Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهسا بهادری: منوچهر نوذری، هنرمندی است که رادیو، تلویزیون و تئاتر از هنرش به مدت ۶ دهه، بهره بردند، کسی که فعالیت هنریش را در سال ۱۳۳۲ با گویندگی رادیو آغاز کرد و همچنین از نسل اول گویندگان تاریخ دوبله در ایران به شمار می‌آمد. او از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۶ در رادیو فعالیت می‌کرد تا این‌که در سال ۱۳۳۶ به دعوت هوشنگ لطیف‌پور وارد دوبله شد و زیر نظر زنده‌یاد ایرج دوستدار، دوره کارآموزی دوبله را پشت سرگذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوذری، اولین بار سال ۱۳۴۱ و در سن ۲۶ سالگی در فیلم «لاله آتشین» به کارگردانی برادرش محمود نوذری و هوشنگ لطیف‌پور، بازی کرد و با ساخت فیلم «ایوالله» نخستین تجربه‌اش در کارگردانی را هم مقابل دوربین برد.

ولی این هنرمند پُرکار، با پیروزی انقلاب، یک‌باره همه فعالیت‌هایش تعطیل شد و از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷، هیچ کاری انجام نداد و خانه‌نشین شد تا این‌که پس از ۱۰ سال، صدای منوچهر نوذری، دوباره در برنامه «صبح جمعه با شما» شنیده شد.

سعید توکل، کارگردان برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما»، به خوبی از همه فراز و نشیب‌های کار منوچهر نوذری در پس از انقلاب خبر دارد و از ماجرای بازگشت او به رادیو، تئاتر و تلویزیون، پس از یک دهه گوشه‌گیری، می‌گوید. 

ماجرای بازگشت منوچهر نوذری به رادیو پس از انقلاب

برنامه «صبح جمعه باشما» قبل از ورود آقای نوذری با همین عنوان در رادیو وجود داشت که در زمان جنگ، صبح‌های جمعه پخش می‌شد و یک برنامه خانوادگی بود و فضای برنامه شاد و انتقادی نبود. یک مسابقه‌ای هم داشت که مرحوم حسین باغی آن را اجرا می‌کردند. اواخر سال ۱۳۶۴ رادیو به فکر ایجاد گروه ورزش و تفریحات افتاد و همان زمان که رادیو مدیریت کار را به احمد شیشه‌گران سپرد.

زمانی که کار را شروع کردیم، مجری برنامه مرحوم حیدر صارمی، ایفاگر نقش جانی دالر و خانم مهین فردنوا بودند. مدتی که گذشت خانم پریچهر بهروان آمدند و ما حدود دو یا سه سال این برنامه را روی آنتن بردیم تا رسیدیم به سال ۱۳۶۷ و برای اینکه کمی اتفاقات متفاوت‌تری رخ دهد، به مدیریت وقت پیشنهاد دادیم که یک تعداد از هنرمندان قدیمی رادیو که از انقلاب تا سال ۱۳۶۷ اجازه کار نداشتند را دوباره به رادیو دعوت کنیم. به ما گفتند یک لیستی تهیه کنید، ما هم آن را تهیه کردیم و در صدر آن آقای منوچهر نوذری را نوشتیم.

قرار شد نفر اول را به صورت امتحانی بیاوریم تا ببینیم بازخوردها در جامعه چگونه است. زمانی که ایشان پس از سال‌ها به رادیو آمدند اشک در چشمانشان جمع شد و به ما گفتند من هر هفته که نام سعید توکل و احمد شیشه‌گران را می‌شنیدم، خیلی دوست داشتم شما را ببینم و جای خودم را در برنامه خالی می‌دیدم، شما که همسن ایرج من هستید.

مُلَوَن از روی کدام شخصیت ساخته شد؟

همان زمان نگران واکنش‌ها از جانب رقیبان و جامعه بودیم اما با لطف خدا و توانایی که ایشان داشتند استقبال خوبس از آقای نوذری شد. به عقیده من بازگشت به «صبح جمعه با شما» تولد دوباره آقای نوذری در رسانه ملی بود. در آن شرایط ما فکر کردیم که چگونه ایشان را برگردانیم که مورد استقبال قرار بگیرند. یکبار در دورهمی خاطراتی از خانم ملوک ضرابی که یک خواننده قدیمی بود تعریف کردند، وقتی یک نفر روی صحنه می‌آمد این خانم شروع می‌کرد به تعریف کردن از او و وقتی آن شخص می‌رفت، خانم ضرابی می‌گفتند این فرد هم هنر خاصی ندارد الکی بزرگش کردند.این شخصیت به قدری جالب بود که شخصیت ملون را از روی او ساختیم.

