Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- یک رسانه هندی در گزارشی نوشت صدها افغان هر روز به علت شرایط بد اقتصادی افغانستان برای عبور از مرز و رسیدن به ایران تلاش می کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازپایگاه خبری نیوز18 هندوستان ، هر روز چندین اتوبوس از شهر هرات در غرب افغانستان ،صدها نفر را به  مرز ایران منتقل می‌کنند. این افراد در آنجا با قاچاقچیان ارتباط برقرار می‌کنند و با تراکم در پشت وانت‌ها (پیکاپ) و برخی از آنها با پای پیاده از میان کوهها و در تاریکی شب به دور از چشم ماموران از مرز عبور  می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از این افراد برای یافتن کار در ایران می مانند و  تعداد کمی هم  برای رفتن به کشورهای دیگر تلاش می کنند.
هارون یک جوان 20 ساله گفت که آنها می‌خواهند به اروپا بروند. در روستای آنها هیچ کاری نیست. وی گفت که آنها انتخاب دیگری ندارند و حتی اگر این سفر به قیمت جانشان تمام شود آن را قبول می کنند.
در این گزارش به نقل از آسوشیتدپرس آمده است: افغان‌ها با شمار زیاد و فزاینده‌ای از سر ناامیدی و بیچارگی از مرز عبور می‌کنند و وارد ایران می‌شوند. از زمان به قدرت رسیدن طالبان در اواسط ماه اوت وضعیت اقتصادی افغانستان بدتر شده است.
بنابر اعلام "شورای آوارگان نروژ" در سه ماه گذشته بیش از 300 هزار نفر بطور غیرقانونی وارد ایران شده اند و روزانه 4 تا 5 هزار نفر دیگر نیز وارد ایران می شوند.
اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال آماده شدن برای افزایش احتمالی افغان‌هایی است که تلاش می‌کنند به سواحل اروپا برسند و این در زمانی است که کشورهای اتحادیه اروپا مصمم به سخت‌گیری دربرابر مهاجران بطور کلی هستند.
اما بخش زیادی از مهاجران احتمالا قصد دارند در ایران بمانند . این کشور هم اکنون میزبان بیش از 3 میلیون افغان است که در جریان ناآرامی‌های دهه های گذشته از کشور خود فرار کردند. ایران نیز اخراج پناهجویان را تشدید کرده و هر هفته 20 هزار تا 30 هزار افغان را برمی‌گرداند. ایران در سال جاری بیش از 1.1 میلیون نفر افغان را تا 21 نوامبر اخراج کرده است که 30 درصد بیشتر از رقم کلی سال 2020 است. آنهایی که اخراج می‌شوند اغلب بارها و بارها برای ورود مجدد به ایران تلاش می‌کنند. این خروج گسترده در کشور افغانستان موجب خالی شدن برخی روستاها از مردان شده است .
افغانستان پیش از قدرت گرفتن طالبان هم یکی از فقیرترین کشورهای جهان بود و اقتصاد این کشور در یک سال گذشته بر اثر کرونا و خشکسالی بدتر شده است. با به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت کمک‌های خارجی هم که اقتصاد این کشور را زنده نگاه داشته بود قطع شد و بسیاری از شغل‌ها از دست رفته است. شهر هرات سومین شهر بزرگ افغانستان یکی از مراکز اصلی برای افغان هایی  است که قصد  رفتن به  ایران را دارند. از هرات تا مرز ایران تنها حدود یک ساعت راه زمینی است.

ضرورت تداوم رایزنی‌ سازمان ملل با ایران درباره آوارگان افغانستانی
نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان با قدردانی از نقش‌آفرینی مؤثر ایران در موضوع افغانستان و پذیرش آوارگان و پناهندگان افغانستانی بر ضرورت حفظ و تداوم رایزنی‌های سازمان ملل با ایران درباره این موضوع تأکید کرد.
 سید عباس عراقچی در دیدار «مِتِ کنودسن»، معاون نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان که در ساختمان شماره 2 شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل افغانستان از جمله وضعیت جاری در این کشور، نگرانی‌های امنیتی، تروریسم داعش و آینده حکمرانی در افغانستان رایزنی کرد.
دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در این دیدار، موضع ایران را پیگیری رویکرد منطقه‌ای برای حل‌وفصل مسائل افغانستان، تشکیل دولت فراگیر در کابل، تضمین امنیت در این کشور و همچنین امنیت مرزی با جمهوری اسلامی ایران دانست و بر توجه ویژه کشورمان به مسائل افغانستان به‌ویژه با انتصاب نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان تأکید کرد.
وی با مسئول دانستن آمریکا در اوضاع نابسامان کنونی در افغانستان گفت حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا جز آشفتگی و نابسامانی برای مردم منطقه به دنبال نداشته است.
معاون نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان هم در این ملاقات با قدردانی از نقش‌آفرینی مؤثر ایران در موضوع افغانستان و پذیرش آوارگان و پناهندگان افغانستانی بر ضرورت حفظ و تداوم رایزنی‌های سازمان ملل با ایران درباره این موضوع تأکید کرد.
«کنودسن» در همین حال با تشریح وضعیت میدانی در افغانستان، بر ضرورت توجه جدی جامعه بین‌المللی به مشکلات اساسی مردم افغانستان به‌ویژه با توجه به نزدیکی فصل زمستان تأکید کرد.

تلاش طالبان برای جلوگیری از مهاجرت افغان‌ها
رییس طالبان دستور جدیدی را برای جلوگیری از مهاجرت مردم افغانستان به کشور‌های دیگر صادر کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کابل، طالبان امروز در بیانیه‌ای به نقل از ملاهبت الله آخوند زاده رییس کل طالبان اعلام کرد: مسولان محلی از جمله استانداران طالبان و نیز علمای دینی به صورت مستقیم با آن‌ها (افرادی که عازم کشور‌های دیگر هستند) بنشینند و مشکلات آن‌ها را بشنوند و با این افراد همکاری کنند.
همچنین باید تلاش شود هیچ کسی فرصت ارعاب و ترساندن دیگران را نداشته باشند و هیچ کسی حق ایجاد موانع در برابر مردم به ویژه تاجران را ندارند.
رییس طالبان تاکید کرد: عزیمت افغان‌ها به کشور‌های غربی از یک سو موجب ایجاد مشکلات غم انگیز در اردوگاه‌ها برای آوارگان می‌شود و از سوی دیگر آن‌ها مجبور می‌شوند با تهیه اسناد جعلی به اسلام و نظام اسلامی تهمت بزنند.
آخوند زاده تصریح کرده است: مهاجرت افغان‌ها به کشور‌های غربی باعث می‌شود اخلاق و معنویت آن‌ها با خطر مواجه شود و از سوی دیگر نیرو‌های تحصیل کرده افغان مجبورند کار‌های عادی و حقارت آمیز در آن کشور‌ها انجام دهند.
هزاران نفر از مردم افغانستان با تحولات جدید و روی کار آمدن طالبان عازم کشور‌های اروپایی شده اند روندی که هنوز ادامه دارد.

هشدار سازمان ملل متحد در باره موج جدید مهاجرت افغانها به ایران
 آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در هشداری به کشورها اعلام کرد در صورتی که کشورها کمک های وعده داده شده به افغانستان را عملی نکنند موج جدیدی از پناهجویان به مرزهای ایران و پاکستان سرازیر می شوند.
رسانه های افغانستان به نقل از آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اضافه کردند بحران اقتصادی در افغانستان می تواند موج تازه ای از مهاجرت را در پی داشته باشد و  مهاجران به طرف کشورهای ایران و پاکستان روی آورند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل در ادامه این گزارش اضافه کرد کمبود منابع مانع تلاش  های این آژانس برای جلوگیری از بحران اقتصادی در افغانستان می شود.
 طلوع نیوز نیز در گزارشی با اعلام افزایش مهاجرت پناهجویان افغان به ایران اضافه کرد تعداد مهاجران به ایران نسبت به ماه گذشته  از  مرز نیمروز  چهار برابر افزایش یافته  است.
در ادامه این گزارش اضافه شده است  بیکاری،فقر روزافزون و گرسنگی باعث شده است که تعداد زیادی  از افغان ها به سوی  مرز ایران حرکت کنند اما چندروز است که تعداد زیادی  از  این افراد موفق به ورود به خاک ایران نشده اند.
براساس اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل با آغاز جنگ داخلی در  افغانستان ،ایران و پاکستان مقصد اصلی پناهجویان افغان  بوده اند .
درادامه این گزارش آمده است  در پایان سال 2019 مقصد نیمی از پناهجویان پاکستان و حدود یک سوم (950 هزار نفر) ایران بوده است.
بر اساس برخی از برآوردها بیش از دو میلیون فرصت شغلی را افغان ها در ایران در اختیار دارند و برآورد می‌شود که سالانه سه تا چهار میلیارد یورو از این طریق از کشور خارج می‌شود.

 ایران هزاران پناهجوی افغان را برگردانده است
روزنامه شرق  در گزارشی نوشت که دولت ایران روزانه اقدام به بازگرداندن مهاجران افغانستانی که از ترس طالبان گریخته‌اند می‌کند و فقط در منطقه مرزی نزدیک شهرستان هیرمند «سه هزار نفر» از نظامیان افغان که «برخی از آنها با زن و همسرشان آمده بودند» را بازگردانده است.
در این گزارش آمده که بازگرداندن این نظامیان پس از توافق ایران و طالبان صورت گرفته و علاوه بر این برخی از اردوگاه‌های موقت مناطق مرزی نیز تعطیل شده‌اند.
وزارت کشور ایران پیش از اعلام کرده بود که دو ماه قبل از سقوط کابل پیش‌بینی کرده بود که با موج جدیدی از مهاجران افغان مواجه خواهد شد و اقدام به تاسیس اردوگاه‌ برای پذیرش آنها کرده است.
با این حال در گزارش روزنامه شرق به نقل از منابع محلی آمده است که «دیگه اردوگاه نیست. همه [پناهجویان] رو فرستادن افغانستان».
گزارشگر روزنامه شرق که از چند منطقه مرزی بازدید کرده، نوشته است که برای یافتن پناهجویان افغان به «پاسگاه ملاشریف و اداره اتباع هیرمند» و «چهاربروجرد و زهک» برای یافتن پناهجویان افغان مراجعه کرده ولی در نهایت یک فرمانده هنگ مرزی در زهک به او می‌گوید: «همه افغانستانی‌هایی را که در این روزها وارد ایران شده بودند، ردِ مرز کرده‌‌اند.»
در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده است که برخلاف تبلیغات هلال‌ احمر درباره راه‌اندازی اردوگاه‌های متعدد، در این مناطق «نه چادری، نه کمپی، نه اردوگاهی و نه اسکان موقتی» دیده است.
بر اساس اعلام سازمان ملل از آغاز سال جاری میلادی بر اثر تشدید جنگ در افغانستان حداقل 360 هزار نفر دیگر آواره شده‌اند.
وزارت امور مهاجرین افغانستان هم 30 خرداد امسال اعلام کرد که حدود 6.5 میلیون افغان در 70 کشور جهان به شکل مهاجر یا پناهجو به سر می‌برند.
بر اساس آخرین آمار وزارت امور مهاجرین افغانستان در بهمن سال گذشته، دو و نیم میلیون نفر از اتباع این کشور در ایران به سر می‌برند و پیش‌بینی می‌شود که موج مهاجرت شهروندان این کشور از مبادی غیر رسمی به دنبال شرایط اخیر در این کشور افزایش یابد.

 
 



 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران افغانستان مهاجرت طالبان آژانس پناهندگان سازمان ملل امور افغانستان پناهجویان افغان سازمان ملل سازمان ملل مهاجرت افغان تلاش می کنند افغان ها وارد ایران هزار نفر شده اند کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۳۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل

نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق با حضور معاون اقتصادی رئیس الوزرا، معاونان نخست وزیر قزاقستان و رئیس جمهور ترکمنستان، وزرای خارجه و صنعت و تجارت افغانستان و جمع کثیری از تجار و تولید کنندگان داخلی و خارجی در کابل افتتاح شد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزراء طالبان در مراسم افتتاح کنفرانس روابط تجاری و نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق اظهار داشت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی سطح تجارت میان افغانستان و سایر کشورها را افزایش می‌دهد.

برادر گفت: فرصت سرمایه‌گذاری در افغانستان بیش از هر زمان دیگری فراهم شده است. از بازرگانان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم از فرصت‌های موجود در بخش سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان هم در افتتاحیه نمایشگاه مشترک افغان-قزاق گفت: سیاست خارجی طالبان مستقل، متوازن و اقتصاد محور است که می‌تواند چنین نمایشگاهی در سطح بین المللی راه‌اندازی کند.

وی افزود: این نمایشگاه می‌تواند نقش ارزنده‌ای در تقویت روابط اقتصادی و سیاسی میان کابل و آستانه‌ داشته باشد.

وزیر صنعت و تجارت طالبان‌ تصریح کرد: این گروه برای توسعه تجارت، ترانزیت و سرمایه‌گذاری، زمینه مناسب را در بخش‌های صنعت، حمل‌ونقل، انرژی، کشاورزی و معادن با امتیازات بی‌نظیر در منطقه فراهم کرده است.

گفتنی است که نمایشگاه افغان - قزاق با نمایش گذاشتن محصولات و تولیدات داخلی دو کشور افغانستان و قزاقستان در ۸۰ غرفه افتتاح گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • بازداشت بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی در ترکیه
  • هشدار جهانگیری درباره مهاجرت نخبگان
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران / عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان