Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان کمتر کسی به این فکر می‌کند که اگر مناطق حفاظت شده‌ای مثل پارک ملی کلاه قاضی و قمیشلو در اطراف اصفهان وجود نداشتند، امروز اصفهان بیشتر در قعر آلودگی صنایعش فرو رفته بود و آتشِ خشم طبیعت آن را ده باره و صد باره سوزانده بود. از همین رو، سرشماری دارایی‌های طبیعی این دو زیستگاه، پس‌انداز باقی مانده برای اصفهان را حساب می‌کند!

اصفهان، امروز رسما در دل یک بحران ملی است؛ این شهر در چندسال اخیر جریان اصلی زندگی را در بستر خشک زاینده‌رود و در میان غبار و دود صنایع کوچک و بزرگ از دست داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا یکی از محرک‌های ضربانِ آهسته قلبش، پارک ملی کلاه قاضی است که از آغاز پاییز، استرس‌های زیادی را تاب آورده است؛ حالا «آخر پاییز» است و نوبه شمارش «جوجه‌ها».

آنچه از شکار، خشکسالیِ نسبتا شدید و هجوم بیماری‌هایی مثل طاعونِ نوشخوارکنندگانِ کوچک باقی‌مانده، سرمایه‌هایی هستند که اگر از جاده‌کشی و پروژه آرامستان در بهارستان هم جان سالم به در ببرند، موفق به حفظ امید اصفهان برای اندکی بیشتر زیستن خواهد شد.

روز گذشته (دوشنبه_۱۵ آذرماه) سرشماری این سرمایه‌ها، «سُم‌دارانِ شاخص» کلاه قاضی، توسط ۲۱ گروه که رهبری هر تیم را یک محیط‌بان آشنا با منطقه به عهده داشت انجام شد و هر تیم به شمارش «کل و بز» در بخش‌های کوهستانی و «آهو» در دشت‌ها پرداختند.

در حالی که آفتاب صبحگاهی تقریبا تمام دشت‌های کلاه قاضی را گرم کرده بود، محیط‌بان یکی از گروه‌ها که با دوربین به دنبال آهو می‌گشت، تکرار کرد «تو آفتابِ پاییز می‌خوابن! شب تا صبح تو سرما می دوند که سردشون نشه. تو روز، زیر آفتاب می‌خوابن! الان سخت می‌بینیمشون، تو بوته‌ها خوابیدن».

چهارپایانی که تیم سرشماری به دنبال شمردنشان است با دیدن انسان یا شنیدن صدای ماشین‌ها، از خوابگاه آفتاب‌زده پاییزی خود فرار می‌کنند و همین گریز و تحرک رؤیت آنها در دشت را ممکن می‌کند. گفته محیط‌بان درست است، آهوها تا جای ممکن در جای خود خوابیده‌اند، اگر خطر حمله انسان را خیلی نزدیک احساس کنند، از جا بلند شده و سرمازده، خرامان دور می‌شوند.

از یک دشت به دشت دیگر، از یک آبشخور به آبشخور دیگر، ده تا و بیست تا و سی تا، جمعیت آهوها متفاوت اما مجموعشان قابل ملاحظه است، در این بین یک دشت کوچک که محیط‌بان مدعی است باید آهو داشته باشد خالی است! در ارتفاعی مشرف به دشت، به دنبالشان می‌گردد. گروهی از چهار گرگ را می‌بیند. حالا معلوم می‌شود که چرا آهویی در این دشتِ مساعد حضور ندارد. گرگ‌ها در کمین‌اند و شاید بوی شکارشان، آهوها را از محل دور کرده است.

در نزدیکی آبشخورها، محدوده‌های کشت علوفه، مسیرهای بکری که مشخصا هنوز پای هیچ شکارچی و معدن‌داری به آن باز نشده، گله‌های پر جمعیت آهو پرسه می‌زند. در بخش‌هایی که پستی و بلندی و ناهمواری دارد یا نخاله‌های معادن باقی‌مانده، حضورشان کمتر است و همه اینها اثبات می‌کند که انسان نباید دخل و تصرفی در این زیستگاه داشته باشد.

به گفته محیط‌بان با تجربه‌ای که همچنان با احتیاط مسیرهای مخصوص گشت محیط‌بانی را طی می‌کند، «اخیرا احکام سنگینی برای شکارچیان و معدن‌داران متخلف صادر شده و قانون توانسته قدری به امنیت منطقه کمک کند.»

او در حالی که امید زیادی به دل دارد، با خوشحالی می‌گوید، «با عشق سعی می‌کنیم منطقه آرامش داشته باشد، این حیوانات اعتماد دارند، می‌دانند اینجا جایشان امن است، حتی از حرکت ماشین‌های ما نمی‌ترسند، می‌دانند مواظبشان هستیم.»

