Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-27@01:37:01 GMT

اگر گفتگو‌ها در وین شکست بخورد چه می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۲۶۳۲

اگر گفتگو‌ها در وین شکست بخورد چه می‌شود؟

اعتماد نوشت: ولی نصر، استاد دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌الملل دانشگاه جانز هاپکینز و مشاور پیشین وزارت امور خارجه امریکا در گفتگو با فرید زکریا، در شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ساده بگوییم خواست ایرانیان این است که تحریم‌ها برداشته شود و شرایط به سال ۲۰۱۷ بازگردد و طرف‌های اروپایی و امریکایی به اجرای کامل تعهدات‌شان در برجام بازگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» این پژوهشگر بین‌الملل تاکید کرد: «طرف ایرانی تردید دارد که امریکا واقعا عزم و اراده جدی برای برداشتن تحریم‌ها داشته باشد و احتمال می‌دهد که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شوند، به سرعت، برای مثال با تغییر رییس‌جمهور دوباره اعمال خواهند شد.» علاوه بر برداشتن تحریم‌ها، طرف ایرانی برخی تضمین‌ها می‌خواهد که این توافق پایدار باشد و بتواند در دولت‌های امریکا دوام بیاورد.»

امریکا راه خلاقانه‌ای برای تضمین پیدا کند

وی ادامه داد: «دولت بایدن می‌گوید که هیچ رییس‌جمهوری در امریکا نمی‌تواند چنین تضمینی دهد که جانشینش تحریم‌ها را دوباره اعمال نکند.» ولی نصر تاکید کرد: «به نظر من نکته مهم و ریزه‌کاری اصلی این است که امریکایی‌ها یک راه نوآورانه و خلاقانه پیدا کنند که به ایرانی‌ها اطمینان دهند که در یک بازه زمانی دو ساله، توافق دوباره از بین نخواهد رفت و طرف ایرانی فقط برای یک توافق دوساله با امریکا مذاکره نمی‌کند.» این استاد دانشگاه تاکید کرد: «به نظرم هر دو طرف علاقه‌مند هستند که به گفتگو‌ها ادامه دهند، هیچ طرفی خواستار شکست مذاکرات نیست. [شکست مذاکرات]به معنای یک فاجعه برای منطقه و بحرانی عمده برای هر دو کشور است. ایران نیازمند کاهش تحریم‌ها است.» نصر ادامه داد: «احساس طرف ایرانی این است که اهرم‌های امریکا در حال رسیدن به قله خودش است و دیگر فشار خیلی بیشتری از سوی امریکا قابل اعمال نیست. در برابر ایرانی‌ها سعی می‌کنند با پیشبرد عمده برنامه هسته‌ای خود، فشار را بر ایالات متحده بیشتر کنند.»

اگر گفتگو‌ها شکست بخورد

ولی نصر در گفتگو با برنامه جی‌پی‌اس شبکه خبری سی‌ان‌ان تاکید کرد: «اگر توافق دچار فروپاشی شود، ایران با امریکا و همسایگان عربش وارد یک رویارویی برای کنترل عراق، لبنان، سوریه و یمن می‌شود و مقدار ناچیز ثباتی که همین حالا در منطقه می‌بینیم در معرض خطر فروپاشی قرار می‌گیرد. اگر امریکا واقعا می‌خواهد که از منطقه خارج شود، خواهان کاهش تنش‌ها است و نمی‌خواهد که درگیری وسیع در منطقه رخ دهد. باید با ایران وارد یک توافق شود.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا منصفانه است که بگوییم خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، نتایج فاجعه‌آمیزی به‌جا گذاشته است، تاکید کرد: «کاملا صحیح است، شاید این یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های استراتژیکی باشد که ایالات متحده امریکا تاکنون مرتکب شده است. تمام فرض‌هایی که دولت ترامپ، دولت نتانیاهو در اسراییل و دولت‌های عربی خلیج‌فارس داشتند، به شکل فاجعه‌آمیزی اشتباه از آب در آمد. منطقه بسیار شکننده‌تر است و به نظر می‌رسد که غرب در حال از دست دادن گزینه‌هایش برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران است و آنچه در وین رخ می‌دهد یکی از آخرین بخت‌ها برای کنترل شرایط است.»

سوزان دیماجیو، پژوهشگر ارشد موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی می‌گوید: «تیم جدید مذاکره‌کننده ایرانی معتقد است که گذر زمان به نفع آنهاست و از این زمان می‌توانند برای توسعه برنامه هسته‌ای استفاده کنند و آن را به عنوان اهرم فشار در مذاکرات به‌کار گیرند.»

این تحلیل دقیقا در برابر اظهارنظر صریح سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است که روز گذشته گفت: «در مذاکرات وین نه عجله داریم نه اجازه می‌دهیم با وقت ما بازی شود.» دیماجیو می‌گوید: «اگر این گفتگو‌ها با شکست مواجه شود، خیلی سخت است که برخی از طرف‌های دیگر را به ویژه پکن، به موافقت با اعمال مجدد تحریم‌ها یا اجرای آن‌ها وادار کرد.» این کارشناس در گفتگو با واشنگتن‌پست می‌گوید که به نظر او باید دولت امریکا امکان عقب‌نشینی از برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای را برای احیای توافق مدنظر قرار دهد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: مذاکرات وین برجام طرف ایرانی تحریم ها گفتگو ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۲۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند

نشریه کنگره آمریکا می‌گوید فشار اقتصادی علیه ایران شکست خورده است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آن‌ها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشور‌های مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند؛ و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آن‌ها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آن‌ها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آن‌ها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

منبع: کیهان

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا / تاکید بر تحریم های بیشتر ایران
  • وحید امیری: امیدوارم اتفاقات فوتبالی در زمین رقم بخورد
  • مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • ۹۰ هزار ایرانی در مراسم حج امسال شرکت خواهند کرد