Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@08:31:23 GMT

قنوات در نطنز با ساخت تصفیه خانه جزن نابود می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۷۱۵۶۵

قنوات در نطنز با ساخت تصفیه خانه جزن نابود می‌شود

گروه استان‌ها - نابودی قنوات در نطنز با ساخت تصفیه خانه "جزن" و از سوی دیگر نیز مسئولان به خواست مردم بی‎توجه هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  نطنز ، از سال 88 عملیات ساخت تصفیه‌خانه جزن برای انتقال فاضلاب نطنز اجرایی شد که پس از اجرایی شدن آن انتقاد مردم و مسئولان شهر را در پی داشته است، مردم به دلایل مختلف معتقدند ضرورتی به اجرای پروژه انتقال فاضلاب نطنز با آن هزینه‌های کلان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم معتقدند با توجه به وسعت جغرافیایی نطنز نسبت به تراکم ساختمان‌ها و پراکندگی نقاط پرجمعیت شهری و اینکه نوع خاک شهر نطنز به لحاظ نفوذپذیری فاضلاب واحدهای مسکونی به گونه‌ای است که هیچ‌گونه آلودگی زیستی حاد به وجود نیامده و نخواهد آمد ضرورتی به اجرای پروژه انتقال فاضلاب نطنز با آن هزینه‌های کلان نیست.

هادی مرادی، رئیس شورای شهر نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز درموضع‌گیری شفاف در خصوص احداث تصفیه خانه فاضلاب جزن اظهار داشت: اجرای این طرح باعث نابودی قنوات و فرونشست زمین و از بین رفتن باغات خواهد شد و از این رو لازم است در این زمینه اقدام مقتضی صورت پذیرد.

وی ضمن اشاره به بازدید از پکیج فاضلاب مسکن مهر در خصوص شایعات مطرح شده در مورد انتقال فاضلاب به تصفیه خانه جزن به میزان 60 لیتر در ثانیه یا همان حدود 250 تانکر 20هزار لیتری روزانه افزود: این طرح باعث نابودی قنوات، فرونشست زمین، از بین رفتن باغات و غیره می‌شود.

مرادی ضمن اعلام مخالفت قاطع خود با اجرای این طرح ابراز داشت: حداقل در سه نقطه شهر پکیج فاضلاب احداث و از پساب آن جهت افزایش سرانه فضای سبز شهر نطنز، ایجاد آب پایدار جهت کشاورزی و صنایع موجود در سطح شهر استفاده شود و لازم است در اجرای این طرح تجدید نظر صورت پذیرد. 

اکبر عسگریان زاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم پیرامون این موضوع اظهار داشت: تصفیه‌خانه مذکور توسط شرکت آب و فاضلاب پیشنهاد شده و نوع تصفیه‌خانه جزن شهرستان نطنز نیز از نوع پیشرفته لجن فعال و با کد ضابطه استقرار رده دو است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز با بیان اینکه مناسب با مناطق مسکونی و نیز قنوات موجود است، افزود: با توجه شرایط ذکر شدهاداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با احداث تصفیه‌خانه یادشده در شهرستان نطنز موافقت خود را اعلام کرده است.

مهدی ترابیان از فعالان رسانه‌ای و اجتماعی نطنز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: مردم شهر نطنز از ابتدا با احداث تصفیه خانه در منطقه‌ای دوردست جزن به دلیل هزینه بر بودن بازگشت پساب به شهر مخالف بوده و سازمان آب منطقه‌ای بدون توجه به خواسته مردم در برهه‌هایی  از زمان در آنجا هزینه کرده است.

وی ضمن اشاره به توقف روند ساخت تصفیه خانه در منطقه جزن در زمان نمایندگی مرحوم صفاری گفت:  در زمان نمایندگی مرحوم صفاری نطنزی، روند ساخت تصفیه خانه جزن متوقف شد و با پیگیری‌هایی که شده بود مردم منتظر آغاز احداث دو پکیج محلی دیگر بودند.

این فعال رسانه‌ای و اجتماعی ابراز داشت: احداث پکیج‌های محلی کم هزینه تر از ساخت تصفیه خانه‌های متمرکز است و استفاده از پساب آن‌ها به دلیل کاهش طول خط انتقال پساب، مناسب‌تر است و مطمئنا در نطنز قحطی زمین نبوده و نیست و امکان جانمایی دو پکیج محلی وجود دارد.

وی ضمن اشاره به آثار سوء ساخت تصفیه خانه در منطقه پیش‌بینی شده شهرستان نطنز تصریح کرد: در شرایط فعلی منطقه و وجود بحران آب در استان اصفهان و برخی استان‌ها، خروج پساب از حوزه شهری نطنز منطقی نخواهد بود و در آینده ای نزدیک متضرر خواهیم شد.

علی اصغر میرزابیگی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز با بیان اینکه آذرماه 96 پکیج تصفیه خانه مجتمع 832 واحدی مسکن مهر شهر نطنز با حضور مسئولان کشوری افتتاح شد، اظهار داشت: این تصفیه خانه توانایی پوشش سه هزار و 500 نفر را دارد و 630 مترمکعب در شبانه روز ظرفیت این تصفیه خانه است.

وی با بیان اینکه این تصفیه خانه به روش لجن فعال با فرآیند A2O طراحی شده است، تصریح کرد: تصفیه خانه مسکن مهر شهر نطنز محل مصرف پساب آن نیز تغذیه آبخوان و آبیاری فضای سبز است و در آبیاری این نقاط نقش تأثیرگذاری و بهره‌وری مناسبی نیز دارد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه سطح ارتفاع در نقاط مختلف نطنز بسیار متفاوت بوده  است، ابراز داشت: در واقع این باغشهر به لحاظ ارتفاعی بالا و پایین بسیار دارد و یکی از مشکلات فنی در انتقال فاضلاب شیب زیاد مناطق است که به آن در اصطلاح دونگی فاضلاب گفته می‌شود.

نماینده مردم بهارستان و رباط‌کریم در مجلس: پساب تصفیه‌خانه‌ها به جای استفاده در صنایع به رودخانه می‌ریزداستاندار البرز: بازیافت و تصفیه‌خانه‌های محلی آب باید در دستور کار قرار گیردوعده افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند چه زمانی محقق می‌شود؟

وی ضمن اشاه به آثار سوء ایجاد این تصفیه خانه گفت: این موضوع در مدت‌زمان بسیار کمی به‌ صورت گذر روان آب‌ها و ته‌نشین شدن فاضلاب سنگین باعث انسداد خطوط انتقال و انباشت و پس‌زدگی فاضلاب و طبعاً بروز مشکلات فنی و زیست‌محیطی جبران‌ناپذیر خواهد شد.

انتهای پیام/804/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گفت وگو با خبرنگار تسنیم ساخت تصفیه خانه تصفیه خانه انتقال فاضلاب شهرستان نطنز محیط زیست شهر نطنز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۱۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده سازی شبکه های آبرسانی البرز برای ورود به تابستان ۱۴۰۳

به گزارش خبر آنلاین البرز؛ حمیدرضا نامداری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از طرح های آبرسانی شهرجدید مهستان و غرب استان البرز افزود: از حدود ۶ ماه پیش حفاری ، تجهیز و احیای ۲۳۲ حلقه چاه این استان در دست اجرا گرفته که بیشتر این چاهها وارد مدار شده و مابقی تا قبل تابستان آتی به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: تمرکز شرکت آبفا استان البرز بر تامین آب مناطق پرتنش آبی از جمله هسته مرکزی کرج ، مهر شهر ، چهارباغ ، شهرستان فردیس است.

مدیرعامل آبفا البرز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه تامین آب شرب پایدار و بهداشتی، گفت: از شهریور سال ۱۴۰۲ تاکنون به منظور رفع معضلات موجود با شناسایی مشکلات و انجام اقدامات اصلاحی همواره در تلاش هستیم تا کمبود، قطعی و افت فشار آب را برای تابستان سال جاری به حداقل برسانیم.

وی افزود: برگزاری نشست های تخصصی تامین آب شرب پایدار مناطق دارای تنش آبی همواره دنبال شده و نتیجه آن به اجرای پروژه های مختلف و جهادی ختم شده است.

پیشرفت مطلوب تصفیه خانه شماره سه کرج

نامداری در ادامه با اشاره به روند ساخت تصفیه خانه آب شماره سه کرج به عنوان یکی از اقدامات مهم مصوب در سفر اول رییس جمهور تصریح کرد: این پروژه که عملیات اجرایی آن با حضور وزیر نیرو در تیرماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد، ضمن تکمیل سازه با پیشرفت ۴۴ درصدی همراه است.

وی با تاکید بر اینکه سرعت و روند پیشبرد پروژه مذکور مطلوب است افزود: در جریان سفر هفته جاری وزیر نیرو به البرز ضمن تخصیص منابع مالی ، نصب تجهیزات و ادوات این تصفیه خانه آغاز شد و در تلاش هستیم با اتمام این پروژه بخش چشمگیری از مشکلات کمبود، قطعی و افت فشار آب تا ابتدای تابستان سال جاری رفع شود.

ارتقای تصفیه خانه ها

مدیرعامل شرکت آبفا البرز ارتقای ظرفیت تصفیه خانه های آب استان با بکارگیری فیلترهای سرامیکی را مهم دانست و گفت: با اقدامات اصلاحی صورت گرفته و افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت آبگیری تصفیه خانه های شماره یک و ۲ کرج در زمان حاضر ظرفیت تصفیه خانه شماره یک از ۲۷۰ لیتر به حدود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه و تصفیه خانه شماره ۲ با ظرفیت ۲ هزار و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت ۲ هزار و ۹۰۰ لیتر آبگیری در هر ثانیه ارتقا یافته است.

وی در ادامه نیز به اقدامات انجام شده در حوزه ارتقا و بهبود توزیع منابع آب در سطح استان پرداخت و افزود: به تازگی ۲ مخزن در شهر جدید مهستان و در شهرهای کمالشهر، محمدشهر، نظرآباد هرکدام یک مخزن به ظرفیت پنج هزار مترمکعب احداث و به بهره برداری رسیده است.

نامداری افزود: در محدوده شهر کرج نیز ۲ مخزن هرکدام به ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب درحال احداث هستند که مخزن تصفیه خانه شماره ۲ کرج با پیشرفت ۴۵ درصدی همراه است ؛ پیش بینی می شود بخشی از این پروژه به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب تا ابتدای تابستان سال جاری وارد مدار بهره برداری شود.

وی در خاتمه تعادل فشار جریان آب در تمام مناطق استان با هدف توزیع پایدار آب شرب را در فصل تابستان مهم دانست و گفت: اقدامات فنی و مهندسی لازم از سوی شرکت آب و فاضلاب استان البرز انجام شده ضمن آنکه انتظار می رود مشترکان با تهیه و نصب پمپ و مخزن مناسب در ساختمان های چند طبقه برای زمان افت فشار آب اقدام کنند.

مدیرعامل آبفا البرز در حاشیه این بازدید به مناسبت هفته کارگر از "سجاد راستین " کارگر ساعی و پرتلاش واحد حوادث شهر جدید مهستان که در اوج سرمای زمستان با رفتن به عمق جریان آب یک حادثه قطعی آب را مهار کرد و خود نیز برای مدتی دچار بیماری شد، با لوح سپاس و اهدای هدایا تجلیل به عمل آورد.

همچنین حامد لطفی روزبهانی، غدیر نوروزی و ابراهیم کشوری از کارکنان آب و فاضلاب شهرستان ساوجبلاغ که موفق به کسب مقام برتر در مسابقات مهارت های فنی شرکت آب و فاضلاب کشور شدند نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

46 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901657

دیگر خبرها

  • آماده سازی شبکه های آبرسانی البرز برای ورود به تابستان ۱۴۰۳
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • روایت ۲۰۰۰ نفری که بعد از چند دهه صاحب «آب» شدند
  • بازدید علمی دانش آموزان از تصفیه خانه آب ارومیه
  • تصفیه‌خانه دوم آب شرب اردبیل ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب
  • طوفان و گردباد در اوکلاهمای آمریکا/ 3 کشته و 30 زخمی / ده‌ها خانه نابود شدند
  • تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است