تمجید مقام معظم رهبری از «صبح جمعه باشما»

در واقع آقای ملون که دائم رنگ عوض می‌کرد از روی خانم خواننده ساخته شد و در مدت‌های طولانی این شخصیت مشهورتر از آقای نوذری شد. نکته دیگر اینکه حتی مخاطبان خاص هم برنامه را دنبال می‌کردند. به خاطر دارم که مقام معظم رهبری در زمانی که رییس جمهور بودند، چندباری از این برنامه تجلیل کردند و در یک مراسمی که همه عوامل «صبح جمعه با شما» نزدشان حاضر شده بودیم، ایشان درباره شخصیت ملون نکته جالبی را مطرح کردند. به ما گفتند که وقتی این برنامه را می‌شنیدم، فکر می‌کردم آن شخصی را که من در جوانی با همین صفات دیده‌ام، شما هم دیده‌اید و آن شخص و کارهایش را تبدیل به نمایش کرده‌اید، اما شما سنتان کم‌تر است و این یک تصادف عجیب است. صحبت‌های ایشان مهر تاییدی بر این برنامه و وجود آقای نوذری در رادیو شد.

بازگشت گویندگان به رادیو در سال ۱۳۶۷ 

به واسطه سابقه همکاری آقای نوذری با دیگر گویندگان از ایشان خواستیم تا دوستان دیگر را هم به رادیو بیاورند و به واسطه این هنرمند، منوچهر والی‌زاده، حسین عرفانی، کنعان کیانی، شهلا ناظریان، اکبر منانی، اصغر اصغری، پرویز ربیعی و بسیاری از گویندگان درجه یک دیگر پس از سال‌ها دوری از رادیو دوباره به این عرصه بازگشتند و سال ۱۳۶۷ یک انفجار برنامه‌ای در رادیو بود. آن زمان که آمار می‌گرفتند در تلویزیون برنامه«اوشین» و در رادیو برنامه «صبح جمعه با شما» حرف اول را می‌زد.

ماجرای تعطیلی شش ماهه برنامه «صبح جمعه با شما» 

در سال ۱۳۶۹ مدیر رادیو تغییر کرد و حدود ۷ ماه تمام تیم «صبح جمعه با شما» از رادیو ترد شدند. جای من آقای جولایی، جای آقای شیشه‌گران آقای گودرزی، جای خانم بهروان خانم ژاله صادقیان و جای آقای نوذری آقای تابش را آوردند. در واقع یک تیم جانشین برای ما انتخاب شد و به نظر می‌رسید که دیگر قرار نیست بازگردیم اما بازگشت مجددمان به رادیو را هم مدیون مقام معظم رهبری هستیم. همان زمان که برنامه را تعطیل کرده بودند، ایشان سه بار سراغ ما را از آقای هاشمی می‌گیرند. ایشان هم از مدیران وقت جویا می‌شوند بار سوم می‌گویند هرچه‌قدر دعوت‌شان می‌کنیم به رادیو باز نمی‌گردند  یک روز آقای هاشمی به آقای شیشه‌گران می‌گویند چرا ما شما را دعوت می‌کنیم به رادیو نمی‌آیید؟ آقای شیشه‌گران هم می‌گویند چه زمانی ما را دعوت کردید؟ خلاصه دوستان رادیو در یک عمل انجام شده قرار می‌گیرند و ما دوباره بازگشتیم و این برنامه تا سال ۱۳۷۷ ادامه پیدا کرد.

در زمانی که آقای نوذری بودند اتفاقات خیلی خوشایندی برای برنامه افتاد از دعوت مهمانان گرفته تا محتوایی که به مخاطب ارائه می‌کردیم در زمان خودش بسیار خوب بود. ایشان چندبار منوچهر اسماعیلی را به رادیو آوردند، حتی یک‌بار گفتم می‌توانیم آقای اکبر عبدی را به رادیو بیاوریم؟ و در عین ناباوری هفته بعد منوچهر نوذری دست در دست اکبر عبدی به به برنامه«صبح جمعه با شما» آمد.

بازگشت نوذری به تئاتر پس از ۱۲ سال

در این بازه زمانی که از رادیو رفتیم، باز هم ساکت ننشستیم و با همان تیم وارد تئاتر شدیم. در زمستان ۱۳۶۹ در سالن حنانه تئاتر برگزار کردیم و علاقه‌مندان به تیم «صبح جمعه با شما» در آن برف و سرما می‌آمدند تا تئاتر ما را تماشا کنند. حتی از طرف بنیاد جانبازان، یک مجله گویا برای جانبازان نابینا از ناحیه دو چشم روی نوار کاست ضبط کردیم. 

