Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@16:55:21 GMT

معاملات شهرداری بر اساس ساز و کار قانونی انجام شود

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۵۰۲۲

معاملات شهرداری بر اساس ساز و کار قانونی انجام شود

یک کارشناس حقوقی گفت: از جمله دعاوی علیه شهرداری دعاوی مسئولیت مدنی است که راهکار آن انجام معاملات شهرداری بر اساس ساز و کار قانونی و بیمه مسئولیت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شمس که عصر امروز _چهارشنبه ۱۷ آذرماه_ در برنامه «چهارشنبه‌های مهارت» که در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ایراداتی که در قانون آئین دادرسی مدنی کمتر به آن پرداخته شده، ایراد عدم استماع است؛ هر چند در آئین دادرسی به صراحت در این باره بحث نشده است، اما درصد بالایی از قرارهای محاکم، قرار عدم استماع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سکوت قانونگذار در باب ایراد

وی ادامه داد: قانونگذار در قانون آئین دادرسی مدنی، تنها در قرارهای تجدیدنظر از ایراد عدم استماع دعوا سخن گفته است، این سکوت شاید بدان دلیل بوده که اگر حوزه کاربرد آن را گسترش می‌دادند با توجه به حجم بالای پرونده‌ها، ممکن بود بسیاری از دعاوی با استناد به آن مختومه شود.

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه واژه ایراد به معنای خرده و بهانه گرفتن، اعتراض، انتقاد، بازخواست، خرابی چیزی و اشکال وارد کردن به آن است، گفت: مراد از این کلمه در کتاب آئین دادرسی مدنی، اشکالاتی است که یکی از طرفین دعوا می‌تواند بر طرف دیگر یا نماینده او، شخص ثالث یا دادگاه وارد کند.

وسیله‌ای برای تعلیق دادرسی

وی با اشاره به اینکه آئین دادرسی مدنی ایران برگرفته از کد ۱۸۰۷ فرانسه، است، ادامه داد: در کشور ما، نخستین قانون در سال ۱۲۸۹ یعنی ۱۱۱ سال پیش تدوین شد، اما قانون فرانسه چندین بار و در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۲ بازنویسی شده است، آئین نامه دادرسی مدنی در کشور ما نیز یک بار در سال ۱۳۱۸ اصلاح و سپس در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ و نهایت در سال ۱۳۷۹ بازتدوین شد.

شمس با بیان اینکه در قانون فرانسه، ایرادات اعم از هر وسیله‌ای است که باعث شود دادرسی غیرقانونی یا معلق شود، تصریح کرد: در دادرسی فرانسه اصل حق هیچگاه مورد مناقشه نیست فقط نوع رسیدگی ایراد دانسته می‌شود.

وی یادآور شد: در دعاوی شهرداری بیشتر اسناد اشخاص، سند ثبتی است و در بیشتر دعاوی علیه شهرداری‌ها، خواهان سند موضوع ماده ۸۸ دارد که نسبت به شهرداری معتبر نیست چقدر به ماده ۸۸ توجه کرده‌اید، من دعاوی شهرداری را رسیدگی می‌کردم جز یکی دو مورد دیگر ندیدم و کمتر به آن توجه می‌شد وقتی ایراد عدم استماع می‌کنید باید این ایراد را اول و قبل از ایراد عدم نفع و توجه بیاورید.

وی از کارشناسان حقوقی خواست مراقب باشند که که معاملات شهرداری بر اساس ساز و کار قانونی انجام شود و گفت: از جمله دعاوی علیه شهرداری دعاوی مسئولیت مدنی شهرداری است که راهکار تأمین خسارات ناشی از آن بیمه مسئولیت است.

کد خبر 540674

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حقوق شهرداری شهرداری اصفهان رعايت حقوق شهروندان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آئین دادرسی مدنی عدم استماع ایراد عدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۵۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنشستگان مطمئن باشند که «همسان‌سازی حقوق» آنان انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر علت اجرایی نشدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: در پایان سال گذشته احکام و تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳ به دولت ابلاغ شد و دولت برای تامین اعتبار از محل یک درصد ارزش افزوده برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان مجوز گرفت.

وی تاکید کرد: بر این اساس، دولت هیچ مشکل قانونی برای تامین اعتبار و پرداخت ندارد، اگر مشکلی در فروردین‌ ماه در این زمینه بوده، قطعا در اردیبهشت‌ ماه رفع شده و باید انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به بازنشستگان این اطمینان را می‌دهم که اراده دولت و مجلس شورای اسلامی بر اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان است. دولت مجوز قانونی دارد و تامین اعتبار هم صورت گرفته است.

کد خبر 6092896 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • عرضه شمش طلای تولید داخل از هفته آینده در مرکز مبادله/ آغاز حراج سکه از ۱۷ اردیبهشت
  • بودجه و امکانات شوراها گرفتار مشکلات قانونی است
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • بازنشستگان مطمئن باشند که «همسان‌سازی حقوق» آنان انجام می‌شود
  • افزایش ایست بازرسی در تهران / خاطره دهه ۶۰ تکرار می‌شود؟
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند
  • چاره‌ای جز احداث تقاطع سپاه نداریم
  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • شروع طوفانی معاملات برق؛ جهش ۶۸۴ میلیارد ریالی در بورس انرژی