Web Analytics Made Easy - Statcounter

در قسمت های گذشته سلسله مطالب داستان ایران و جام جهانی که به بهانه بازی های انتخابی تیم ملی در راه جام جهانی 2022 قطر در طرفداری منتشر می شود، داستان حضور ایران در رقابت های انتخابی جام های جهانی 1974، 1978، 1982، 1986 و 1990 را مرور کردیم.

در این قسمت بازی های مرحله نهایی ایران در راه جام جهانی 1994 آمریکا را بررسی خواهیم کرد، با ما همراه باشید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

با پایان یافتن دور اول بازی ها و مشخص شدن چهره شش تیم نهایی (ایران، کره جنوبی، کره شمالی، عربستان، ژاپن و عراق)، قدرت های بزرگ آسیا باید طبق برنامه از 23 مهر ماه 1372 در یک گروه 6 تیمی به میزبانی شهر دوحه قطر برای کسب دو سهمیه قاره کهن در جام جهانی 1994 آمریکا به مصاف هم می رفتند. کادر فنی تیم ملی ایران، که به عنوان آخرین تیم صعودش به دور نهایی را در تیر ماه قطعی کرده بود، چیزی در حدود سه ماه فرصت داشتند تا با انجام دیدار های دوستانه برای حضور در این رقابت حساس و سخت آماده شوند.

تیم ملی کشورمان در این فرصت هشت بازی تدارکاتی با رقیبانی از قاره اروپا در تهران برگزار کرد. یک بازی برابر تیم منتخب دتمار کرامر (سرمربی بزرگ آلمانی و مدرس فیفا)، یک بازی برابر تیم ملی بوسنی، دو بازی با باشگاه روش شورزوف لهستان، یک بازی با نستوود دانمارک و سه بازی برابر تیم های مطرح کلن و هامبورگ از آلمان و شارلوا بلژیک، هشت دیدار تدارکاتی ملی پوشان کشورمان در راه آماده سازی برای بازی های مرحله نهایی بودند.

افتخاری بازیکن دوباره دعوت شده به تیم ملی برابر بوسنی در بک چپ مورد آزمایش قرار گرفت. او که سازنده تنها گل ملی پوشان بود، در حال عبور از بازیکن بوسنیایی دیده می شود
(کیهان ورزشی - 27 شهریور 1372)

شاید از بین این بازی ها تنها دو بازی در حد و اندازه های نام تیم ملی کشورمان بود، بازی برابر رقیبان آلمانی کلن و هامبورگ، که با اولی به تساوی 0-0 دست یافتیم و موفق شدیم تیم دوم را 2 بر یک شکست دهیم. پیروزی برابر هامبورگ بزرگ یک نتیجه روحیه بخش و خوب در آستانه بازی های حساس پیش رو بود اما همین پیروزی باعث شد تا بازیکنان کشورمان با غروری کاذب راهی قطر شوند. روزی که ایران در ورزشگاه آزادی میزبان هامبورگ بود، هامبورگی ها با دهان های باز به جمعیت 100 هزار نفری تماشاگران حاضر در ورزشگاه نگاه می کردند.

دایی برابر کلن گل نزد اما نمایشی موفق در نزد مدافعان آلمانی و دروازه ایلگنر داشت
(کیهان ورزشی - 10 مهر 1372) مرفاوی مهاجم سخت کوش ما سعی دار از کمند دو یار هامبورگ عبور کند و به سوی دروازه پیش رود
(دنیای ورزش - 17 مهر 1372)

سرانجام با توجه به محرومیت هایی که از هیروشیما نصیب تعدادی از ملی پوشان مثل فرشاد پیوس شده بود، لیست 25 نفره اعزامی به قطر مشخص شد و شاگردان علی پروین 16 مهر ماه از شیراز راهی دوحه شدند. تیم ملی ایران اولین تیمی بود که خود را برای بازی ها به قطر رساند. علی پروین پیش از پرواز در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود قبل از بازی ها گفت: «هر ایرانی در قطر عضو تیم ملی است، پس همه باید احساس مسئولیت کنند و حمایت خود را از تیم ملی ادامه دهند. ما در قطر دفاعی بازی نخواهیم کرد. ما از ژاپن، کره جنوبی و کره شمالی شناخت کافی داریم و تا حدودی هم از عربستان و عراق اطلاعات داریم. دیدارهای ما مشکل است به خصوص بازی اول با کره جنوبی. اگر از این بازی به سلامت عبور کنیم، دیدارهای بعدی را به خوبی پشت سر می گذاریم. خوشبختانه وضعیت روحی و بدنی بازیکنان مناسب است و ترکیب تیم ما به گونه ای است که در آن واحد چند تاکتیک را به اجرا میگذاریم.»

تصویری از اردوی تیم ملی در قطر

طبق برنامه تیم ملی کشورمان که هشت روز زودتر به دوحه رسیده بود باید در سومین بازی هفته اول رو در روی کره جنوبی قرار می گرفت. در دو دیدار دیگر گروه کره شمالی در یک بازی پر گل با نتیجه 3-2 عراق را شکست داده بود و تیم های عربستان و ژاپن به تساوی بدون گل رضایت داده بودند.

اینفوگرافیک خلاصه بازی ایران و کره جنوبی (کیهان ورزشی - 15 آبان 1372) تیم ملی پیش از دیدار با کره جنوبی، از چپ به راست: زرینچه، باقری، مرفاوی، ابطحی، نامجو مطلق، حسن زاده، نادر محمدخانی، دایی، مهدی فنونی زاده، غلامپور، درخشان
(کیهان ورزشی - 1 آبان 1372)

بازی ایران و کره جنوبی با سوت داور آلمانی آغاز شد و دو قدرت بزرگ آسیا اولین گام ها را در راه رسیدن به جام جهانی برداشتند. نکته ای که از همان ابتدای بازی جلب توجه می کرد استفاده از کریم باقری در پست دفاع چپ بود، پستی که باقری تخصصی در آن نداشت. بازی با حملات سرعتی کره ای ها آغاز شد و تیم ملی کشورمان از همان دقایق ابتدایی با بازی در عرض زمین سعی در گرفتن سرعت کره ای ها داشت. حملات حریف به قدری شدید بود که در بیست دقیقه اول بازی 6 کرنر روی دروازه ایران زده شد و در نهایت روی یکی از همین ضربات دروازه ایران فرو ریخت. در دقیقه 17 مسابقه و روی ارسال کرنر راست ایران، در شلوغی محوطه جریمه توپ به پارک جونگ بائه مهاجم کره ای رسید تا با یک ضربه آرام گل اول بازی به سود کره ای ها ثبت شود. این گل که روی اشتباه مدافعان در دفع توپ و جاگیری نسبتا غلط بهزاد غلامپور به ثمر رسید آب سردی بود بر پیکر بازیکنان تیم ملی کشورمان. بعد از این گل شدت حملات کره ای ها تا حدودی کم شد اما ملی پوشان کشورمان نتوانستند به خوبی از این عقب نشینی استفاده کنند و تا پایان نیمه اول تنها یک بار روی ارسال نامجو مطلق و ضربه سر علی دایی در دقیقه 42 توانستیم دروازه بان کره ای ها را به عکس العمل وادار کنیم.

درگیری مهدی فنونی زاده با یار کره ای بر سرتوپ

در نیمه دوم اوضاع بهتر شد. حملات ایران کم کم شکل گرفتند و تا حدودی ملی پوشان کشورمان سوار بر بازی شدند. دو شوت سرکش از علی دایی و مهدی فنونی زاده در اوایل نیمه دوم و یک ضربه سر تماشایی از علی دایی جوان در دقیقه 65 کار را برای دروازه بان کره ای ها سخت کرده بود اما گلی در بر نداشت. در این دقایق کره ای ها هم در حملات خود که اکثرا از جناح راست آنها و چپ ایران شکل می گرفت چند باری روی دروازه ایران خطر ساز شدند اما نتیجه ای برای آنها نداشت تا اینکه در دقایق 80 و 82 دو بار روی دو اشتباه فاحش از بهزاد غلامپور دروازه ایران باز شد. در دقیقه 80 ارسال نرم یار کره ای از جناح راست و از فضای خالی پشت کریم باقری با اشتباه غلامپور در جمع کردن توپ به مهاجم حریف رسید و دروازه خالی ایران باز شد. دو دقیقه بعد هم این بار روی حرکتی که از جناح چپ کره ای ها تدارک داده شده بود بهزاد غلامپور با اشتباهی بزرگ و باز گذاشتن زاویه موافق، مسیر را برای گلزنی یار کره ای باز گذاشت تا تیر خلاص بر پیکر تیم ملی شلیک شود.

گل های اول و دوم کره جنوبی و افسوس و حیرت مدافعان ایران از اشتباهات عجیب و ناباورانه غلامپور. ضمن اینکه مدافعان نیز روی این گل ها چندان بی تقصیر نبودند و آمادگی و فداکاری آنان می توانست مانع شادی باد اورده حریف شود
(کیهان ورزشی - 1 آبان 1372)

شکست سنگین برابر کره جنوبی اردوی تیم ملی را در شوک بزرگی فرو برد. علی پروین در کنفرانس خبری بعد از بازی شرکت نکرد و محمد مایلی کهن که به جای او به جمع خبرنگاران آمده بود در سخنانی کوتاه گفت: «بچه های تیم ما در نیمه اول بدترین بازی خود را ارائه دادند. قصد داشتیم از سرعت کره بکاهیم اما این تاکتیک پیاده نشد. در وقت دوم بهتر ظاهر شدیم اما روی دو حادثه دو گل دیگر خوردیم.» مایلی کهن در حالی که از اشتباهات غلامپور متعجب بود ادامه داد: «غلامپور روی گل های دریافتی نقش داشت اما همچنان او بهترین دروازه بان ماست. احتمالا در بازی های بعدی تغییراتی در ترکیب و تاکتیک تیم خواهیم داشت.»

گروه مربیان تیم ملی قبل از بازی با کره جنوبی، از راست به چپ: پروین، ابراهیمی، حاج رضایی، مایلی کهن و کماسی
(دنیای ورزش - 1 آبان 1372)

شاید جالب ترین اظهار نظر درباره این بازی متعلق به پیتر ولاپان دبیر کل کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که گفت ایرانی ها باید چهل درصداز بازیکنان خود را کنار بگذارند. به هر حال شکست سنگین سه بر صفر، آن هم با این گل های وحشتناک در شان تیمی مثل ایران نیست.

اینفوگرافیک خلاصه بازی ایران و ژاپن

دو روز بعد ایرانی که از شکست برابر کره جنوبی زخم بزرگی برداشته بود باید به مصاف ژاپن میرفت، تیمی که در آخرین رویارویی با ملی پوشان کشورمان در بازی ای جنجالی در جام ملتهای آسیا 1992 هیروشیما، نه تنها یک بر صفر پیروز میدان شده بود بلکه موجبات محرومیت سنگین ستاره های فوتبال ما را هم فراهم کرده بود. سرمربی هلندی ژاپن پیش از آغاز بازی در جمع خبرنگاران گفت: « از این تیم ایران میترسیم. پیروزی برابر ایران در این بازی سخت است چراکه آنها بعد از شکست از کره جنوبی در بازی اول حالا به دنبال بازگرداندن شخصیت خود هستند. »

پیش از این بازی هم عربستانی ها 2-1 کره شمالی را شکست دادند و به صدر جدول صعود کردند.

تیم ملی پیش از دیدار با ژاپن، از چپ به راست: ابطحی، غلامپور، مهدی فنونی زاده، دایی، نادر محمدخانی، حسن زاده، نامجو مطلق، استیلی، زرینچه، رضایی منش، داداش زاده
(دنیای ورزش - 1 آبان 1372) ابطحی در غیاب درخشان بازوبند کاپیتانی را در دیدار با ژاپن بر بازو داشت. ابطحی و ایهارا کاپیتان ژاپن در آغاز نبردی سخت پرچمهای یادبود را رد و بدل می کنند
(دنیای ورزش - 1 آبان 1372)

مربیان تیم ملی برای پوشاندن نقاط ضعف تیم در دیدار اول، رضا رضایی منش، حمید استیلی و بهزاد داداش زاده را از ابتدا به بازی گرفتند و با سیستمی محتاطانه پا به میدان مسابقه با ژاپن گذاشتند. در سمت مقابل هم ژاپنی ها که از مشاوره های بابی چارلتون در کادر فنی خود سود می بردند برای شکستن طلسم گلزنی در این بازی ها با ترکیبی هجومی کار را آغاز کردند.

بابی چارلتون ستاره فوتبال بریتانیا که برای مشورت با مربیان ژاپن وارد دوحه شده است در کنار یکی از مقامات ژاپنی و مترجم گروه مشاهده می شود
(دنیای ورزش - 1 آبان 1372)

اولین خطر جدی را ژاپنی ها روی دروازه غلامپور خلق کردند ولی خیلی زود علی دایی روی سانتر زیبای جواد زرینچه با یک ضربه سر زیبا حمله ژاپنی ها را با حمله پاسخ داد. بازی متعادل دنبال می شد تا اینکه در یازدهمین دقیقه حمید استیلی به دلیل مصدومیت جای خود را به امیر قلعه نویی داد. با این تعویض تیم ملی کشورمان روی همکاری های خوب مثلث قلعه نویی - نامجو - فنونی زاده حملاتی را روی دروازه ژاپنی ها تدارک دید که اکثر آنها به ارسال و ضربات سر دایی ختم می شدند. در مقابل هم ژاپنی ها در نیمه اول با چند شوت از راه دور شانس خود را برای گلزنی امتحان می کردند. سرانجام قفل دروازه ها در آخرین دقیقه نیمه اول شکست و ارسال زیبای قلعه نویی روی ضربه خطایی که خودش از مدافع ژاپنی گرفته بود با ضربه سر دیدنی رضا حسن زاده وارد دروازه ژاپن شد تا تیم ملی کشورمان نیمه اول را با برد به رختکن برود.

شماتیک گل اول ایران برابر ژاپن؛ زننده گل رضا حسن زاده ابطحی، زرینچه، داداش زاده، محمدخانی و فنونی زاده از شادی در پوست خود نمی گنجند
(دنیای ورزش - 1 آبان 1372)

در نیمه دوم ژاپنی ها برای گلزنی به آب و آتش زدند اما خلاف بازی اول خط دفاع ایران با تمرکز بالاتری تک تک خطرات را دفع میکرد. در شصتمین دقیقه بازی یک تعویض اجباری دیگر باعث شد تا علی پروین حمید درخشان را جایگزین مهدی ابطحی مصدوم کند. این تعویض پایه گذار گل دوم ایران شد. فشار ژاپنی ها به حدی زیاد بود که اولین کرنر نیمه دوم تیم ایران در دقیقه 82 بدست آمد. در اوج حملات ژاپنی ها حمید درخشان در میان سه بازیکن ژاپنی با یک پاس عالی علی دایی را از میانه میدان با دروازه بان ژاپنی تک به تک کرد تا گل دوم ایران بعد از رد شدن دایی از ماتسوناگا ثبت شود.

شماتیک گل دوم ایران برابر ژاپن؛ زننده گل علی دایی

هنوز شادی ایرانی ها از گل دوم تمام نشده بود که ماساشی ناکایاما از روی خط عرضی زمین، نزدیکی های نقطه کرنر و زاویه ای بسته اولین گل ژاپنی ها در این دور از بازی ها را به ثمر رساند. گلی که با اشتباه فاحش بهزاد غلامپور بدست آمد تا دقایق اندک باقیمانده از بازی برای مربیان تیم ملی و مردم ایران پر استرس تر از قبل دنبال شود. با وجود فشار کشنده ژاپنی ها در دقایق پایانی سرانجام تیم ملی کشورمان موفق شد با یک گل برتری از سد ژاپن عبور کند تا به اولین پیروزی اش در دور نهایی بازی ها برسد. علی دایی زننده گل دوم تیم ملی برابر ژاپن هم در پایان مسابقه با دریافت جایزه 1000 دلاری، به عنوان برترین بازیکن زمین انتخاب شد.

دایی در پایان بازی با ژاپن نشان جایزه هزار دلاری بهترین بازیکن میدان را در دست دارد
(دنیای ورزش - 1 آبان 1372)

بعد از بازی علی پروین گفت: «شکست در بازی اول یک شگفتی بود و با این پیروزی نشان دادیم باخت در جام ملت ها برابر ژاپن هم یک حادثه بود. با شناخت کامل از ژاپن و برای پیروزی پا به میدان گذاشتیم. از تهران گفته بودم بازی با کره جنوبی سخت ترین بازی خواهد بود.» سرمربی ژاپنی ها هم که از شکست تیمش ناراحت بود در مصاحبه ای کوتاه گفت: «از قبل از بازی هم گفته بودم بازی برابر ایران سخت تر از تصور است. ما در اصل در نیمه اول بازی را باختیم چون دیدید نیمه دوم کنترل بازی با ما بود و روی یک ضد حمله گل دوم را دریافت کردیم. »

آخرین بازی روز دوم هم با تساوی 2-2 کره جنوبی برابر عراق به پایان رسید تا ایران بالاتر از عراق و ژاپن در رتبه چهارم جدول رده بندی قرار بگیرد.

در هفته سوم دور نهایی ژاپنی ها 3-0 کره شمالی را شکست دادند و کره جنوبی با عربستان به تساوی 1-1 دست یافت تا بهترین شرایط برای صعود ایران در جدول رده بندی فراهم شود.

روی راموس هافبک تکنیکی و بازی پرداز ژاپن پا به توپ در حال عبور از کیم ال کیونگ مدافع کره شمالی است
(دنیای ورزش - 8 آبان 1372)

ایران باید در سومین گام به مصاف عراق قعر جدولی می رفت و با توجه به پیروزی روحیه بخش برابر ژاپن، برد در بازی سوم دور از دسترس شاگردان علی پروین نبود.

اینفوگرافیک خلاصه بازی ایران و عراق لحظه ورود بازیکنان دو تیم ایران و عراق به زمین مسابقه تیم ملی پیش از دیدار با عراق، ایستاده از چپ به راست: مدیر روستا، زرینچه، حسن زاده، نادر محمدخانی، دایی، غلامپور
نشسته از چپ به راست: داداش زاده، قلعه نویی، درخشان، نامجو مطلق، رضایی منش

در ارنج ابتدایی تیم ملی سه غایب بزرگ به چشم میخورد. حمید استیلی و مهدی ابطحی به دلیل مصدومیت و مهدی فنونی زاده به علت محرومیت قادر به همراهی تیم ملی در برابر عراق نبودند. با این تغییرات اجباری به ناچار سیستم بازی تیم ملی از بازی در کناره ها و ارسال های بلند برای استفاده علی دایی به پاس های کوتاه و بازی روی زمین تبدیل شد، اتفاقی که باعث شد عراقی ها با بهره بردن از پنج هافبک سرعتی به راحتی توپ و میدان را در اختیار بگیرند و با استفادهاز فضای خالی پشت مدافعان ما در جناح راست دو بار در نیمه اول دروازه ایران را باز کنند. در نوزدهمین دقیقه روی پاس بلندی که از میانه های زمین به پشت جواد زرینچه در جناح راست خط دفاع ما ارسال شد، احمد راضی، کاپیتان عراقی ها، در موقعیتی تک به تک با بهزاد غلامپور قرار گرفت و گل اول بازی را به ثمر رساند.

صحنه به ثمر رسیدن گل اول بازی توسط احمد راضی بعد از عبور از سد جواد زرینچه

شادی عراقی ها از این گل زیاد طولانی نبود چون دو دقیقه بعد روی اشتباه مدافعان عراق در دفع توپ علی دایی با یک پرواز بلند و ضربه سری زیبا گل تساوی ایران را به ثمر رساند.

شماتیک گل ایران برابر عراق؛ زننده گل علی دایی پروازی بلندتر از فوتبال آسیا! لحظه زدن گل ایران برابر عراق توسط علی دایی
(دنیای ورزش - 8 آبان 1372) نمایی دیگر از صحنه تک گل ایران برابر عراق با ضربه سر علی دایی

بعد از این گل بازی کمی به تعادل کشیده شد و ایران دو بار در دقایق 26 و 33 میتوانست با ضربات مدیر روستا و دایی دروازه عراق را برای بار دوم باز کند که در هر دو صحنه مدافعان عراقی توپ را به خوبی برگشت دادند. در دقیقه سی و ششم برای دومین بار دروازه غلامپور در این مسابقه باز شد و باز هم عراقی ها از ایران پیشی گرفتند. باز هم حرکت از سمت راست دفاع ایران و پاس در عمقی که این بار با ضربه سعید قیص وارد دروازه ایران شد. یک گل عقب افتادگی تیم ملی با اخراج جواد زرینچه که در این مسابقه بیش از حد تحت فشار قرار داشت در دقیقه 40 تکمیل شد و تیم ملی با شکست و یک یار کمتر راهی رختکن شد.

نیمه دوم هم با فشار عراقی ها آغاز شد و حتی یک بار هم ضربه سر مهاجم عراقی به تیر دروازه ایران برخورد کرد اما بعد از اینکه در دقیقه 65 یک یار عراقی هم با کارت قرمز داور روبرو شد شرایط تغییر کرد و ملی پوشان کشورمان موفق شدند قدرت خود را بر حریف دیکته کنند و با بازگشت به شیوه ارسال از جناحین فشار خوبی را در سی دقیقه پایانی بازی روی دروازه عراقی ها آوردند اما چون اکثر حملات ایرانی ها احساسی بود، دقت در ضربات نهایی بسیار پایین آمد و باعث شد تا گل تساوی برای ایران به دست نیاید. بازی با شکست تلخی برای ایران به پایان رسید و ملی پوشان کشورمان نتوانستند به خوبی از موقعیتی که برای صعود در جدول بدست آورده بودند استفاده کنند و در رتبه ششم جدول بازی ها قرار گرفتند. در پایان مسابقه هم احمد راضی، کاپیتان گلزن عراقی ها جایزه هزار دلاری بهترین بازیکن زمین را دریافت کرد.

علی پروین در کنفرانس مطبوعاتی
(دنیای ورزش - 8 آبان 1372)

بعد از این شکست علی پروین در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد و با انتقاد از داوری مسابقه گفت: «داور بازی در دادن کارتهای زرد و قرمز خیلی عجول بود. ما در این بازی سه یار اصلی خود را در اختیار نداشتیم اما با این وجود بازی خوبی ارائه دادیم و از دقیقه 60 بازی عراقی ها را در زمین خودشان حبس کرده بودیم.»

عمو بابا، سرمربی جدید عراقی ها که بعد از شکست آنها در بازی اول برای کره شمالی سکان هدایت تیم ملی را بر عهده گرفته بود در پایان بازی گفت: «بازی خوبی بود و هر دو تیم تلاش خوبی کردند اما ما برنده مسابقه شدیم چون حرکات ما سازمان یافته تر از حریف بود. اگر از ابتدای بازی ها سرمربی تیم ملی می بودم حتما به جام جهانی راه پیدا می کردیم.»

با نتایج بدست آمده تیم ملی، تساوی عربستان با عراق و شکست کره جنوبی از ژاپن در هفته چهارم بازی تیم ملی کشورمان برابر کره شمالی حکم مرگ و زندگی را پیدا کرد. ایران در صورت عدم موفقیت در شکست دادن کره شمالی دیگر شانسی برای صعود نخواهد داشت و از طرفی هم می توانست با کسب یک پیروزی پر گل حتی تا رتبه سوم جدول رده بندی هم صعود کند. در این شرایط خبری پیش از بازی در فضای رسانه ای بازی ها پیچید با این عنوان که داور رومانیایی بازی ایران با عراق از سوی فیفا به دلیل عملکرد ضعیف در این بازی محروم شده و قطر را ترک کرده است. خبری که تلخی شکست برابر عراق را دو چندان کرد چرا که اگر در آن مسابقه با اشتباهات داور ده نفره نمی شدیم شاید نتیجه ای متفاوت رقم می خورد.

اینفوگرافیک خلاصه بازی ایران و کره شمالی بازیکنان دو تیم ایران و کره شمالی در حال ورود به زمین مسابقه برای پیکار برابر هم. ابطحی، غلامپور، فنونی زاده، حسن زاده و ... در عکس دیده می شوند
(دنیای ورزش - 8 آبان 1372) تیم ملی پیش از دیدار با کره شمالی، ایستاده از چپ به راست: داداش زاده، قلعه نویی، رضایی منش، تهامی، منافی، نادر محمدخانی، حسن زاده، دایی، مهدی فنونی زاده، غلامپور، ابطحی
(دنیای ورزش - 15 آبان 1372)

علی پروین برای بازی با کره شمالی جواد زرینچه را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت و با توجه به مصدومیت جزئی مجید نامجو مطلق ریسک بازی دادن به او در ترکیب اصلی را نپذیرفت. از طرفی هم مهدی فنونی زاده بعد از یک بازی محرومیت به ترکیب تیم ملی بازگشته بود تا خط میانی تیم ملی به خوبی تقویت شده باشد.

تیم ملی کشورمان بازی را هجومی آغاز کرد اما در یک غافلگیری خیلی زود دروازه خود را باز شده دید. یک ارسال از جناح چپ دفاع ایران با ضربه ای آکروباتیک از وو نام چوی همراه شد تا در میان انبوه مدافعان تیم ملی و در حضور بهزاد غلامپور گل اول بازی به نام کره شمالی ثبت شود. بعد از این گل، علی پروین مجید نامجو مطلق را به رغم مصدومیت خفیفی که داشت جایگزین بهزاد داداش زاده کرد و امیر قلعه نویی را از جناح راست به میانه میدان فرستاد تا با استفاده از فرارهای نامجو مطلق و ارسال های دقیقش راه دروازه کره شمالی پیدا شود. همین اتفاق هم افتاد و در دقیقه چهل و هشتم، روی ارسال مجید نامجو مطلق، علی دایی با یک ضربه سر دقیق و زیبا گل تساوی را به ثمر رساند.

شماتیک گل اول ایران برابر کره شمالی؛ زننده گل علی دایی

با این گل روند حرکات ملی پوشان کشورمان از حالت احساسی خارج شد و با ارائه یک بازی برتر در شصت و پنجمین دقیقه گل دوم هم دوباره با ضربه سر علی دایی و این بار روی ارسال ابراهیم تهامی به ثمر رسید تا هم تیم ملی پیروز این بازی باشد و هم علی دایی به عنوان برترین بازیکن زمین انتخاب شود.

شماتیک گل دوم ایران برابر کره شمالی؛ زننده گل علی دایی

علی پروین در کنفرانس خبری بعد از بازی با اشاره به بازی های ضعیف تیم ملی گفت: «ما اینجا بدترین بازی های تیم ملی را دیدیم اما هنوز به صعود امیدواریم. حمید درخشان یکی از بهترین های ما در مرحله مقدماتی بود اما در دور نهایی با افت شدیدی روبرو شد. مسابقات سنگین است و همه تیم ها مدعی صعود به جام جهانی هستند اما چیزی که ما را از آنها عقب انداخته گل های خورده بیشتر است. ما می خواهیم در بازی آخر عربستان را شکست دهیم و به جام جهانی برسیم. در این صورت اگر بر حسب اتفاقات به جام جهانی هم صعود نکنیم به دلیل تفاضل گل بدتر است نه امتیاز کمتر.»

سرمربی مجارستانی کره شمالی هم ضمن تمجید از عملکرد تیم ملی کشورمان گفت ما به تیمی قدرتمند باختیم که مدعی صعود به جام جهانی است.

با این نتیجه حالا ایران باید برای صعود به جام جهانی، عربستان قدرتمند را شکست میداد و در انتظار تساوی یا شکست کره جنوبی و ژاپن برابر رقیبانشان می ماند.

هر سه بازی روز پایانی به صورت همزمان برگزار می شد اما به دلیل حساسیت بالا و تعداد تماشاگران زیادی که از عربستان برای حمایت  از تیم ملی کشورشان به قطر آمده بودند، بازی ایران و عربستان در ورزشگاه خلیفه دوحه برگزار شد که گنجایش بیشتری داشت. عربستانی ها که در آستانه بازی با ایران سرمربی برزیلی خود را از کار برکنار کرده بودند در حضور 35 هزار هوادار خود با هدایت احمد الخراشی، سرمربی تیم ملی جوانان عربستان پا به میدان گذاشتند.

اینفوگرافیک خلاصه بازی ایران و عربستان تیم ملی پیش از دیدار با عربستان، ایستاده از چپ به راست: مهدی فنونی زاده، غلامپور، دایی، ابطحی، حسن زاده، زرینچه
نشسته از چپ به راست: نادر محمدخانی، درخشان، قلعه نویی، رضایی منش، داداش زاده
(کیهان ورزشی - 15 آبان 1372)

در ترکیب تیم ملی تنها تغییری که به چشم آمد حضور حمیددرخشان از ابتدای مسابقه بود. بازی با سوت داور هلندی آغاز شد و خیلی زود ملی پوشان کشورمان روی دروازه عربستان خطرساز شدند. در دقیقه پنجم ضربه سر بهزاد داداش زاده می رفت تا به گل اول بازی تبدیل شود اما راهی به دروازه پیدا نکرد. بعد از این حمله عربستانی ها با حمایت هوادارانشان خط دفاع متزلزل ایران را تحت فشار قرار دادند تا اینکه در دقیقه 25 روی یک پاس پشت مدافعان، در شرایطی مشکوک به آفساید، سامی الجابر گل اول بازی را با یک ضربه چیپ به ثمر رساند. چیزی نگذشت که در دقیقه بیست و هفتم گل دوم بازی هم برای عربستانی ها بدست آمد و فهد المهلل در میان سردرگمی مدافعان ایرانی برای بار دوم دروازه غلامپور را باز کرد.

تلاش نافرجام  علی دایی برای باز کردن دروازه محمد الدعایه
(کیهان ورزشی - 15 آبان 1372)

در ادامه بازی شدت حملات ایران افزایش یافت اما این بار داور مسابقه بود که مانع موفقیت تیم ملی شد. ظرف ده دقیقه دو صحنه مشکوک به پنالتی روی ابراهیم تهامی و علی دایی اتفاق افتاد که داور هلندی در هیچ کدام از صحنه ها اعتقادی به پنالتی نداشت. بازی در نیمه اول رو به اتمام بود که مهدی فنونی زاده با یک شلیک راه دور زیبا روی شروع مجدد حمید درخشان یکی از گل های خورده را جبران کرد تا بازی با نتیجه 2-1 در نیمه اول تمام شود.

مهدی فنونی زاده لحظاتی پیش از زدن گل اول ایران روی یک ضربه شروع مجدد شماتیک گل اول ایران برابر عربستان؛ زننده گل مهدی فنونی زاده

این گل روحیه بازیکنان تیم ملی را برای شروع نیمه دوم بالا برد اما خیلی زود گل سوم روی یک سلسله اشتباه مرگبار از مدافعان و دروازه بان ایران در دومین دقیقه نیمه دوم برای عربستان بدست آمد و حساب کار 3-1 شد. اما این پایان کار نبود و خیلی زود در دقیقه 50 مهدی فنونی زاده با یک شلیک سهمگین دیگر اختلاف را به حداقل رساند. این بار از فاصله ای در حدود بیست متری. این گل دوباره ایران را به بازی برگرداند و برای دقایقی باعث شد تا ملی پوشان کشورمان برای زدن گل تساوی تلاش بیشتری انجام دهند.

شماتیک گل دوم ایران برابر عربستان؛ زننده گل مهدی فنونی زاده

در شصت و سومین دقیقه بازی عربستانی ها صاحب یک ضربه کرنر شدند. توپ ارسالی روی دروازه ایران در محوطه شش قدم به بهزاد غلامپور رسید اما توپ مثل بازی های قبلی از دستانش خارج شد و در برابر حمزه ادریس فلاته افتاد تا باز هم اختلاف به دو گل افزایش پیدا کند. نتیجه 4-2 در فاصله بیست و هفت دقیقه به پایان بازی برای عربستانی هایی که حمایت هواداران خود را هم داشتند نتیجه ای ایده آل بود. از این لحظه بازی کمی به خشونت کشیده شد و توپی از خط دروازه ها عبور نکرد. تا اینکه در واپسین لحظات بازی ایران به گل سوم رسید. جواد منافی، یار تعویضی ایران در این مسابه در نودمین دقیقه بازی از گوشه محوطه جریمه عربستان گل سوم را وارد دروازه محمد الدعایه کرد اما این گل هم کمکی به ایران برای صعود به جام جهانی نکرد و این بازی جذاب و پرگل با شکست 4-3 ایران به پایان رسید.

شماتیک گل سوم ایران برابر عربستان؛ زننده گل جواد منافی

در دیدار های هم زمان هم کره جنوبی 3-0 کره شمالی را شکست داد تا با توجه به تساوی 2-2 عراق و ژاپن، به همراه عربستان مسافر آمریکا شوند و تیم ملی کشورمان در عین شایستگی به دلیل ضعف در دفاع کردن در این رقابت ها از گردونه مسابقات حذف شود. در پنج بازی تیم ملی سه بار بهترین بازیکن زمین از تیم ایران انتخاب شد (دو بار علی دایی در بازی های ایران ژاپن و ایران کره شمالی و یک بار مهدی فنونی زاده در بازی برابر عربستان) و علی دایی در پایان مسابقات با انتخاب فیفا به عنوان برترین بازیکن رقابت ها معرفی شد اما افسوس که تیم ملی کشورمان نتوانست راهی جام جهانی 1994 آمریکا شود. 

ناراحتی بازیکنان ژاپن در پایان تساوی 2-2 برابر عراق و ناکامی در رسیدن به جام جهانی

عربستان با 7 امتیاز حاصل از 2 برد و 3 مساوی به عنوان تیم اول به جام جهانی صعود کرد، کره جنوبی با 6 امتیاز و تفاضل گل 5+ بالاتر از ژاپن که 6 امتیاز با تفاضل گل 3+ داشت راهی جام جهانی شد و ژاپن در جایگاه سوم از صعود باز ماند. عراق و ایران هم با 4 امتیاز چهارم و پنجم شدند و کره شمالی با 2 امتیاز در جایگاه آخر ایستاد

اخبار داغ 

فیلم لو رفته از حضور مردان در بدنسازی زنان در بابل ! / ورود آقایان ممنوع بود! علی دایی: از نامگذاری گونه ماهی ناراحت نشدم/ وظیفه من آشتی دادن طارمی و اسکوچیچ نیست لیگ ایران؛ 64 بازی و 100 گل | لیگ ستارگان قطر؛ 54 بازی و 164 گل 7 دسامبر 2021، خشن ترین شب تاریخ لیگ قهرمانان اروپا پینی زهاوی: روبرت لواندوفسکی جزو 2 یا 3 مهاجم برتر تاریخ است

منبع: طرفداری

کلیدواژه: تیم ملی پیش از دیدار علی پروین در کنفرانس ملی پوشان کشورمان صعود به جام جهانی تیم ملی کشورمان مهدی فنونی زاده ثمر رساند برابر عربستان نادر محمدخانی بهزاد غلامپور دروازه ایران چپ به راست گل دوم ایران کره جنوبی گل اول ایران حمید درخشان جواد زرینچه کیهان ورزشی ایران برابر بازیکن زمین عربستانی ها کره شمالی نیمه اول ایران و کره گل اول بازی برابر عراق برابر ژاپن داداش زاده روی دروازه دنیای ورزش بازی برابر دروازه بان نامجو مطلق یک ضربه بازی ها باعث شد تیم ملی برابر کره جناح راست روی ارسال شماتیک گل قلعه نویی دور نهایی رضایی منش تیم ایران برای صعود تیم ملی کره ای ها آغاز شد 15 آبان 1372 برای باز گل تساوی 1 آبان 1372 ژاپنی ها نیمه دوم بدست آمد حسن زاده 8 آبان 1372 عراقی ها بازی اول خیلی زود یک بازی ضربه سر بار روی دو بار گل سوم روی یک باز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۷۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امید جدید پرسپولیسی‌ها برای صدرنشین: ذوبِ شکست‌ناپذیر!

به گزارش "ورزش سه"، یکی از عجیب‌ترین آمارهای لیگ بیست و سوم متعلق به سبزپوشان اصفهان یعنی ذوب آهن است که در این فصل از مسابقات لیگ برتر ایران نتایج بسیار عجیبی گرفته‌اند.
ذوب آهن با 33 امتیاز در میانه جدول حضور دارد و حتی در مقاطعی از این فصل توانسته بود خودش را به جمع 5 تیم برتر نزدیک کند، اما اصلی‌ترین معضل ذوبی‌ها، بازی‌های خانگی‌شان محسوب می‌شود!

ذوبی‌ها در بازی‌های خانگی این فصل از لیگ، تنها 2 برد کسب کردند و فقط صنعت نفت آبادان است که با یک پیروزی خانگی وضعیت بدتری نسبت به آنها دارد. در واقع اگر جدول بازی‌های خانگی را بخواهیم ملاک ارزیابی تیم‌ها قرار دهیم، شاگردان محمد ربیعی یکی از دو تیمی بود که به لیگ یک سقوط می‌کرد.

با این حال شاگردان ربیعی در بازی‌های خارج از خانه وضعیت بسیار متفاوت‌تری دارند و اگر بخواهیم نتایج این تیم در خارج از فولادشهر را بررسی کنیم، متوجه می‎‌شویم که با کسب 6 برد، 5 تساوی و 1 باخت هیچ تیمی، حتی سرخابی‌های پایتخت نتوانسته خود را به ذوبی‌ها نزدیک کنند.

این تیم در دیگر بازی‌های باقی مانده خود 3 بازی بسیار مهم و تاثیرگذار بر جایگاه قهرمان و قعرنشین با استقلال، فولاد و صنعت نفت آبادان خواهند داشت که می‌تواند به آنها این شانس را دهد که در خارج از خانه مقابل این سه تیم، نتایج قابل توجهی بگیرد.

تیم نکونام اکنون به عنوان یک تیم بدون باخت در بازی‌های خانگی، در هفته بیست و ششم لیگ برتر برابر تیمی قرار خواهد گرفت که جز سپاهان به هیچ تیمی در خارج از خانه راه نداده و این اتفاق قطعا برای سرخپوشان می‌تواند حائز اهمیت دارد.

دیگر خبرها

  • یک دروازه‌بان شماره 80 پوشید (عکس)
  • امید جدید پرسپولیسی‌ها برای صدرنشین: ذوبِ شکست‌ناپذیر!
  • سرپرست فولاد: ویسی از نبردن فولاد عصبانی بود/ نظارت بیشتر مانع از تضییع حق تیمی می‌شود
  • انریکه: در برگشت تیمی متفاوت خواهید دید
  • یازده ستاره تیم ملی ایران که زود خاموش شدند
  • ده روسی: رم می‌تواند اولین تیمی باشد که بایرلورکوزن را شکست می‌دهد
  • پرسپولیس - سپاهان؛ جنگ جهانی برای ماندن در کورس قهرمانی/ پیش بازی
  • در رئال باور داریم تیمی بهتر از ما وجود ندارد
  • شجاعیان: در خواستگاری‌ام سر فوتبال دعوا شد!
  • رئال مادرید، الگویی برای استقلال و پرسپولیس که جام می‌خواهند