Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس از بالانس توربین 320 مگاواتی واحد یک بخار برای اولین بار توسط کارشناسان و متخصصان این نیروگاه خبر داد.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان، حسین سلیمی عنوان کرد : از جمله عوامل بسیار تهدید‌کننده توربین‌ها، بروز ارتعاش در یاتاقان‌ها می باشد  که ناشی از آنبالانسی روتور است که تاکنون عملیات بالانس توربین توسط کارشناسان کشور ایتالیا که سازنده آن نیز می‌باشند صورت می‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلیمی با بیان اینکه متخصصان داخلی برای نخستین بار موفق به بالانس این نوع توربین شدند، اظهار کرد: توربین نیروگاه بندرعباس از نوعW27R/2  ساخت ایتالیا و وزن تقریبی 54 تن است و به لحاظ کثرت صفحات بالانس یکی از پیچیده‌ترین انواع توربین‌ها در جهان به شمار می‌رود، بالانس در محل آنها کاری بسیار دشوار است و همواره انجام عملیات سایت بالانس این توربین توسط کارشناسان ایتالیایی  صورت می‌گرفت که برای اولین بار در نیروگاه بخار بندر عباس ، عملیا ت بالانس توربین واحد 1 توسط پرسنل خود نیروگاه صورت گرفت .

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس افزود: واحد تولیدی شماره یک نیروگاه به دلیل برخی اشکالات پیش‌بینی نشده و افزایش سطح ویبریشن عمومی یاتاقان‌ها و اهمیت در مدار بودن این واحد ، پس از بررسی و انجام محاسبات لازم و با یک مرحله وزنه‌گذاری، ویبریشن یاتاقان‌ها کنترل گردید وهم اکنون با حداکثر توان اکتیو و راکتیو با سطح ارتعاشات مجاز و مطابق با استاندارد کارخانه سازنده در مدار است.

سلیمی در پایان خاطر نشان کرد :این عملیات به روش بالانس دو صفحه ای انجام گرفت که در نهایت باعث شد ارتعاشات یاتاقان 4 توربین از عدد 5.7 میلیمتر بر ثانیه به عدد 1.3 میلیمتر بر ثانیه کاهش یابد . همچنین کاهش چشم گیری ، در ارتعاشات این یاتاقان در زمان راه اندازی و رسیدن به دور بحرانی ایجاد شد که باعث جلوگیری از ایجاد صدمه به توربین و اتفاقات ناگوار بعدی خواهد شد . شایان ذکر است انجام بالانس توسط پرسنل نیروگاه به سرپرستی دفتر مهندسی و همکاری اداره تعمیرات توربین و بهره برداری بخار صورت پذیرفت و موجب  صرفه جویی اقتصادی بسیاری بالایی گردید .

برچسب هانیروگاه بندر عباس هرمزگان (استان هرمزگان)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: هرمزگان استان هرمزگان آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو نیروگاه بندرعباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۴۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروگاهی که ایرانیان در سریلانکا ساختند!

آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور که از روز گذشته به پاکستان سفر کرده، قرار است پس از این سفر عازم سریلانکا شود. یکی از اقدامات مهم رئیسی در این سفر افتتاح طرح چند منظوره «اومااویا» است که در جنوب شرقی سریلانکا و ۲۰۰ کیلومتری شرق کلمبو، پایتخت این کشور و در منطقه‌ای نسبتا محروم و خشک قرار دارد.

به گزارش فارس؛ این پروژه عظیم و منحصر به فرد شامل ساخت «۲ سد»، «تونل انتقال آب» و «دو واحد نیروگاه زیرزمینی برق آبی هریک ۶۰ مگاوات (در مجموع ۱۲۰)» می‌شود.

تاریخ آغاز پروژه مارس ۲۰۱۰ میلادی و تاریخ اتمام آن پایان مارس ۲۰۲۴ میلادی است، طبق جدول زمان‌بندی تاریخ سنکرون واحد اول ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴ و تاریخ سنکرون واحد دوم ۲۹ مارس ۲۰۲۴ تعریف شده، همچنین تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز ۵۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک جز اهداف این پروژه است.

اجرای این پروژه ظرفیت آب مازاد رودخانه‌های اومااویا و ماهاتوتیلااویا را به منطقه کم‌آب استان اووا منتقل کرده و انتقال سالیانه ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب به مناطق کم بارش موجب توسعه و رونق کشاورزی در ۵۰۰۰ هکتار در مناطق پایین دست می‌شود.

دو واحد نیروگاه زیرزمینی ۶۰ مگاواتی در عمق ۷۵۰ متری زمین مجموعا به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات ایجاد خواهد شد و تونل اصلی بلند آبرسان پروژه به طول ۱۵.۳ کیلومتر آب سد‌ها را به نیروگاه منتقل می‌کند.

همچنین خط انتقال برق فشار قوی ۱۳۲ کیلوولت به‌طول ۲۲.۷ کیلومتر که برق تولیدی نیروگاه اومااویا را به پست‌های برق مونراگله و بادوله متصل کرده و از این طریق به شبکه سراسری سریلانکا متصل می‌شود.

از ویژگی‌های مهم و منحصر به فرد پروژه اومااویا می‌توان به پراکنده و متنوع بودن اجزای طرح اشاره کرد همچنین باید گفت که این طرح یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی خارج از کشور است، طول خطی پروژه ۲۴ کیلومتر و جاده‌ای بیش از ۴۰ کیلومتر بوده و یکی از بلندترین شفت‌های عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول ۶۱۸ متر به قطر حفاری ۳.۲ متر پوشش فلزی شفت عمودی ۶۱۸ متری به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق از بالا به پایین برای اولین بار در دنیاست، ضمن اینکه حفاری مکانیزه تونل بلند آبرسان با دو دستگاه TBM سپر دوبل بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین شناسی با فشار آب بالا به طول ۱۵۳۰۰ متر است.

در خصوص سد پوهولپولا باید گفت که نوع سد RCC- بتن غلتکی به ارتفاع ۳۵ متر، طول تاج ۱۷۴ متر و حجم مخزن آن ۶۳۴ هزار متر مکعب است، سد دایرابا نیز از نوع RCC- بتن غلتکی به ارتفاع ۵۰متر، طول تاج ۱۶۵ متر و حجم مخزن ۹۷۰ هزار مترمکعب است.

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس+عکس
  • توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است
  • گشایش نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری
  • آمادگی نیروگاه نکا برای تامین برق در فصل گرم سال
  • تولید بیش از ۵۸۷ میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • نیروگاه ساخت ایران در سریلانکا چه خصوصیاتی دارد؟
  • افزایش ۲۲ درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز 
  • نیروگاهی که ایرانیان در سریلانکا ساختند!
  • نیروگاه ساخت ایران در سریلانکا چه خصوصیاتی دارد؟ + تصاویر