Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@12:12:51 GMT

ارتباط ایران با عربستان ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۷۰۳۳۷

ارتباط ایران با عربستان ادامه دارد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که بر اساس گزارش معاونان وزارت امور خارجه، ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات و عربستان سعودی، با توجه به استقبال متقابل به سرعت و جدیت ادامه دارد.

محمود عباس‌زاده مشکینی در تشریح نشست امروز کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر امور خارجه و معاونانش توضیح داد که برداشت این کمیسیون از گزارش امیرعبداللهیان درباره مذاکرات وین، ارزیابی و شناخت متقابل مطالبات و انتظارات دو طرف مذاکرات بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش این نماینده مجلس از نشست امروز، دور دوم مذاکرات وین از پنجشنبه آغاز می‌شود و زمینه توافق «برد-برد» وجود دارد. پیش از این، علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات برای لغو تحریم‌ها این خبر را داده بود.

حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با روزنامه کومرسانت روسیه درباره این مذاکرات که به مذاکرات رفع تحریم مشهور شده، گفته ایران با وجود اینکه تعهداتش را اجرا نمی‌کند، برای نمایش حسن نیت خود و با نگاه لغو تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی بار دیگر آماده گفت‌وگوهای اثربخش با ۱+۴ جهت دستیابی به یک توافق خوب است.

او یادآوری کرده وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران به دلیل اینکه واشنگتن «از هیچ تلاشی برای فروپاشی برجام» در چهار سال اخیر فروگذار نکرده، ایجاد شده است.

امیرعبداللهیان گفته ایران همه تلاش خود را کرده تا توافق برجام را زنده نگه دارد.

همچنین معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در نشست با کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داده که حجم مبادلات اقتصادی با برخی از کشورهای آسیای مرکزی در ۱۰۰ روز گذشته، بیش از ۲۰۰ درصد رشد داده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان پربیننده ترین هشدار رییس جمهور به دلالان رتبه‌بندی معلمان به کجا رسید؟ رفع تحریم ها با قوت دنبال می شود نباید مانعی در روابط ایران و امارات باشد / از امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می کنیم با کسری بودجه جدی مواجه هستیم

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: عربستان سعودی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی وزارت امور خارجه حسین امیرعبداللهیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۰۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

به گزارش قدس آنلاین، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.

ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.

کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.

کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.

پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد
  • عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه
  • بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع
  • پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران