Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:24:48 GMT

۴۰ درصد مدارس بردسکن مختلط است

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۵۷۳۸

۴۰ درصد مدارس بردسکن مختلط است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر آموزش و پرورش بردسکن گفت: حدود ۴۰ درصد مدارس این شهرستان به دلیل کمبود معلم و تعداد نرم دانش‌آموز مختلط است.

علی‌اکبر چراغیان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در حال حاضر ۱۶ هزار دانش‌آموز با 1300 معلم در ۱۷۰ مدرسه و ۷۰۰ کلاس درس  شهرستان تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت مدارس مختلط در بردسکن اظهار کرد: به جز مدارس شهری در اکثر مدارس روستایی به دلیل کمبود دانش‌آموز در هر پایه مجبور می‌شویم دانش‌آموزان را با هم ادغام کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر آموزش و پرورش بردسکن تصریح کرد: پراکندگی روستاها و وسعت شهرستان موجب شده تا ۱۷۰ مدرسه داشته باشیم؛ در صورتی که آمار مدارس شهرهای اطراف نصف بردسکن است. پراکنده بودن مدارس به علت وسعت شهرستان موجب شده تعداد مدارس با توجه به جمعیت دانش‌آموزان در مقایسه با سایر شهرستان‌ها بیشتر باشد و همین امر موجب به وجود آمدن هزینه‌های زیاد برای آموزش و پرورش بردسکن شده است.

وی در ادامه از کمبود معلم در شهرستان بردسکن خبر داد و گفت: هر چند کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی جاری با استفاده از ظرفیت بازنشستگان و نیروهای خرید خدمات آموزشی جبران شد اما هنوز بیش از ۱۰۰ نفر فرهنگی فقط برای قسمت آموزش باید به ‌کارگیری کنیم.

قادر به ایجاد عدالت آموزشی نیستیم

چراغیان با بیان اینکه برای قسمت خدمات هم با کمبود نیروی انسانی مواجهیم، تصریح کرد: یکی از نگاه‌ها در سند تحول بنیادین ایجاد عدالت آموزشی است که هر مدیری باید در این خصوص فعالیت داشته باشد.

مدیر آموزش و پرورش بردسکن افزود: هر چند عدالت آموزشی از اهداف مهم نظام تعلیم و تربیت است ولی با کمبود اعتبار و نیروی انسانیِ موجود، نمی‌توان عدالت آموزشی را برقرار کرد.

وی گفت: به رغم افزایش نرم کلاس‌ها، از سویی با کمبود معلم مواجه هستیم، وضعیت موجود ما را مجبور کرده تا برای جبران برخی کمبودها چند کلاس را با هم ادغام کنیم. به عنوان مثال در روستای رسن آخرین و غربی‌ترین روستای بردسکن  ۲۲ دانش‌آموز با یک معلم مشغول به تحصیلند؛ در حالی که اگر بخواهیم عدالت آموزشی را اجرا کنیم باید ۲ معلم داشته باشند.

وی عنوان کرد: فاصله ۷۵ کیلومتری این روستا با شهر و فاصله ۱۵ کیلومتری با دهستان درونه موجب شده معلمان تمایل به کار در این روستا نداشته باشند. در حال حاضر یک معلم از همان درونه به روستای رسن در رفت و آمد است.

دولت‌های قبلی در تلاش برای کوچک‌سازی بودند اما این کار در آموزش و پرورش معنا ندارد

مدیر آموزش و پرورش بردسکن بیان کرد: هر چند دولت‌های قبلی در تلاش برای کوچک‌سازی بودند اما این کار در آموزش و پرورش معنا ندارد و نمی‌شود این طرح را در این سازمان اجرا نمود.

چراغیان ادامه داد: در اداره آموزش و پرورش پست‌های با نام بسیار داریم، به عنوان مثال علیرغم اینکه طی سال‌های گذشته پست‌هایی را به عناوین مختلف از جمله کارشناس نهضت، ذیحسابی و... تعریف کردند اما کارشناس آن تا زمانی که در اداره آموزش و پرورش باشد پست مربوط به همان فرد است وقتی هم که بازنشسته شود این پست از بین می‌رود و باید فرد دیگری کارهای نفر قبلی را انجام دهد با این تفاوت که دیگر کارشناس پست ذیحسابی نیست اما همان کار را انجام می‌دهد و این از جمله مشکلات است.

وی تصریح کرد: هر چند پست‌های با نام به معضلی تبدیل شده است، از سویی به خاطر اختلاف حقوقی که وجود دارد متأسفانه معلمان استقبال نمی‌کنند که برای ادامه فعالیت‎شان به خود اداره آموزش و پرورش بیایند.

مدیر آموزش و پرورش بردسکن مطرح کرد: وقتی معلمی ادامه خدمتش را در خود اداره سپری کند مبلغ قابل توجه حدود یک میلیون تومان از حقوقش کم می‌شود و این موجب شده برخی از بخش‌های کارشناسی اداره خالی بماند.

