Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید شما هم ندانید که حقوق زن یا مرد شاغل پس از فوتش به چه کسی می رسد یا اینکه مطلع نباشید میزان مستمری که به زن پس از فوت همسرش تعلق می گیرد، در قوانین بیمه تامین اجتماعی و استخدام کشوری دارای تفاوت است.

ایران آنلاین/یک کارشناس ارشد حقوق در گپ و گفتی با روزنامه ایران از جزئیات قوانین مربوط به حقوق زن یا مرد شاغل پس از فوتش و اینکه این حقوق به چه کسی تعلق می گیرد، توضیحاتی داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت و گو با مجید اسدی را که حاوی نکات درخور تاملی است، در ادامه می خوانید: 

جناب اسدی در جایگاه یک کارشناس مسائل حقوقی بفرمایید که آیا حقوق متوفی پس از فوت قطع می شود یا خیر؟
خیر. بر اساس قوانین تامین اجتماعی و استخدام کشوری، در مواردی که با پدیده ترکه متوفی بدون وارث مواجه نباشیم؛ یعنی این اشخاص بعد از مرگ، دارای بازماندگانی باشند، به منظور حمایت از اعضای خانواده کارگران و کارمندان، پس از فوت آنها نیز حقوق پرداختی شان قطع نمی شود و از طریق سازمانهای حمایت کننده، یعنی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری، به وراث آنها حقوق پرداخت می شود. یکی از این وراث، همسر مرد متوفی است که برای دریافت حقوق شوهرش پس از مرگ وی دارای صلاحیت قانونی می باشد.

زن برای دریافت حقوق شوهر فوت شده چه شرایطی باید داشته باشد؟
افراد شاغلی که تحت پوشش خدمات بیمه ای هستند، در یک دسته بندی به دو گروه کارگران و کارمندان دولت تقسیم می شوند. کارگران، طبق قانون کار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و کارمندان دولت، تحت پوشش بیمه های دولتی مانند بیمه خدمات درمانی دولت هستند و پس از بازنشستگی نیز از سوی صندوق بازنشستگی کشوری، تحت حمایت قرار می گیرند. در واقع شرایط زن برای برخورداری از حقوق شوهر پس از فوت وی در قانون تامین اجتماعی و قانون استخدام کشوری از نظر میزان مستمری که به زن تعلق می گیرد، دارای تفاوت است.

ممکن است بفرمایید که این تفاوت چیست؟
بر اساس  قوانین تامین اجتماعی و به استناد بند 1 ماده 81 قانون تامین اجتماعی: «عیال دائم بیمه شده متوفی مادام که شوهر اختیار نکرده است.» از جمله «بازماندگان واجد شرایطی متوفی است که استحقاق دریافت مستمری را خواهند داشت.» بنابراین همانگونه که مشخص است، مطابق قانون تامین اجتماعی، شرایط زن برای دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی عبارت است از اینکه زن، زوجۀ دائم فرد فوت شده باشد و بعد از فوت شوهرش، مجددا ازدواج نکرده باشد.
اما نکته در خور توجه آن است که این بخش از بند 1 ماده 81 قانون تامین اجتماعی که مقرر داشته: « مادام که شوهر اختیار نکرده است.» به موجب بند 1 ماده 48 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 که مقرر داشته است : «زوجه دائم متوفی از حقوق وظیفه یا مستمری وی برخوردار می گردد و ازدواج وی مانع دریافت حقوق مذکور نیست» منسوخ شده است. بنابراین در حال حاضر، ازدواج مجدد نکردن زن، جزء شروط برخورداری وی از دستمزد شوهر متوفی محسوب نمی شود.
نحوه تقسیم حقوق شوهر پس از مرگ وی نیز در قانون تامین اجتماعی و سهم زوجه، مطابق ماده 83 قانون تامین اجتماعی مشخص گردیده است. به موجب این ماده، سهم زن از حقوق شوهر پس از مرگ وی، معادل 50 درصد مستمری وی می باشد.

لطفا بفرمایید که در قانون استخدام کشوری شرایط زن برای دریافت حقوق شوهر پس از فوت وی  چگونه است؟
در قانون استخدام کشوری شرایط زن برای دریافت حقوق شوهرش پس از مرگ وی در بند (ت) ماده 86 قانون استخدام کشوری بیان گردیده است که مشابه ماده 81 قانون تامین اجتماعی می باشد. با این توضیح که «عیال دائمی متوفی تا زمانی که شوهر اختیار نکرده باشد» برای  دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی، دارای صلاحیت خواهد بود.
شایان ذکر است همانطور که در مورد مشمولین تامین اجتماعی گفته شد، در مورد زوجه بازمانده مشمولین قانون استخدام کشوری نیز، قانون حمایت خانواده سال 91، «قید تا زمانی که شوهر اختیار نکرده باشد» را حذف کردهاست؛ لذا در حال حاضر، ازدواج مجدد نکردن زوجه، از شرایط دریافت مستمری متوفی تحت پوشش قانون استخدام کشوری نیز نیست.
اما نحوه تقسیم حقوق شوهر پس از مرگ وی در قانون استخدام کشوری و سهم زوجه، طبق ماده 87 قانون استخدام کشوری نیز تعیین گردیده است. به موجب این ماده، «حقوق وظیفه یا مستمری به طور مساوی بین وراث قانونی قسمت می شود.»؛بنابراین سهم زوجه از حقوق شوهر پس از مرگ وی در قانون استخدام کشوری، مساوی با سهم بقیه وراث می باشد.

آیا استثنائاتی هم برای زن به منظور دریافت حقوق شوهر پس از فوت وی وجود دارد؟
برخی شرایط به وجود می آید که وراث در استحقاق زن برای دریافت حقوق شوهر پس از فوت وی، به تردید می افتند که آیا زوجه، مستحق دریافت حقوق متوفی هست یا خیر؟ این شرایط به شرح ذیل است:
چنانچه عقد نکاح میان زن و شوهر متوفی، از نوع عقد نکاح موقت یا صیغه باشد، همسر موقت برای دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی صلاحیت قانونی ندارد و این مورد، از مهم ترین استثنائات زن برای دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی می باشد.

همانگونه که پیشتر آمد، ازدواج مجدد زوجه پس از فوت شوهر، مانع دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی- که از حقوق زن است- نمی شود. نکته در خور تامل این است که اگر شوهر بعدی نیز فوت کند، بیشترین مستمری ملاک پرداخت به زوجه است.

آیا اگر زن خودش شاغل باشد نیز حقوق شوهر متوفی به وی تعلق می گیرد؟
در صورتی که زوجه نیز شاغل باشد یا بازنشسته شده باشد، دریافت حقوق بازنشستگی یا مستمری متعلق به زوجه متوفی، از استثنائات زن برای دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی نیست و مانع از دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی نمی شود؛بنابراین هر دو حقوق به زوجه تعلق می گیرد؛ ولی اگر متوفی چند زوجه دائم داشته باشد، حقوق وظیفه یا مستمری به تساوی بین آنان تقسیم می شود.

حقوق کارمندان زن بعد از فوتشان به چه کسی تعلق می گیرد؟
شوهر برای دریافت حقوق زن کارمند خود بعد از فوتش لازم است حتما بالای شصت سال سن داشته باشد و برای انجام کار ناتوان باشد. پسر میتواند بعد از فوت مادر کارمندش تا زمانی که تحصیل میکند، از حقوق او استفاده نماید و دختر نیز تا زمان ازدواج مجاز است که از حقوق مادرش استفاده کند. پدر و مادر خانم کارمند فوت شده نیز اگر قبل از فوت وی تحت تکفلش باشند، می توانند پس از فوت او نیز از حقوقش استفاده کنند.

آیا خواهر و برادر زن کارمند هم پس از فوتش از حقوق وی بهرمند می شوند؟
خیر. اگر زن کارمند دارای همسر، فرزند، پدر و مادر نباشد، نیز حقوق او پس از فوتش به خواهر و برادرش تعلق نمی گیرد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: قانون استخدام کشوری قانون تامین اجتماعی تامین اجتماعی شرایط زن تعلق می گیرد بعد از فوت پس از فوتش چه کسی تحت پوشش حقوق زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۱۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدودف از پاسخ مسکو به مصادره اموال روسیه از سوی واشنگتن گفت

مدودف امروز (شنبه) اظهار داشت که در پاسخ به اقدامات ایالات متحده در مصادره اموال و دارایی‌های مسکو، لازم است امکان فسخ مالکیت و حقوق غیرمالکی خارجی‌ها در قانون پیش بینی شود.

به گزارش ایسنا، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه یادآور شد که قوانین روسیه شامل مفهوم محدودیت‌های متقابل (اقدامات تلافی جویانه) در پاسخ به محدودیت‌های حقوق شهروندان و اشخاص حقوقی روسیه است.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وی ادامه داد: «این قاعده نیاز به گسترش دارد چون مصادره اموال و دارایی‌های روسیه اساسا نه تنها شامل محدود کردن حقوق بلکه فسخ آنها نیز می‌شود. این امر مستلزم اصلاح قانون است.»

معاون رئیس شورای امنیت روسیه همچنین گفت: «روسیه می‌تواند به مصادره دارایی‌های خود با جبران‌هایی که در قوانین این کشور پیش‌بینی شده است پاسخ دهد. قانون ملی همچنین باید توانایی فسخ مالکیت و حقوق غیرمالکی اتباع خارجی را ایجاد کند. باید با اقدامات تلافی جویانه مقابله شود. ما می‌توانیم چنین چیزی را در قانون خود پیدا کنیم. اینها به اصطلاح اقدامات تلافی جویانه هستند.»

این مقام روسی توضیح داد که مسکو بدیهی است که نمی‌تواند «پاسخ کاملا متقارن» به قانون ایالات متحده در مورد مصادره دارایی‌های روسیه بدهد چون مقدار قابل توجهی از اموال دولتی ایالات متحده در روسیه وجود ندارد: پاسخ می‌تواند نامتقارن باشد.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت، ایالات متحده مکانیزمی را برای تصاحب غیرقانونی اموال قیمتی روسیه ایجاد کرده که برخلاف قوانین بین المللی و ملی روسیه است.

وی افزود: «این بدان معنی است که قوانین ما نه تنها باید حقوق افراد خارجی را محدود کند، بلکه باید فسخ آنها را نیز پیش بینی کند تا امکان بازپرداخت به نفع روسیه، اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی روسیه در دارایی‌های اشخاص خارجی از کشورهای غیردوست فراهم شود. این روند نیاز به تنظیمات خاصی در قوانین روسیه دارد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • مدودف از پاسخ مسکو به مصادره اموال روسیه از سوی واشنگتن گفت
  • بیش از ۴ هزار نفر از دانشجویان متاهل علوم پزشکی وام تحصیلی دریافت کردند
  • ۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • آخرین دیدار مجید با بی بی قبل از فوتش (فیلم)
  • ویدیو/ «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • طرح یسنا؛ یارانه ۶۰۰ هزارتومانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ + جزییات