Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@02:11:21 GMT

آدامسی که باعث انتقال کرونا به بقیه می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۵۹۰۵

آدامسی که باعث انتقال کرونا به بقیه می‌شود

نوع جدیدی از آدامس ساخته شده که با به دام انداختن ۹۵ درصد ویروس کرونا و خنثی کردن آن در بزاق فرد، قابلیت انتقال آن به دیگران را از بین می‌برد.

به گزارش مشرق به نقل از دیلی میل، گروهی از محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا آدامس را با نوعی پروتئین گیاهی ترکیب کردند و متوجه شدند ترکیب حاصل ویروس SARS-CoV-۲ را به دام می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروتئینی که به نام ACE۲ شناخته شده با تعامل با دامنه اتصال گیرنده SARS-CoV-۲ از چسبیدن ویروس به سلول‌های میزبان بدن انسان جلوگیری می‌کند.

محققان هنگام بررسی نمونه‌های بزاق بیماران مبتلا به ویروس کرونایی که در معرض صمغ ACE۲ قرار داشتند، متوجه شدند ۵۰ میلی گرم از این آدامس با طعم دارچین ورود بار ویروسی را تا ۹۵ درصد کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید

جویدن آدامس موجب چه اختلالی در بدن می‌شود؟

محققان اکنون تصمیم دارند مجوزهای لازم برای اجرای یک آزمایش بالینی را به دست آورند تا میزان ایمنی و تأثیرگذاری آن در افراد مبتلا به SARS-CoV-۲ بررسی شود.

هنری دانیل محقق ارشد این پژوهش در بیانیه‌ای می‌نویسد :SARS-CoV-۲ غدد بزاقی را کپی می‌کند. از سوی دیگر هنگامیکه فرد مبتلا عطسه و سرفه می‌کند یا حرف می‌زند، مقداری از ویروس از بدن وی خارج شده و به دیگران می‌رسد.

این آدامس فرصتی برای خنثی سازی ویروس در بزاق فراهم می‌کند و راهی ساده برای کاهش منبع انتقال بیماری را نشان می‌دهد.

ویروس کرونا با چسباندن خود به پروتئینی به نام ACE۲ به سلول‌های بدن می‌رسد و در مرحله بعد آدامسی که با نسخه‌ای از پروتئین توسعه یافته به آن اجازه می‌دهد تا رفتار سلول‌های بدن را تقلید کند. این روش ویروس را فریب می‌دهد تا به جای بزاق به آدامس بچسبد و در نتیجه خنثی شود. به این ترتیب از انتقال آن به فرد دیگری اجتناب می‌شود.

محققان برای آزمایش آدامس، پروتئین ACE۲ را در گیاهان پرورش دادند و آن را با مواد دیگری ترکیب کردند که اجازه می‌دهد پروتئین از موانع مخاطی بگذرد و از سوی دیگر ایجاد پیوند و ترکیب ماده گیاهی حاصل در آدامس را تسهیل می‌کند.

نمونه‌های به‌دست‌آمده از سواب‌های نازوفارنکس از بیماران مبتلا به کووید که از آدامس استفاده کرده بودند، نشان داد ACE۲ موجود می‌تواند ویروس‌های SARS-CoV-۲ را خنثی کند.

به گفته محققان آدامس مذکور تا حد زیادی از ورود ذرات ویروسی به سلول‌ها جلوگیری می‌کند و نتایج نشان داد که سطوح RNA ویروسی در بزاق فرد تقریباً غیرقابل تشخیص است.

این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است و اگر آزمایش‌های بالینی نشان دهد آدامین ایمن و تأثیرگذار است، می‌توان آن را برای بیمارانی تجویز کرد که وضعیت ابتلای آنها به عفونت مشخص نیست. یا حتی افراد هنگام مراجعه به دندانپزشکی می‌توانند از آن استفاده کنند تا به این ترتیب احتمالاً انتقال ویروس به پزشک کاهش یابد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو آدامس ویروس کرونا انتقال ویروس سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۵۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، عباس علی آبادی در حاشیه همایش ایران و چین همزمان با ششمین همایش توانمندی‌های ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ظرفیت‌هایی در ایران وجود دارد که در سایر کشور‌ها وجود ندارد.

وزیر صمت افزود: آن چیزی که از شواهد مشخص است توسعه روابط چینی‌ها و ایرانی‌ها است، این مسیر از گذشته وجود داشته و آن را نه تنها با چین بلکه با بقیه کشور‌ها ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه بازار چین بسیار بزرگ است، گفت: ایران نیز کشور بزرگی است توانمندی صادراتی ایران در همه حوزه‌ها در این نمایشگاه نشان داده شده دلیل ندارد که همه نیاز‌ها را خود تامین کنیم و گاهی مقرون به صرفه نیست.

علی آبادی افزود: باید از ظرفیت یکدیگر استفاده کنیم و ظرفیت‌هایی در ایران هست که در چین نیست.ایران به روی هیچ کشوری بسته نیست و توسعه تجاری را با بقیه کشور‌های دنیا دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در گذشته تک محصولی بوده است، گفت: به این سمت حرکت می‌کنیم که علاوه بر حوزه انرژی که اقتدار کشور است در سایر حوزه‌ها نیز فعال باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان داریم و هماهنگی برای تولید محصولات انجام می‌دهیم. اکنون ظرفیت‌ها شناخته شده است باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم. حوزه‌های اقتصادی کشور تنها محدود به حوزه انرژی نیست بلکه در حوزه معدن و سایر حوزه‌ها دارای ظرفیت‌های خوبی هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم
  • ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ خونِ شجاعی و الهامی از مورایس و بقیه رنگین‌تر است؟ +فیلم
  • فرآیند تولید آدامس در یک کارخانه مشهور (فیلم)
  • سهم «اوج» و «سراج» در لایحه بودجه ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • آنچلوتی آدامس می‌جود چون سیگار ممنوع است!‏
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت