرژی دیگر وجود داشت. انتظار می‌رود ساخت‌وساز این پارک در سال ۲۰۲۵ آغاز شود و تخمین زده می‌شود در سال ۲۰۲۸ تکمیل شود. به گفته توسعه‌دهنده، این سیستم نقش کلیدی در گذار انرژی بلژیک و اروپا ایفا خواهد کرد.

پروژه ذخیره‌سازی باتری بلژیک دارای ۲۰ باتری هر یک با یک اینورتر، ۱۸۵ ترانسفورماتور فشار متوسط، پنج ترانسفورماتور فشار قوی با ظرفیت کل ۱۵۰۰ مگاولت و همچنین ۲۵ هزار و ۶۵۰ متر مربع منطقه کاشت خواهد بود. توسعه‌دهنده طرح اعلام کرده است که این پروژه پس از راه‌اندازی، میانگین مصرف انرژی ۳۳۰ هزار خانواده را در سال ذخیره می‌کند و آن را به شبکه برق بازمی‌گرداند.

با توسعه ذخیره‌سازی انرژی در مقیاس کاربردی در مکان‌های استراتژیک، قیمت انرژی پایدارتر خواهد شد و اروپا کمتر به واردات انرژی فسیلی وابسته خواهد بود. از سوی دیگر اجرای این پروژه با راه‌اندازی بزرگ‌ترین باتری در اروپا، ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بیشتری را برای این قاره در سال‌های آینده خواهد داشت.

توسعه‌دهنده هلندی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ساخت سیستم ذخیره‌سازی پنج گیگاواتی از پروژه را به پایان برساند. این سازنده هلندی پیش از این نیز یک باتری ۱۲/۷.۵ مگاوات ساعتی را در سال ۲۰۲۰ و به دنبال آن سیستم دیگری با ظرفیت ۲۵/ ۴۸ مگاوات ساعت در سال ۲۰۲۲ در هلند تحویل داده است. در حال حاضر نیز پروژه دیگری را برای ساخت یک پارک باتری ۳۰۰ مگاواتی تنها در فاصله ۱۵ کیلومتری از مکان تأسیس لاک‌پشت سبز گیگا واقع در شهر کینروی بلژیک در دست توسعه دارد.

خواهرخواند اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان

بزرگ‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان در کلیسای موسوم به «خداوند عیسای شبان خوب» در شمال شهر کراکوف نصب شده است. به طور خاص، پنجره شیشه‌ای رنگی شامل ۲۷ بخش عمودی است که صحنه‌های مختلف کتاب انجیل را نشان می‌دهد.

مساحت کل مجموعه ۴۲۶ متر مربع است که کمی بزرگ‌تر از زمین بسکتبال است. نمایش عمومی این اثر هنری که دو سال طول کشید، با صدمین سالگرد تأسیس کلیسای پرادنیک چروونی انجام شد.

کراکوف و ارتباط آن با سنت شیشه‌های رنگی

مجموعه شیشه‌های رنگی «با صلیب به سمت نجات» نامیده می‌شود و در مرکز طراحی‌های آن حضرت مسیح قرار دارد. اضافه شدن این پنجره جدید به کراکوف، شهرت این شهر لهستانی را به عنوان مقصدی برای تماشای هنر شیشه‌های رنگی افزایش می‌دهد. کراکوف همچنین دارای یک موزه اختصاصی شیشه‌های رنگی است و جالب است بدانید که اولین کارخانه شیشه‌های رنگی لهستان در سال ۱۹۰۷ در این شهر تأسیس شد و اکنون محل موزه است.

دانستنی‌هایی از کراکوف کراکوف از سال ۱۰۳۸ تا ۱۵۹۶ پایتخت لهستان بود، زمانی که زیگیسموند سوم واسا دربار سلطنتی خود را به ورشو منتقل کرد که سپس به پایتخت تبدیل شد. کراکوف همچنین از سال ۱۸۴۶ تا ۱۹۱۸ پایتخت دوک‌نشین بزرگ کراکوف بود. کراکوف در بخش جنوبی لهستان، روی رودخانه ویستولا، در دره‌ای در دامنه کوه‌های کارپات واقع شده است. این شهر دومین منطقه پرجمعیت لهستان است و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای لهستان محسوب می‌شود که قدمت بعضی قسمت‌های آن به قرن هفتم بازمی‌گردد. در سال ۱۹۷۸ یونسکو اولین مکان‌ها را برای فهرست میراث جهانی جدید خود تأیید کرد و شهر کراکوف به عنوان «اولین شهر» در این فهرست گنجانده شد. کراکوف به عنوان شهر ادبی یونسکو شناخته می‌شود زیرا در زمینه ادبیات تاریخ گسترده‌ای دارد. کراکوف بزرگترین میدان بازار قرون وسطایی اروپا را در خود جای داده است. قدمت این میدان به قرن سیزدهم باز می‌گردد و خانه‌های تاریخی اطراف آن را احاطه کرده‌اند. امروزه این میدان مکانی پر جنب و جوش پر از کافه‌ها، رستوران‌ها و موزه‌ها است. کد خبر 747829

دیگر خبرها

  • تخصیص بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های راه آذربایجان شرقی
  • دستورات لازم برای رفع مشکلات آزادراه تبریز- زنجان صادر شده است
  • رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز آذربایجان شرقی تا پایان سال‌جاری
  • خسارات سیل دبی/ چالش جدید ابرپروژه لاین عربستان
  • ◄ تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه های آذربایجان شرقی
  • پروژه‌های فعال نهضت ملی مسکن از مرز ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد گذشت
  • آخرین خبر‌ها از ۲ ایستگاه پمپاژ آب پلدختر
  • (ویدیو) افتتاح ابرپروژه ایرانی در سریلانکا
  • جزئیات ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در سریلانکا
  • مسیرگشایی خیابان انقلاب تبریز جزو پروژه‌های شاخص کشور اعلام شد