Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در گنجینه رضوی بعد از کتیبه‌های طلاکوب و تعدادی از اشیای تاریخی حرم رضوی، قدیمی ترین پنجره فولاد آستان مقدس امام رضا(ع) نظر همگان را به خود جلب می‌کند.

این پنجره را شاهرخ خان تیموری، همسر بانو گوهرشاد در ماه محرم سده نهم هجری قمری وقف این آستان کرده و هنر دست هنرمند استاد محمد بن علی حافظ اسفراینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدیمی‌ترین پنجره فولاد حرم، دو لنگه دارد و دارای چارچوبی فولادی است و روی آن با میله‌های فولادی به صورت مشبک، نقوش هندسی کار شده است. تزیینات پنجره شامل کنده کاری، طلاکوبی و کتیبه‌هایی به خط نسخ و ثلث است.

بالا و پایین این پنجره کتیبه‌های زرینی به خط نسخ برجسته و به قلم استادان خوشنویس نقش بسته است که به خاطر گذر زمان قسمتی از این کتیبه‌ها محو و ناخوانا شده اند.

دور تا دور دو لت این پنجره، به خط نسخ زرین صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) نوشته شده است.

این پنجره را محمد بیگ ترکمان در سال ۹۸۴ ق در زمان شاه سلطان حسین صفوی، تعمیر کرده که شرح آن بر روی کتیبه‌ای به خط ثلث بر روی قسمت پایین چارچوب پنجره، آمده است.

 

 

انتهای پیام//ف.ب.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پنجره فولاد حرم مطهر رضوی تاریخچه حرم رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۱۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین+ تصاویر

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین به مناسبت روز کارگر با حضور در سه واحد تولیدی، با اهدای گل این روز را به کارگران زحمتکش تبریک گفت.

وی بیان کرد: شما افسران صنعتی و سربازان امام زمان (عج) در این عرصه هستید و برای نایب امام زمان (عج) سربازی می‌کنید.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: کارگران از دوران مبارزات انقلاب تا دفاع مقدس و پس از آن همیشه در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: تولید کالای با کیفیت موجب جلب اعتماد مردم، ارتقای معیشت و امنیت شغلی خود و رونق اقتصادی در کشور می‌شود.

شرکت‌های سپهر الکتریک، بهمن دیزل و کاشی الوند، سه واحد تولیدی بود که امام جمعه به مناسبت روز کارگر در آنها حضور یافت و روز کارگر را تبریک گفت.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین+ تصاویر
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • زمان پایان لیگ بیست و سوم مشخص شد + برنامه بازی ها
  • زمان پایان لیگ برتر فوتبال اعلام شد
  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • ویسی، در و پنجره‌های فولاد را بست!
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)