Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@18:12:12 GMT

گردن‌کلفتی مُد برای قانون

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۴۷۸۷

گردن‌کلفتی مُد برای قانون

پس از آنکه فروش و عرضه البسه نامتعارف در مشهد، واکنش‌های متعدد شهروندان و پیگیری‌های مسئولان قضایی مشهد را در پی داشت، صبح روز گذشته تیم خبری روزنامه قدس با بازرسان اتاق اصناف همراه و معلوم شد متخلفان این حوزه دیگر ترسی از اخطارهای تکراری اتحادیه ندارند، چراکه تا به امروز بیشتر اعمال قانون‌ها در حد اخطار باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدتی پیش باتوجه به انعکاس گلایه‌های مردمی در زمینه ولنگاری و بی‌سامانی در بازار تولید و عرضه لباس در بازار مشهد، برای پیگیری این مطالبه مردمی روزنامه قدس سلسله گزارش‌هایی را منتشر کرد.
از سوی دیگر قاضی شریعت‌یار، معاون دادستان مشهد در حوزه پیشگیری از وقوع جرم هم باتوجه به کوتاهی‌های مسلم صورت گرفته در این بازار، مدتی پیش چند نفر از مسئولان اتحادیه پوشاک را به دادسرا فرا خواند و ضمن اعلام ترک‌فعل صورت گرفته به آن‌ها، مستندات اقدام‌های چند سال اخیر آن‌ها را مورد بررسی قرار داد.

در این میان وجود چندین دسته اخطار صادر شده بی‌سرانجام به واحدهای صنفی متخلف که تعداد آن بیش از ۳۰۰ عدد بود، این شک را به یقین تبدیل می‌کرد که اکثر برخوردها با متخلفان فروش البسه‌های نامتعارف و... در بازار پوشاک تا همین جا بیشتر پیش نرفته و کار در این مرحله رها شده است که مقام قضایی، مسئولان مربوط را مورد توبیخ قرار داد.

چند روز پس از رسانه‌ای شدن ماجرا به یک باره تخلف‌های چند سال اخیر اعضای اتحادیه پوشاک مشهد روی میز آمد و اعضای کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی مرکز خراسان رضوی پیشنهاد عزل پنج نفر از اعضای اتحادیه مذکور را صادر کرد. در برخی بندهای آن به دریافت وجه از اعضا و واریز به حساب شخصی یکی از اعضای هیئت مدیره، عدم انجام وظیفه و اعمال ماده ۲۷ قانون نظام صنفی در مورد ۳۲۰ واحد صنفی بدون پرونده کسب، سفر کیش این افراد با هزینه برند متخلفی که در مشهد مانکن زنده‌اش حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد و... اشاره شده بود.

همراه با بازرسان برای بررسی بازار البسه

در ادامه این ماجرا مسئولان اتاق اصناف مشهد از تیم خبری روزنامه قدس خواستند با توجه به آغاز طرح ویژه نظارت و برخورد با فروش البسه نامتعارف در سطح شهر مشهد، در یکی از این اقدام‌ها خبرنگار روزنامه هم همراه آن‌ها باشد.

برهمین اساس قرار این همراهی گذاشته و تصمیم گرفته می‌شود برای نخستین بازرسی میدانی به یک مجتمع شناخته شده در بولوار هاشمیه مشهد برویم.

پس از حضور در محل به سراغ نخستین فروشگاه که حاشیه خیابان واقع شده و مملو از مانتوهای زنانه و به طور کلی فروشگاه پوشاک زنانه بود می‌رویم و آنجا مورد بازرسی بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه پوشاک مشهد قرار می‌گیرد. ما هم کمی آن‌طرف‌تر ماجرا را رصد می‌کنیم. سر را که چپ و راست می‌چرخانیم تا چشم کار می‌کند دیوارها از مانتو و پالتوهای جلو باز پر شده است. بازرسان دست به کار می‌شوند و از فروشنده می‌خواهند پروانه کسبش را ارائه کند. در همین میان یکی از بازرسان اتاق اصناف مشهد در حالی که با دست به یک بخشنامه نصب شده پشت سر فروشنده اشاره می‌کند، می‌گوید: براساس این بخشنامه به تمامی فروشندگان ضوابط فروش البسه اعلام شده که با وجود آن، بازهم اینجا کوتاهی صورت گرفته است.

رای متخلف فرم اعمال ماده ۱۷ عدم رعایت قوانین صنفی تنظیم شد. در ادامه توسط بازرسان اتحادیه پوشاک هم اخطار ماده ۲۷ که به متخلفان تذکر داده می‌شود قبل از ورود به مرحله پلمب واحد، اجناس ممنوعه و... جمع‌آوری و رویه را اصلاح کنند، داده می‌شود.

ولنگاری در بازار...

داخل مجتمع می‌رویم، طبقه همکف انتهای سالن ورودی، چیده شدن لباس‌زیر زنانه پشت ویترین یک فروشگاه تعجب ما را به همراه دارد. یکی از بازرسان به سرعت اعلام می‌کند به آن‌ها اخطار داده شده که به هیچ عنوان حق این رفتار را ندارند. این فروشگاه هم توسط بازرسان اتاق اصناف اعمال قانون می‌شود. چند قدم دورتر فروشگاه دیگر هم مشابه واحد صنفی قبل رفتار کرده بود اما ۱۰۰ درجه بی‌حیاتر،آن‌قدر البسه پشت ویترین فروشگاه زننده بود که برخی خانواده‌ها هم از دیدن آن شرم داشتند، تصاویر تبلیغاتی زنان نیمه عریان کنار البسه که دیگر امکان صحبت و وصف کردن ماجرا در این زمینه را از ما می‌گیرد. به دلیل آنکه متصدی فروشگاه حضور نداشت مشخصات واحد یادداشت شد تا دیگر اقدام‌های قانونی هم صورت گیرید.

در حالی که ولنگاری بازار در همین ابتدا مشخص بود، چند فروشگاه دیگر در این مجتمع بازرسی می‌شود که آن‌ها هم البسه نامتعارف از قبیل مانتوهای جلو باز، شلوارهای پاره و... داشتند. آن‌ها هم اعمال قانون می‌شوند و عده‌ای هم اخطار اتحادیه دریافت می‌کنند.

در این میان برخی فروشندگان مدعی بودند اگر ما بخواهیم البسه ممنوعه را پس دهیم فروشنده تهرانی از ما قبول نمی‌کند، هرچند این ماجرا راهکار قانونی دارد و با ارائه شکایت در نهادهای متولی می‌شود کار را پیگیری کرد. اما این موضوع که چرا در خریدهای بعد، فروشنده‌ها موضوع را اصلاح نمی‌کنند هم جای تأمل دارد.

عده‌ای از فروشندگان هم وقتی راه فراری از ماجرا نداشتند بیان می‌کردند مانتوهای جلو باز را هرکس خریداری کند همین جا جلو مانتو دکمه می‌دوزیم!

متخلفان از رویه معیوب گذشته خبر دارند

در مرحله بعد راهی خیابان راهنمایی می‌شویم. مانکن‌های ممنوعه‌ای که مدهای جدید غربی و نامتعارف را تبلیغ می‌کنند پشت ویترین برخی فروشگاه‌ها دیده می‌شود. اینجا هم مانتوهای جلو باز، شلوارهای غیرمجاز زنانه فروخته می‌شود. متصدی یکی از فروشگاه‌ها مانند دیگر فروشندگان اخطار اتحادیه را بدون واکنش دریافت می‌کند، پیگیری می‌کنم چرا متخلفان از اخطار اتحادیه ترسی ندارند؛ ماجرا دردآور است چراکه به همان عدم پیگیری ۳۲۰ اخطار واحد صنفی ختم می‌شود که مسئولان اتحادیه برای آن بازخواست شده‌اند. پس متصدی واحدهای متخلف می‌دانند که با اخطار همه چیز خاتمه می‌یابد!
جمع‌بندی ماجرا بیانگر این حقیقت است درحالی که بیشتر فروشندگان این بازار رعایت قانون را می‌کنند اما باید با متخلفان برخورد شدیدتر و فراتر از اخطار صورت گیرد، چراکه آن‌ها به راحتی در حال ترویج فرهنگ بیگانه بد پوششی در میان مردم شهر هستند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فروشندگان البسه اتاق اصناف مشهد عرضه لباس در مشهد بازرسان اتاق اصناف اتحادیه پوشاک جلو باز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۴۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن! | تصاویر

دریافت 848 KB

به گزارش همشهری آنلاین، پیش از این و در روزهای گذشته نیز عکسی از این اقدام در آمریکا منتشر کردیم. اکنون تصاویری از مجسمه «جرج واشنگتن» در دانشگاه آمریکایی بیروت ببینید.

کد خبر 848396 منبع: مهر برچسب‌ها دانشگاه - دانشجو خبر ویژه اعتراض - تجمع - تحصن ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد
  • مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه ها مغایر قانون نیست
  • رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت/ بازار طلا در تهران نیمه تعطیل است
  • ۵۷۰ هزار اخطار مالیاتی به مالکان خانه‌های خالی ارسال شده است
  • چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن! | تصاویر
  • قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا یقه آیپد را گرفت!
  • جریمه ۲۰۰ میلیونی و یک اخطار برای تراکتور
  • طراحی پلتفرم آنلاین معاملات مسکن در دستور کار
  • مالیات بر سوداگری و سفته بازی مشمول مردم نمی شود
  • ۳۱۰ نفر در حوادث مربوط به موتورسیکلت در شهر مشهد جان باختند