Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در مسکو با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌‌وگو کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان این‌که دو پیشنهاد مفید و سازنده ایران می‌تواند روند گفت‌وگوها را به سمت جلو هدایت کند، گفت: لازم دیدم در این مقطع با مقامات روسیه رایزنی کنیم تا بتوانیم روز پنجشنبه با فضای سازنده و رو به جلو گفت‌وگوها را ادامه دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون وزیر خارجه بعد از این دیدار درباره گفت‌وگوهای گفت: درباره گفت‌وگوهای وین، همانطور که اطلاع دارید از قبل هم با مقام‌های روسیه مشورت‌هایی را داشتیم و بعد از این‌که گفت‌وگوهای وین در دور جدید شکل گرفت، به طرق مختلف با طرف روسی رایزنی داشتیم، برای این‌که با ابتکارات جدید و موثر وارد عرصه گفت‌وگو شویم. البته همین تعامل را با طرف چینی هم داشتیم.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: در این مقطع که وارد مرحله مهمی از گفت‌وگوها شدیم، چون پیشنهاداتی که جمهوری اسلامی ایران در دو موضوع رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد، اینها پیشنهادها و ابتکارات بسیار مفید و سازنده‌ای بود و می‌تواند روند گفت‌وگوها را به طور جدی به سمت جلو هدایت کند.
باقری اعلام کرد: برای این‌که ما در این مقطع بتوانیم گفت‌وگوها را با یک شتاب بیشتری داشته باشیم، ما هم در وین با طرف‌های مختلف در این دوره در سطح کارشناسی تعامل و رایزنی داریم، ولی من لازم دیدم در این مقطع با مقامات روسیه نیز در این زمینه رایزنی کنیم تا این‌که در روز پنجشنبه بتوانیم با فضای سازنده و رو به جلو گفت‌‌وگوها را ادامه دهیم.
رئیس هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین درباره این‌که آیا در دو پیش نویس ایران موضوعاتی خارج و فراتر از برجام طرح شده است؟ خاطرنشان کرد: دو پیش نویس طرح و سند جدید نبود. در شش دور گفت‌وگوهای وین، طرفین به چند متن رسیدند که ما درباره دو متن، آخرین دیدگاه‌ها و اصلاحات و یا جاهایی که احساس می‌کردیم نسبت به توافق سال 1394 کاستی دارد، ما آن کاستی‌ها را جبران کردیم و آن‌جایی که نیاز به اصلاح و تکمیل و ترمیم داشت، آنها را در متن وارد کردیم.
وی افزود: گفت‌‌وگو و مذاکره این است که دو طرف دیدگاه‌های خودشان را روی میز می‌گذارند و به اشتراک می‌گذارند و با هم صحبت می‌‌کنند، تا به یک نتیجه مشترک برسند. مهم این است که این گفت‌وگو مبنا داشته باشد. اگر این گفت‌وگو مبنا داشته باشد، تبدیل به مذاکره می‌شود و مذاکره مسیری است که طرفین را به سمت توافق هدایت می‌کند.
این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: ما اصلاحات و پیشنهادهایی که درباره 2 متن پایانی وین 6 ارائه کردیم، مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف بود. این دو متن براساس یک انتظارات یا مطالبات بدون مبنا نبود، بلکه براساس اسنادی بود که مورد توافق ما و 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) است.
وی خاطرنشان کرد: به همین جهت تأکید داریم و طرف مقابل هم به این نکته اذعان دارد که هر طرف این اختیار را دارد که براساس منافع، سیاست‌ها و اهداف خودش، ولی بر مبنای مشترک مورد قبول دو طرف، بتواند پیشنهادها یا ابتکارات خودش را ارائه کند که این بتواند مسیر را برای ادامه گفت‌وگو و حصول نتیجه باز کند.

امیرعبداللهیان: راهی برای بازگشت آمریکا به برجام بدون رفع تحریمها وجود ندارد
وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با یک رسانه روسیه‌ای گفته راهی برای بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام بدون رفع تحریم‌ها وجود ندارد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با یک رسانه روسیه‌ای گفته تهران آماده انجام گفت‌وگوهای نتیجه‌ محور برای رفع تحریم‌ها است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در مصاحبه با روزنامه کامرسانت گفته ایران حسن نیت دارد و آماده انجام گفت‌وگوهای موفق است. امیرعبداللهیان تصریح کرد: «به رغم آنکه غرب تعهداتش را اجرا نمی‌کند ایران برای نشان دادن حسن نیت و با هدف رفع تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی باز هم آماده گفت‌وگوهایی نتیجه محور برای رسیدن به یک توافق خوب است. ایران حسن نیت دارد و آماده انجام گفت‌وگوهای موفق است.»
این دیپلمات ارشد ایران تصریح کرد که وضعیت مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به این دلیل ایجاد شده که «آمریکا از هیچ تلاشی برای نابود کردن برجام فروگذار نکرده است.»
وی تصریح کرد: «ایران در نقطه مقابل، بیشترین تلاش را برای زنده نگاه داشتن این توافق انجام داده است».
امیرعبداللهیان روز گذشته (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه نیز در خصوص پیشنهادات طرف مقابل برای یک توافق موقت گفت: «ما توافق موقت را یک توافق خوب برای کشورمان نمی‌دانیم. توافق باید جامع باشد و توافقی باید باشد که جمهوری اسلامی ایران و مردم به صورت ملموس از مزایای اقتصادی برجام و رفع تحریم‌ها استفاده کنند. با همین رویکرد تیم ما در روزهای آینده به وین برمی‌گردد، بخش عمده تیم ما هم در حال حاضر در وین حضور دارد و مباحث کارشناسی خودشان را ادامه می‌دهند»

