در ماههای اخیر تقریباً هر چند روز یکبار موضوع صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در صدر اخبار قرار گرفته و دستمایه تحلیل رسانهها و کارشناسان شده است. در میان دیالوگی که حول این طرح شکل گرفته، همواره این پرسش مطرح بوده است که کمپانیهای خارجی اساساً تا چه میزان از قوانین داخلی کشورهای دیگر تبعیت میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرگزاری مهر، در همین راستا، نحوه تعامل کمپانی
نتفلیکس با کشورهای مختلف در جهت حذف محتوای نامطلوب را بطور خلاصه مورد بررسی قرار میدهیم. نتفلیکس در مورد تولیداتش زیاد سخت نمیگیرد و بهندرت پیش میآید پا در آبهای گلآلود سانسور بگذارد. این کمپانی فعالانه آزادی هنری را تبلیغ کرده و اشاعه میدهد و از آثار خلاق هنرمندان بیدریغ حمایت میکند. بااینحال گاهی بعضی کشورها، محتوای نتفلیکس را مخرب و شنیع تلقی میکنند و این غول پخش اینترنتی را وادار میسازند پیش از اینکه اقدامات لازم را در پیش بگیرد، ادعاها را مورد بررسی قرار دهد. ازآنجاکه بیشتر محتوای نتفلیکس در دسترس همگان است و تأثیر زیادی بر حوزه سیاسی-اجتماعی دارد، این کمپانی اغلب ناچار است از قوانین و خواستههای کشورهای مختلف پیروی کند تا روابط دوستانهاش با مقامات رسمی و سازمانهای دولتی حفظ شود. از قوانین سفتوسخت
سنگاپور در مورد نمایش مصرف مواد مخدر گرفته تا حمله به عقاید دینی و مذهبی در برخی از فیلمها، مشکلات گوناگون، این بستر پخش اینترنتی را واداشته تا دست به چنین اقدامات سختگیرانهای بزند. ۹ عنوان نتفلیکس که به دنبال شکایتهای رسمی در کشورهای مختلف حذف شدهاند به شرح زیر است:
* شب مردگان زنده (جورج ا. رومرو، ۱۹۶۸) یک «کلاسیک حقیقی» و فیلمی پیشگام در ژانر وحشت و زامبیها، فیلم سال ۱۹۶۸ رومرو پس از اینکه کمیسیون جوانان و حفاظت آلمان (KJM) در سال ۲۰۱۷ به دلایلی نامشخص شکایتی علیه آن تنظیم کرد از نتفلیکس آلمان حذف شد. بااینحال گمان میرود خون و خونریزی دستودلبازانه در فیلم احتمالاً منجر به این تصمیم شده که باز هم مایهٔ تعجب است چون در آلمان سانسور به طور کلی جایگاهی ندارد. این فیلم سینمایی قدیمی دربارهٔ پنج نفر غریبه است که میکوشند در میان ارتشی از زامبیها زنده بمانند. درحالیکه تلاش میکنند توازن را حفظ کنند، احتمال جان سالم به در بردن از این شب به طرز چشمگیری کم و کمتر میشود.
* غلاف تمام فلزی (استنلی کوبریک، ۱۹۸۷) فیلم سال ۱۹۸۷ کوبریک موضوع جنگ و آرمانهای نظامی را با کندوکاو در قساوتهای ارتش آمریکا در جنگ ویتنام که شامل انسانیتزدایی پرشتاب، تحقیر و زوال اخلاقی افراد، خشونت و مسائل بیشتری میشد آشکار کرده و زیر سوال میبرد و درعینحال به مرور به نبرد هوئه در طول «حملهٔ تت» در سال ۱۹۶۸ میپردازد. بااینحال پس از اینکه مقامات سازمان اطلاعات الکترونیک و پخش
برنامه (ABEI) در ویتنام خواستار محدودیت این فیلم شدند، پخش آن در ویتنام ممنوع شد. دلیل اصلی این درخواست، تصویر نهچندان همدلانه از این ملت و دیدگاه آمریکایی فیلم بود.
* آخرین وسوسهٔ مسیح (مارتین اسکورسیزی، ۱۹۸۸) این فیلم که بر اساس رمانی جنجالبرانگیز به همین نام از نیکوس کازانتزاکیس ساخته شده به
درخواست سازمان توسعه رسانه و اینفوکام (IMDA) سنگاپور در سنگاپور ممنوع شد. ممنوعیت این فیلم در سال ۲۰۱۹ به دلایل مذهبی یا نمایش کفرآمیز مسیحیت نبود بلکه به دلیل نمایش پیپ دود کردن، آدامس جویدن و موارد دیگری بود که در سنگاپور ممنوع هستند؛ ازجمله تجمع گروهی بیش از سه نفر پس از ساعت ۱۰ شب.دفو در این اثر سهساعتهٔ اسکورسیزی نسخهای از مسیحی را به تصویر میکشد که فردی عادی است و میکوشد با فشار مسیح بودن دستوپنجه نرم کند. این کشمکش احساسات انسانی همچون ترس، شک، بیمیلی، غم و شهوت را برمیانگیزد درحالیکه مدام به فداکاری، گناه و توبه اشاره میکند.
* پل (اریک استیل، ۲۰۰۶) مستند سال ۲۰۰۶ اریک استیل در مورد یکی از بدنامترین مکانهای خودکشی در جهان یعنی پل گلدن گیت است. مستند حاوی مصاحبههایی با خانواده و دوستان و بازماندگان این افراد بوده و گزارشی شفاهی است بر افت سلامت روانی، افسردگی و مصرف مواد مخدر و درعینحال تلاشی است برای بالا بردن آگاهی در مورد خودکشی و وظایف اجتماعی. بااینحال فیلم در نیوزلند «ناشایست» تلقی شد و درنتیجه پس از درخواست کتبی هیئت لیبلینگ فیلم و ویدئوی نیوزلند جهت حذف فیلم، نتفلیکسِ آن منطقه آن را حذف کرد.
* افسانهٔ ۴۲۰ (پیتر اسپایرر، ۲۰۱۷) این مستند بر رشد صنعت ماریجوآنا متمرکز شده و درعینحال به جرمزدایی از گیاه کانابیس در ایالاتمتحده آمریکا و همچنین مصارف دیگر این گیاه میپردازد ازجمله مصارف خوراکی، فواید پزشکی، و استفاده از آن در داروهای ضد اضطراب و موارد دیگر. ارگان IMDA سنگاپور که از محتوای این برنامه دل خوشی نداشت درخواست ممنوعیت آن را به نتفلیکس داد و این اتفاق در سال ۲۰۱۷ افتاد. این نوع سانسور معمولاً مستندسازان بیشتری را تحریک میکند که گردوغبار از دوربینهای خود بروبند و پروژهای جدید آغاز کنند.
* قانون میهنپرستی با حسن منهاج (حسن منهاج، ۲۰۱۸) حسن منهاج استند-آپ کمدین به نامی است که با بازگویی تجربیات شخصیاش بهعنوان مسلمان مهاجر رنگینپوست هندی در ایالاتمتحده آمریکا محبوبیت زیادی برای خود دستوپا کرده است. قانون میهنپرستی با حسن منهاج، طنزی سیاسی است که پنج فصل دارد. کمیسیون فنّاوری اطلاعات و ارتباطات عربستان سعودی درخواست کرد یکی از اپیزودهای برنامه با عنوان «عربستان سعودی» حذف شود زیرا قانون ضد جرایم سایبری سعودی را نقض میکرد؛ درنتیجه نتفلیکس هم پذیرفت. نتفلیکس اظهار داشت بااینکه با تمام قوا از «آزادی هنری» حمایت میکند «درخواستی معتبر دریافت کرده» و تصمیم گرفته که «از قانون محلی تبعیت کند». این قسمت برای پخش زنده اینترنتی در دیگر مناطق جز عربستان سعودی در دسترس است و به روابط متزلزل بین ایالاتمتحدهٔ آمریکا و عربستان سعودی پس از مرگ جمال خاشقچی میپردازد؛ روزنامهنگاری که در پی رمزگشایی از موضوعاتی جنجالبرانگیز همچون جنگ عربستان علیه یمن بود.
* آشپزی نشئهوار (مارسل فونتس، ۲۰۱۸) آشپزی نشئهوار با اجرای یوتیوبر معروف جاش لیوای، برنامهای آشپزی با گیاه کانابیس است؛ در این برنامه سرآشپزهای حرفهای، از ماریجوآنا بهعنوان مادهٔ اصلی برای آغشته کردن مواد غذایی گوناگون استفاده میکنند. سنگاپور قوانینی سختگیرانه در حوزه مواد مخدر دارد از جمله نزدیک به ده سال زندان برای حمل مواد مخدر غیرقانونی. سازمان IMDA سنگاپور درخواست کرد این برنامه به زبالهدان انداخته شود و نتفلیکس بیدرنگ موافقت کرد.
* بیسروته (دیوید جاوربام، چاک لور، ۲۰۱۸) این سیتکام دربارهٔ روث وایتفدر است — یکی از مدافعان قانونی کردن کانابیس — و ماجراجوییهایش که کمک میکند گزارشی شفاهی از اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD)، استفادۀ دارویی از ماریجوآنا، دیدگاههای کلیشهای دراینباره و بسیاری موارد دیگر داشته باشیم. سازمان IMDA سنگاپور از محتوای این برنامه خوشش نیامد و درخواست ممنوعیتش بهسرعت موردپذیرش نتفلیکس قرار گرفت و برنامه — اولین برنامۀ اختصاصی چند دوربینهٔ این غول پخش زندهٔ اینترنتی — تنها بعد از ده قسمت لغو شد.
* خماریِ آخر (رودریگو وندرپوت، ۲۰۱۸) این کمدی پرسروصدای برزیلی که یک پارودی از فیلم «خماری» است، به حواریون حضرت مسیح در شام آخر میپردازد که شبی را به مستی و عیشونوش میگذرانند و سپس ناپدید شدن مسیح وادارشان میکند به دنبالش بگردند و پرده از وقایعی بردارند که به ناپدید شدن اسرارآمیزش منجر شد. تعجبی ندارد که IMDA سنگاپور با روی باز از خوشگذرانیهای حواریون استقبال نکردند و نتفلیکس تقاضایشان را برای حذف این داستان از مردان مقدسی که دست به فعالیتهایی افسارگسیخته میزدند بپذیرد.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه:
عربستان سعودی
IMDA سنگاپور
مواد مخدر
بااین حال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۵۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمیشوند چگونه است؟
به گزارش «مبلغ»، اگر مردهها را بسوزانند، به دریا بیندازند، مومیایی کنند و در محفظههای خاصی نگه دارند یا حیوانات آن را بخورند، باز هم مسائل شب اول قبر مانند فشار قبر، سؤال و مکافات، برای او وجود دارد و شب اول قبر او همان شبی است که به دریا افتاده یا در آتش سوخته و یا خوراک حیوانی شده است.
حوزه نیوز نوشت: کتاب «پرسمان معاد» از سوی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی، نمایندگی اصفهان به چاپ رسیده که در شماره های گوناگون، به انتشار مطالب این کتاب ارزشمند خواهیم پرداخت.
سؤال: دربارۀ مرگ و عذاب قبر توضیح دهید: شب اول قبر برای کسانیکه دفن نمیشوند و مثلاً در آب غرق میشوند، چگونه است؟
بر اساس آیات و روایات، روح انسان بعد از مرگ و انقطاع از بدن مادی، خود را در بدن برزخی و قالب مثالی مییابد. بدن مثالی، شباهت بسیاری به بدن دنیوی انسان دارد، اما در عین حال بدنی است که با نظام و قوانین عالم برزخ سازگار است و با بدن مادی دنیوی تفاوتهایی دارد.
در بیشتر موارد، مقصود از واژۀ «قبر» مسائل مربوط به برزخ است؛ مثلاً: «إِنَّ الْقَبْرَ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النِّیرَان؛ قبر یا روضهای از ریاض بهشت یا گودالی از گودالهای آتش است»؛ البته قبر برزخی و قبر خاکی ارتباط خاصی با هم دارند که مجال تبیین آن نیست، اما باید توجه داشت که عمده مسائل شب اول قبر و بعد از آن، با عالم برزخ درپیوند است، نه با قبر خاکی.
بنابراین، هم عذاب قبر و فشار آن و هم شادیها و فراخی آن، به عالم برزخ و قالب مثالی مربوط است؛ ازاینرو، اگر مردهای را بسوزانند، به دریا بیندازند، مومیایی کنند و در محفظههای خاصی نگه دارند یا حیوانات آن را بخورند، باز هم مسائل شب اول قبر مانند فشار قبر، سؤال و مکافات، برای او وجود دارد و شب اول قبر او همان شبی است که به دریا افتاده یا در آتش سوخته و یا خوراک حیوانی شده است.
حضرت علی (علیه السلام) میفرماید: «فروگذار نمیشود احدی از مردم که در شرق و غرب زمین و دریا و صحرا هستند، مگر آنکه فرشتههای سؤالکننده به ملاقات آنان خواهند رفت».
بهعبارتدیگر، شب اول قبر همان مراحل نخستین ارتحال از این عالم و ورود در عالم برزخ است و وضعیت جسم در این دنیا تأثیر چندانی در آن ندارد.
امام جواد (علیه السلام) به یکی از شیعیان که در حال احتضار بود، فرمود: «مردن مثل این است که بدنت خیلی کثیف باشد و به حمام بروی. وقتی خودت را تمیز کردی چه حالتی به تو دست میدهد؟ همان حالت، هنگام مرگ برای مؤمن رخ میدهد».
عذاب قبر برای افراد مختلف شدت و ضعف دارد. از روایت استفاده میشود که پرهیزنکردن از نجاسات، بداخلاقی (مخصوصاً در محیط خانواده) و بیهودهگویی از موجبات عذاب قبر است، برعکس خوشاخلاقی، احسان (مخصوصاً به پدر و مادر)، صدقه، اولاد صالح و تلاوت قرآن موجب راحتی در قبر است. اما عذاب قبر چگونه است؟ آیا تجسم آن با نیش مار و عقرب یا حملۀ سگ درست است یا به شکل دیگری واقع میشود؟ در پاسخ باید گفت که جزییات این عذاب برای ما معلوم نیست.
سؤال: تا حد ممکن وجود فشار قبر را اثبات کنید؟
یادآوری میشود که منظور از واژۀ «قبر»، قبر خاکی و متعارف نیست. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «عالم برزخ، قبر است» و در روایت دیگری فرمود: «الْقَبْرُ مُنْذُ حِینِ مَوْتِهِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ؛ مقصود از قبر، برزخ انسان است که از لحظۀ مرگ تا روز رستاخیز است» .
آیتاللّه سبحانی بر اساس این روایت و روایاتی دیگر دربارۀ عذاب قبر معتقد است: «واقعیت قبر همان برزخ است». به گفتۀ شیخ مفید: «اثبات عذاب قبر از طریق آیات و اخبار میسر میشود نه با عقل؛ اخبار عامه (اهلسنت) و شیعه دربارۀ عذاب و فشار قبر متواتر است».
محقق طوسی میگوید: «سؤال فرشتگان در قبر، و رحمت و عذاب برای مؤمنان و کافران در آن جایگاه از مسلّمات دین است. هرکس به سؤالات فرشتگان پاسخ درست بدهد، مشمول رحمت الهی و هرکس پاسخ نادرست بدهد، گرفتار عذاب خدواند خواهد شد» . تفتازانی نیز گفته است: «والاحادیث فی هذا الباب متواتر المعنی».
در اینجا به ذکر چند نمونه از این احادیث متواتر بسنده می شود:
۱. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «إِنَّ الْقَبْرَ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النِّیرَان؛ قبر باغی است از باغهای بهشت یا گودالی است از گودالهای جهنم» . ایشان از عذاب و فشار و تنگی قبر به خدا پناه میبرد: «إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضِیقِ الْقَبْر».
۲. امیرمؤمنان (علیه السلام) در نامهای به فرزندش مینویسد: «قبر باغی است از باغهای بهشت یا گودالی است از گودالهای جهنم».
با توجه به اخبار و مفاد آنها، دربارۀ عذاب قبر جای تردیدی نمیماند و فشار قبر اولین مرحلۀ کیفر در عالم برزخ است.
۳. در حدیث دیگری از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین نقل شده است: «فَقَالَ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ لَهُ ضَمَّةٌ؛ هیچ مؤمنی نیست که فشار قبر نداشته باشد» . پیامبر، این فشار را کفارۀ گناه اسراف نعمتهای الهی خوانده است.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898880