Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تاکنون در راستای استفاده از ضایعات بخش کشاورزی ۷۰ هزار تن ضایعات پوست تازه پسته در قالب سیلوسازی تبدیل به خوراک واحدهای پرواربندی دام سبک و سنگین استان شده است.

محمدرضا اورانی عصر سه شنبه، ۱۶ آذر، در حاشیه مراسم گشایش شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و آبزیان مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال توسعه واحدهای پرورش دام سبک پربازده برای تولید پایدار گوشت و ساماندهی اشتغال طی یک برنامه چهار ساله در دستور کار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به محدودیت های آبی در خراسان رضوی هشت جهت‌گیری برای حوزه پرورش دام و طیور در طرح های پیشران استان مشخص شده که از جمله این موارد توسعه واحدهای پرواربندی و مولد در حوزه پرورش شتر مرغ، اصلاح نژاد دام و افزایش ضریب تبدیل غذایی(افزایش شاخص سوددهی) در تولید مرغ، گوشت مرغ و دام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یکی از مشکلات استفاده از ضایعات حوزه دام و طیور را کمبود نهاده دامی در خراسان رضوی دانست و گفت: یک شرکت دانش بنیان به این مساله ورود کرده و از کود خشک بستر واحدهای مرغداری گوشتی شهرستان سبزوار سالانه حدود ۸۰۰۰ تن خوراک برای واحدهای پرواربندی دام سبک و سنگین تولید کرده است که در صورت توسعه این فعالیت سالانه ۱۳۰ هزار تن کود خشک به چرخه استفاده باز می گردد.

اورانی افزود: حدود ۳۰ درصد از خوراکی که دام سنگین می‌خورد، هضم نمی‌شود؛ به همین علت روی پخت نهاده دامی متمرکز شدیم که با تحقق این مهم ۲۵ تا ۳۰ درصد مصرف نهاده در واحدهای گاوداری کاهش می‌یابد.

وی اولویت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی را حفظ واحدهای تولیدی حوزه دام و طیور موجود دانست و گفت: فعال کردن واحدهای راکد، به حداکثر رساندن ظرفیت تولید واحدهای فعلی و افزایش بهره وری و راندمان تولید در آن‌ از دیگر موارد دارای اهمیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون با همکاری سازمان بسیج مهندسین، سازمان بسیج سازندگی و قرارگاه محرومیت زدایی اقداماتی از جمله توسعه کشت علوفه با نیاز آبی پایین، توسعه کشت خارشتر در جنوب استان، کشت جو علوفه ای(قصیل جو) و بذر تریتیکاله در استان انجام گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی نمایشگاه بین المللی مشهد سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۱۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، علیرضامهاجر امروز دربازدید از موسسات تحقیقات گاودشت بابل گفت. بر اساس کاری که محققان کشورمثل دکتر فضایلی وهمکاران درموسسه چغندرقند و نیز موسسه اصلاح بذرونهال ومجموعه کارشناسان دامپروری در وزارت جهادکشاورزی انجام دادند باید نوید دادکه بدون اینکه حتی یک متر غیر از اب باران استفاده شود دراستان‌های گیلان مازندران وگلستان می‌توان صد‌ها هزارتن نیازکشور درباره علوفه را درداخل تولید وتامین کرد.

وی تصریح کرد: چغندر علوفه‌ای بدون نیازبه هیچگونه آبیاری قابل تولید است و بعد از برداشت برنج از زمین‌های کشاورزی می‌توان چغندر غلوفه‌ای کشت کرد

مهاجر تاکید کرد:با کشت این محصول بیشتر از ۱۰۰ تن درهکتار محصول تولید می‌شود وبرای خوراک دام‌ها قابل استفاده است واین نوع چغندر  بیشتر از ۸ درصد قند داردومی تواند جایگزین جو زرت. یونجه وکنجاله سویا وخیلی از محصولاتی که مجبور به واردات آن از خارج هستیم جایگزین بشود ومی تواند بهتر از خوراک های دیگر، تغذیه دام سنگین وسبک راتامین کرد.

دیگر خبرها

  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • خروج از ورشکستگی یک واحد تولیدی مکمل غذایی دام و طیور
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • آغاز واردات میوه های گرمسیری از مرز باشماق مریوان
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • افتتاح ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در زرند
  • حمایت از تولید از اولویت دولت سیزدهم است
  • هدف‌گذاری تبدیل یزد به قطب تولید ماشین‌آلات نساجی