Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین به نقل از گاردین، به گفته یکی از دبیرکل‌های سابق ائتلاف فراآتلانتیک، ولادیمیر پوتین می‌خواست روسیه به ناتو بپیوندد، اما نمی‌خواست کشورش روند معمول درخواست را طی کند و در صف "بسیاری از کشورها که اهمیتی ندارند" بایستد.

جورج رابرتسون، وزیر دفاع سابق حزب کارگر که مابین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ رهبری ناتو را بر عهده داشت گفت که پوتین در اولین نشست آنها به صراحت اعلام کرد که می‌خواهد روسیه بخشی از اروپای غربی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: "آنها می خواستند بخشی از غرب مرفه، امن و باثباتی باشند که روسیه در آن زمان از آن خارج بود."

رابرتسون دیدار اولیه با پوتین را که در سال ۲۰۰۰ رئیس جمهور روسیه شد به یاد می آورد. "پوتین در آن برهه گفت: «چه زمانی ما را برای پیوستن به ناتو دعوت می کنی؟" و [رابرتسون] گفت: "خب، ما مردم را به ناتو دعوت نمی کنیم. به ناتو بپیوندند، آنها برای پیوستن به ناتو درخواست می دهند." و او گفت: "خب، ما در صف بسیاری از کشورها که اهمیتی ندارند، نمی ایستیم."

 پوتین در مصاحبه ای با بی بی سی و بیش از ۲۱ سال پیش به دیوید فراست گفت که او پیوستن به ناتو را رد نمی کند "اگر و زمانی که نظرات روسیه به عنوان یک شریک برابر در نظر گرفته شود". او به فراست گفت که تجسم ناتو به عنوان یک دشمن برای او سخت است. روسیه بخشی از فرهنگ اروپایی است. و من نمی توانم کشور خود را در انزوا از اروپا و آنچه ما اغلب جهان متمدن می نامیم تصور کنم.

نظرات لرد رابرتسون در مورد پادکست One Decision که توسط میشل کوسینسکی، روزنامه نگار سابق سی ان ان و سر ریچارد دیرلاو، رئیس سابق ام آی ۶  ارائه شده است، نشان می دهد که جهان بینی پوتین در طول ۲۱ سال حکومت ناگسستنی او بر روسیه چگونه تکامل یافته است.

پس از تظاهرات خیابانی انقلاب نارنجی در اوکراین در سال ۲۰۰۴، پوتین به طور فزاینده ای نسبت به غرب مشکوک شد که او آن را به دلیل تامین مالی سازمان های غیردولتی طرفدار دموکراسی متهم کرد. او از ادامه گسترش ناتو به اروپای مرکزی و شرقی خشمگین شد: رومانی، بلغارستان، اسلواکی، اسلوونی، لتونی، استونی و لیتوانی در سال ۲۰۰۴ به این اتحاد ملحق شدند. کرواسی و آلبانی در سال ۲۰۰۹ به دنبال آن بودند. گرجستان و اوکراین در سال ۲۰۰۸ وعده عضویت داده بودند، اما همچنان در خارج باقی مانده اند.

رابرتسون همچنین به یاد آورد که چگونه اولین و تنها دبیرکل ناتو شد که پس از حملات ۱۱ سپتامبر به بند دفاع دسته جمعی ناتو موسوم به ماده ۵ استناد کرد. (بند پنجم توافقنامه ناتو، با این محتوا که حمله به یک عضو ناتو به معنای حمله به تمام اعضای این اتحادیه است.)

او گفت که استناد به ماده پنج "یک قمار" و دور از انتظار بود که اعضای ناتو پس از یک حمله تروریستی به آن دست یابند، و اشاره کرد که "برای حمله احتمالی اتحاد جماهیر شوروی در «شکاف فولدا» در آلمان طراحی شده است." 

برخی از متحدان ناتو از استناد به بند دفاع دسته جمعی برای حمایت از ایالات متحده ناراحت بودند، زیرا می ترسیدند به دولت جورج دبلیو بوش مجوز حمله به عراق را بدهند. رابرتسون به یاد آورد که یکی از وزیران از او پرسید: "آیا این بدان معناست که ما به آنها یک چک سفید می دهیم تا به عراق حمله کنند؟" ما گفتیم: "نه، اینطور نیست."