اولیانوف: ایران خواهان یک راه‌حل جامع است نه موقت
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با تأکید بر این که ایران حق تعیین مواضع را دارد، گفت که جمهوری اسلامی به دنبال یک راه‌حل جامع و نه موقت است.
«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» پایتخت اتریش در واکنش به اظهارات اخیر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران درباره توافق موقت تصریح کرد که حق قطعی ایران است که مواضع خود را تعیین کند و این که ایران انتظار دارد بدون هرگونه تعویقی یک راه‌حل جامع حاصل شود.
اولیانوف گفت: «قطعاً، هیچ منافاتی بین توافقات موقت و جامع وجود ندارد اما این حق مسلم و قطعی ایران است که موضع خود را تعیین کند. احتمالاً این نشان می‌دهد که تهران انتظار دارد که بدون وقفه یک راه‌حل جامع پیدا شود».

واکنش «پلیس بد» مذاکرات وین به بسته های پیشنهادی ایران
در ادامه فرافکنی کشورهای اروپایی درباره بسته‌های پیشنهادی ایران در مذاکرات وین که مبتنی بر مفاد برجام است، وزارت خارجه فرانسه مدعی شد که این پیشنهادات پایه معقولی برای هیچ توافقی نیست.
به نقل از شبکه الجزیره، وزارت خارجه فرانسه در تازه ترین واکنش به مذاکرات ایران و 1+4 در وین گفت: پیشنهادات ارائه شده ایران در خصوص پرونده هسته‌ای پایه معقولی برای هیچ توافقی نیست.
کارشناسان معتقدند که رویکرد طرف غربی نشان میدهد که مصرانه در پی آن هستند که ادامه مسیر گفت‌وگو را براساس ابتکار ایران نپذیرد، چون در آن صورت، میدان عمل در اختیار ایران است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از اهرم‌های فشار استفاده نشده خود بهره گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به مواضع غربیها در این زمینه گفته، ما در وین براساس پیش‌نویس‌هایی که دادیم برای لغو تحریم‌ها و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران مذاکره می‌کنیم. تمامی آنچه در متون نوشته شده بود مبتنی بر برجام و پیش‌نویس 6 دور قبل است. این پیشنهادات اساساً نمی‌تواند حداکثری باشد ولی رویکرد آمریکا و اروپا حداقلی است و به همین خاطر درخواست کردند برای مشورت به پایتخت‌های خود برگردند.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان هم روز دوشنبه مدعی شد که پیشنهادات ایران در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش قابل قبول نیست و افزود که برلین همچنان مایل است مسیر دیپلماتیک را در این زمینه دنبال کند اما زمان رو به اتمام است.

چین: آمریکا باید همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را رفع کند
وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه آمریکا با خروج از برجام وضعیت فعلی این توافق را رقم زده تأکید کرد که واشنگتن باید همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را رفع کند.
سخنگوی وزارت خارجه چین عصر دوشنبه به وقت تهران در نشست هفتگی با خبرنگاران به بیان دیدگاه‌های چین درخصوص تحولات جهان از جمله مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پرداخت و گفت مذاکرات وین به همه طرف‌ها کمک می‌کند تا مواضع دولت جدید ایران را بهتر درک کنند.
به گزارش وبگاه «وزارت خارجه چین» «ژائو لیجیان» از سخنگویان وزارت خارجه چین در پاسخ به سئوالی در زیمنه مواضع تازه آمریکا، آلمان و فرانسه در خصو مذاکرات وین گفت: «با تلاش‌های هماهنگ همه طرف‌ها، دور هفتم مذاکرات از سرگیری برجام در وین آغاز شد. اگرچه هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشد، اما همه طرف‌ها نگرش جدی نشان دادند و موافقت کردند که به برجام دقیقاً همانطور که هست، بازگردند. بر اساس متنی که در شش دور قبلی مذاکرات به دست آمده بود، طرفین در مورد لغو تحریم‌ها و موضوعات حوزه هسته‌ای گفت‌وگوهای جامعی انجام دادند و طرف ایرانی اسنادی را پیشنهاد کرد. این تعاملات به همه طرف‌ها کمک می‌کند تا مواضع دولت جدید ایران را بهتر درک کنند.»
این دیپلمات چینی در ادامه گفت: «در شرایط کنونی، همه طرف‌ها باید به جهت سیاسی گفت‌وگو و مذاکره پایبند باشند و برای گسترش اجماع و پیشبرد روند مذاکرات تلاش کنند. در حال حاضر، نکته مهم تمرکز بر مسائل حل نشده، اتخاذ نگرش منعطف و باز، نشان دادن خرد سیاسی، جستجوی راه حل‌های عملی و تلاش برای دستیابی به توافق در مورد ازسرگیری اجرای برجام در اولین زمان ممکن است.»
سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد، آمریکا به‌عنوان آغازگر بحران هسته‌ای ایران، باید تمامی تحریم‌های یکجانبه غیرقانونیعلیه ایران، چین و سایر طرف‌های ثالث را رفع کند و ایران نیز باید بر این اساس به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند. همه طرف‌های ذینفع باید منطقی و خویشتن‌دار باشند.

همراه کردن روسیه و چین برای فشار بر ایران دشوار است
یک رسانه آمریکایی با بیان اینکه دولت «جو بایدن» اکنون برای هدایت گفت‌وگوهای وین در جهت مطلوب خود چشم به روسیه و چین دوخته به دشواری‌های پیش روی واشنگتن برای همراه کردن این دو کشور جهت فشار بر ایران اذعان کرده است.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده در شرایطی که مذاکرات وین در خطر فروپاشی قرار گرفته دولت بایدن احتمالاً مجبور خواهد بود برای پایان دادن به اختلافات با ایران در حوزه مسئله هسته‌ای از چین و روسیه متوسل شود.
مقام‌های کشورهای غربی اذعان می‌کنند سریع‌ترین مسیر برای افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران از طریق مسکو و به خصوص از طریق پکن است.
وال‌استریت‌ژونال مدعی شده چین بعد از آنکه تحریم‌ها علیه ایران در نتیجه خروج آمریکا از برجام احیا شد به تهران برای تثبیت اقتصادش کمک کرد. جدیدترین تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد چین طی ماه‌های گذشته به طور متوسط روزانه 700 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است.
به نوشته این رسانه، پکن علاوه بر این، از شبکه‌هایی که ایران برای دور زدن تحریم‌ها و تجارت کالاهای دیگر از قطعات خودرو گرفته تا ساخت و ساز ریلی کمک کرده است.
تنها چند هفته بعد از انتخاب شدن «سید ابراهیم رئیسی» به سمت ریاست‌جمهوری ایران روسیه و چین با پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای موافقت کردند. وال‌استریت‌ژورنال از این رویداد به عنوان «هدیه دیپلماتیک» این دو کشور به ایران یاد کرده است.
وال‌استریت‌ژورنال در ادامه ابتدا مدعی شده مقام‌های آمریکایی و اروپایی معتقدند که چین و روسیه مخالفتی با افزایش فشارها بر ایران ندارند، اما در ادامه متن به نقل از کارشناسان و تحلیلگران اذعان کرده که شرایط با سال 2015 (زمان حصول برجام) بسیار متفاوت است و همراه کردن این دو کشور با تلاش‌های ضد ایرانی اکنون با دشواری‌های بسیار بیشتری روبرو است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مذاکرات وین جمهوری اسلامی ایران وزارت خارجه چین وزیر امور خارجه گفت وگوهای وین یک راه حل جامع سخنگوی وزارت گفت وگوها رفع تحریم ها خارجه ایران مذاکرات وین علیه ایران وال استریت وزیر خارجه همه طرف ها تحریم ها پیش نویس هسته ای گفت وگو مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۹۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو

امروز پنجشنبه نشست معاونان وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس در مورد تحولات خاورمیانه در مسکو برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس امروز 6 اردیبهشت با دستور کار بررسی تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا آغاز به کار کرد.

به گفته سفارت ایران در مسکو، هیئت جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست حضور دارد.

روسیه که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال جاری میلادی (2024) برعهده دارد، میزبان این اجلاس است.

این نشست با سخنان میخائیل بوگدانف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز به کار کرد.

قرار است معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات خاورمیانه در شرایط تداوم کشتار مردم بی‌گناه فلسطین از سوی رژیم اشغالگر قدس و تجاوزهای اخیر این رژیم به کشورهای منطقه از جمله به کنسولگری سفارت کشورمان در دمشق مطرح کند.

باقری قبل از حضور در این نشست با بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل مورد نظر گفتگو کرد.

باقری به روسیه سفر می‌کندنشست نمایندگان ملی بریکس در روسیه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در آستانه
  • طرفداران پادکست‌ «بسته پیشنهادی» را ببینند
  • «بسته پیشنهادی» ویژه طرفداران پادکست‌/احوالپرسی با طراح پارک ساعی
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی توماج صالحی
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا