Web Analytics Made Easy - Statcounter

زمینه و گرایش به فرم‌های کوتاه با گذشته متفاوت است. آن چه مسلم است؛ رواج نوع خاصی از نوشتار در هر دوره تابعی از شرایط اجتماعی و علایق بشری است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ظهور ابزارهای نوین ارتباطی و بسط و گسترش چشمگیر فضای سایبر در زندگی بشر، تمام ساحات زندگی و ذهن و ضمیر ما را متأثر کرده است و نمی‌توان و نباید دامنه آن را به یک سلسله اتفاقات سخت‌افزاری صرف محدود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی وقتی پای سبک‌بندی قالب‌های ادبی و زمینه‌های رواج و روایی یک یا چند ژانر مشخص به میان می‌آید هم، برکنار از حوزه تأثیر تکنولوژی و مداخله‌گری عنصر "ماشینی" بر تعیین سمت و سوی خلق و پرورش آثار ادبی و هنری نیستیم.

تا اینجای بحث به نظر نمی‌رسد که کسی بتواند نفس نفوذ تامّ و تمام تکنولوژی و سیطره سایبر بر انسان را انکار کند اما همین که پای ارزش‌داوری در این خصوص به میان می‌آید، صاحب‌نظران به دو گروه موافق و مخالف تقسیم می‌شوند که هر کدام هم با ارائه فهرستی از مزایا یا معایب این تأثیر، دیدگاه خودشان را موّجه و برخوردار از پشتوانه نظری مستحکم می‌نمایند.

مریم بخشایش (برزوئی)، پژوهشگر ادبی و نویسنده کتاب‌هایی چون "بار امانت"،  "زیر پوست ناگفته‌ها" و کتاب منتخب "داستانک‌های لیراو"،در نوشتاری برای تسنیم، به دفاع از کوتاه نویسیِ ناشی از ضرورت‌های تکنولوژیک عصر جدید می‌پردازد و با استناد به جمله مشهور: "کمتر، بهتر است"، استدلال می‌کند که تعالی داستان نویسی معاصر فارسی در گرو میدان دادن به این جنبش مینی‌مالیستی جدید است که باید آن را مغتنم شمرد.

متن کامل یادداشت بخشایش را در زیر می‌خوانیم:

آینده پژوهی فرارشته‌ای جدید است که به طور نظام‌مند به کشف آن چیزی می‌پردازد که ما می‌توانیم درباره آینده سیستم‌های انسانی بدانیم و به کار ببریم.

جهان کثرت‌گرای امروز که پذیرای باورهای نو در هنر و ادبیات است؛ تحولات زیادی را در اصول و قواعد زیباشناسی پشت سر گذاشته است. این تحولات در هنر و ادبیات حاصل شرایطی است که هنرمندان و نظریه‌پردازان دهه 60 میلادی، به یاری فرمالیسم و ساختارگرایی فراهم آوردند.

این شرایط زاده تحولات عمیق و وسیعی در زمینه‌های گوناگون فکری، فلسفی، سیاسی و اجتماعی پس از جنگ جهانی اول و دوم بوده است. در پی این تحولات انسان قرن بیستم، در آن چه عقل و خرد دوران مدرن وعده داده بود؛ تردید کرد و به بازنگری اصول و مفاهیم هنری پرداخت و ساختارهای تازه‌ای را پایه‌گذاری کرد که در این میان هنر کم‌گویی، تلخیص و در داستان نویسی سبک مینی‌مالیستی، نقش موثری در شکل‌گیری هنر امروز ایفا کرد.

اولین صدای مینی‌مالیسم، از سوی مدرّس و مدیر نهایی مدرسه باوهاوس میس ون، به گوش رسید. جمله مشهور: "کمتر، بهتر است" اما خداوند هم در همین ریزه‌کاری‌هاست. اهمیت توجه به اجزا و نقش آن در زیبایی را مطرح می‌کند.

مینی‌مالیسم به گفته ادوارد لوسی اسمیت، سبک یا اصلی ادبی است که بر پایه ایجاز و فشردگی بیش از حد محتوای اثر بنا شده است. در این سبک ادبی، فقط عناصر ضروری اثر آن هم در کمترین و کوتاه‌ترین شکل باقی می‌ماند.

به علت شرایط هر دوره‌ای و نوسان ذوق عمومی، ممکن است نوع خاصی از نوشتن در آن دوره رواج بیشتری یابد اما در طول تاریخ، کمینه‌گرایی که ریشه در کم حرفی دارد و هم بیشینه‌گرایی که آبشخور آن پرحرفی است؛ طرفداران خاص خود را داشته است.

زمینه و گرایش به فرم‌های کوتاه با گذشته متفاوت است. آن چه مسلم است؛ رواج نوع خاصی از نوشتار در هر دوره تابعی از شرایط اجتماعی و علایق بشری است.

رشد و توسعه سریع فناوری، به ویژه در عرصه ارتباطات، این احساس را در بین عموم تقویت کرد که جهان به سمت کوچک شدن میل کرده است و دهکده جهانی در حال شکل‌گیری است.

همچنین شتاب‌زدگی و مشغله مردم در عصری که به علت گسترش چشمگیر اینترنت، بسیاری از چیزها به سادگی و به راحتی در دسترس است؛ آنان را تا اندازه‌ای کم حوصله و برای رسیدن به خواسته‌هایشان پرتوقع کرده است. به علاوه شرایط خاص زندگی در دنیای معاصر نیز، گروه زیادی از مردم جهان را به پدیده‌های کوچک و جمع و جور علاقه مند کرده است.

به همین علت نانو تکنولوژی امروزه از فن‌آوری‌های برتر محسوب می‌شود. در این میان برخی محصولات تکنولوژی باعث کوتاه نویسی شده است. مثلا ظهور و رواج پیامک در سال‌های اخیر موجب کوتاه نویسی شد.

زیبایی هنر درباره چگونگی شناخت، درک و لذت بردن از اثر هنری بحث می‌کند. کمینه‌گرایان نیز راز و رمز تاثیر آثار هنری مینی‌مال و منشاء لذت بردن از آن‌ها را در دو ویژگی ایجاز و سادگی می‌دانند. بینش مینی‌مالیست‌ها بر این دو جمله استوار است: کوچک زیباست و ساده زیباست.

جان بارت، نویسنده آمریکایی، زمینه شکل‌گیری جنبش مینی‌مالیسم در ادبیات آمریکا را شرایط روحی مردم بعد از جنگ ویتنام می‌داند که موجب گرایش به کم‌گویی و سکوت شده است؛ بحران انرژی که موجب واکنش مردم علیه اسراف  و توجه به کمینه‌ها شده است؛ رواج سینما و تلویزیون که بارزترین پیامد آن کاهش میزان مطالعه در میان عموم شده است؛ رواج نشریات با ظرفیت چاپ مطالب و قطعات کوتاه و مقابله با روشنفکرمآبانی که به سبک متکلف گرایش داشتند، از دیگر عوامل اجتماعی این پدیده به شمار می‌آید.

با توجه به آینده مطلوب برای ادبیات داستانی ایران به نظر می‌رسد برای تعالی دنیای آینده در هنر به خصوص داستان‌نویسی ایران که با آسیب‌هایی در دوره معاصر روبرو بوده است، با ایجاد شالوده مفهومی، شناسایی عوامل پیشگیرانه در عدم تمایل هنرمندان داستان نویس ایران به سبک مینی‌مالیسم، شناسایی عوامل سازنده و شناخت بیشتر و بهتر در تعالی آینده داستان نویسی گام برداشته شود.

در پایان بد نیست این کلام استوار و تحسین‌برانگیز الوین تافلر را یادآوری کنم که می‌گوید: بی‌سوادان قرن 21، کسانی نیستند که نمی‌توانند بخوانند و بنویسند؛ بلکه کسانی هستند که نمی‌توانند آموخته‌های کهنه را دور بریزند و دوباره بیاموزند.

"علم برای علم" به دگرگونی در ساختار فرهنگ منجر نمی‌شود/ سیستم‌های شدیدا عقلانی، زنجیره‌ غیرعقلانیت‌ها را تولید کرده‌اندگلایه‌های آیت الله رشاد از "غفلت سایبری" حوزه‌های علمیه/ فضای سایبر، نظام باورهای ما را آسیب‌پذیر کرده استبایسته‌های تمدنی "صدور اندیشه انقلاب"/ ظرفیت یارگیری بین‌المللی ما در گرو تمدن‌سازی است

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: داستان داستان داستان نویسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۹۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیامک سازمان آب به شهروندان برای ذخیره آب چه معنایی دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت ارسال این پیامک، احتمال قطع شدن آب شرب منازل به‌دلیل فرسودگی شبکه آب شهری تهران و افت ۱۰درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته است.

آخرین پیامک ارسال شرکت آبفا که بسیاری از شهروندان پایتخت را نگران کرد به این شرح بود: «شرکت آب و فاضلاب استان تهران/ مشترک محترم به شماره پرونده:... با توجه به مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان فراهم‌سازی مخزن ذخیره آب با گنجایش حداقل ۷۵لیتر برای هر نفر الزامی است. لطفا اقدامات لازم را در این خصوص به عمل آورید.»

سوالی که پس از دریافت این هشدار در ذهن شهروندان ایجاد شد، این بود که آیا در تابستان سال‌جاری نیز با قطعی آب روبه‌رو خواهیم بود؟

هدف تعبیه مخزن، کنترل فشار آب است

یک منبع آگاه در گفتگو با ما هدف از ارسال این پیامک را جلوگیری از مشکلاتی عنوان کرد که در سال گذشته برای تهرانی‌ها ایجاد شده بود. این منبع آگاه افزود: در سال گذشته با گرم شدن هوا و افزایش میزان مصرف، جریان آب با افت فشار مواجه شد و در نتیجه این افت فشار، تعداد قابل‌توجهی از شهروندان تهرانی روی کنتور‌های آب، پمپ نصب کردند تا آب به طبقات بالا نیز برسد. این پمپ‌ها با ایجاد مکش بیشتر نسبت به فشاری که شرکت آب قرار داده بود، موجب شدند تا حق افرادی که پمپ ندارند، تضعیف شود.

این منبع آگاه تاکید کرد: مطابق قانون، ساختمان‌ها ملزم هستند پمپ با نصب اصولی داشته باشند. همچنین وجود مخزن آبی که به ازای هر نفر ۷۵لیتر گنجایش داشته باشد ضروری است. میزان ۷۵لیتر صرفا یک پیش‌بینی استاندارد است، ولی ساختمان‌ها می‌توانند مطابق پیش‌بینی خود از میزان مصرف، آب ذخیره کنند.

 در صورت نصب این پمپ‌ها، آب با آرامش وارد مخازن می‌شود، در تایم اوج مصرف، فشار در مناطق کاهش نمی‌یابد و در زمان کاهش مصرف، با فشار بسیار زیاد روبه‌رو نخواهیم بود که این امر از هدررفت آب جلوگیری می‌کند. این مقام آگاه گفت: سال گذشته بارندگی سیل‌آسا در سد کرج، موجب انسداد خروجی سد شد و هشت‌روز آب‌رسانی به تهران قطع شد.

در این شرایط مردم با شنیدن اخبار دچار اضطراب شدند و آب جمع‌آوری کردند. پس از چند روز که شهروندان تهرانی قطعی آبی را تجربه نکرده بودند این آب‌های ذخیره‌شده به درون چاه ریخته شد که به هدررفت میزان قابل‌توجهی آب منجر شد. همچنین این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که آیا خانه‌ها در تهران به مخزن آب مجهز هستند، گفت: تعداد قابل‌توجهی از ساختمان‌ها، خانه‌ها و ویلا‌ها به منبع آب و پمپ اصولی مجهز هستند.

این منبع آگاه بیان کرد: تا امروز برنامه‌ای برای قطعی آب در تابستان در دستور کار قرار نگرفته است و دراین پیامک اجباری وجود ندارد و فقط جهت ایجاد آرامش بیشتر در بین مردم و جریان آب اطلاع‌رسانی شده است.

شرایط هشدارآمیز بحران آبی

رضا حاج کریم، رئیس هیات‌مدیره فدراسیون صنعت آب ایران در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: براساس مقررات ملی ساختمان، مبحث ۱۶، هر شهروند موظف است حداقل ۷۵لیتر آب ذخیره داشته باشد که این امر به معنای کمبود آب نیست و می‌توان گفت دومساله متفاوت هستند.

در حال حاضر شهر تهران با فرسودگی شبکه آب مواجه است و این پیام در جهت کنترل فشار وارد بر شبکه اتخاذ شده است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه سال‌هاست مشکل کم‌آبی وجود دارد، گفت: به طور متوسط، در سال حدود ۴۰۰میلیارد مترمکعب بارندگی داریم. از این میزان، ۱۰۰میلیارد مترمکعب ذخیره می‌شود که مجاز هستیم تا سقف ۴۰میلیارد مترمکعب از این ذخیره آبی را مصرف کنیم تا به آب‌های زیرزمینی آسیبی وارد نشود، ولی در حال حاضر، سالانه ۹۲میلیارد مترمکعب از ذخایر را استفاده می‌کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • پیامک اقساط نجومی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • پیامک سازمان آب به شهروندان برای ذخیره آب چه معنایی دارد؟
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • پشت صحنه پیامک «آبفا»
  • یاسین سلمانی: اوسمار مربی باهوشی است؛ پرسپولیس پس از سرمربی‌گری او متحول شد / فیلم
  • رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است
  • اکوسیستم جدید «چری» صنعت خودرو را متحول می‌کند؟
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود