Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@14:11:57 GMT

تفاوت کپسول های آتش نشانی با یکدیگر چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۸۰۴۶

تفاوت کپسول های آتش نشانی با یکدیگر چیست؟

استفاده از تجهیزات ایمنی در محیط بسیار حائز اهمیت بوده و می تواند از جان و مال افراد محافظت کند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام رهاورد، در این بین بیشترین و معمول ترین این تجهیزات، کپسول آتش نشانی می باشد. اما این خاموش کننده ها نیز انواع مختلفی دارند که سبب می شود، هر کدام از آنها مخصوص به مکان خاصی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه سعی می‌کنیم تفاوت کپسول های آتش نشانی را برای شما شرح داده و هر کدام را به طور مختصر معرفی کنیم.

در هنگام حریق، تقریبا هر چیزی که در محیط باشد، می‌تواند به بیشتر شدن آتش سوزی کمک کند. از آنجایی که در محیط های مختلف و سازه های بزرگ و کوچک مواد گوناگونی (مانند گاز های اشتعال زا، مایعات قابل اشتعال و ... ) وجود دارد، خاموش کردن آنها نیز با یکدیگر متفاوت است.

به طور مثال نمی‌توان برای خاموش کردن آتش سوزی هایی که توسط منبع روغنی ایجاد شده اند، از آب استفاده کرد. در نتیجه خاموش کننده هایی تولید شدند که هرکدام مخصوص اطفا حریق انواع خاصی از آتش سوزی ها و مواد قابل اشتعال هستند.

کپسول آب و گاز

این نوع خاموش کننده ها از معمول ترین مایع یعنی آب، برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کنند. کپسول هایی که از نوع آب و گاز هستند تنها برای اطفا حریق آتش سوزی هایی به کار می‌روند که منبع حریق آنها از چوب، پنبه، کاغذ، پلاستیک و این قبیل مواد باشد. از آنجایی که تقریبا این مواد در همه جا پیدا می شوند، بهتر است برای حفظ ایمنی بهتر، خاموش کننده های آب و گاز نیز در محل وجود داشته باشد. در ایران این کپسول ها برای اینکه بهتر مشخص شوند، با مخزن های آبی رنگ تولید می‌شوند.

کپسول پودر و گاز

کپسول های پودر و گاز که به خاموش کننده های پودری نیز معروف هستند، برای اطفا حریق طیف وسیعی از آتش سوزی ها کاربرد دارند. این نوع کپسول ها علاوه بر اینکه قابلیت استفاده به جای خاموش کننده های آب را دارند، می‌توانند برای اطفا آتش سوزی هایی با منبع فلزات قابل اشتعال، مایعات قابل اشتعال، گاز های اشتعال زا و برق استفاده شوند.

به همین جهت از این کپسول ها هم در خانه ها و مناطق مسکونی و تجاری، و هم در کارخانه و کارگاه ها استفاده می‌شود. زیرا تقریبا هر نوع آتشی را می‌توان با کپسول های پودری خاموش کرد.

کپسول کربن دی اکسید

این نوع خاموش کننده ها نیز یکی از پرکاربردترین ها در بین کپسول های آتش نشانی هستند، که از گاز کربن دی اکسید یا CO2 استفاده می‌کنند. کاربرد این کپسول ها برای خاموش کردن حریق های برقی و همچنین مایعات قابل اشتعال مانند روغن ها، گریس، بنزین و … است.

فراموش نکنید با توجه به تفاوت کپسول های آتش نشانی، طرز استفاده از آنها تفاوتی با یکدیگر ندارد. اما هنگام کار با خاموش کننده های CO2 باید دقت بیشتری به خرج دهید. زیرا این کپسول ها در واقع گاز دی اکسید کربن هستند که جایگزین اکسیژن محیط شده و آتش را خاموش می‌کنند.

از این رو می‌توانند برای فرد استفاده کننده نیز خطرناک بوده و باعث خفگی شخص گردند. همچنین فرد در صورت داشتن تماس با گاز خارج شده از کپسول، دچار سوختگی بر اثر سرما و دمای پایین می‌شود. در نتیجه حتما قبل از استفاده از این تجهیزات، سعی کنید طرز کار با آنها را به خوبی بیاموزید. مشخصه های ظاهری اینگونه خاموش کننده ها، بدنه قرمز و یک نوار مشکی با عبارت CO2 می‌باشد که روی بدنه چاپ شده است.

کپسول کف و فوم

این نوع از خاموش کننده ها نیز برای آتش سوزی هایی به کار می‌روند که از سوختن موادی مانند چوب، پلاستیک، کاغذ و مایعات قابل اشتعال ایجاد شده اند. در هنگام استفاده از کپسول های فوم باید دقت داشته باشید که به خوبی کف ها را روی تمامی نقاط شعله ها بپاشید تا مانع از رسیدن اکسیژن شده و حریق به خوبی خاموش شود. کپسول های فوم نیز در داخل کشور با مخازن آبی یا سبز رنگ تولید می‌شوند.

کپسول بیوورسال

اینگونه از خاموش کننده ها با پیشرفته ترین تکنولوژی ها تولید شده و ساختار آنها از به گونه ای بوده که به خوبی می‌توان برای آتش سوزی های گسترده نیز از آنها استفاده کرد. از کپسول های آتش نشانی بیوورسال برای خاموش کردن حریق هایی با منابع اثاثیه منزل، مایعات اشتعال زا و همچنین روغن ها و چربی های سرخ کردنی و کاربردی در آشپزخانه استفاده می‌شود. این نوع کپسول ها برای تشخیص بهتر کاربر در هنگام آتش سوزی با بدنه های آبی کم رنگ تولید می‌شوند تا با دیگر خاموش کننده ها تفاوت داشته باشند.

نمایندگی فروش

در نهایت برای خرید انواع کپسول های آتش نشانی پودر و گاز، آب، CO2 و دیگر انواع خاموش کننده ها با برند های ایرانی و خارجی و حجم های مختلف می‌توانید به فروشگاه اینترنتی Rahavardfire.com مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را تهیه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رهاورد کپسول های آتش نشانی مایعات قابل اشتعال برای خاموش کردن خاموش کننده خاموش کننده ها آتش سوزی هایی کپسول ها آتش سوزی آتش سوزی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۸۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی حوالی بیمارستان هفت تیر مربوط به انبار کارتن بود

رئیس روابط عمومی فرمانداری ری گفت: دود گسترده در آسمان ری ناشی از آتش سوزی در انبار کارتن در محدوده بیمارستان هفت تیر است. - اخبار استانها -

مسعود ترکاشوند در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ری، درباره آتش‌سوزی گسترده انبار در شهر ری گفت: دود گسترده در آسمان شهر ری ناشی از آتش‌سوزی در یک انبار کارتن بود که به دلیل تعطیلی کارخانه و اطلاع دیرهنگام به آتش‌نشانی گسترش یافته است.

وی افزود: آتش‌نشانی پس از اطلاع از وقوع حادثه بلافاصله در محل حاضر و اقدام به اطفای حریق کرده است.

آتش سوزی در کلوپ شبانه استانبول 15 کشته بر جای گذاشت

رئیس روابط عمومی فرمانداری ری در ادامه گفت: تا این لحظه اطلاعی از میزان خسارات احتمالی در انبار نزدیکی بیمارستان هفت تیر نداریم و بلافاصله پس از کسب اطلاع اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد
  • آتش‌سوزی گسترده در یک شهرک صنعتی در جنوب تهران
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت
  • مهار آتش سوزی در ساختمان تجاری
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی
  • جزئیات تکمیلی حادثه آتش‌سوزی در انبارهای شهرری اعلام شد
  • مهار آتش‌سوزی انبار در شهر ری/ از سرایت آتش جلوگیری شد
  • آتش‌سوزی حوالی بیمارستان هفت تیر مربوط به انبار کارتن بود
  • مرگ خاموش جوان بروجنی