Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در نشست با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی یک روزه به وجود نیامده است که یک روزه برطرف شود، گفت: زمانی که بودجه با ۳۲۰ هزار میلیارد کسری ایجاد شود یعنی معیشت مردم دچار چالش خواهد شد‌.

عباسی تصریح کرد: انظباط مالی در بودجه لازمه کنترل ارزش ریال و تورم است، بیشتر بودجه کشور صرف حقوق کارکنان دولت می‌شود! دو سوم بودجه کشور در بودجه مطرح نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجلس برای اصلاح ساختار اقدام کرده است اما باید در بودجه ۱۴۰۱ به صورت جدی تری لحاظ شود.

نماینده مردم کرج در مجلس با اشاره به طرح های موفق مجلس در راستای بهبود فضای اقتصادی، تصریح کرد: جلوگیری از خام فروشی، تسهیل صدور مجوز کسب و کار، اصلاح بودجه، حمایت از واحد‌های تولیدی نوپا از جمله این موارد هستند.

عباسی با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات نباید متکی به واردات باشیم، ادامه داد: برای مثال در حوزه مقابله با کرونا در تولید ماسک، کیت تشخیص کرونا و واکسن خوب عمل کردیم.

وی افزود: البته در تولید واکسن کرونا تعلل کردیم چرا که عده ای نفع خود را در واردات می‌دیدند و عده دیگر تولید واکسن را به «FATF» و امثال آن گره زده بودند، در این میان با اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومان از موسسه رازی حمایت شد تا تولید واکسن داشته باشد اما این مشکلات سر راهش قرار می‌گیرد و واکسن با یک سال تاخیر هفته گذشته بهره برداری شد.

نماینده مجلس تصریح کرد: در عرصه آب یک سوم بارندگی دنیا را داریم فلذا کشور خشکی محسوب می‌شویم. اما دلیل نمی‌شود از بخش های کشاورزی و منابع طبیعی غافل شویم.

عباسی با اشاره به وجود دو سد در البرز سهم حق آبه البرز را ۱۱۰ میلیون متر مکعب برشمرد و ادامه داد: نیمی از این حق آبه اخیرا طی رایزنی هایی اضافه شد که در این میان نیازمند ارتقا زیرساخت‌هایی همچون احداث تصفیه خانه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه محرومیت پنهان در تمام عرصه‌های البرز وجود دارد، اضافه کرد: برای مثال در حوزه آموزشی سرانه فضای آموزشی آخرین استان کشور است، در برخی مناطق فضای سرانه آموزشی به نیم مترمربع نیز می‌رسد، از این رو نیازمند ارتقاء سرانه های مختلف هستیم که از جمله درخواست‌های است که در سفر ریاست جمهوری به استان مدنظر قرار خواهد گرفت.

عباسی با اشاره به کمبود تخت‌های بیمارستانی و سرانه پایین درمانی در البرز، افزود: مجاور تهران قرار گرفتیم اما سرانه درمانی پس از سیستان و بلوچستان آخرین استان کشور هستیم،در واقع مشکل این است که کار اصلی در طول سال‌های گذشته رها شد، نمایندگان بجای اینکه مشکلات مردم البرز را پیگیری کنند در صدد رفع نیاز اندک هواداران خود بودند.

عباسی با اشاره به اینکه بیمارستان امام خمینی در راستای ارتقای سرانه درمانی به چرخه درمان بازگشت، ادامه داد: در کمالشهر بیمارستانی داریم که پس از ۶ سال هنوز ۱۰ درصد هم پیشرفت نداشته است، از این قبیل پروژه ها در فردیس وجود دارد که پس از ۱۰ هر روز شاهد تغییر تاریخ موعد بهره برداری هستیم.

وی با اشاره به اینکه کمبود سرانه‌ها در البرز وجود دارد، اضافه کرد: سالیانه حدود ۱۰۰ هزار مهاجر به البرز داریم که در طول چهار سال جمعیتی معادل یک استان به البرز مهاجرت می کند در حالی که با کمبود سرانه‌ها مواجه هستیم.

وی در بخش دیگری در خصوص بیماری‌های نادر، گفت: بودجه ای برای این بیماران قرار گرفته است که جای بیماران پروانه‌ای در این میان خالی بود، طی ۶ ماه گذشته اقداماتی صورت گرفته است که در بودجه سال بعد این بیماران نیز جز موارد خاص و نادر قرار بگیرد. تعامل صورت گرفت در سال جاری نیز دولت وارد کار شود و به این خانواده‌ها کمک کند.

عباسی در ادامه با اشاره به حواشی استان البرز و مدیریت شهری، تصریح کرد: وظیفه ما نیست که به امور مدیریت شهری دخالت داشته باشیم و نظارت کنیم اما تعاملات در راستای رفع مشکلات مردم حتما انجام خواهد شد.

عباسی در خصوص بازگشت برخی از اعضای شورای شهر به صحن با حکم دیوان عالی کشور، گفت: اگر مسئله ای از قبیل خرید و فروش رای مطرح شد تنها با اسناد و مدارک موجود ورود کردیم و در قالب هیات نظارت در رد یا تایید انتخابات اقدام کردیم، اما دیوان از ما مدرک یا توضیح در خصوص چنین مواردی نخواسته است، در این خصوص طرحی در مجلس در دست بررسی و تصویب است تا پاسخ به اعتراضات کاندیدا در مدت زمان دو هفته ای توسط دیوان داده شود. به نظر می‌رسد در این قسمت بی‌دقتی صورت گرفته است.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری با اشاره به افزایش حقوق ‌ها، اظهار کرد: در چنین شرایطی بلافاصله با تورم مواجه می‌شویم، زمانی که کسری بودجه و افزایش نقدینگی در کشور باشد با تورم مواجه می شویم. یکی از مواردی که طی دو ماه گذشته مورد تاکید دولت قرار گرفته عدم استقراض از بانک مرکزی است.

عباسی در ادامه اضافه کرد: وظیفه نماینده قانونگذاری و پس از آن نظارت است، مراجعات بسیار زیادی در شهرهای اقماری داریم که مطالبات حوزه مدیریت شهری و شوراها است.

وی اظهار کرد: از ۲۰۰ تن مرغ روزانه ۲۰ تن تولید استان بود، طی رایزنی‌های صورت گرفته ۱۰۰ تن افزایش سهم داشتیم.

عباسی در بخش دیگری در خصوص انتقال اب سد طالقان از تونل، ادامه داد: با نمایندگان استان، استاندار و نماینده ولی فقیه نامه ای به وزارت نیرو ارسال کردیم که انتقال آب از این تونل متوقف شود، در این راستا رایزنی های با محیط زیست نیز صورت گرفت.

عباسی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد نیاز آبی مردم البرز از طریق چاه های جذبی است، گفت: در حال حاضر نیروگاه منتظر قایم آب ۱۰ چاه را می‌گیرد چرا نباید سیستم را عوض کند؟ چرا نباید از بازچرخانی آب استفاده شود؟ اگر نمایندگان گذشته کار انجام می‌دادند این اوضاع امروز استان نبود که در تمامی حوزه ها با ضعف و کمبود مواجه باشیم.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: تورم بودجه بیماران پروانه ای بیماران خاص آب کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۹۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، می‌توان امید داشت که افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ به ویژه در حوزه‌های دینی عملیاتی شود.

بیژن نوباوه وطن -نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتبارات فرهنگی گفت: کشور از سال‌های اول انقلاب در بودجه‌نویسی نگاه بایسته‌ای به حوزه فرهنگ نداشته است. مسئله روز از جمله اقتصاد بر حوزه فرهنگی سایه انداخته و باعث شده بودجه فرهنگی تقریباً نصف شاخص بین‌المللی باشد.

وی ادامه داد: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا هفت درصد است که این بودجه در کشور آمریکا هفت درصد به صورت آشکار و ۱۱ درصد به‌صورت پنهان است، اما در کشور ما در گذشته سه درصد و اکنون ۵/۲ درصد است؛ این نشان از نقص بسیاری جدی بودجه‌نویسی حوزه فرهنگ در کشور دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بی‌توجهی به بودجه فرهنگی را خطری برای فرهنگ کشور تلقی کرد و گفت: تقریباً همه دولت‌ها نسبت به بودجه فرهنگی کشور کم‌توجهی دارند و اساساً بودجه فرهنگی کفاف نیازهای توسعه فرهنگی کشور را نمی‌دهد؛ با ادامه این روند ما در حوزه فرهنگ و هنر و دین دچار مشکل خواهیم شد.

تخصیص یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی برای ارتقای فرهنگی کشور / دستگاه‌های فرهنگی سازماندهی مجدد می‌خواهند 

نوباوه بیان کرد: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیش‌تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهادها و سازمان‌های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می‌شود؛ لذا این را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاه‌ها کردیم.

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه‌ بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: همه‌ مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، موازی‌کاری‌ها، سازمان‌ها و نهادها دچار مشکل هستیم. هزینه‌کرد برخی دستگاه‌های فرهنگی، خصوصاً در شاخص‌های فرهنگی خارج از کشور که هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

امیدواری برای افزایش عملیاتی ۲۵ درصد سهم فرهنگ در بودجه و انتقاد از موازی‌کاری

نوباوه وطن بودجه فرهنگی ۱۴۰۳ را امیدوارکننده دانست و گفت: با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، امید داریم که بتوانیم افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ در بودجه را عملیاتی کنیم و شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.

وی در پایان مسئله موازی‌کاری در هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را یک مشکل بزرگ در کشور دانست و اظهار کرد: اگر جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً می‌توانیم یک بخش مهمی از اسراف‌های هزینه‌کرد بودجه را مدیریت کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی/مهار تورم دغدغه کهنه اقتصاد/ زنان و دختران چگونه قربانی بستر مجازی می‌شوند؟
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها بر دوش مردم است
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها بر دوش مردم عادی است
  • اعلام سیاست دولت به مجلس برای مهار نوسانات ارزی
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم باید «مردمی‌سازی اقتصاد» باشد
  • شاه کلید مهار تورم
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود
  • 220 میلیارد تومان بودجه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!