Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@22:15:45 GMT

بازسازی بیش از10 درصد بادگیرهای استان یزد

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۹۳۶۱

بازسازی بیش از10 درصد بادگیرهای استان یزد

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ، محسن عباسی هرفته در اولین همایش ملی بادگیر در دانشگاه یزد اظهارداشت : در محدوده بافت تاریخی شهر یزد از سال 1335تا کنون بیش از 900 بادگیر در شهر وجود داشته است که از این تعداد بیش از 10 درصد بادگیرها بازسازی شده است.

 وی افزود: ۴ مولفه اصلی منظر سرزمینی، خط آسمان، سیمای بام و نمای پنجم که متولیان شهر میراث جهانی به منظور حفاظت از منظر و غنی شدن شهر باید به آن توجه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد گفت: بادگیر ها نه فقط به عنوان یک عنصرمعماری بلکه به عنوان عامل مهم و تاثیر گذاردر حفظ این 4مولفه محسوب می شود.

عباسی هرفته ساخت بادگیرهای تزئینی و استفاده از الگوهای غیر اصیل را از جمله تهدیدهای زیان بخش برای بافت تاریخی و بادگیر برشمرد و افزود: این تهدیدها به سبب ضعف نظارت و آگاهی بخشی به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: مستند نگاری و شناسنامه دار کردن بادگیرها، پایش مستمر پژوهش های بین رشته ای و چند بعدی و ترویج الگو های اصیل می تواند به عنوان توصیه های حفاظتی کارساز باشد
رئیس پایگاه میراث جهانی شهر یزد با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی در زمینه بادگیر از حیث اصالت و هویت شهری، گفت: این آگاهی بخشی در بحران های زیست محیطی از جمله مصرف انرژی و مصرف آب نیز می تواند نقش موثری ایفا کند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: استان یزد بافت تاریخی یزد یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۹۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی

قیمت جهانی طلا در روز جمعه (۲۶ آوریل) کاهش یافت و با توجه به تمرکز سرمایه‌گذاران به داده‌های کلیدی تورم ایالات‌متحده برای نشانه‌هایی در مسیر نرخ بهره فدرال رزرو، برای کاهش هفتگی تعیین شد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۳۳۱ دلار و ۱۵ سنت رسید. قیمت‌ها تقریباً ۱۰۰ دلار آمریکا نسبت به بالاترین رکورد تاریخ ۲۴۳۱ دلار و ۲۹ سنت در ۱۲ آوریل کاهش یافته است که ناشی از آشفتگی ژئوپلیتیکی است. هر اونس طلای آمریکا بدون تغییر به ۲۳۴۳ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت شمش در هفته ۲.۵ درصد کاهش یافته است.

اقتصاد ایالات‌متحده در سه ماهه اول با کمترین سرعت خود در نزدیک به دو سال اخیر رشد کرد اما افزایش تورم انتظارات فدرال رزرو را برای کاهش نرخ بهره قبل از سپتامبر تقویت کرد. اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو حاکی از آن است که بانک مرکزی عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد. نرخ‌های بالاتر جذابیت نگهداری طلای بدون بازده را کاهش می‌دهد.

داده‌ها نشان داد که واردات خالص طلای چین از طریق هنگ‌کنگ در ماه مارس ۴۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. جی پی مورگان اظهار کرد که هدف اوج طلا ۲۶۰۰ دلار آمریکاست. شرکت نیومونت از برآوردهای وال‌استریت برای سود سه ماهه اول پیشی گرفت زیرا بزرگترین معدن طلای جهان از تولید قوی، قیمت‌های بالاتر و هزینه های عملیاتی پایین‌تر بهره‌مند شد.

طبق گزارش رویترز، بانک مرکزی ژاپن قرار است پیش‌بینی کند که تورم در سال‌های آینده نزدیک به هدف دو درصدی خود باقی خواهد ماند و آمادگی خود را برای افزایش نرخ‌ها از نزدیک به صفر نشان می‌دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۷.۴۰ دلار در هر اونس رسید، پلاتین ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۹۱۹ دلار و ۹۰ سنت رسید، در حالی که پالادیوم با ۱.۱ درصد افزایش به ۹۸۴ دلار و ۷۳ سنت رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روز خاص ورزش با رویداد هم‌مسیر اتیسم(عکس)
  • دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم به میزبانی ۳ شهر
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • برگزاری رویداد «هم‌مسیر اوتیسم» در ۳ شهر ایران
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه ۷ و بریکس در ۲۰۲۴
  • احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی