Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان دانشجویان دانشگاه آزاد با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه هستند که به گفته عده‌ای از آنها، عمده‌ترین این مشکلات، لغو موارد غیرمنصفانه دفاع و پیش دفاع است.

در همین راستا هم‌زمان با روز دانشجو، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) پای درد و دل تعدادی از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد نشسته تا چالش‌های آنها را بیان کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به‌دفعات درخواست‌های متعددی به‌صورت گروهی یا فردی در قالب نامه، تماس تلفنی، دیدار با مدیران، ارسال پیام از درگاه پیگیری‌های ویژه و... به‌منظور حل مشکلات و اصلاح یا لغو بخشنامه‌های مربوطه ارسال‌شده، می‌گوید: متأسفانه با بی‌توجهی مدیران دانشگاه مواجه شده‌ایم و نتیجه‌ای حاصل نشده است.

او ادامه می‌دهد: به همین منظور نامه‌ای به ریاست دانشگاه ارسال کرده‌ایم که درخواست داریم دستور رسیدگی فوری به موضوع و حل مشکلات دانشجویان مشمول را مدنظر قرار دهند.

دانشجوی دیگری از جمله این موارد را تصویب و ابلاغ بخشنامه با موضوع دفاع از رساله دکتری تخصصی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌کند و معتقد است که موجب رنج روحی و پیامدهای مالی بسیاری برای دانشجویان و خانواده‌های آنها شده است.

او می‌افزاید: متأسفانه بررسی مفاد این بخشنامه گویای این واقعیت است که اجرای چنین بخشنامه سختگیرانه‌ای، نه‌تنها کمکی به رشد علمی و پژوهشی دانشجویان نخواهد کرد، بلکه اندک انگیزه‌ باقی‌مانده آنها را نیز در این شرایط همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ از بین خواهد برد و کم‌کم شاهد اُفت دانشجو در دانشگاه آزاد به‌ویژه در مقطع دکتری خواهیم بود.

تسهیل امور دانشجویی با ایجاد و تقویت زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی

این دانشجو ادامه می‌دهد: در همین راستا دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد سراسر کشور مجدد از ریاست دانشگاه تقاضا دارند که با در نظر گرفتن رسالت امانت‌داری و رشد سرمایه‌های انسانی کشور و حمایت از حداقل حقوق دانشجویان که مهیاکردن آرامش روانی برای انجام رسالت دانشجویی و در نظر گرفتن شرایط آنهاست، مطالبات و درخواست‌هایی همچون لغو بخشنامه مذکور و تسهیل امور دانشجویی را با ایجاد و تقویت زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی محقق کنند.

دانشجوی دیگری در توضیح اهم مشکلات می‌گوید: در بخشنامه‌ها اجبار بر چاپ مقالات در مجلات معتبر وزارتین یا مجلات معتبر خارجی است، درحالی‌که از یک‌سو اکثر مجلات دانشگاه آزاد فاقد اعتبار وزارتین یا اعتبار بین‌المللی است و از سویی دیگر نگاه متعصب نشریات معتبر نسبت به آثار دانشجویان دانشگاه‌های خود، مانع از چاپ آثار دانشجویان دانشگاه آزاد می‌شود و بعضاً پس از چندین ماه معطلی نهایت مقاله ارسالی را رد می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: در همین شرایط عده‌ای فرصت‌طلب با دریافت مبالغی سنگین (بین ۱۱ تا ۱۸ میلیون تومان) در اندک زمانی تأیید همان مجله را برای دانشجوی مستأصل که راهی جز پرداخت مبلغ درخواستی ندارد، دریافت می‌کنند. اگر مقاله علمی نیست و قابلیت چاپ ندارد، چرا با دریافت پول ناگهان همه‌چیز تغییر کرده و مقاله، آن‌هم به‌صورت فوری، ارزش علمی پیدا می‌کند؟

دانشجوی دیگری در ادامه مشکلات دانشجویان می‌گوید: بخشنامه‌ها به‌موقع در اختیار دانشجو قرار نمی‌گیرند. سؤال ما این است که چرا بخشنامه‌ها به‌صورت فراگیر و کاملاً شفاف و در زمان مناسب به اطلاع دانشجو نمی‌رسد تا بتواند طبق بخشنامه‌ها و با زمان‌بندی مناسب نسبت به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود اقدام کنیم؟

او می‌گوید: گاهی دانشجویان یک ورودی با قوانین کاملاً متفاوت دفاع می‌کنند. تا تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۹ دانشجو حتی بدون پیش دفاع و به‌صورت حضوری و با حضور اساتید خود دفاع می‌کرد، اما سایر دانشجویان همان ورودی باید طبق مفاد بخشنامه‌ای که از اسفند ۱۳۹۸ موجود بوده اما اجرا نشده، به‌صورت کاملاً متفاوت و با شرایطی به‌مراتب دشوارتر نسبت به دفاع از رساله خود اقدام کنند.

این دانشجو بابیان این‌که بسیاری از دانشجویان ممتاز به دلیل معطل ماندن در صف پذیرش مقالاتشان در مجلات علمی-پژوهشی فرصت دفاع را تا تاریخ مذکور نیافتند، اما تعدادی از دانشجویان با دریافت پذیرش از مجلات علمی-ترویجی، به‌سرعت توانسته‌اند از رساله خود دفاع کنند، تأکید می‌کند: آیا این پاداش دانشجویان ممتاز و برتر دانشگاه آزاد اسلامی است؟ انصاف نیست که دانشجویی که به دلایل مختلف، که بسیاری از آنها از حوزه اختیار وی خارج بوده‌اند، نتوانسته دفاع با شرایط قبلی داشته باشد، اکنون چنین شرایط سختی داشته باشد.

دانشجوی دیگری با گلایه از پرداخت شهریه، می‌گوید:  وقتی دانشجویی رساله‌اش تکمیل‌شده و فقط منتظر پذیرش مقاله یا منتظر تاریخ مقرر جهت پیش دفاع رساله خود است ، چرا باید شهریه بپردازد؟ مگر نه اینکه شهریه در قبال خدماتی است که دانشگاه به دانشجو ارائه می‌کند؟ در این مدت انتظار، دانشجو خدماتی دریافت نمی‌کند که شهریه بپردازد؛ حال اینکه این شهریه بابت هیچ را می‌پردازد و حق دفاع هم ندارد. دانشجویی که شهریه یک‌ترم را می‌دهد، سه ماه حق دفاع ندارد تا در تاریخ تعیین‌شده تازه پیش دفاع کند! انصاف نیست که در شرایط دشوار اقتصادی فعلی چنین اجحافی در حق دانشجویان شود.

یک دانشجوی دیگر دکتری در دانشگاه آزاد هم می‌گوید:  در بخشنامه سابق دانشگاه آزاد تأکید بر ارائه گواهی پذیرش دو مقاله و در بخشنامه دیگری تأکید بر چاپ مقاله به‌عنوان پیش‌شرط دفاع عنوان‌ شده است، در حالی‌که در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دولتی کشور الزام به پذیرش دو مقاله و یا چاپ آن دیده نمی‌شود و باوجود فراهم بودن زیرساخت‌های پژوهشی لازم، تنها ارائه گواهی پذیرش یک مقاله به‌عنوان پیش‌شرط دفاع از رساله وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: بنابراین تأکید بر پذیرش دو مقاله و یا تأکید بر چاپ مقاله و تعیین حدود امتیاز علمی برای پیش‌شرط دفاع که در بخشنامه آورده شده است، دوره تحصیلی دانشجو را افزایش داده و سبب تحمیل هزینه مالی و روحی سنگین هم برای دانشجو و هم برای اجتماع می‌شود.

این دانشجو معتقد است که منطقی نیست هیئت تخصصی با اکثریت اساتید دانشگاه‌های دولتی که هنوز برای چاپ مقاله کار دانشجوی دانشگاه آزاد را قبول ندارند، داوری دفاع از رساله دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد را بر عهده داشته باشند.

دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد درخواست بازنگری در بخشنامه ١٠/٧٩۵٣۴ را دارند و می‌خواهند تا آن زمان برای دانشجویانی که آماده دفاع از رساله خود هستند، طبق روال گذشته عمل شود. هم‌چنین درخواست دارند بخشنامه جدید برای دانشجویان جدیدالورود (ورودی‌های ۱۴۰۰ به بعد) اعمال شود و قبل از آن، مفاد بخشنامه به‌طور دقیق به اطلاع آنها رسانده شود تا حداقل با آگاهی کامل وارد مسیر پرتلاطم ارتقای علمی خود شوند و از قبل خود را برای مواجهه با ناملایمات آماده کنند.

جمعی از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، با ارسال نامه‌ای به ریاست دانشگاه آزاد کشور، درخواست رسیدگی به مشکلات زیرساختی در مقطع دکتری دانشگاه آزاد را دارند.

به گفته عده‌ای از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد، بنیان بسیاری از این مشکلات از یک‌سو به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجو در مقطع دکتری و از سوی دیگر به دلیل نامنطبق بودن مفاد بخشنامه‌ها با شرایط تحصیلی دانشجویان این مقطع و هم‌چنین شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روز دانشجو استانی علمی و آموزشی دانشجویان دکتری دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد دانشجویان دانشگاه دانشجوی دیگری دفاع از رساله برای دانشجوی ادامه می دهد برای دانشجو بخشنامه ها رساله خود پیش دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۳۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدیدانتخاب رشته داوطلبان دوره دکتری تخصصی۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، انتخاب رشته دکتری تخصصی ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی برای داوطلبانی که در آزمون سراسری دکتری تخصصی سازمان سنجش آموزش کشورشرکت کرده اند، تا ساعت ۲۴ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت تمدید شد.

پذیرش وفارغ التحصیلی، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته براساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور می‌توانند متناسب با مجموعه امتحانی خود حداکثر تا ۸۰ رشته/ محل در دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کنند.

داوطلبان لازم است با مراجعه به سامانه www.azmoon.org دفترچه راهنمای انتخاب رشته را دریافت نمایند. متقاضیان دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی لازم است پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و درصورت دایر بودن رشته/ گرایش مورد تقاضای ایشان در دانشگاه آزاد اسلامی از طریق سامانه مذکور انتخاب رشته کنند. 

داوطلبان لازم است با کد شناسه انتخاب رشته مندرج در ذیل کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور وکد ملی اقدام به ورود به سامانه نموده وپس از پرداخت وجه ثبت نام نسبت به انتخاب رشته/محل‌های مورد نظر خود به ترتیب اولویت اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۸۸ هزار داوطلب دکتری انتخاب رشته کردند
  • ۸۸ هزار داوطلب آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته کردند
  • مهلت انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد تمدید شد
  • مهلت ثبت نام بدون آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد تمدید شد
  • تمدید مهلت ثبت‌نام بدون آزمون دکتری دانشگاه آزاد تا ۱۲ اردیبهشت
  • تمدیدانتخاب رشته داوطلبان دوره دکتری تخصصی۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی
  • جای دانشجو زندان نیست!
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا با چه تدبیری انجام می‌شود!
  • برپایی کلاس درس دانشجویان دانشگاه آزاد در باغ موزه دفاع مقدس