وزیر سابق اسکاتلند همچنین فاش کرد که چگونه تصمیم تاریخی برای استناد به ماده ۵ تقریباً اشتباه شده است. در همین حال  یک روز پس از حملات ۱۱ سپتامبر، رابرتسون قرار بود در نشست معمول وزرای خارجه اتحادیه اروپا شرکت کند. او از چند وزیر خارجه دوست - جک استراو از بریتانیا و لوئیس میشل از بلژیک - خواست تا سؤالی بپرسند که به او فرصتی برای بحث در مورد آن را بدهد.  اما هیچ یک از وزیران سوالی نپرسیدند. سپس او محل را ترک کرد و در جوی متشنج برگشت و گفت:" من باید آن را اعلام کنم". وی افزود "خب، من قصد داشتم آن را اعلام کنم، اما کسی این سوال را نپرسید."

پس از حملات ۱۱ سپتامبر، بسیاری از متحدان ناتو در حمله به افغانستان به ایالات متحده پیوستند و ناتو فرماندهی ماموریت را در سال ۲۰۰۳ بر عهده گرفت.

رابرتسون گفت که از دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت ایالات متحده خواسته است تا پس از شکست نظامی طالبان، نیروهای آمریکایی را در کنار متحدان ناتو در افغانستان نگه دارد. او به رامسفلد هشدار داد که هرگونه عقب نشینی آمریکا را غیرقابل قبول محکوم خواهد کرد. "بنابراین او [رامسفلد] در آن لحظه کمی ناراحت شد و من گفتم: "نه، ... تو نمی گویی که ما آشپزی کردیم، می توانی ظرف ها را تمیز کنی." گفتم: "این نیست. ما با هم وارد شدیم و با هم می مانیم.»

او از عقب نشینی آشفته و شتابزده ایالات متحده سه ماه پیش انتقاد داشت، اما مدعی شد که ماموریت طولانی ۲۰ ساله نیروهای نظامی غرب، علیرغم بازگشت طالبان، تفاوت ایجاد کرده است. ما میراثی را در آنجا به جا گذاشته‌ایم که به راحتی از بین نمی‌روند. و من فکر می کنم که افغانستان در آینده مکان بسیار متفاوتی خواهد بود.»

311311

کد خبر 1581051

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ولادیمیر پوتین ناتو ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۵۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور غیرمنتظره دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات

دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ امروز دوشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد کی‌یف شد و با رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد. استولتنبرگ همچنین قرار است در پارلمان اوکراین سخنرانی کند. 

دبیرکل ناتو روز دوشنبه سوار بر قطار به سوی کی‌یف گفت که اعضای این ائتلاف نظامی در ماه‌های اخیر به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند، اما گفت که جریان تسلیحات و مهمات اکنون افزایش خواهد یافت.

اشاره او به بسته کمکی بیش از ۶۰ میلیارد دلاری بود که کنگره آمریکا سرانجام بعد از کشمکش‌های فراوان تصویب کرد و همچنین «تعهد بی‌سابقه» که نخست‌وزیر انگلیس ریشی سوناک هفته گذشته اعلام کرد.

این سفر سومین حضور دبیرکل ناتو در اوکراین از فوریه ۲۰۲۲ و آغاز درگیری‌های این کشور با روسیه است.

بعد از ضدحمله ناموفق کی‌یف در سال گذشته، نیرو‌های روسیه ابتکار عمل را در دست گرفته‌اند که کمبود تسلیحات در ماه‌های اخیر وضعیت را برای اوکراین سخت‌تر کرده است.

استولتنبرگ گفت که آلمان با ارائه سامانه جدید دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین موافقت کرده و هلند کمک‌های خود به اوکراین را افزایش داده و افزود انتظار دارد تعهدات جدید دیگری در راه باشد. 

او با اشاره به عقب‌نشینی‌های اوکراین در میدان نبرد، گفت: «این تفاوت ایجاد می‌کند، همانطور که عدم حمایت باعث تفاوت شد».

استولتنبرگ مدعی شد روس‌ها بهای گزافی برای آنچه وی «دستاورد‌های ارضی حاشیه‌ای» خواند، پرداخته‌اند و اوکراین همچنان می‌تواند اوضاع را تغییر دهد.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین
  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • حضور سرزده دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • حضور غیرمنتظره دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح