Web Analytics Made Easy - Statcounter

  پرسنل بهداشت و درمان در خط اول تماس با بیماران کووید-۱۹ هستند، به همین دلیل حمایت‌های مناسب و پیشگیرانه از پرسنل درمانی در حفظ سلامت عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به انتقال هوابرد ویروس سارس-کوو-۲، استفاده از ماسک به عنوان یک راهکار، جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری توصیه می‌شود. ولی تاثیرگذاری ماسک‌های حفاظتی مستلزم کاربرد صحیح آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل ماسک حفاظتی، باید به طور کامل روی دهان و بینی قرار گرفته و هیچ‌گونه درز نشتی هوا از اطراف صورت نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، باتوجه به این‌که، پوشیدن صحیح ماسک حفاظتی و نشت از حاشیه‌های ماسک به داخل، نقش مهمی در کارایی ماسک دارد؛ پژوهشگران میزان آلودگی سطح داخلی ماسک N۹۵ استفاده‌شده توسط پرسنل درمانی به سارس-کوو- ۲ را بررسی کردند.

این مطالعه در ۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ در بیمارستان شهدای تجریش تهران انجام شد. در زمان نمونه‌برداری هشت زن به عنوان پرسنل مراقبتی و درمانی شامل ۶ پرستار و دو پزشک در یک شیفت کاری در بخش مراقبت‌های ویژه مشغول به فعالیت بودند. تمامی این پرسنل‌ها به هنگام ورود به بخش، از ماسک N۹۵ استفاده  می‌کردند.

برای انجام این مطالعه، پژوهشگران ماسک تنفسی پرسنل را بعد از یک شیفت کاری ۱۲ ساعته تحویل گرفتند و سطح داخلی ماسک و ارزیابی ورود آلودگی به داخل ماسک از بخش‌های مختلف سطح داخلی ماسک‌ها، نمونه‌برداری و بررسی شد.

بخش مراقبت‌های ویژه، به دلیل حضور ۱۱ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ (دو بیمار در وضعیت وخیم و ۹ بیمار در وضعیت متوسط)، آلوده به ویروس سارس-کوو-۲ بود. تمامی بیماران دچار سرفه و تب بودند و پرسنل درمانی، در تمام مدت شیفت با ماسک N۹۵ در بخش حضور داشتند. پرسنل برای بررسی وضعیت بیماران و مراقبت و درمان، در فواصل نزدیک به بیمار و کم‌تر از نیم متر حضور داشتند.

نتایج بررسی‌های این مطالعه نشان داد که تمامی نمونه‌های گرفته‌شده از سطح داخلی ماسک‌ها، از نظر آلودگی به ویروس سارس-کوو-۲ منفی بودند.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: استفاده از ماسک N۹۵ به دلیل عدم راحتی افراد و ناسازگاری با آن به هنگام فعالیت، منجر به عدم استفاده مداوم از ماسک و ناکارآمدی آن می‌شود. همچنین نشت آلودگی از اطراف ماسک به سطح داخلی آن منجر به ایجاد تماس‌های ناخواسته می‌شود.

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که با وجود این‌که مسئله انطباق ماسک بر روی صورت پرسنل درمانی مطرح است، ولی کارایی مناسبی در ماسک‌های N۹۵ مورد استفاده برای محافظت از مسیر تنفسی وجود داشت که نشان دهنده آن است که اقدامات بهداشتی اثر فزاینده‌ای در کنترل آلودگی دارد.

این پژوهشگران استفاده مداوم و صحیح از ماسک N۹۵ را به عنوان مهم‌ترین راهکار در پروتکل‌های بهداشتی برای حفاظت در برابر سارس کووید-۲ پیشنهاد می‌کنند. همچنین توصیه می‌کنند که استفاده صحیح از ماسک‌های حفاظتی به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی آموزش داده شود.

در انجام این تحقیق؛ مصطفی پویاکیان، رضوان زنده‌دل، زهرا مرادپور و مهرداد حلمی کهنه شهری؛ پژوهشگران گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، فرخ بخارایی سلیم از گروه ویروس‌شناسی و زهرا طاهریان‌فر از گروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه پاییز سال جاری، به صورت مقاله علمی با عنوان «تعیین میزان آلودگی سطح داخلی ماسک‌های N۹۵ استفاده شده توسط پرسنل درمانی یک واحد مراقبت‌های ویژه در ایران به هنگام شیوع کووید-۱۹» در مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها منتشر شده است.

انتهای پیام
 
  
  

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۳۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازديدهای ميدانی و بررسی عملكرد شركت‌ها و دفاتر تاكسيرانی/ توجه ویژه به مشکلات و مسائل تاکسیرانان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شادی مالکی در حاشیه بازدید از دفاتر تاکسیرانی مناطق گفت: هدف از بازدید دفاتر مناطق این است که از نزدیک با خدمت‌رسانی در مراکز و همچنین مشکلات تاکسیرانان آشنا شویم و در راستای بهبود شرایط این قشر زحمتکش گام برداریم.

وی هدف از راه‌اندازی دفاتر را تمرکززدایی در سازمان تاکسیرانی دانست و افزود: بر همین اساس دفاتری در مناطق ۲۲ گانه افتتاح شده و خدماتی نظیر انواع خدمات اداری، رفاهی، خدمات خرید و فروش خودرو و ... در آن ارائه می‌شود. مالکی ادامه داد: یکی از بزرگترین مطالبات تاکسیرانان در خصوص دفاتر، افزایش سرعت عملکرد دفاتر در اجرای درخواست‌هایشان به ویژه امور دفتری بود و همچنین تقاضا داشتند دریافت هزینه‌ها توسط شرکت‌ها نظام‌مند شود.

سرپرست سازمان تاکسیرانی بر تداوم این بازدید‌ها تاکید کرد و گفت: ما به‌صورت هفتگی از دفاتر و شرکت‌ها بازدید خواهیم داشت تا با ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با تاکسیرانان، برای حل مشکلات و چالش‌هایشان گام برداریم. در این بازدید‌ها تعدادی از تاکسیرانان به بیان مشکلات‌شان در خصوص نوسازی تاکسی‌ها، بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی، سیما تاکسی و یا ثبت‌نام برای پروانه اشتغال پرداختند. همچنین برخی از تاکسیرانان با توجه به مشکلات مالی درخواست تسهیلاتی در خصوص بهسازی خودروهایشان داشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است
  • بازديدهای ميدانی و بررسی عملكرد شركت‌ها و دفاتر تاكسيرانی/ توجه ویژه به مشکلات و مسائل تاکسیرانان
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • ایجادشعبه ویژه پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • برخورد با انشعاب‌های غیر مجاز آب در شوشتر
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • بررسی روابط دوجانبه در دیدار علی باقری با یک مقام روس
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • عملیات وعده صادق مایه عزت جهان اسلام است