Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-05@03:18:21 GMT

جراحی مغز بدون بُرش با دقت بی‌نظیر

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۵۴۷۹

جراحی مغز بدون بُرش با دقت بی‌نظیر

آفتاب‌‌نیوز :

محققان دانشکده پزشکی ویرجینیا با همکاری محققان دانشگاه "استفورد" این روش جدید را ایجاد کرده‌اند و اگر این روش با موفقیت در اتاق عمل اجرا شود انقلابی در زمینه درمان برخی از چالش‌برانگیزترین و پیچیده‌ترین بیماری‌های عصبی از جمله صرع و ناتوانی‌های حرکتی خواهد بود.

به گزارش ساینس‌دیلی، در این رویکرد از ترکیب امواج فراصوت با شدت کم و ریزحباب‌ها استفاده می‌شود تا بتوان از سد دفاعی طبیعی مغز عبور کرد و نوروتوکسین‌ها را به مغز رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوروتوکسین نوعی ماده‌ای شیمیایی است که سلول‌های معیوب مغز را از بین می‌برد، اما به سایر سلول‌های سالم مغز آسیبی نمی‌رساند و ساختار مغز را حفظ می‌کند.

"کوین اس لی" (Kevin S. Lee) دانشجوی دکتری از دپارتمان علوم و جراحی اعصاب دانشگاه ویرجینیا و "مرکز ایمنی‌شناسی مغز و گلیا" (BIG) می‌گوید: این روش جدید این قابلیت را دارد که جایگزین جراحی‌های مرتبط با اختلالات عصبی شود که به دارو جواب نمی‌دهند. این رویکرد منحصربه‌فرد سلول‌های مغزی بیمار را از بین می‌برد، اما به سلول‌های سالم آسیبی نمی‌رساند و تمامی این‌ها بدون نیاز به برش پوست سر انجام می‌گیرد.

نام این روش جدید PING است و تاکنون در مطالعات آزمایشگاهی پتانسیل‌های قابل توجهی از خود نشان داده برای مثال یکی از کاربرد‌های امیدبخش این روش درمان صرع‌هایی است که به دارو پاسخ نمی‌دهند. حدود یک سوم بیمارانی که مبتلا به صرع هستند به دارو‌های ضد صرع پاسخ نمی‌دهند و عمل جراحی برای برخی از آن‌ها به کاهش یا متوقف کردن تشنج کمک می‌کند. "لی" و گروهش به همراه همکارانشان در استفورد نشان دادند که این روش جدید قادر به از بین بردن یا کاهش تشنج در دو مدل تحقیقاتی صرع بوده است. این یافته‌ها امکان‌پذیر بودن درمان صرع با درمان‌های غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی‌های سنتی را نشان می‌دهد.

مزیت دیگر روش PING این است که می‌تواند بیماران مبتلا به صرع که تمایلی به انجام عمل‌های جراحی تهاجمی ندارند را تشویق به درمان کند.

"لی" و همکارانش در مقاله علمی جدید در مجله‌ی Neurosurgery توانایی‌های روش PING را با جرئیات توضیح دادند. این روش در منطقه‌ای از مغز سلول‌های عصبی معیوب را هدف قرار می‌دهد و سلول‌های سالم را دست نخورده باقی می‌گذارد این در حالی است که در روش‌های تهاجمی تمامی سلول‌های منطقه مورد نظر تخریب می‌شوند.

یکی از مزیت‌های اصلی این روش، دقت بی‌نظیر آن است. PING با استفاده از تصویرسازی تشدید مغناطیسی (MRI) به دانشمندان امکان ورود به داخل جمجمه و هدایت دقیق امواج فراصوت را می‌دهد تا از سد خونی مغزی منطقه مورد نظر را عبور کنند.

سدخونی مغزی از ورود سلول‌ها و مولکول‌های مضر به مغز جلوگیری می‌کند، اما این سد جلوی ورود دارو‌های مفید را نیز می‌گیرد.

محققان دانشگاه ویرجینیا در مقاله جدید خود توضیح دادند که PING امکان رساندن نیتورکسین به مناطق مورد نظر در مغز را فراهم می‌کند. این ماده اعصاب آسیب‌دیده را از بین می‌برد.

مزیت دیگر این روش فراهم کردن امکان دسترسی به مناطقی از مغز است که دسترسی به آن‌ها در عمل‌های جراحی معمول بسیار سخت یا غیر ممکن است.

"لی" می‌گوید: ما امیدواریم که روش PING تبدیل به عنصری اساسی در نسل بعدی رویکرد‌های دقیق و غیرتهاجمی برای درمان اختلالات عصبی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: جراحی مغز بیماری های عصبی روش جدید سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۵۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»

عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد موفق به کسب رتبه برتر چهارمین جشنواره تحقیقات برتر در حوزه سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، چهارمین جشنواره تحقیقات برتر سلول‌های بنیادی خونساز و سلول درمانی به همت پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی و پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان شریعتی برگزار شد.

در این مراسم سرکار خانم دکتر زهرا سادات هاشمی، عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با ارائه مقاله؛ In vivo study for cytotoxicity of murine NK cell-derived exosomes against Triple-Negative mouse mode توانست رتبه نخست را کسب کند، همچنین مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته درمانی و تشخیصی با ارائه مقاله؛ «تولید گوشت آزمایشگاهی جهت تغذیه حیوانات خانگی برای اولین بار در ایران» حائر رتبه دوم و سرکار خانم فاطمه سلیمیان پژوهشگر پژوهشکده سرطان معتمد با مقاله " Human Placenta Derived Mesenchymal Stem Cells Transplantation in Patients with Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS) Caused by COVID-۱۹ (Phase I Clinical Trial):Safety profile assessment رتبه سوم را در این دوره از جشنواره کسب کردند.

دیگر خبرها

  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • (اینفوگرافیک) درمان عفونت سینوس بدون دارو
  • غلبه بر عفونت سینوس بدون نیاز به دارو
  • غلبه بر عفونت سینوس : ترفندهای ساده و موثر بدون نیاز به دارو (اینفوگرافی)
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • ستاره حریف والیبال ایران VNL را از دست داد
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • کاشت مو بدون جراحی با خواب طبیعی