Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از پایان سفر، ولی عهد عربستان سعودی به امارات عربی متحده، دو طرف بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و در بخشی از آن به برنامه موشکی و هسته‌ای ایران پرداختند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، عربستان سعودی و امارات عربی متحده، شامگاه امروز (چهارشنبه)، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که در آن به مسائل بسیاری از جمله برنامه موشکی و هسته‌ای ایران و جنبش حزب‌الله لبنان پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این بیانیه پس از پایان سفر «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی به امارات عربی متحده و دیدار او با «محمد بن زاید»، ولی عهد ابوظبی صادر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، در بخشی از بیانیه مذکور آمده است که دو طرف بر اهمیت رسیدگی جدی و مؤثر به پرونده هسته‌ای و موشکی ایران با تمام عناصر و پیامد‌های آن تأکید کرده‌اند.

امارات و عربستان سعودی اضافه کردند که این گام باید در راستای «برقراری امنیت، ثبات منطقه‌ای و جهانی، تأکید بر حسن همجواری و احترام به قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی و سازمان ملل متحد باشد».

در ادامه همچنین بر دور نگاه داشتن منطقه از تمام فعالیت‌ها و آنچه مداخله‌های بی‌ثبات‌کننده خوانده شده، تأکید شده است و در عین حال، از طرف‌های ذیربط خواسته شده که منافع کشور‌های منطقه، امنیت و ثبات آن‌ها را در نظر بگیرند.

مطابق با این بیانیه، ریاض و ابوظبی همچنین اعلام کردند که «راهکار سیاسی تنها راه‌حل بحران سوریه است».

دو طرف همچنین در بخش دیگری از بیانیه در اظهاراتی مداخله‌جویانه «بر لزوم انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی فراگیر برای لبنان» و انحصار سلاح در دستان دولت قانونی این کشور تأکید کردند.

عربستان سعودی و امارات در ادامه به اتهام‌زنی به جنبش حزب‌الله لبنان پرداختند و با «تروریستی» خواندن این جنبش، آن را از جمله عوامل ناامنی و بی‌ثباتی منطقه قلمداد کردند.

ریاض و ابوظبی در حالی این اتهامات را علیه حزب‌الله مطرح کرده‌اند که هر دو کشور در امور یمن مداخله می‌کنند و امنیت این کشور را متزلزل کرده‌اند.

در همین ارتباط، «عبدالعزیز جباری» معاون رئیس پارلمان دولت مستعفی یمن اخیرا در گفتگو با شبکه یمنی «بلقیس» به افشاگری درباره اقدامات عربستان سعودی و امارات متحده عربی در یمن پرداخت و فاش کرد که ریاض و ابوظبی به دولت مستعفی یمن اجازه صادرات گاز و نفت و مسلح سازی ارتش را نمی‌دهند آن هم در شرایطی که اقتصاد این کشور در حال فروپاشی است.

معاون رئیس پارلمان دولت مستعفی یمن گفته بود که قدرت تصمیم گیری از یمنی‌ها در این کشور سلب شده است و در شهر‌های این کشور شبه‌نظامیانی به وجود آمده‌اند که با خواست و اراده غیریمنی‌ها در حال فعالیت هستند.

او همچنین فاش کرده بود که امارات و عربستان سعودی ضمن اهانت به «عبدربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن، او را خوار و ضعیف و همچنین تهدید کرده‌اند و اجازه بازگشت او به یمن را نمی‌دهند.

وی همچنین بیان کرده بود که در حال حاضر افرادی غیر از یمنی‌ها این کشور را امدیریت می‌کنند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عربستان عربستان سعودی موشکی عربستان سعودی و امارات دولت مستعفی یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۱۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند

فایننشال تایمز می‌نویسد که کشور‌ها از آینده دارایی‌های خود در غرب می‌ترسند. آنها به طور خصوصی از نمایندگان اتحادیه اروپا خواستند "تسلیم فشار‌های آمریکا و انگلیس نشوند" و بر جلوگیری از مصادره ۲۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه پافشاری کردند.

در گردهمایی اخیر وزرای دارایی گروه ۲۰ در برزیل، نمایندگان در یک موضوع مبرم احساس ناراحتی عمیقی داشتند: مصادره بالقوه یا استفاده از دارایی‌های روسیه که تحت تحریم‌های غرب پس از حمله روسیه به اوکراین مسدود شده بودند.

دو وزیر - محمد الجدان از عربستان سعودی و سری مولیان ایندراواتی از اندونزی - از جمله کسانی بودند که از این بابت نگران بودند. سؤالات آنها از همتایان غربی خود به یک بحث پرتنش در مورد اینکه آیا صد‌ها میلیارد یورو از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه باید برای کمک به تأمین مالی اوکراین اختصاص داده شود، تبدیل شد.

آمریکا و هم پیمانانش استدلال می‌کنند که انجام این کار باعث تقویت مالی با پتانسیل تبدیل جنگ به نفع کی‌یف خواهد شد. برای مخالفان این ایده، چنین اقدامی خطر ایجاد یک سابقه خطرناک در حقوق بین‌الملل را به همراه دارد - سابقه‌ای که می‌تواند منافع هر کشوری را در غرب درگیر کند و نظم حقوقی بین‌المللی را نیز به خطر بیندازد.

در حال حاضر، کی‌یف به بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری که در ۲۴ آوریل توسط سنای ایالات متحده تصویب شد، پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی متکی است. اما جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، متحدانش را تحت فشار قرار می‌دهد تا به دنبال راه‌هایی برای بهره‌برداری از ذخایر تقریباً ۲۶۰ میلیارد یورویی روسیه باشند، در حالی که نشست سران گروه هفت در ایتالیا در ماه آینده به عنوان لحظه‌ای کلیدی برای فشار جهت پیشرفت تلقی می‌شود. پیش از این، نمایندگان G۷ گفتند که موضوع مصادره کامل دارایی‌های فدراسیون روسیه دیگر مورد بحث قرار نمی‌گیرد و اقدامات جایگزین در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند