Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:26:20 GMT

کاربرد شانه و ترنر جوجه کشی چیست ؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۶۹۸۴

کاربرد شانه و ترنر جوجه کشی چیست ؟

پرورش دهندگان برای جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع پرندگان، از دستگاه استفاده می کنند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام دی کیو شاپ، دستگاه هایی که برای اینکار تولید می‌شوند تنها وظیفه ایجاد شرایط محیطی مناسب و ایده آل برای رشد جنین و جوجه را بر عهده دارند. برای قرار دادن بهتر تخم ها در درون کابین دستگاه، باید از شانه ها و ترنر های جوجه کشی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستگاه جوجه کشی دارای طبقاتی می‌باشد که به آنها، راک می‌گویند. راک ها وظیفه چرخاندن تخم ها در دوره جوجه آوری را برعهده دارند. در نتیجه کاربرد شانه ها، قرار دادن تخم در درون دستگاه و روی راک است.

شانه مخصوص ستری تخم نطفه دار

تخم نطفه دار علاوه بر این که نیاز به محیطی با دما و رطوبت مشخصی دارد، باید به گونه ای در دستگاه قرار بگیرد که اکسیژن و هوای تازه به خوبی در اطرافش در جریان باشد. زیرا جنین داخل تخم برای رشد و زنده ماندن، نیاز به تنفس و اکسیژن دارد.

شانه جوجه کشی این نیاز را برطرف میسازد. شانه ها جزو تجهیزات جوجه کشی هستند که با داشتن تیغه هایی در یک سمت، سبب می‌شوند تا تخم ها درون آنها جای بگیرند. فاصله ای که شانه بین هر تخم ایجاد می کند، باعث گردش خوب هوا در بین تخم ها شده و از گیر افتادن دی اکسید کربن تولید شده در بین تخم های نطفه دار جلوگیری می‌کند. دقت داشته باشید که رسیدن اکسیژن لازم به جنین در طول دوره، باعث رشد بهتر و سالم جوجه ها می‌شود.

شانه ها برای تخم های پرندگان پر مصرف مانند مرغ، بوقلمون، کبک، غاز، شترمرغ و … تولید می‌شوند و می‌توان از آنها برای پرندگانی که سایز تخم یکسانی دارند نیز استفاده کرد. اما برای دیگر طیوری که شانه مخصوص نداشته و کمتر جوجه کشی می شوند، می‌توان از شانه های همه کاره استفاده کرد. البته برای جوجه کشی غاز به دو روش می توان اینکار را انجام داد. مورد اول همان قرار دادن تخم های نطفه دار داخل شانه مخصوص ستری بوقلمون و مورد دوم هم قرارگیری تخم ها در سبد هچری می باشد.

شانه همه کاره

شانه همه کاره جوجه کشی در واقع همان سبد هچری است که با استفاده از تیغه های مخصوص می‌توان تخم ها را به صورت ردیفی از یکدیگر جدا کرد. اما برای به کارگیری این شانه ها باید درب آنها را در دوره ستری بردارید. مهمترین کاربرد شانه همه کاره این است که برای پرندگانی که شانه جوجه کشی مخصوص به خود را ندارند، بسیار مناسب است. اما از لحاظ جریان داشتن هوا در بین تخم ها و اکسیژن رسانی به جنین، شانه های مخصوص بهتر هستند، مگر اینکه تخم های نطفه دار را کمی با فاصله در شانه همه کاره بچینید.

ترنر (چرخاننده) تخم

ترنر جوجه کشی یا همان شانه های چرخان، علاوه بر اینکه محل مناسبی برای جایگذاری تخم پرندگان می باشد، می‌تواند به خوبی آنها را چرخانده و از چسبیدن زرده به دیواره پوسته جلوگیری کند. در حالت عادی شانه ها را بروی راک دستگاه قرار داده و راک نیز بوسیله موتور دستگاه جوجه کشی شروع به چرخیدن میکند تا حالتی مشابه با رفتار مرغ مادر را شبیه سازی کند.

همانطور که گفته شد چرخاندن تخم ها در دوره ستر بسیار اهمیت دارد. حتی مدت زمان چرخش تخم ها نیز بر اساس اصول و استاندارد هایی تنظیم میشود تا به جنین آسیبی وارد نشود.

اما ترنر ها علاوه بر اینکه کارایی مشابه ای مانند شانه ها دارند، از یک موتور نیز بهره میبرند. این موتور وظیفه چرخاندن تخم ها را بر عهده دارد. استفاده از ترنر یا شانه چرخان، سبب میشود تا کاربر بتواند در دستگاه های دست ساز و یا دستگاه هایی که راک و یا موتور خرابی دارند، به راحتی عمل جوجه آوری تخم ها را انجام دهد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تخم ها نطفه دار جوجه کشی شانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۶۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص گیاه درمانی و مفید شنگ

در ایران، گیاهی خودرو و بسیار مفید وجود دارد که هم اکنون در فصل رویش آن هستیم. این گیاه نه تنها در آشپزی کاربرد دارد بلکه به عنوان دارو نیز مصرف می‌شود.

به گزارش فرطب، «شنگ»، گیاهی خودرو و مفید از خانواده کاسنیان، از اردیبهشت تا تیر در مناطق کوهستانی ایلام ایران می‌روید. با فرا رسیدن بهار و پایان سرما، این گیاه خوراکی و دارویی سر از خاک بر می‌آورد.

شنگ که با نام‌های دیگری همچون آلاله شنگ، ریش بز خالدار، اشلنگ، یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج، اسفلنج و یملیک شناخته می‌شود، به دلیل خواص بی‌شمارش، محبوبیت زیادی دارد. در ادامه این مقاله، به تفصیل به بررسی خواص و کاربرد‌های این گیاه پرداخته‌ایم.

خواص دارویی گیاه شنگ در طب سنتی

گیاه شنگ که در طب سنتی استفاده‌های فراوانی دارد، در درمان زخم‌های گوارشی و مشکلات ریوی مفید است. به دلیل داشتن خواص قابض، در درمان خونریزی‌های رحمی و دستگاه تنفسی و همچنین برخی انواع اسهال کاربرد دارد. پودر گل و ریشه شنگ برای تسریع در التیام زخم‌های چرکی و سوختگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، و ریشه آن برای سم‌زدایی بدن به کار می‌رود.

مصرف شنگ: خواص و کاربرد‌های آشپزی و درمانی

شنگ را می‌توان به شکل جوشانده استفاده کرد یا از برگ‌های آن برای ساخت ضماد به منظور درمان زخم‌ها بهره برد. ریشه این گیاه که خواص اصلی آن را داراست، به صورت دم‌کرده مصرف می‌شود، گرچه طعم تلخ آن ممکن است کمی ناخوشایند باشد. پزشکان طب سنتی، ریشه و برگ‌های خشک شده‌ی شنگ را پودر کرده و برای استفاده‌های خارجی با دیگر ترکیبات گیاهی مخلوط می‌کنند.

غذا‌های محلی ایران با استفاده از شنگ

آش شنگ به عنوان یک غذای سنتی ایرانی با سبزی کوهی شنگ تهیه می‌شود که شامل موادی، چون نخود، لوبیا چیتی، عدس، نمک، فلفل، کشک، پیاز داغ، نعنا داغ و سیر است و طعمی عالی دارد. شنگ همچنین به عنوان چاشنی در سالاد‌ها و سایر غذا‌ها استفاده می‌شود. شنگ‌پلو، که با تفت دادن شنگ خردشده با پیاز و گوشت قیمه و ادویه تهیه می‌شود، پس از آبکشی با برنج مخلوط و دم کشیده می‌شود، نمونه‌ای دیگر از غذای محلی پرطرفدار است.

جمع بندی

گیاه شنگ، با خواص دارویی و غذایی فراوان، یکی از گیاهان خودروی محبوب در طب سنتی ایران است. این گیاه در درمان زخم‌ها، مشکلات گوارشی و ریوی به کار می‌رود و همچنین به عنوان یک ماده غذایی مغذی در آشپزی سنتی ایران، به خصوص در تهیه آش و شنگ‌پلو، استفاده می‌شود. افزایش آگاهی نسبت به فواید این گیاه می‌تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند.

دیگر خبرها

  • ریموت کنترل جرثقیل و کاربرد آن
  • نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود
  • قیمت تخم مرغ در میادین تره‌بار
  • قیمت تخم مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • زلنسکی: پرچم اوکراین بر شانه خداوند است!
  • طرز تهیه خورشت کنگر مخصوص مرحله به مرحله
  • بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد
  • آجر قزاقی چیست؟ 5 کاربرد آجر سنتی+ عکس نمای آجر قزاقی
  • چهره زن نئاندرتال ۷۵هزار ساله رونمایی شد (+عکس)