وی گفت: اگر بخواهیم عدالت آموزشی در مدارس ایجاد شود باید در حوزه ستادی هم این عدالت صورت گیرد ولی اکنون این‌گونه نیست و از سویی آموزش و پرورش هم دیگر نمی‌تواند کاری انجام دهد.

میز و صندلی ۶۰ درصد مدارس فرسوده است

مدیر آموزش و پرورش بردسکن در ادامه کمبود اعتبار برای خرید تجهیزات و تعمیرات را از جمله مهم‌ترین مشکلات دانست و گفت: میز و صندلی ۶۰ درصد مدارس این شهرستان فرسوده است.

چراغیان همچنین از تخریبی بودن ۴۰ درصد مدارس بردسکن خبر داد و افزود: برای بازسازی این مدارس نیازمند تخصیص اعتبار به خصوص مشارکت خیرین هستیم.

وی گفت: برای رفع کمبودها، مقاوم‌سازی مدارس فرسوده و یا حتی تعویض و به روزآوری تجهیزات، میز و صندلی نیازمند کمک و مشارکت خیران برای این منطقه محروم هستیم. مدارس بسیاری در شهرستان داریم که به دلیل فرسوده بودن و یا نبود دانش‌آموز قابل استفاده نیستند، البته برخی از این مدارس را به دهیاری‌ها و یا دیگران اجاره می‌دهیم.

وی در ادامه از کمبود مشاور در مدارس بردسکن به نسبت جمعیت دانش‌آموزی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه حضور مشاوران بسیار حائز اهمیت است اما در این خصوص با کمبود مواجه هستیم. از ۱۷۰ مدرسه فقط در ۲۰ یا ۳۰ مدرسه مشاور داریم و باقی مدارس از داشتن مشاور محروم هستند.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به شروع فصل سرما وسایل گرمایشی حدود ۸۵ درصد مدارس استاندارد است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها مدارس مختلط بردسکن خبرهای شهرستان بردسکن عدالت آموزشی درصد مدارس دانش آموز موجب شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۵۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل کمبود دبیر و آموزگار در سال تحصیلی جدید حل شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: با جذب حدود یک هزار دبیر و آموزگار در سال جاری تقریباً مشکل کمبود دبیر و آموزگار در استان قزوین حل خواهد شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، نقی سیاهکالی مرادی مدیر کل آموزش و پرورش قزوین گفت: ۱۷ هزار معلم در قزوین وظیفه تدریس ۲۵۰ هزار دانش آموز را در ۱۶۷۰ مدرسه بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه سال گذشته با موج گسترده‌ای از بازنشستگی معلمان قزوینی روبرو بودیم و کار برای ما سخت شده بود، تاکید کرد: ۱۰۳۰ نفر از معلمان در سال گذشته در استان قزوین بازنشسته شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه تقریباً به همین میزان نیز در سال گذشته معلم جذب نظام آموزشی استان قزوین شد، تاکید کرد: با جذب حدود یک هزار دبیر و آموزگار در سال جاری تقریباً مشکل کمبود دبیر و آموزگار در استان قزوین حل خواهد شد.

وی عنوان کرد: معوقات دی، بهمن و اسفند ماه فرهنگیان و نیرو‌های خرید خدمت و کلیه بدهی حوزه امتحانات به همراه هدیه روز معلم طی یک تا ۲ روز آینده به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

سیاهکالی مرادی اضافه کرد: در سال گذشته برای تجهیز مدارس فن و حرفه‌ای ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده بود که این رقم در سال جدید با افزایش صد در صدی به ۲۴ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه سرانه ورزشی مدارس با ۵۰ درصد رشد از ۳۳ سانتیمتر به ۴۸ سانتیمتر رسید، عنوان کرد: در دولت سیزدهم ۷۴ چمن مصنوعی در مدارس استان ساخته شده و امیدواریم این تعداد به ۱۰۰ زمین چمن افزایش یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه ۷۵ دانش آموز مبتلا به اوتیسم در قزوین تحصیل می‌کنند این آمار را افزایشی خواند و عنوان کرد: ۸ نفر از این دانش آموزان دختر و ۶۷ نفر نیز دانش آموز پسر هستند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۹۹۰ نفر دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان قزوین شناسایی شدند که موفق شدیم با همراهی دستگاه‌های دیگر ۴۶۱ نفر را به چرخه تحصیل بازگردانیم.

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد فضاهای آموزشی بَردَسکَن خراسان رضوی در طرح نوسازی قرار گرفته‌ است
  • مشکل کمبود دبیر و آموزگار در سال تحصیلی جدید حل شد
  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز هستند
  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی استان خیرساز هستند
  • کمبود زمین برای ساخت مدرسه در البرز/ درخواست کمک از دستگاههای ملی
  • بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود
  • کمبود ۶۰ هزار مربی پرورشی در مدارس کشور/ ۱۱ هزار مربی پرورشی جذب می‌کنیم
  • چند درصد مدارس استان سمنان تخریبی است؟
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم