Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان: ۱۳ تیرماه سال ۸۷ نخستین اثر طبیعی ایران یعنی کوه دماوند با مساحتی بالغ بر ۲۹۵۰ هکتار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید اما بحث ثبت جهانی آن به دلیل به بهره برداری از پوکه معدنی با مشکل مواجه شد.

برای رفع این مانع بزرگ، آیت الله آملی لاریجانی رئیس وقت قوه قضائیه طی دستوری در تاریخ ۱۱ مرداد ماه سال ۹۳ از رئیس کل دادگستری استان مازندران خواست تا از فعالیت این معادن جلوگیری کند و با این دستور، به نوعی موافقت خود را با ثبت جهانی دماوند اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لوت ثبت شد، دماوند جا ماند

پس از این ماجرا، در سال ۲۰۱۶ کوه دماوند و کویر لوت به عنوان نامزد ایران برای ثبت در فهرست جهانی آثار طبیعی یونسکو قرار گرفتند، پس از بررسی های صورت گرفته و بازدید ارزیابان یونسکو سرانجام در ۲۷ تیرماه سال ۹۷ کویر لوت ثبت جهانی شد اما کوه دماوند به دلیل مشکلاتی همچون سهمیه محدود برای ثبت، از این قافله بازماند.

 مشکلات بر سر راه دماوند همچون نبود یک پایگاه دائمی باعث شد تا دبیرکل یونسکو عنوان کند که این اثر از فهرست آثار در انتظار ثبت جهانی خارج شده اما محمدحسن طالبیان، معاون وقت میراث فرهنگی در مراسم سمپوزیوم دماوند «۲۰۱۸» از تلاش ایران برای ثبت جهانی دماوند خبر داد و عنوان کرد که مطالعات پیرامون این پرونده به پایان رسیده است.

لزوم راه اندازی یک پایگاه دائمی

با توجه به اهمیت دماوند چه از لحاظ اسطوره‌ای و چه از لحاظ تاریخی، تلاش ها برای ثبت جهانی این اثر ادامه داشت و از آنجایی که تمامی آثار طبیعی، تاریخی و معنوی که به ثبت جهانی می رسند باید ابتدا و پیش از ارائه پرونده به سازمان یونسکو دارای پایگاه دائمی باشند تا پرونده و طرح های ثبتی در آن پایگاه تکمیل و سپس ارسال شود، سال گذشته معاون میراث فرهنگی مازندران عنوان کرد که درخواست برای اهدای بخشی از ساختمان زندانی متروکه در شهر رینه لاریجان آمل برای ایجاد پایگاه با مخالفت شورای شهر رو به رو شده است.

به طور طبیعی بدون ایجاد پایگاه دائمی برای ثبت جهانی قله دماوند هیچگاه این پرونده قابل تکمیل، ارسال و حتی پذیرش از سوی سازمان یونسکو نبوده و از طرف داوران بین المللی مردود شمرده می شود.

طلسم «پایگاه دائمی» شکست

اما حالا پیگیری های خبرنگار فارس نشان می دهد که پایگاه دائمی در حال راه اندازی است و این موضوع می تواند نوید یک اتفاق تازه درباره دماوند باشد.

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با ابرازی امیدواری مبنی بر ثبت جهانی دماوند در آینده ای نزدیک، گفت: موضوع ثبت جهانی دماوند دو هفته پیش در «رینه» و با حضور رضا حاجی پور نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ثبت دماوند در آینده ای نزدیک

ما در حال راه اندازی پایگاه دائمی هستیم اما همچنان موانعی را رو به روی خود می بینیم، در حال حاضر فدراسیون کوهنوردی در این منطقه در حال فروش بلیت و دریافت ورودی از گردشگران است اما زباله ها را شهرداری رینه باید جمع آوری کند، این بحث زباله و حضور گردشگران غیرحرفه ای به معضلی جدی تبدیل شده است.

ما معادن را به طور کامل حذف کردیم و در حال تهیه پکیجی هستیم تا همزمان با سفر رئیس جمهور موضوع ثبت جهانی را مطرح کنیم، گمان می کنم اگر به همین منوال پیش برویم و همکاری دستگاه های ذی ربط را داشته باشیم، پرونده ثبت جهانی دماوند به زودی به نتیجه خواهد رسید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست قوه قضائیه استان مازندران دماوند ثبت جهانی دماوند پایگاه دائمی برای ثبت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۱۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیردریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به پیشرفت شگرف نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در ۴۵ سال بعد از انقلاب اسلامی که کشور در همه ابعاد در شرایط تحریمی و توطئه دشمنان قرار داشته است، انقلاب اسلامی در نقطه شروع خود حتی سیم‌خواردار هم نداشت.

وی در گفتگویی که با خبرگزاری دانشجو داشته، افزود : اما انقلاب از داشته‌های خود که مردم و جوانان نخبه بود بهره برد و امروز نه تنها در منطقه خاورمیانه، بلکه در جهان حرف اول را می‌زند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هدف اصلی ایجاد پایگاه در قطب جنوب مطالعات علمی است، یعنی جامعه علمی و نخبگانی کشور در آن حضور پیدا خواهند کرد، در همه کشورهای دنیا که پایگاه در قطب جنوب دارند ارتش‌ها صرفاً پشتیبان کننده است.

امیردریادار ایرانی تاکید کرد: ما آمادگی کامل برای پشتیبانی نخبگان و بخش‌های علمی کشور برای حضور در قطب جنوب را داریم، بر این اساس دولت در حال آماده سازی برای حضور دائمی در قطب جنوب است.

27211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899837

دیگر خبرها

  • طلسم عجیب اللهیار شکست
  • تاج طلسم تاریخی علیه فوتسال زنان را شکست؛ دلتنگی برای جام ملت ها به پایان رسید
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
  • طلسم پرسپولیس بعد از ۸ سال شکسته شد!
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • ببینید | آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب
  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه
  • طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!