Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ،علی مالمیر,مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: مراتب ثبت ۶ اثر میراث فرهنگی ناملموس این استان از سوی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی کشور در ۲ نامه جداگانه به استاندار همدان ابلاغ شد.

اوافزود: این آثار شامل، جشن تیرگان در روستای ورکانه به شماره ۲۴۳۳، مهارت تهیه مربای گل زرد در تویسرکان به شماره ۲۴۳۴، مراسم قنبرخوانی تویسرکان در ۲۱ رمضان به شماره ۲۴۳۵ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان بیان کرد: همچنین در نامه مشابه دیگر سه میراث‌فرهنگی ناملموس که با عنوان مراسم گردوتکانی در تویسرکان به شماره ۲۳۴۴، مهارت پخت حلوای گردو تویسرکان به شماره ۲۳۴۵ و مهارت پخت کوکوی گردو تویسرکان به شماره ۲۳۴۶ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس نیز به ثبت رسیده است.

جشن تیرگان

مالمیر اظهار داشت: حفظ آیین پیشینیان و شکرگزاری از نعمت‌های خداوند از جمله اهداف اصلی برگزاری جشن تیرگان است چراکه حفظ این آثار فرهنگی و تاریخی نماد هویت کشور و مردم است.

او ادامه داد:با هدف پاسداشت آئین و سنن میراث معنوی و احیای بسیاری از جشن‌ها و رسوم دیرین، مقرر شد که این‌گونه آیین‌ها در روستا‌های هدف گردشگری استان همدان به منظور احیای رسوم و با هدف جذب گردشگران برگزار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان افزود: این جشن در واقع مراسم مذهبی نیاکان ما محسوب می‌شود که برای شکرگزاری نعمت آب از خداوند به کنار رودخانه رفته و در آنجا به روی یکدیگر آب می‌پاشند.

مالمیر گفت: این جشن با شادی و آب‌پاشی همراه است و اعتقاد به شکرگزاری از خداوند برای نعمت آب و نیز افزایش خیر و برکت بر زندگی انجام می‌شود.

او اظهار کرد: جشن تیرگان از جمله جشن‌های ایران باستان است که به جشن آبپاشان نیز معروف است و توسط مردم در کنار رودخانه و جوی انجام می‌شود و در دی ماه سال ۸۹ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

مربای گل زرد

گل زرد، گلی منحصر به فرد است که مردم تویسرکان برای صد‌ها سال از بوته اش به عنوان پرچین باغ‌ها و از گل برگش، مربا و حلوا درست می‌کنند.

از سالیان دورتاکنون، برخی از باغداران تویسرکان به جای دیوار‌هایی از جنس خشت یا آهن و سیمان از این بوته‌های (درختچه ها) همگون با طبیعت برای ایجاد حریم و جداسازی باغ هایشان استفاده می‌کنند و در کنار آن از خاصیت‌های مختلف گل نیز بهره مند می‌شوند.

بانوان هم با گلبرگ آن به اضافه شکر، گلاب، هل و زعفران به شیوه‌ای خاص مربایی با طعمی منحصر به فرد می‌پزند.

بخش عمده گلبرگ به صورت خانگی و یا کارگاهی خشک شده و یا تبدیل به مربا و روانه بازار می‌شود.

قنبرخوانی

قنبر، غلام و از اصحاب نزدیک حضرت علی (ع) و پرچمدار سپاه اسلام در جنگ صفین بود؛ این مراسم عزاداری، زبان حال قنبر در ماتم شهادت مولایش است.

در روز ۲۱ ماه مبارک رمضان، مردم در قالب هیات‌های سینه زنی به دور یک تابوت سرپوشیده به نام صله که عمامه‌ای برروی آن قرار داده شده، مسجد به مسجد حرکت می‌کنند.

جماعت در مقابل هر مسجد می‌ایستند و فردی با لباس مخصوص با عنوان قنبر، دور صله می‌چرخد و همزمان ۱۵ بیت سروده مرحوم حاج ابوالقاسم نوری از شعرای تویسرکان را می‌خواند.

این مراسم شبیه خوانی بیش از ۱۰۰ سال در شهرستان تویسرکان سابقه دارد.

گردو تکانی

زندگی در تویسرکان با گردو عجین شده است و آداب و رسوم گردو تکانی، پوست کندن، خشک کردن، گردو شکستن و کاربرد اصطلاحات خاص حوزه گردو از جمله مفاهیم مرتبط با فرهنگ تویسرکان شده است.

گردوی تویسرکان در اواخر تابستان و اوایل پاییز برداشت و وارد بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود و جشن گردو تکانی در اوایل مهرماه در این شهرستان برگزار می‌شود.

گفتنی است، طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی- تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آوا‌ها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذا‌های سنتی و...) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری قنبرخوانی جشن تیرگان میراث فرهنگی ناملموس تویسرکان به شماره استان همدان جشن تیرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۷۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان بازگشایی شد

به گزارش جام جم آنلاین همدان، مهرداد آهکی گفت: از اواسط اسفند سال ۱۴۰۲ عملیات بازگشایی محور گنجنامه-تویسرکان با فعالیت ۱۰ نفر نیروی راهدار،۱ دستگاه برف خور،۱ دستگاه گریدر،۲ دستگاه لودر،۳ دستگاه کامیون برفروبی آغاز شده بود و تاکنون ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ادامه داشته است.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان همدان افزود: در این مسیر کوهستانی، ۱۴ کیلومتر آن بسیار کولاک گیر بوده و در برخی از نقاط ارتفاع کولاک برف به ۶ متر نیز می رسد که با فعالیت جهادی عوامل راهداری عملیات برفروبی و بازگشایی این مسیر به پایان رسیده است.

وی بیان کرد: بیش از ۲ هزار متر مربع در محور گنجنامه-تویسرکان با استفاده از آسفالت گرم چاله گیری و لکه گیری انجام شده است و عملیات لق گیری سنگ ها، تعمیر و نصب گادرریل و نصب نیوجرسی نیز در حال انجام است.

آهکی در پایان گفت: محور گنجنامهتویسرکان از امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه با هماهنگی کمیسیون ایمنی راهها،مدیریت بحران استانداری و پلیس راه استان بطور کامل بازگشایی می شود.

دیگر خبرها

  • گرامیداشت یاد شهدای معلم و مدافع حرم تویسرکان
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • خطر ریزش‌سنگ در محور گنجنامه- تویسرکان
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • احتمال ریزش سنگ ریزه در جاده گنجنامه-تویسرکان
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان بازگشایی شد
  • بازگشایی محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه