Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@04:58:53 GMT

خیز بلند کیمیا پترو برای جهش در تولید آب اکسیژنه

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۰۲۰۶

خیز بلند کیمیا پترو برای جهش در تولید آب اکسیژنه

با راه‌اندازی واحد جدید ۲۵ هزار تنی آب اکسیژنه، تولید این محصول در ایران ۳ برابر می‌شود. - اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آب اکسیژنه محصولی‌ است که بسیاری از مردم حداقل نام آن را شنیده‌اند و بخشی از آنان به ویژه خانم‌ها نیز از برخی کاربردهای این محصول مهم در حوزه صنایع شیمیایی باخبرند و می‌دانند چه نقشی در تولید مواد آرایشی و بهداشتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آب اکسیژنه علاوه بر این کارکرد عمومی، در صنایع شیمیایی، کاغذ، نساجی، زیست محیطی و بعضی کاربردهای ویژه همچون صنایع الکترونیک و صنایع غذایی نیز مورد استفاده است؛ از این جهت و به‌خاطر طیف متنوع نیازهای صنایع مختلف به آن می‌تواند یک محصول راهبردی محسوب شود.

در ایران تنها یک واحد صنعتی قابلیت تولید این محصول را دارد، در حالیکه مطالعات جدید نشان می‌دهند رشد مصرف و نیاز بازار داخلی به آب اکسیژنه و به خصوص گریدهای مختلف آن برای مصارف متنوع، بیشتر از تولید این واحد بوده به‌گونه‌ای که هم اکنون بخشی از این نیاز وارد می‌شود که در شرایط سخت تحریمی فعلی و کمبود منابع ارزی کار پرهزینه‌ای به حساب می‌آید.

براین اساس با توجه به وجود منابع نفت و گاز در ایران و نیز رشد نیاز بازار داخلی و باز شدن بازارهای کشورهای همسایه نیاز به افزایش تولید آب اکسیژنه در کشور بیش از گذشته به چشم می‌خورد.

حالا یک شرکت نسبتا جوان به نام «کیمیا پترو» که سابقه خوبی در حوزه پتروشیمی داشته و به‌عنوان یک شرکت دانش بنیان به‌دنبال بازکردن فضاهای جدید در تلفیق صنعت و فناوری است، تصمیم گرفته با یک طرح راهبردی و پیشران به جهت نوآوری و خلاقانه با هدف پوشش یک نیاز مهم در کشور، تولید آب اکسیژنه را در ایران با یک جهش بزرگ به حدود سه برابر تولید فعلی برساند.

بر اساس طراحی شرکت «کیمیا پترو» که بخش‌های مهندسی پایه آن نیز تا حد خوبی جلو رفته، قراراست ظرف 18 ماه واحد تولید آب اکسیژنه‌ای با ظرفیت تولید 25 هزار تن در سال در استان قزوین راه‌اندازی کند، که قطعا انقلاب بزرگی در تولید این محصول مهم در کشور و حتی منطقه محسوب می‌شود.

کیمیا پترو می خواهد دومین تولید کننده آب اکسیژنه در کشور و از معدود شرکت‌های تولید کننده این محصول در خاورمیانه لقب بگیرد، آنهم با حجم تولیدی بالاتر و گریدهای متنوع‌تر نسبت به واحدهای قبلی در ایران و کشورهای همسایه.

نیاز روزافزون جهان به آب اکسیژنه و بازار 65 میلیون دلاری منطقه

شاید جالب باشد بدانید مجموع ارزش تجارت جهانی انواع غلظت آب اکسیژنه در سال 2019، 729 میلیون دلار بوده است. همچنین بزرگترین تولیدکنندگان آب اکسیژنه در منطقه ما، عربستان و ترکیه هستند و محرک اصلی رشد تقاضای آب اکسیژنه در منطقه نیز صنایع شیمیایی به شمار می‌روند که تا سال 2023 (دو سال آینده) به 226 هزار تن آب اکسیژنه نیاز خواهند داشت.

یکی از بازارهای هدف و جذاب برای تولید کنندگان ایرانی می‌تواند آسیای میانه باشد که امروز به دلیل انحصار تولید این محصول در روسیه مجبور به واردات سالانه 34 هزار تن آب اکسیژنه از این کشور هستند که قطعا در صورت راه‌اندازی واحد «کیمیا پترو» و با مزیت‌هایی که تولید ایرانی به لحاظ نزدیکی و قیمت خواهد داشت می‌تواند رقابت خوبی در این عرصه داشته باشد.

با پیشرفت صنعتی و افزایش سرانه درآمد مردم، صنایعی مانند تصفیه پساب‌های شهری و صنعتی و مواد شوینده رشد خواهند کرد و از طرفی توسعه صنایع شیمیایی، نساجی، کاغذ و بسته بندیهای بهداشتی از بازارهای بالقوه سال‌های آتی ایران برای آب اکسیژنه خواهد بود.

پروژه مهم و راهبردی «کیمیا پترو» نه تنها می‌تواند نیاز داخلی کشور را به‌صورت کاملی برطرف کند بلکه از واردات صدها هزار دلار آب اکسیژنه خارجی به ایران نیز جلوگیری خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید: www.kimiyapetro.ir

"این مطلب تبلیغاتی است"

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تولید آب اکسیژنه تولید این محصول صنایع شیمیایی آب اکسیژنه کیمیا پترو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۰۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد

به گزارش قدس آنلاین، برنج بعد از گندم جز محصولات استراتژیک و اساسی کشور است که سالانه بخشی از آن از محل واردات تامین می شود که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول؛ ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طبق آمارهای موجود میزان برنج مصرفی کشور بین ۳.۴ تا ۳.۶ میلیون تن برآورد می‌شود. بنابراین اگر سالانه بین ۲.۳ تا ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور تولید شود کسری این محصول بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن در سال است که از محل واردات تامین می شود.

از آنجایی که ایران خود یکی از تولیدکنندگان برنج در دنیا است بخشی از این محصول سالانه از محل تولید داخل و بخشی از محل واردات تامین می‌شود تا بازار داخلی با کسری روبه‌رو نشود.

طی سال‌ های اخیر دولت برای حمایت از برنج داخلی و تولیدکنندگان ایرانی اقدام به ایجاد ممنوعیت واردات در محدوده فصل برداشت (مرداد تا آذرماه هر سال) می‌کرد اما سال گذشته با توجه به وفور برنج ایرانی در بازار، ممنوعیت مقطعی واردات نیز مشکلی در بازار این محصول ایجاد نکرد و بازار در آرامش سپری شد زیرا حجم تولید و واردات به حدی بود که علاوه بر وفور برنج در بازار، کاهش قیمت برنج ایرانی نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را در پی داشت.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته یک‌ میلیون و ۱۱۷هزار تن برنج به ارزش یک‌ میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۹۸۵ هزار دلار وارد کشور شد، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ چیزی حدود یک‌ میلیون و ۷۸۰هزار تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۷میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین واردات برنج طی یک‌سال اخیر با کاهش ۳۷ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش۴۰ درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.

بنابراین با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طی این مدت به ترتیب ۶۷۳هزار و ۹۴۲ تن برنج به ارزش ۷۷۰میلیون و ۹۳۲هزار دلار از مبدا هند، ۳۳۶هزار و ۵۷۵ تن برنج به ارزش ۴۱۰میلیون و ۸۴۱هزار دلار از مبدا پاکستان، ۷۱هزار و ۶۷۸ تن برنج به ارزش ۸۰میلیون و ۲۰۹هزار دلار از مبدا امارات، ۳۳هزار و ۴۳۴ تن برنج به ارزش ۴۲میلیون و ۴۴۰هزار دلار از مبدا مناطق آزاد و ویژه و درمجموع یک هزارو ۴۸۸ تن برنج به ارزش یک‌ میلیون و ۵۶۳ هزار دلار برنج از مبدا سه کشور تایلند، تایوان و عراق به کشورمان وارد شده است.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور حمایت های دولت سیزدهم و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از تولید و تولید کنندگان داخلی باعث شده که با افزایش تولید برنج و مدیریت بازار داخلی ارز کمتری از کشور خارج شود.

وضعیت فعلی تولید داخلی و واردات برنج نیز بیانگرآن است که با مدیریت بازار همچون سال گذشته مشکلی در بازار برنج نداشته باشیم و این محصول با قیمت های مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

طبق گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت برنج ایرانی در فروردین ماه امسال ۹ درصد پایین‌تر از قیمت سال گذشته بوده است. بنابراین با وجود کاهش چشمگیر واردات برنج، با مدیریت مناسبی که در بازار انجام شده، قیمت‌ها نزولی هم شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • شهید مطهری صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان