Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@15:55:40 GMT

۱۰ خصوصیت بارز که یک کارمند نمونه باید داشته باشد

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۷۰۳۶

۱۰ خصوصیت بارز که یک کارمند نمونه باید داشته باشد

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در بازار جذب و استخدام امروز، پیدا کردن نیروی کار مناسب به امری دشوار و پیچیده تبدیل شده است. با وجود اینکه استعدادهای بازار کار کم نبوده و می‌توان به‌راحتی افرادی را پیدا کرد که بتوانند در موقعیت‌های شغلی خالی سازمان قرار بگیرند، اما پیدا کردن فردی که علاوه بر مهارت‌های تخصصی، مهارت‌های نرم لازم را هم داشته باشد چندان ساده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به ۱۰ خصوصیت بارز که یک کارمند نمونه باید داشته باشد اشاره کنیم. مطالعه این مقاله به کارفرماها، کارشناس‌های جذب و استخدام و سایر افرادی که قصد استخدام منابع انسانی را دارند، کمک می‌کند تا بهترین افراد را در سازمان خود جذب کنند.

یک کارمند نمونه چه ویژگی‌های بارزی دارد؟

یک کارمند ایده‌آل، فردی است که بیشترین تناسب را با فرهنگ سازمانی شما و ارزش‌های بنیادین آن سازمان دارد. یک کارمند خوب در موقعیت شغلی مناسب می‌تواند تغییرات مثبتی را برای سازمان به همراه داشته باشد. روشن است که فرد اشتباه نیز می‌تواند به‌راحتی زمان، پول و منابع سازمان شما را هدر دهد. اگر درگیر فرایندهای جذب و استخدام هستید، ادامه این مقاله را بخوانید تا از ده ویژگی کارمندان موفق رمزگشایی کنیم.

اشتیاق

اشتیاق (Passion) در یک کارمند به او کمک می‌کند تا با شغل خود درگیر شده، نسبت به سازمان و کار خود احساس تعهد بیشتری کند و در نهایت باعث تمایز چشمگیر او از سایر همکارانش شود. شاید کارمندی که اشتیاق کافی را ندارد در نهایت بتواند کارها را انجام برساند؛ اما تفاوت زیادی در عملکرد و میزان انگیزه او (در کار و زندگی) با سایر همکارانش در درازمدت مشهود خواهد شد.

رعایت اخلاق کاری

یک کارمند ایده آل، اصول اخلاقی کاری قوی برای خود دارد. تعهد، تلاش زیاد برای رسیدن به نتیجه و مصمم بودن برای تحویل به‌موقع کارها از جمله نشانه‌های یک کارمند موفق است. افرادی که اخلاق کاری دارند، نیاز به اعمال مدیریت اندکی برای انجام‌دادن وظایف کاری خود دارند؛ همچنین مدیران می‌توانند با خیال راحت‌تری کارها را به آن‌ها بسپارند. به همین دلیل مدیران هنگام جذب کارمند خانم و آقا به این ویژگی اخلاقی اهمیت زیادی می‌دهند.

صداقت

کارمندان صادق از اینکه نظرات، ایده‌ها و نگرانی‌هایشان را بدون اینکه محیط کارشان مختل شود ابراز کنند، ابایی ندارند. ممکن است برخی مدیران چنین کارمندانی را کسالت‌آور بدانند؛ بااین‌حال این مدیران باید به این مسئله توجه کنند که سکوت کارمندان می‌تواند در نهایت منجر به ایجاد شایعه و بدگویی در محیط کار شود. فرهنگ سازمانی باید محلی برای ایجاد صداقت و شفافیت در میان افراد باشد.

اعتمادبه‌نفس

معمولاً ارزش اعتمادبه‌نفس کارمندان از سوی کارفرماها نادیده گرفته می‌شود. بدون اعتمادبه‌نفس، عملکرد افراد هیچ‌وقت به حداکثر میزان خود نخواهد رسید. بدون داشتن کارمندان با اعتمادبه‌نفس، فعالیت‌های سازمان اثرگذاری خود را از دست خواهند داد.

چرا کارمندان با اعتمادبه‌نفس باید برای سازمان مهم باشند:

این کارمندان مشارکت بیشتری دارند.

قدرت تعامل بیشتری دارند.

قدرت انگیزه‌بخشی به سایر افراد را دارند.

برای دستیابی به نتایج عالی تلاش می‌کنند.

مثبت نگری زیادی دارند.

جاه‌طلبی

شاید مدیریت کارمندان جاه‌طلب از برخی جهات دشوار باشد؛ با این ‌حال به‌جرئت می‌توان گفت این کارمندان تمام ویژگی‌های یک کارمند نمونه را دارا هستند. آن‌ها می‌توانند بهترین عملکرد، خلاقیت و تعهد نسبت به کار را هم‌زمان داشته باشند.

از سوی دیگر نگهداری کارمندان جاه‌طلب در سازمان، دشوارتر است. این یعنی لازم است تغییرات بنیادینی در فرهنگ سازمانی، رشد شغلی، قوانین و مقررات سازمان و مزایا و تسهیلات ارائه‌شده شکل بگیرد تا این کارمندان به ماندن در سازمان ترغیب شوند.

مهارت کار تیمی

تیم‌ها را می‌توان به‌مثابه چرخ‌های یک کسب‌وکار دانست که به آن کمک می‌کنند در مسیر خود پیش برود. تیم‌های کاری نیاز به اعضایی دارند که قابل‌اعتماد بوده و بتوانند به بهترین شیوه ممکن و کمترین حواس پرتی، کار خود را به‌صورت مستقل و منظم به انجام برسانند.

تفکر نقادانه

یکی دیگر از ۱۰ خصوصیت بارزی که یک کارمند نمونه باید داشته باشد، مهارت تفکر نقادانه است. تفکر نقاد مهارتی است که به فرد کمک می‌کند به مشکلات با دیدگاهی تحلیل نگاه کرده، جنبه‌های مختلف آن را ببیند و در نهایت به یک راهکار منطقی برسد. اما چطور می‌توان چنین کارمندی را تشخیص داد؟

چنین کارمندانی سؤالات درست و دقیق می‌پرسند.

نقاط ضعف و قوت کسب‌وکار را در بلندمدت شناسایی می‌کنند.

می‌توانند مشکلات را تشخیص داده و راه‌حل مناسب ارائه کنند.

خارج از مرز (Out-of-Box) فکر می‌کنند.

هیچ‌وقت از دقت در جزئیات دست نمی‌کشند.

عملگرایی

اگر در پروسه جذب و استخدام منابع انسانی هستید، تلاش کنید کارمندانی را جذب کنید که شروع‌کننده‌های خوبی هستند و مجموعه‌ای از مهارت‌های رهبری را در خود دارند. کارمندان عملگرا منظم، جسور و با اعتمادبه‌نفس هستند و همواره به دنبال راهکارهای خلاقانه می‌گردند.

مهارت‌های ارتباطی قوی

داشتن مهارت‌های ارتباطی و تعاملی قوی و هوش هیجانی بالا، بی‌شک یکی از ضروری‌ترین ویژگی‌هایی است که یک کارمند نمونه باید دارا باشد. داشتن ارتباطات قوی می‌تواند در فرایند استخدامی باعث تمایز یک کارجو از سایر کارجویان شود.

افرادی که به‌خوبی با مدیران، اعضای تیم و مشتریان سازمان ارتباط برقرار می‌کنند، سازگاری و انعطاف پذیری زیادی داشته و برای سازمان، کارمندانی ایده آل هستند. مهارت‌های ارتباطی شامل موارد زیر است:

مهارت‌های کلامی قوی

مهارت‌های شنیداری

مهارت‌های نوشتاری

مهارت در ارائه مطالب

مهارت شنیدن فعال و ارزش قائل شدن برای نظرات سایرین

قابل‌اعتماد بودن

ویژگی قابل‌اعتماد بودن می‌تواند یک کارجو را به یک کارمند نمونه برای سازمان تبدیل کند. این ویژگی از آن جهت مهم است که مدیران می‌توانند با خیال راحت‌تری وظایف کاری را به آن‌ها تفویض کنند.

سخن پایانی؛ چطور بهترین کارمندان را جذب کنیم؟

در این مطلب به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارمند نمونه پرداختیم. بااین‌حال این مطلب را نباید به‌عنوان یک لیست مرجع برای جذب و استخدام کارمندان در نظر گرفت؛ چرا که سازمان‌های مختلف، ارزش‌های درونی متفاوتی دارند. یک کارمند نمونه در سازمان شما ممکن است وقتی وارد یک سازمان دیگر می‌شود، دیگر به‌عنوان کارمند خوب شناخته نشود. این انتخاب شما (به‌عنوان مدیر) است که تعیین می‌کند چه افرادی را با چه خصوصیات اخلاقی جذب سازمان کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5369840

منبع: مهر

کلیدواژه: حقوق کارمندان کسب و کار همکاری مشترک کسب و کار موبایل پلاستیک فروشگاه اینترنتی واحد صنعتی شیرینی جات صنعت خودروسازی آموزش زبان خارجی بیمه شخص ثالث مسکن تبلیغات صنایع غذایی سریال خارجی کارآفرینی یک کارمند نمونه جذب و استخدام اعتمادبه نفس برای سازمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۷۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات پزشکی رایگان در منطقه محروم بارز و شوارز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لردگان با اشاره به ارائه خدمت گروه‌های جهادی بهداشتی درمانی در مناطق دوردست بارز وشوارز گفت: در این طرح پزشکان عمومی، متخصص، دندانپزشک حضور داشتند.
فریبرز جباری افزود: هزینه خدمات ارائه شده ۲۵۰ میلیون تومان است.

دیگر خبرها

  • تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است
  • ارائه خدمات پزشکی رایگان در منطقه محروم بارز و شوارز
  • سازمان ملل: اسرائیل مدرکی ارائه نکرد و پرونده یکی از کارکنان آنروا بسته شد
  • گوگل ۲۰ کارمند دیگر را هم اخراج کرد!
  • گوگل ۲۰ کارمند دیگر را به علت حمایت از مظلومان غزه اخراج کرد
  • مرگ دو کارمند سازمان آب و برق در حادثه سقوط مینی‌بوس به دره
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟
  • هوش اجتماعی مدیران چیست؟!
  • آموزش مهارت تیراندازی به ۱۰ هزار دانش آموز قزوینی
  • همکاری های دوجانبه کانونهای خدمت رضوی استان و سازمان جهادکشاورزی استان یزد