Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@23:30:26 GMT

یزد باید به دوران شکوفایی حوزه‌های علمیه بازگردد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۴۹۱۳

یزد باید به دوران شکوفایی حوزه‌های علمیه بازگردد

گروه استان‌ها- نماینده ولی‌فقیه در استان یزد با بیان اینکه یزد روزگاری ۱۵۰ مجتهد در حوزه‌های علمیه داشت اما اکنون این موضوع افت کرده است گفت: باید به دوران شکوفایی حوزه‌ها بازگردیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری صبح پنجشنبه در جلسه نهادهای حوزوی و فرهنگی استان با حضور مدیر حوزه‌های علمیه کشور در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه مسائل کلی نسل آینده اعم از آموزش و اخلاق باید مدنظر حوزه‌های علمیه باشد اظهار داشت: حوزه‌های علمیه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بسیار موثر بوده‌اند و اکنون نیز مسئولیت حفظ و ادامه انقلاب را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه هر چه در عالم اسلام به ویژه در عالم شیعه به وجود می‌آید، حوزه‌های علمیه باید مراقبت کنند، افزود: حوزه‌های علمیه باید بر اصحاب انقلاب بیفزایند و با توجه به اینکه دشمن از سال‌ها پیش برای گرفتن دین از جامعه اقدام کرده، باید اقدامات جدی‌تری در زمینه تربیت نیروهای انقلابی وارد عمل شوند.

ناصری عنوان کرد: در ایام شیوع کرونا، فاصله‌ای بین مردم و جامعه روحانیت اتفاق افتاده و چون از ابتدای انقلاب به فکر آموزش فرزندان این کشور نبوده‌ایم، نتوانسته‌ایم فراگیر کار کنیم، دشمن از این فرصت استفاده کرده و خلأ به وجود آمده میان مردم و محافل دینی و مذهبی را پر کرده‌اند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه اکنون جمعیت دانش‌آموزی استان یزد 260 هزار نفر است اظهار داشت: تنها 10 هزار نفر از این تعداد با محافلی همچون حوزه، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، مساجد و غیره در ارتباط هستند و برای 250 هزار نفر دیگر هیچ برنامه‌ریزی نشده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد حوزه‌های علمیه برای بقای انقلاب اسلامی، باید برنامه‌ریزی اساسی و اصولی داشته باشند تا با دانش‌آموزان ارتباط مستمر و مؤثر برقرار کنند و در نظر داشته باشید که دشمنان، این فرزندان را رها نکرده‌اند و حوزه‌ها باید با مسئولیت و دغدغه بیشتر در این زمینه ورود کنند.

امام جمعه یزد با اشاره به اجرای طرح امین در مدارس استان یزد بیان کرد: این طرح بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پیش نمی‌رود چون این طرح با کمبود نیرو مواجه شده و حوزه‌ها در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

وی با تاکید بر لزوم تحول در سیستم آموزشی اظهار داشت: لازم است سه اصل مهم تدین، تفکر و تعقل به آموزش‌ها وارد شود تا علم‌آموزی با این سه اصل مهم همراه باشد تا بتواند برای کشور و مردم مفید باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور: 100 طرح تحولی حوزه‌های علمیه در دست اجرا استامام جمعه بوشهر: 70 هزار متر مربع فضای حوزه علمیه خواهران در استان ساخته شده است

ناصری با تاکید بر اینکه در سیستم آموزشی ما تفکر وجود ندارد، افزود: دشمنان می‌دانند که اگر اصل تفکر در آموزش‌ها وجود داشته باشد، پیشرفت و نوآوری خواهیم داشت و این امر استقلال کشور را به دنبال دارد و دشمنان با این مسئله موافق نیستند.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم انقلاب را رشد دهیم باید وارد تشکیلات آموزش و پرورش شویم و فرزندان این کشور را رشد بدهیم و تا دیر نشده باید در این زمینه اقدام کنیم.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه حوزه‌ها در مورد سعادت دنیوی و اخروی مردم مسئولیت دارند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که در حوزه‌های علمیه باید برنامه‌ریزی کنیم و با رایزنی با مسئولان آموزشی و در شورای انقلاب فرهنگی، مسئولیت آموزش یا حداقل بخشی از آن را بر عهده بگیریم.

وی تصریح کرد: ما در این زمینه مسئولیت داریم و در کنار آن باید در میان طلاب نیز کادرسازی کنیم و طلاب دارای افکار و اندیشه‌های خوب را شناسایی کنیم و نسبت به تقویت آنها اقدام کنیم و اجازه ندهیم استعدادهای آنها به دلیل مسائل معیشتی هدر برود.

ناصری افزود: متاسفانه در این زمینه افت‌هایی وجود دارد که باید برای آن چاره‌اندیشی شود و یزد را به شرایط گذشته بازگردانیم.

مدیر حوزه‌های علمیه استان یزد نیز در این مراسم اظهار داشت: اکنون یزد دارای 14 مدرسه علمیه با هزار و 400 طلبه و 130 استاد است و در 9 رشته تخصصی فعالیت می‌کند.

شمس با تشریح رشته‌های فعال در مدارس علمیه یزد با بیان اینکه تاکنون 438 طلبه در مدارس علمیه استان یزد ملبس شده‌اند گفت: 200 دوره آموزش‌های پژوهش محور و مهارت‌های پژوهشی، تاسیس پژوهش‌سرای حوزه علمیه یزد نیز در حوزه فعالیت‌های پژوهشی انجام شده است.

انتهای پیام/781/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام جمعه یزد حوزه های علمیه برنامه ریزی استان یزد حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۴۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره فشره کافی‌شناسی در مستند «الکافی»

ایسنا/خراسان رضوی مدیر هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: مستند الکافی یک دوره فشرده از کافی‌شناسی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمسعود مرتضوی امشب، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، در همایش بزرگداشت شیخ کلینی در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت اظهار کرد: ساخت مستند الکافی کار ارزشمندی است و توصیه مهم این است که با توجه به اینکه در دوره‌ای هستیم که محدودیت بسندگی فعالیت‌های علمی و پژوهشی در قالب کتاب اگرچه لازم است اما با توجه به حجم فضای مجازی و رسانه‌ها این بسندگی یک چالش و بحران به حساب می‌آید.

وی با اشاره به تغییر ذائقه و سلیقه جامعه اضافه کرد: امروز نسل‌ جوان و نوجوان ما بر اساس آمار منتشر شده اقبال کمتری به کتاب و کتابخوانی دارند، اما استقبال از فیلم، پادکست و فضای مجازی بالا است.

مرتضوی بیان کرد: تغییر سلایق برگرفته از یک پدیده خاص اجتماعی و سیاسی نیست بلکه به دلیل هزینه کرد دشمنان در تولید محتوای فضای رسانه‌ای است که منجر به تغییر سبک جامعه ایمانی ما شده است، لذا ما باید در این مسیر حرکت کنیم.

مدیر هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه مستند الکافی یک دوره فشرده از کافی‌شناسی است، خاطرنشان کرد: امروز نیازمند ۲ نهضت و فعالیت جهادی هستیم نهضت اول در حوزه‌های علمیه است که اندیشمندان و پژوهشگران مطالعات خود را نه تنها در حد پژوهش بلکه به سمت تولید محتوای رسانه‌ای سوق دهند.

وی گفت: نهضت دوم اینکه باید ذائقه مخاطب نسبت به حمایت از آثار رسانه‌ای و تولیدات مورد نیاز جامعه امروز تغییر کند؛ در این راستا باید هزینه مطالعاتی، زمانی و مالی گذاشته شود.

مرتضوی عنوان کرد: باید همه بخش‌های خصوصی و دولتی پای کار بیایند تا با همت متدینین و دغدغه‌مندان خروجی موسسات حوزوی و هنری تبدیل به مستندی مثل الکافی شود که این مستلزم هزینه‌های مالی و زمانی بوده است.

مدیر هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: برای بزرگان نسل معاصر ما مستند و پرتره ساخته نشده، اما کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه داستان‌پردازی‌ها و فیلم‌هایی درباره شخصیت‌های تاریخی خود ساخته و تحریف تاریخی نیز در آن‌ها صورت گرفته است که می‌توان به ساخت سریالی در کشور مصر که موضوعی مورد بحثی نیز دارد، اشاره کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دوره فشره کافی‌شناسی در مستند «الکافی»
  • مدیر حوزه‌های علمیه کشور: مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • رسانه‌ها بر ترویج حدیث اهل بیت(ع) سرمایه‌گذاری بیشتری کنند
  • مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • مقطع سطح ۴ در حوزه علمیه خواهران اردبیل اجرا می‌شود
  • مراسم بزرگداشت آیت الله رئوفی در بندرعباس برگزار شد
  • رئیس دبیرخانه همکاری‌های مشترک حوزه و دانشگاه آزاد معرفی شد
  • راه‌اندازی «مدارس سعادت» در دانشگاه آزاد اسلامی
  • ظرفیت استقبال از گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا بی نهایت است
  • نهضت علمی امروز میراث پرافتخار مکتب امام صادق(ع) است