Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، مهرداد بازرگان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان گفت: اخذ گواهی‌نامه‌های تخصصی محصولات دریایی از سازمان‌های جهانی، کمک می‌کند که بتوانیم در مارکت‌های بهتری حضور پیدا کنیم.

  او گفت: به دلیل رشد سریعی که در بخش آبزی‌پروری و اقتصاد دریا محور صورت گرفته نیاز داشتیم که ما برای این اتحادیه دفتر مجوزی را بسازیم تا بتوانیم در صحنه داخلی و بین‌المللی حضور مثبتی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما باید برنامه‌ریزی‌ها را به گونه‌ای پیش ببریم که از بدو تولید نهاده تا انتهای بازار یک انسجام به وجود آید و نیاز داشتیم سازمان‌دهی صورت بگیرد تا زنجیره ارزش را به طور کامل زیر پوشش داشته باشیم. اگر هر حلقه‌ای از این زنجیره همکاری نکند و در این سیستم نباشد، ممکن است صدماتی به کل زنجیره و تولید نهایی وارد شود.

وی گفت: با  اینکه اکنون از بدو صید مواد اولیه کارخانجات پودر ماهی، تا تولید پودر ماهی، تولید غذای آبزیان، تولید بچه میگو و ماهی، پرورش، فراوری و صادرات آبزیان ورود کرده‌ایم،  در دنیا در حوزه آبزی‌پروری به سمتی رفته‌اند که هیچ‌گونه وابستگی نداشته باشند، چراکه هر عامل خارجی ممکن است موجب بیماری و آسیب به رشد، تولید و صادرات شود. امروز آبزی‌پروری در دنیا یک صحنه رقابت است و ما باید مزایایی داشته باشیم که در  بازار حضوری پابرجا داشته باشیم.

بازرگان گفت : در آبزی‌پروری و در کل زنده پروری، پایش از اهمیت بالایی برخوردار است و خطرات بسیاری وجود دارد. اگر یک ویروس یا باکتری از جایی وارد شود، پایدار می‌شود و مشکلات بسیار زیادی را در آینده ایجاد خواهد کرد.ما پودر ماهی خارجی وارد می‌کنیم و شاخص‌ها نمی‌تواند نشان دهد این پودرهای وارداتی چه کیفیتی دارند. برای مثال شاخص تشخیص میزان پروتئین، اوره موجود در ترکیبات است و به این منظور مقدار اوره را افزایش می‌دهد و درواقع آن پودر دیگر ارزش غذایی مورد نیاز را ندارد. خوشبختانه امروز منابع کافی برای تولید پودر ماهی را داریم که باید برنامه‌ریزی کنیم تا از بدوی که ماهی از دریا بیرون آورده می‌شود، کنترل شود تا پودری باکیفیت تولید شود.

او گفت : سیاست‌گذاری در بخش دریایی باید متوازن باشد و پودر ماهی و تولید شده و سایر تولیدات باید ابتدا در بازار داخلی و برای تأمین نیاز داخلی صرف شود و اگر تولیدی مازاد نیاز داخلی بود، آنگاه به صادرات روی آورده شود.نیاز داریم که سیستم دولتی و حاکمیتی در این زمینه پشتیبانی و همراهی داشته باشد و در صدور مجوزها به این مسائل توجه کند. انتظار داریم اتحادیه آبزیان در روند صدور مجوزها و صادرات و واردات نقش داشته باشند تا هم موجب کاهش تنش‌ها شود و هم کار سازمان پیدا کند. اکنون ۱۲۰ واحد صنعتی حوزه آبزیان عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان هستند و به زودی شاخه‌ها و واحدهای بیشتری جذب این اتحادیه خواهند شد.پ در هرمزگان سالانه ۲۵ هزار تن میگو می‌شود و چشم‌انداز ۱۰ ساله ما این است که این مقدار را به ۲۰۰ هزار تن برسانیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان گفت : زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاران برای افزایش تولید میگو در هرمزگان مشخص شده و به زودی به بهره‌برداری می‌رسند. مشکل تأمین برق در صنعت آبزیان بسیار جدی است و امیدواریم با حل این مشکل بتوانیم ظرفیت تولید استان را افزایش دهیم. ۸۰ درصد محصولات ما صادر می‌شود و در حوزه بازار داخلی نیز رشد بسیاری داشته‌ایم و این بسیار امیدوارکننده است.

 

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماهیگیری میگو پرورشی داشته باشیم آبزی پروری پودر ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۵۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین حسینی بعدازظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران بر ضرورت توسعه زنجیره ارزش صادرات فرهنگ مصرف آبزیان از مازندران به سایر استان های کشور در راستای افزایش سرانه مصرف این محصول تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه زنجیره تولید آبزیان در مازندران یکی از زنجیره های مهم تولیدات این استان به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: مازندران در حوزه آبزیان مستعد است و از معدود استان های ساحلی به شمار می رود که متمرکز به صید نشده و در حوزه آبزی پروری رتبه اول را دارد و این به معنای توجه به ظرفیت های خدادادی درکنار بسترسازی برای افزایش تولید محصول است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت های شیلات در استان های شمالی که علاوه بر تولید در دریا، در زنجیره ارزش پایانه صادراتی و مصرف خانوار نیز برنامه ریزی های لازم را صورت داده اند، باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: در تحقق برنامه های کلان مانند سند امنیت غذایی و برنامه هفتم توسعه یکی از ماموریت های اصلی توسعه دریامحور مورد تاکید مقام معظم رهبری و در کنار آن نقش آفرینی مستقل از فعالیت از دریا بر پایه تولید در مزیت دریایی است.

حسینی با اشاره به اینکه جهش تولید با مشارکت مردمی ماموریت اصلی شیلات به شمار می رود، یادآور شد: استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری مورد توجه است و از آنجایی که اکثر مردم کشور، ماهی را ماهی شمال می دانند باید آموزش مصرف ماهی از مازندران توسعه یابد.

وی اذعان کرد: مصرف یک محصول به نوعی مصرف یک فرهنگ به شمار می رود، از این رو در مازندران تاکید داریم که در زنجیره ارزش صادرات فرهنگ مصرف ماهی و به همراه تربیت نیروی انسانی لازم در این حوزه برای سراسر کشور برنامه ریزی شود.

کد خبر 6093261

دیگر خبرها

  • مشکل کمبود شیرخشک در نشست سازمان بازرسی بررسی شد
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • تعهد تولیدکنندگان داخل بر تامین ۴۰درصد مودم‌های پروژه فیبرنوری
  • تعهد تولیدکنندگان داخل بر تامین ۴۰ درصد مودم‌های فیبر نوری
  • دیدار فرمانده سپاه لرستان با جامعه کارگری
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