Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@16:27:20 GMT

درگیری ۹ طرف مختلف در یمن؛ گره کور این کشور

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۰۲۷۷

درگیری ۹ طرف مختلف در یمن؛ گره کور این کشور

یک رسانه بین‌المللی در گزارشی با اشاره به ۹ طرف‌ موثر در یمن و جنگ آن نوشت که هر یک از طرف‌های جنگ داخلی در یمن اهداف خاص خود را دارند و همین مساله حل و فصل مناقشه و درگیری در این کشور را دشوارتر می‌کند.

به گزارش ایسنا، رویترز در گزارشی به بررسی طرف‌های درگیر در جنگ یمن و اهداف هر یک از آنها پرداخت و این گروه‌ها و طرف‌ها را به شکل زیر برشمرده است:

۱ ـ انصارالله

در اواخر دهه ۱۹۹۰، خانواده "حوثی‌ها" در دوردست‌ترین نقطه شمال یمن یک جنبش احیای مذهبی برای فرقه شیعه زیدی تشکیل دادند که زمانی بر یمن حکومت می‌کردند؛ اما بعدها به حاشیه رانده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با افزایش تماس‌ها و برخوردهای آن با دولت، انصارالله با ارتش درگیری‌هایی به شکل چریکی و همچنین یک جنگ کوتاه مرزی با عربستان سعودی انجام دادند.

از زمان تسلط انصارالله بر صنعا، در سال ۲۰۱۴، این جنبش برای حکومت بر بخش‌هایی از دستگاه اداری موجود تکیه کرده‌ است؛ اما استراتژی بلندمدت آنها مشخص نیست.

۲ ـ حامیان علی عبدالله صالح

علی عبدالله صالح در سال ۱۹۷۸ قدرت را در شمال یمن به دست گرفت و پس از اتحاد دو بخش شمالی و جنوبی یمن در سال ۱۹۹۰، در رأس دولت باقی ماند.

صالح، همراه با افراد دارای نفوذ قبیله‌ای، بر یمن تسلط یافت و اعضای قبیله خود را در سمت‌های رهبری در ارتش و اقتصاد منصوب کرد و همین مساله اتهامات فساد علیه او را برانگیخت.

هنگامی که متحدان سابقش در جریان اعتراضات بهار عربی او را ترک و او را ناگزیر به کناره گیری از قدرت کردند، او به دشمنان سابق خود، یعنی انصارالله پیوست و به آنها کمک کرد تا کنترل صنعا را به دست بگیرند.

علی‌رغم اختلافات میان دو حزب، آنها تا سال ۲۰۱۷ بر بخش بزرگی از یمن حکومت کردند. سپس صالح با سرنگونی انصارالله فرصت را برای بازگرداندن قدرت به خانواده خود مناسب دید؛ اما هنگام تلاش برای فرار کشته شد.

زمانی که بیعت کنندگان با صالح جایگزین او شدند، برخی از رهبران و سربازان وفادار به او به آنها ملحق شدند و آنها اکنون با تحت فرماندهی طارق، برادرزاده علی عبدالله صالح، که با امارات ارتباط دارد، با نیروهای انصارالله می‌جنگند.

۳ ـ دولت منصور هادی

عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن پیش از اتحاد دو بخش شمالی و جنوبی یمن یک افسر بود و پس از آن در جریان جنگ داخلی کوتاه مدت یمن در سال ۱۹۹۴ به علی عبد الله صالح ملحق شد و پس از شکست جدایی طلبان صالح او را به عنوان معاون خود برگزید.

زمانی که صالح از قدرت برکنار شد، منصور هادی در سال ۲۰۱۲ برای یک دوره دو ساله انتخاب شد تا بر دوره انتقالی با قانون اساسی جدید و انتخابات جدیدی که برای سال ۲۰۱۴ برنامه ریزی شده بود، نظارت کند.

هادی با امارات، متحد اصلی عربستان سعودی، بر سر اتحاد خود با حزب اسلامگرای اصلاح اختلاف داشته است. برخی بر این باورند که این حزب برآمده از اخوان المسلمین است که ریاض و ابوظبی آن را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه بندی می‌کنند.

درحال حاضر نیروهای منصور هادی برای کنترل بندر جنوبی عدن، مقر موقت دولت، جایی که نفوذ جدایی طلبان جنوبی مورد حمایت امارات افزایش یافته است، رقابت می‌کنند.

۴ ـ جدایی طلبان جنوب

پس از استقلال یمن از قیمومیت انگلیس، یمن جنوبی به تنها کشور کمونیستی در خاورمیانه تبدیل شد؛ اما از اختلافات داخلی دائمی رنج می‌برد.

در نتیجه ضعف ناشی از این اختلافات و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بخش جنوبی به رهبری صالح در سال ۱۹۹۰ با یمن شمالی متحد شد.

با مشخص شد این مساله که بیشتر قدرت در دست شمالی‌ها متمرکز است، رهبری جنوب در سال ۱۹۹۴ سعی در جدایی کرد؛ اما ارتش صالح به پیروزی سریع دست یافت و عدن را غارت کرد و پس از آن طرف‌های مختلف در جنوب از افزایش حاشیه‌سازی اقتصادی و سیاسی شکایت کردند.

جدایی طلبان در سال ۲۰۱۵ تحت رهبری عیدروس الزبیدی که تحت فرمان دبی فعالیت می‌کرد، کنترل بنادر "المکلا" را از دست القاعده و عدن را از دست انصارالله خارج کردند. جدایی طلبان بیش از ۵۰ هزار جنگجوی مسلح و آموزش دیده توسط امارات را در اختیار دارند.

شورای انتقالی جنوب، جناح اصلی جدایی طلبان، طی چند مرحله کنترل عدن را به عنوان بخشی از جنگ قدرت در جنوب با دولت هادی به دست گرفته است.

با وجود توافقی که با میانجیگری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ برای پایان دادن به بن بست امضا کردند؛ اما تنش همچنان ادامه دارد.

۵ ـ القاعده

اعضای القاعده پس از فرار از زندان در یمن و همچنین فرار همتایانشان از عربستان، شاخه این گروه را در شبه جزیره عربستان تشکیل دادند و بدین ترتیب القاعده در شبه جزیره عربستان به یکی از قدرتمندترین شاخه‌های این سازمان تبدیل شد.

این سازمان از هرج و مرج ناشی از اعتراضات بهار عربی برای ایجاد حکومت‌های کوچک در مناطق دورافتاده در شرق یمن استفاده کرد و چندین حمله خونین را انجام داد که دولت انتقالی هادی را تضعیف کرد.

در طول جنگ داخلی یمن، این سازمان حملاتی را به دو طرف انجام داد. هرج و مرج طولانی در یمن به این سازمان اجازه خواهد داد تا موقعیت خود را تحکیم کرده و حملاتی را در خارج از کشور برنامه ریزی کند.

۶ ـ‌۷ و ۸ـ عربستان، امارات و ائتلاف عربی

نیروهای عربستان که به شدت با انصارالله مخالف هستند در امتداد مرزهای یمن و در برخی استان‌های این کشور مستقر شده‌اند؛ اما عمدتاً بر حملات هوایی به مناطق تحت کنترل انصارالله متکی بوده‌اند.

ریاض همچنین پایگاهی را در تبعید برای هادی و همچنین پشتیبانی لجستیکی را برای نبردهای زمینی در شمال یمن فراهم کرده است.

امارات نیز که از طرح انتقالی یمن در سال ۲۰۱۲ حمایت کرد، دیگر شریک اصلی ائتلاف است. ابوظبی می‌خواهد از رشد اسلام‌گرایان در یمن جلوگیری کند و بنادر این کشور را دارای اهمیت استراتژیک می‌داند.

امارات قبل از اینکه تا حد زیادی به حضور نظامی خود در سال ۲۰۱۹ در یمن پایان دهد، برخی از نیروهای زمینی را در این کشور مستقر کرد و در این جنگ متحمل تلفات شد.

ابوظبی نفوذ خود را از طریق ده‌ها هزار یمنی، عمدتاً از استان‌های جنوبی که آموزش داده و مسلح کرده بود، حفظ کرد.

اما نقش دیگر کشورهای عضو ائتلاف، نقش کمتری ایفا می‌کنند و از این میان می‌توان به سودان اشاره کرد که نیروهایی را در یمن مستقر کرده است.

۹ ـ گروه‌های مقاومت منطقه

گروه‌های مقاومت در منطقه از انصارالله به عنوان بخشی از "محور مقاومت" منطقه‌ای حمایت می‌کند و انصارالله نیز بخشی از ایدئولوژی انقلابی این گروه‌ها را پذیرفته است.

با این حال، میزان این رابطه مورد اختلاف است."

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جنگ یمن جدایی طلبان منصور هادی گروه ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۰۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد

علی‌اکبر محرابیان در بازدید از کارخانه‌های گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر به عموم کارگران کشور اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده است و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد.

وی در ادامه سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در بخش نیروگاهی کشور اشاره و بیان کرد: طی عملکرد دولت سیزدهم با کمک بخش‌های مختلف بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور‌ افزوده شد‌‌ و این مهم نقش بسزایی در رفع ناترازی برق کشور داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم حمایت مالی از واحدهای نیروگاهی کشور به‌منظور افزایش راندمان و توسعه ظرفیت گفت: با وجود اهمیت بالای حمایت مالی از طرح‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، صندوق توسعه ملی به تعهدات خود در این حوزه به‌خوبی عمل‌ نکرده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: موضوع رفع ناترازی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این اتفاق علاوه بر افزایش رفاه عمومی همچنین به افزایش بازدهی در حوزه انرژی منجر می‌شود و به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر نیرو همچنین راجع به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار 1403 گفت: طی سه سال اخیر برنامه‌های مشخصی برای مدیریت بار مصرف برق فصل گرم در دستور کار قرار گرفت که در سال ۱۴۰۱ برای این موضوع ۱۰۰ اقدام، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۰ اقدام و برای فصل گرم سال جاری نیز ۱۸۰ اقدام طراحی و‌ اجرا شد.

محرابیان با تشریح بخش‌های مختلف برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: بخشی از اقدامات وزارت نیرو‌ در این راستا به توسعه شبکه‌های انتقال، توزیع، افزایش پست‌ها و نظایر آن مرتبط است و بخشی نیز به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی کشور چه در بخش حرارتی و چه در بخش برقابی بازمی‌گردد.

وی‌ با تأکید بر ضرورت مشارکت همه بخش‌های مصرف‌کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری گفت: با توجه به تجارب دو سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف برق، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای افزایش مشارکت بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به اختصاص پاداش‌های ویژه به مشترکان بخش خانگی اشاره کرد.

محرابیان در همین رابطه ابراز کرد: بیش از ۸۰ میلیون پاداش اعم از هدایایی چون لوازم برقی کم‌مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صدها خودرو، بسته‌های اینترنتی و... برای مشترکان کم‌مصرف در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده است که به اقشار مختلف مانند کودکان، نوجوانان، بانوان و... که در مسابقات مربوطه شرکت و در مدیریت مصرف برق سال جاری نقش‌آفرینی کنند، اهدا می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع نیز اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار میزان مصرف کلی برق صنایع از میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام فصل گرم سال فراتر رفت.

محرابیان با تأکید بر اهتمام وزارت نیرو برای تأمین برق کافی برای صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت و بر اساس قانون منعقد شده است، صنایع بزرگ ملزم به ایجاد نیروگاه به‌منظور تأمین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند.

وی با اعلام "انرژی مورد نیاز صنایع امسال نیز در ساعات مختلف تأمین می‌شود."، گفت: هم‌اکنون 5 واحد نیروگاهی صنایع در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است ‌صنایعی که اقدام به احداث و تأمین نیروگاه‌های خود کرده‌اند، در اولویت اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق قرار نمی‌گیرند.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان واردات و صادرات برق کشور گفت: تبادل برق با کشورهای همسایه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نیروست که به‌صورت کلی در طول یک سال ما ۸۰ درصد صادرات و ۲۰ درصد واردات دا‌ریم.

وزیر نیرو در این بازدید همچنین گفت: گروه تولیدی مپنا یکی از افتخارات صنعت کشور است که نقش مهمی در اجرای فعالیت‌های نیروگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور دارد.

محرابیان با تأکید بر اینکه گروه مپنا به‌طور کامل مورد حمایت دولت قرار دارد، اضافه کر: این گروه صنعتی توانسته است در طول سال‌های گذشته با به‌روزرسانی دانش مهندسی و تکنولوژی، همسو با دانش روز جهان حرکت کند و نقش  اثرگذاری در پاسخ به نیاز کشور در حوزه انرژی ایفا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • ویدیو/ زهرچشم انصارالله از آمریکا؛ آیا ائتلاف به یمن حمله می‌کند؟
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • شاهکاری دیگر از انصارالله در دریای سرخ و اقیانوس هند/ سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن: ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادیم
  • علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!
  • رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند
  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • گفتگوی وحید سلیمانی با استاد ناصر صالح بعد از برد تیم ملی فوتسال برابر قزاقستان
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