در پایان سفر یکی از تیم‌هایی که به دنبال آهو، دشت‌های خاص پارک ملی کلاه قاضی را گز کرده بودند، بیشتر از ۳۰۰ آهو دیده شدند و چند گروه دیگر هم آمار کمتر یا بیشتر از دشت‌های دیگر به همراه داشتند. سال گذشته با تعداد گروه‌های کمتر، حدود ۲۵۰۰ آهو در منطقه شمارش شده بودند و حالا هم محیط‌بان نوروزی، معتقد است حداقل ۳۰ گروه، دو روز تمام باید آهوها را شمارش کنند، تا جمعیت واقعی آهوهای کلاه قاضی مشخص شوند.

به گزارش ایسنا، کلاه قاضی، پارک ملی حفاظت شده در جنوب شرقی شهر اصفهان است که با حضور چهارپایان شاخص خود و البته تنوع پوشش گیاهی مشهور شده است. این منطقه حفاظت شده ۴۰ هزار هکتاری، پاییز ۱۴۰۰ با تهدید ساخت آزادراه کنارگذر شرق اصفهان مواجه بود و بعد از تلاش‌های مردمی، بالاخره این خطر به طور موقت از سرش باز شد و در حال حاضر فعالان محیط زیست و دوستداران حیوانات منتظر تصمیم جدید ملی برای راه جایگزین هستند.

در این بین، خبرهایی از تصمیم جدید شهردار بهارستان مبنی بر ایجاد آرامستان در حوالی این پارک ملی به گوش می‌رسد؛ این خبر در صفحه اینستاگرام منتسب به شهردار جدید بهارستان منتشر شده و فعالان محیط زیستی، برای بار دوم در سال جاری نگران این منطقه خاص اکولوژیک هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حیات وحش سرشماری حیات وحش پارک ملی کلاه قاضی کلاه قاضی پارک ملی محیط بان دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۴۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت

کیفیت هوای اصفهان امروز (‌دوشنبه) بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه سنجش اداره کل محیط‌زیست استان امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ شاخص کیفیت هوا با عدد ۸۹ در شرایط سالم (زرد) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بار آلایندگی سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه زینبیه با شاخص ۱۵۸ در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، افزود: ایستگاه‌های انقلاب با شاخص ۱۰۲ ناسالم (نارنجی)، رهنان با شاخص ۹۳، کردآباد و دانشگاه صنعتی با شاخص ۸۴، پارک زمزم با شاخص ۸۰، ولدان با شاخص ۷۸، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۷۵، سپاهان‌شهر با شاخص ۷۴، فرشادی با شاخص ۷۳، کاوه با شاخص ۶۷، فیض با شاخص ۶۴ و میرزاطاهر با شاخص ۶۱ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم گفت: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

وی با اشاره به گزارش هواشناسی و پیش آگاهی کیفیت هوا خاطرنشان کرد: طی بررسی نقشه‌های هواشناسی، امروز از نیمه غربی استان شرایط افزایش ابر و بارش‌های رگبار بهاری پیش‌بینی می‌شود و به تدریج برخی دیگر از نواحی را فرا خواهد گرفت، برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در سطح استان افزایش سرعت وزش باد و تندباد لحظه‌ای مورد انتظار است. آسمان شهر اصفهان نیز امروز قسمتی ابری کم کم افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق، گاهی وزش باد خواهد بود.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۸۹ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۲۵، پروین و خرازی با شاخص ۱۰۵ در موقعیت هوای ناسالم (نارنجی) ثبت شدند.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، زرین‌شهر، کاشان، سجزی، قهجاورستان، مبارکه و شاهین‌شهر است که موقعیت قهجاورستان با شاخص ۱۶۲ ناسالم (قرمز)، زرین‌شهر با شاخص ۱۲۳ و شاهین‌شهر با شاخص ۱۰۱ ناسالم (نارنجی)، کاشان با شاخص ۵۸، خمینی‌شهر با شاخص ۵۹، نجف‌آباد با شاخص ۹۴، سجزی با شاخص ۹۲ و مبارکه با شاخص ۷۳ سالم (زرد) ثبت شدند، ایستگاه‌های استانداری اصفهان، رودکی، خواجو، باغ‌غدیر و شهر دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است. این شاخص به‌طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منواکسید کربن ( CO) ، اُزن (O۳)، دی‌اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی‌اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه‌گیری و روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.‌

کد خبر 750991

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای اصفهان ناسالم است/ کاشان در وضعیت قرمز آلودگی
  • اکثر محورهای اصفهان بارانی است
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای کلانشهر اصفهان قابل‌قبول است
  • هوای اصفهان قابل‌قبول / ۴ شهر مجاور آلوده است
  • هوای کلانشهر اصفهان دروضعیت قابل قبول
  • هوای اصفهان قابل‌قبول و ۴ شهر مجاور آلوده است
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است