در واقع می‌توان گفت بازگشت منوچهر نوذری به تئاتر، پس از انقلاب در سال ۱۳۶۹ اتفاق افتاد. آن زمان نمایش‌های کمدی و شادی را در تئاتر گلریز واقع در یوسف‌آباد روی صحنه می‌بردیم و آن نمایش‌ها پرفروش‌ترین تئاترهای روز تهران بود، حتی گاهی اوقات تا سه سانس هم مردم بلیت رزرو می‌کردند.

آقای نوذری تیپ‌سازی‌های زیادی را با لهجه درست انجام می‌دادند که بخشی از آن‌ها بر اساس تجربه‌های اجرای خودشان و بخش دیگر بر اساس خاطراتی که تعریف می‌کردند ساخته می‌شد.

سعید توکل گویندگان رادیو همیشه مهجور بودند

اگر از کسانی که وارد عرصه هنر می‌شوند حمایت درستی شود دیگر آن‌ها نیاز ندارند که برای تامین مخارج اصلی زندگی‌شان دست به انجام کارهای متفرقه بزنند اما در مجموع به هنرمندان مخصوصا کسانی که کار رادیو انجام می‌دهند خیلی بی مهری می‌شود و این تجربه ۴۰ ساله من است.

زمانی که وارد قطعه هنرمندان می‌شوم به خانمم می‌گویم که بیشتر دوستان و همکاران من اینجا هستند؛ از فرهنگ مهرپرور گرفته تا کنعان کیانی و منوچهر نوذری و دیگر دوستان و در سال‌های آخر عمرشان شرایط مطلوبی برای زندگی نداشتند. همه این موارد را بارها گفته‌ایم اما هیچ‌گاه هیچ متولی‌ای پیدا نشد که کمک رسانی کند. الان می‌بینیم که دوستان سلبریتی یک کافی‌شاپ یا یک رستوران زده‌اند و چه بسا این افراد کار درست را انجام می‌دهند چون آخر و عاقبت هنرمندان دیگر را دیده‌اند و از حالا دارند برای آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

زمانی که آقای محمدسرافراز رییس سازمان صدا و سیما شدند، برنامه «جمعه ایرانی» پس از ۱۴ سال فعالیت تعطیل شد و من از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ به مدت شش سال خانه نشین شدم. درصورتی که توقع داشتیم بیش از پیش به مجموعه توجه شود و کم کاری‌های گذشته جبران شود چون آقای سرافراز از افراد سازمان بودند. در همان سال‌های ۶۴ ایشان در واحد نظارت نوارها را چک می‌کردند و ماهم ویژه برنامه می‌ساختیم یعنی از جنس سازمان بودند و با این ساز وکار آشنایی داشتند. از آقای سرافراز انتظار داشتیم اوضاع را بهتر کنند اما بدتر کردند و همان اتفاقی که در سال ۱۳۶۹ برای ما رقم خورده بود، دوباره در سال ۱۳۹۴ تکرار شد.

دستمزد روزانه نوذری ۵هزار تومان بود

 آقای نوذری همیشه وقت‌شناس بودند و زودتر از همه در محل کار حاضر می‌شدند ایشان جزو اولین افرادی بودند که با یک کت‌وشلوار و پیراهن اتو کشیده و سیگاری بر لب جلوی در استودیو منتظر بودند تا کارشان آغاز شود. تا این اندازه برای کارشان ارزش قائل بودند، درصورتی که دستمزدشان در سال ۱۳۶۷ برای هر برنامه ۵ هزارتومان بود. ایشان اگر همان زمان یک آنونس سینمایی می‌گفتند یا یک دوبله انجام می‌دادند، خیلی بیش‌تر از این مبالغ به دست می‌آوردند. یادم است که قبل از انقلاب، آقای منوچهر اسماعیلی برای صحبت کردن روی نقش اول یک فیلم ۳۰۰ هزارتومان می‌گرفتند.

اما متاسفانه رادیو همیشه وضع مالی ضعیف‌تری نسبت به تلویزیون داشته و زمانی که آقای نوذری اجرای برنامه «مسابقه هفته» را برعهده گرفتند، کمی اوضاع مالی بهتری پیدا کردند.

با دل خونین لبی خندان بیاور همچو جام

اگر به سرنوشت تک تک افرادی که مردم را شاد می‌کردند نگاهی بیندازید متوجه یک‌سری از مسائل می‌شوید. سعدی افشار را مثال می‌زنم کسی که با سیاه بازی‌هایش از خنده ریسه می‌رفتیم و زندگی‌اش را وقف خنداندن مردم کرد در تنهایی و عزلت درگذشت و اصلا کسی متوجه فوت او نشد و این سرنوشت تمام هنرمندان ما است و درباره آقای نوذری هم صدق می‌کند. زندگی هنرمندان مصداق شعر با دل خونین لبی خندان بیاور همچو جام است.

از ما که گذشت اما امیدوارم برای آیندگان قدمی برداشته شود تا این گنج‌های پنهان ارزان از دست نروند.

         در این‌باره بیشتر بخوانید:         ◾️ایرج نوذری: انگار همکارانم تازه فهمیده‌اند که من زنده‌ام!         ◾️گرامی‌داشت منوچهر نوذری در برنامه «صبح جمعه با شما»

۵۸۲۴۵

کد خبر 1579930

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دوبله مجری رادیو و تلویزیون رادیو صبح جمعه با شما منوچهر نوذری پس از انقلاب آقای نوذری شیشه گران همان زمان سال ۱۳۶۷ سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۲۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام سیداحمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این موردتوجه است که چقدر از این موشک‌ها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده اما آنچه مهم‌تر از همه بود، اراده قوی، قدرتمند و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی را که حکام آنها، افراد دست نشانده، سرسپرده و بی لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند، شاد کرد.

آنطور که مهر روایت کرده است، امام جمعه مشهد افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریم‌های پیوسته دشمن هستند اما نه تنها عقب ننشسته اند بلکه امروز در این منطقه پر بلا میدان داری می‌کنند.

ضرورت صیانت از فرهنگ انقلابی در جامعه

وی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سر منشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس می‌کنید اما پیش از اینها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانی‌ها حتی اگر هم با گوشت و پوست باشد اما در فتح المبین و خیبر عقب نشینی نمی‌کنند.

علم الهدی ادامه داد: یک عده افراد کوتاه فکر و اندک اندیش بودند که از همان روزهای اول به امام (ره) می‌گفتند شما با چه قدرتی می‌خواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده ایم و شنیده اید، یک بار دیگر در خیابان‌های مشهد و تهران و تبریز و قم و اصفهان تکرار شود. اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد. امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.

نیازمند تجدیدحیات فرهنگی هستیم

امام جمعه مشهد تصریح کرد: امروزه این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینش‌های انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشم‌ها متوجه زرق و برق جریان‌های مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت

وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری های انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.

علم الهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتری مداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینه‌های اجرای فرهنگ را بپردازد چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمی‌شود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ باشد.

امام جمعه مشهد بیان کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، این طور نمی‌شود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق می‌شود.

مراقب تکرار و تحریف کلام رهبری باشیم

وی با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل اظهار کرد: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان هستیم. به طور مثال، اوامر قطعی و صادرشده از ناحیه ولایت در مسائل فرهنگی به جای اینکه عمل شود، مورد تکرار مستمر قرار می‌گیرد و مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می‌گویند که رهبری فرموده اند. این چه بساطی است؟ رهبری می‌فرماید که عمل شود، نه اینکه شما تکرار کنید.

علم الهدی افزود: از یک جنبه دیگر، همین بحث جذب حداکثری که یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری و به این معناست که همه جریانات دولتی و تشکل‌های مردمی همت کنند تا افراد از جریان‌های لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند. این مبنای کلام و عمل است اما گاهی اوقات حرکت‌های ضدارزش و ناهنجاری در فلان برنامه تلویزیونی یا فلان نهاد حکومتی اجرا می‌شود که وقتی پیگیر می‌شویم، جواب می‌دهند به خاطر جذب حداکثری است. کدام جذب؟ می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند، از خود برنجانید؟

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: مثلاً همین اواخر، اینکه پیوسته بر بازگشت عناصر ناپاک، ضدانقلاب و خارج نشین تأکید می‌شود، این از همان مصادیق تحریف است. وقتی هم که سوال می‌کنیم می‌گویند به خاطر جذب حداکثری. عزیزان من، حداکثری که با آوردن اینها جذب می‌شود، نه جذب شما بلکه جذب همین افراد می‌شود. این چه منطقی است که شما دارید؟

وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. برادران و خواهران، عزیزان من، مبنای عمل این است. کسانی که در بعضی حرکت‌ها و جریان‌های مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه بدهند. این همان تحولی است که هم بر پایه دستگاه‌های حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، می‌تواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصه‌های مختلف شود.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899818

دیگر خبرها

  • مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟
  • جذب نیروی بومی در صنایع شهرستان جم بسیار پایین است
  • پویش قدردانی از معلم در «زنگ انشا» از رادیو صبا
  • آغاز یک صبح با نشاط همراه با برنامه «صبح صبا»
  • درخشش رادیو فرهنگ در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • برنامه «پل مدیریت» از رادیو تهران
  • ابتلا به یک بیماری عجیب، موراتا را خانه‌نشین کرد
  • ۲۷ سال برنامه‌های «راه شب» را اجرا کردم
  • چهارم اردیبهشت سالروز تأسیس رادیو