Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مسئول نمایندگی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی داورزن از آماده شدن این شهرستان به عنوان دروازه ورودی خراسان برای میزبانی از زائران نوروزی خبر داد.

محمد عبدالله‌زاده ‌ثانی با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای آمادگی برای استقبال از مسافران نوروز ۱۴۰۱ نخستین جلسه ستاد خدمات سفر شهرستان داورزن برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان داورزن همواره در طول تاریخ به‌عنوان دروازه استان خراسان نقش خدمات‌دهی به زائران و مسافران را عهده داشته و زائرانی که وارد خراسان می‌شوند، رنگ و بوی سرزمین خورشید را در داورزن احساس کنند.

دبیر ستاد خدمات سفر داورزن با اشاره به نقش اعضای این ستاد در خدمات‌دهی به زائران و مسافران بیان کرد: به ‌منظور هم‌افزایی توان خدمات‌دهی به زائران و گردشگران امام هشتم(ع) جلسه ستاد خدمات سفر شهرستان داورزن با ۹ کمیته در ۱۶ آذر ماه با حضور فرماندار و مسئولان کمیته‌ها در سالن اجتماعات شهرداری برگزار شد.

عبدالله‌زاده ‌ثانی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان گفت: آسیاب‌های آبی، کاروانسراهای تاریخی بین‌راهی، مساجد قدیمی، یخدان‌ها، آتشکده آذر برزین مهر، روستاهای قدیمی مزینان و باشتین، مناطق ییلاقی و آبشارهای منطقه بفره برخی از آثار تاریخی و طبیعی شهرستان داورزن است.

او ادامه داد: داورزن بیش از ۲۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۷۷ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شهرستان ۲۱ هزار نفری داورزن در ۳۱۰ کیلومتری مشهد، مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

بازآفرینی گلدوزی سنتی رشتخوار در اماکن عمومی مشهد

همچنین مسعود رحمانی، مدیر روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از بازآفرینی گلدوزی سنتی در شهرستان رشتخوار خبر داد و اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۸ در برخی از روستاهای شهرستان رشتخوار رشته گلدوزی ‌سنتی که در حال منسوخ شدن بود با حمایت‌های این اداره، مجدد رونق گرفت.

وی ادامه داد: پروژه بازآفرینی گلدوزی سنتی رشتخوار با کارفرمایی شهرداری مشهد توسط عطیه غلامپور در حال انجام است و نقوشی که در بازآفرینی ارائه شده است، در پرده‌های خانه‌موزه قرائی رشتخوار نیز سوزن‎دوزی شده است.

رحمانی بیان کرد: این نقوش تاکنون در ایستگاه راه‌آهن مشهد، ایستگاه‌های مترو سعدی، فلسطین، آزادی، بولوار ملک‌آباد، پروین اعتصامی، چهاراه برق، پایه‌های پل استقلال و پل قطار مسافربری طبرسی اجرا شده است.

وی تصریح کرد: گلدوزی‌ سنتی، هنری است برای ایجاد طرح‌های مختلف که با سوزن و نخ‌های رنگارنگ (کاموایی) روی پارچه سفید (قمیس) انجام می‌شود و موارد استفاده شده از این هنر به صورت پرده‌دیواری، روطاقچه‌ای، روبالشتی و غیره است.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، رحمانی گفت: هنرمندان روستایی با حوصله تخیلات ذهنی خود مانند گل و بوته، نقش عروس و داماد، موجودات افسانه‌ای و پرندگان بهشتی را بر روی پارچه سوزن‌دوزی می‌کنند.

گفتنی است شهرستان رشتخوار در ۲۰۵ کیلومتری شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد و خانه‌موزه قرائی رشتخوار که در بردارنده زندگی خاندان قرائی، آداب و رسوم، مشاغل‌سنتی و تاریخچه شهرستان است در بهمن ۱۳۹۹ افتتاح شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زائر نوروز استانی شهرستانها گردشگران ستاد خدمات سفر کاروانسرای مزینان کاروانسرای تاریخی مزینان استانها شهرستانها شهرستان داورزن خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۵۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد مقدس جمکران آماده میزبانی از پیکر پاک دو شهید گمنام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، فردا همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) پیکر پاک دو شهید گمنام از عملیات‌های عاشورای ۲ و کربلای ۵ از میدان آل یاسین بر روی دستان مردم شهید پرور و انقلابی قم تشییع می‌شود.

پیکر پاک این دو شهید والامقام پس از تشییع در صحن اصلی مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده خواهند شد.

دیگر خبرها

  • هلال احمر آماده باش است
  • آماده‌باش هلال‌ احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در استان
  • آماده‌باش جمعیت هلال‌احمر به دنبال هشدار سیلاب
  • مسجد مقدس جمکران آماده میزبانی از پیکر پاک دو شهید گمنام
  • پرسپولیس ۰ - ۰ سپاهان / تقسیم امتیاز در جدال سنتی / استقلال صدرنشین ماند
  • زائران آماده اعزام به سرزمین وحی / اعزام زائران خراسان شمالی اواخر اردیبهشت انجام می‌شود
  • اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت