Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@05:57:44 GMT

جوهره اصلی شهر اسلامی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۲۵۷۰

جوهره اصلی شهر اسلامی چیست؟

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: جوهره اصلی شهر اسلامی در روابط حاکمان و مدیران با ساکنان شهر و ساکنان شهر با حاکمان و مدیران تجلی پیدا می‌کند.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بررسی منابع دست اول اسلامی شامل قرآن، نهج‌البلاغه، ادعیه و احادیثی که در دست است، نشان از آن دارد که مواضع صریح و روشنی در مورد ساخت شهر، سلسله مراتب، اندازه جمعیتی و ویژگی‌های کالبدی شهر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که پیرامون زندگی شهری در منابع اسلامی به طور کامل منبعی در دسترس نیست، بلکه در منابع اسلامی چهار واژه زندگی، امنیت، سلامتی و پاکی در عرصه‌های مادی و معنوی مورد توجه قرار گرفته است.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: در آیات قرآنی بیان شده آنچه موجب نابودی شهرها می‌شود، ظلم و جور، برتری‌جویی، فساد و برتری طبقاتی ثروت‌اندوزان است؛ اسلام شهرسازی خاصی را تجویز نکرده بلکه آنچه در اسلام مورد تاکید است، روح شهر و نه کالبد و فیزیک آن است.

ابراهیمی اضافه کرد: چه بسا شهرهای زیبایی که مکان عدول عدل است و چه بسا شهرهایی مثل مدینة النبی که محل اقامه عدل و محلی برای بروز زیباترین جلوه‌های انسانی است لذا می‌توان گفت در شهر اسلامی وجود زندگی و تعاملات اسلامی بسیار بیشتر از نشانه‌های اسلامی مهم است.

وی ادامه داد: در شهرهایی که به نام اسلامی شناخته می‌شود، نشانه‌هایی از اسلام مثل مساجد، مناره‌ها، گنبدها و گلدسته‌ها وجود دارد اما صرف وجود این نشانه‌ها، نمی‌توان گفت آن شهر واقعاً اسلامی است.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: این مسئله دقیقاً همانند این است که انسانی ذکر خدا بگوید و تسبیح به دست باشد و ادعای مسلمانی کند اما این رفتار و منش وی است که نشان می‌دهد او به واقع مسلمان و مؤمن است؛ لذا می‌توان گفت جوهره اصلی شهر اسلامی در روابط حاکمان و مدیران با ساکنان شهر و برعکس آن تجلی پیدا می‌کند.

ابراهیمی گفت: قطعاً بازتاب خصلت‌های پاک انسانی بر سیمای شهر، وضعیت کالبدی، سلسله مراتب شهری، دسترسی‌ها، شبکه‌ها و ارتباطات، سازماندهی و مدیریت نظام تشکیلاتی و جایگزینی و استقرار عملکردها نیز مؤثر است و در تطابق و ترکیب با سایر عوامل محیطی اعم از طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌تواند اشکال متنوع و متعددی پیدا کند که از آن با نام شهرسازی اسلامی نام می‌بریم.

کد خبر 540614

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر شهر اسلامی تحقق شهر اسلامی شهرسازي اسلامي برنامه ریزی شهری مدیریت شهری سیما و منظر شهری عناصر شهری مدیران شهری شهروند روابط اجتماعی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهر اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۲۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مولدسازی دارایی‌ها سیاستی کارآمد برای حل مشکلات محلات کم‌برخوردار ارومیه

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: در شهر ارومیه دارای ۲۷ محله بازآفرینی و کلی دارایی شهری هستیم که می‌شود با مولدسازی آنها هم چاره‌ای برای محلات کم‌برخوردار اندیشید و هم گره‌ای از مشکلات مردم و شهر ارومیه را رفع کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، توماج وحیدافشار در دیدار با استاندار آذربایجان غربی به مناسبت روز شوراها اظهار کرد: امیدوارم مشکل جمعیتی و آماری شهر ارومیه در زمان مدیریت آقای استاندار حل شود.

وی ضمن تبریک نهم اردیبهشت روز شوراها افزود: امروز یکی از بزرگترین مشکلات شهر ارومیه در تلقی کردن شهر ارومیه به عنوان کلان‌شهر مشکل آماری و جمعیتی است که امیدوارم در جهت بهره‌مندی شهر ارومیه از امکانات و تسهیلات دولتی و اعتبارات ملی این مشکل حل شود.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: در شهر ارومیه دارای ۲۷ محله بازآفرینی و کلی دارایی شهری هستیم که می‌شود با مولدسازی آنها هم چاره‌ای برای محلات کم‌برخوردار اندیشید و هم گره‌ای از مشکلات مردم و شهر ارومیه را رفع کرد.

وحیدافشار در ادامه با بیان اینکه برای رهایی از مشکلات شهری نیاز به نگاه مثبت و ویژه مقام عالی استان است، تصریح کرد: قطعاً بدون همکاری و هم‌فکری و نیز همیاری دستگاه‌های اجرایی نمی‌توان به توسعه و آبادانی شهر و رهایی از مناطق محروم فکر کرد.

وی ضمن تشکر از نگاه ویژه و حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی از مدیریت شهری عنوان کرد: شورا در جهت پیشبرد اهداف و سیاست‌های اصلی خود که خدمت به مردم و توسعه شهر ارومیه بوده و با تمام توان در کنار و هم‌پای دولت است و در جذب منابع ملی و توسعه مناطق محروم نگاه و دستورات مقام عالی استان می‌تواند قطعاً برای مدیریت شهری مؤثر باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی شهر ارومیه موضوع ترافیک شهر ارومیه است و امید است با تمرکززدایی نهادها و ادارات داخل شهر ارومیه تعیین تکلیف و با دستورات شخص آقای استاندار این مشکل حل شود.

کد خبر 749061

دیگر خبرها

  • ۴ پروژه شاخص شهری بجنورد در اولویت اجرا است
  • ضرورت همراهی اوقاف برای بازگشایی دروازه ری در قم
  • برخی به دنبال تضعیف دستاوردهای مدیریت شهری هستند
  • شورا‌های اسلامی نمونه استان کرمان مشخص شدند
  • مولدسازی دارایی‌ها سیاستی کارآمد برای حل مشکلات محلات کم‌برخوردار ارومیه
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد، دغدغه شورای ششم است
  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • تعیین تکلیف رینگ شهری یزد بعد از ۲۵ سال
  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند