Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-03@04:54:28 GMT

پرستاری، شغل مناسب برای زنان سرپرست خانواده

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۶۴۱۶

پرستاری، شغل مناسب برای زنان سرپرست خانواده

رشد جمعیت زنان سرپرست خانوار در دهه های اخیر، همراه با طیف وسیع از مسائل و مشکلات مربوط به این جمعیت از جمله موضوعات اقتصادی، اجتماعی، سلامت و مهارتی، توجه بسیاری از سیاستگذاران و برنامه ریزان را به این گروه ، معطوف داشته است.

از این رو در سال های اخیر رویکرد های حمایتی معطوف به این گروه از زنان قوت یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به ازدیاد این گروه از زنان به دلایل مختلف جمعیت شناختی و اجتماعی نظیر افزایش مرگ و میر جاده ای مردان و همچنین بالا رفتن نرخ طلاق در سالهای اخیر، ضرورت اقدامات دولتی به منظور توانمندسازی و خروج از چرخه فقر و نابسامانی های اجتماعی برای آنان بیش از پیش اهمیت یافته است.

زن سرپرست خانوار کیست ؟

زنان سرپرست خانوار به زنانی گفته می‌شود که به دلایل مختلف مانند فوت همسر، متارکه، طلاق، مریضی و از کارافتادگی همسر و غیره مجبور شده‌اند تمام مسئولیت‌های خانه را بر عهده بگیرند. آن‌ها علاوه بر ایفای نقش مادر، مجبور به کار و کسب درآمد نیز هستند. این زنان مجبورند علاوه بر تربیت فرزندان و انجام کارهای خانه، برای تامین مایحتاج خانواده نیز کار کنند.

زنان سرپرست خانوار به چهار گروه مختلف تقسیم می شوند:

زنان همسرفوت کرده زنان مطلقه زنان دارای همسر که به هر دلیل مسئولیت تامین معاش خانواده آنها به عهده خودشان می باشد. (دلایلی نظیر زندانی بودن همسر، ازکار افتادگی، معلولیت و ...)

وضعیت سرپرستی زنان سرپرست خانواده در برخی موارد به صورت دائمی به عهده خودشان می باشد مانند زنانی که همسرشان را از دست داده اند و بعد از فوت همسر تمامی مسئولیت های فرزندان را بر عهده گرفته اند و یا زنانی که همسران آنها به پیری یا معلولیت دائم رسیده اند. و در برخی موارد موقتی می باشد، مثل وقتی که همسر تا پایان محکومیتش در زندان بسر می برد.

تامین هزینه‌های بالای زندگی مانند اجاره خانه، خورد و خوراک، هزینه‌ی تحصیل فرزندان و غیره از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های زنان سرپرست خانوار است. در کنار امکانات و تسهیلاتی که دولت وظیفه دارد برای این گروه از زنان فراهم آورد تعدادی از مشاغل ویژه وجود دارند که برای این زنان ایده آل می باشد. پرستاری از سالمند ، کودک و بیمار در منزل  به عنوان شغل مناسب زنان سرپرست خانوار می باشد و باعث می گردد این زنان با درآمد مناسبی که از این شغل بدست می آورند به تامین نیازهای خانواده خود پرداخته و از مشکلات اقتصادی و فشارهای روانی وارده بر آنها کاسته شود.

پرستاری کودک به عنوان شغل مناسب زنان سرپرست خانوار

یک پرستار در منزل می تواند بر اساس شرایط زمانی خود در ساعت های کاری منعطف به دو حالت: تمام وقت یا به صورت پرستار نیمه وقت کودک به فعالیت مشغول گردد. پرستار کودک به عنوان فردی قابل اعتماد همراه و همدم کودک است و تمامی امور شخصی، تربیتی و تغذیه کودک را انجام میدهد. در مرکز پرستاری سلامت اول تعداد زیادی مادر با عنوان مادریار، کودک یار و همچنین روانشناسان کودک آماده همکاری هستند که می توانند در امر مراقبت از نوزاد یا کودک به والدین کمک کنند. این خدمات شامل مراقبت از کودک، انجام امور شخصی کودک، تغذیه و شست و شو، آموزش و بازی است و در موارد تخصصی مانند بیماری یا معلولیت، مراقبت با توجه به شرایط ویژه جسمی و ذهنی کودک ارائه می گردد.

پرستاری بیمار به عنوان شغل مناسب زنان سرپرست خانوار

پرستار بیمار فردی متخصص در زمینه مراقبت تخصصی از بیمار بوده که بعد از طی کردن دوره های آموزشی و تجربی می تواند به اجرای دستورات پزشک بپردازد. بیماران در بستر که در منزل نگهداری می شوند نیازمند مراقبت های خاص هستند که کادر مجرب مرکز پرستاری سلامت اول با درنظر گرفتن شرایط بیمار در جهت بهبود وضعت او اقدامات لازم را انجام خواهند داد .

پرستاری سالمند به عنوان شغل مناسب زنان سرپرست خانوار

ارزش پرستار سالمند برای جمعیتی که به سرعت در حال پیرشدن هستند بیش از پیش روشن شده است. مراقب یا پرستار سالمند  فردی است که از طرف موسسات نگهداری سالمند به منزل سالمند برای پرستاری اعزام می شود و یا در مراکز نگهداری سالمند خدمات مورد نیاز را به سالمند ارائه می دهد. این افراد در زمینه مراقبت و نگهداری سالمندان در منزل آموزش های تخصصی دیده اند و از تجربه کافی در این زمینه برخوردارند. پرستاری از سالمند در منزل یا مکان دلخواه سالمند انجام می گردد. فعالیت در محیط منزل برای پرستار و سالمند یک امتیاز مثبت محسوب می شود. در این شرایط سالمند می تواند در منزل شخصی در کمال آرامش و امنیت ، مورد مراقبت و پرستاری قرار گیرد و پرستار نیز بر طبق یک برنامه کاری انعطاف پذیر به مراقبت از سالمند می پردازد و تمام تمرکز او بر رفع نیازهای سالمند معطوف می گردد. ممکن است سالمند از یک معلولیت، آسیب دیدگی در تصادف یا بیماری مزمن رنج ببرد که پرستار مطابق با نوع مشکل سالمند به او خدمات ارائه خواهد نمود.

پرستاران سالمند در منزل براساس نوع تخصص، تحصیلات و تجربه به سه دسته اصلی مراقبین با تجربه، بهیاران با سابقه و پرستاران حرفه ای تقسیم می گردند که هر گروه وظایف خاصی را به عهده می گیرند. شرح وظایف پرستار سالمند در منزل بر اساس وضعیت بیمار و نیازهای او به شرح زیر می باشد:

ارزیابی اولیه از وضعیت سالمند و تعیین یک برنامه مراقبت مخصوص به او نظارت بر مصرف دارو و تسکین درد های سالمند شست و شو و پانسمان زخم ها ثبت علائم حیاتی سالمند ارائه پیشنهاداتی برای بهبود امنیت سالمند در منزل کنترل علائمی که می تواند منجر به بدحالی سالمند و رجوع او به بیمارستان شود نظارت بر انجام کمک های اولیه در منزل ارتباط پرستار سالمند با پزشک، مددکار اجتماعی یا مشاور سلامت تشویق سالمند به همکاری و استفاده از راهکارهای سلامت و ایمن کمک به مراقبت های شخصی مانند حمام کردن و نظافت، لباس پوشیدن، دستشویی و ورزش کمک های حرکتی مانند کمک به سوار و پیاده شدن از ویلچر و ماشین مراقبت از سالمندان مبتلا به بیماری آلزایمر یا زوال عقل، انتقال اطلاعات از پزشک به اعضای خانواده خدمات پشتیبانی مانند مراقبت از سالمند برای استراحت سایر مراقبان خانوادگی

براساس داده‌های رسمی در ایران تعداد زنان سرپرست خانوار در دهه‌های اخیر روندی رو به رشد داشته است. همانگونه که بیان گردید در سال های اخیر پرستاری در منزل به عنوان شغل مناسب زنان سرپرست خانوار شناخته شده است. زنان سرپرست خانوار می توانند با همکاری در مرکز پرستاری سلامت اول از طریق شغل پرستاری در منزل به کسب درآمد پرداخته و به راحتی امرار معاش نمایند.

دستمزد پرستار در منزل براساس معیارهای مختلفی از جمله میزان تحصیلات، توان جسمی پرستار، تجارب کاری و سوابق حرفه ای، شرح وظایف اعلامی از طرف خانواده، شرایط جسمی (بیمار-کودک – سالمند) و سایر موارد تاثیرگذار تعیین میشود.

موسسه پرستاری سلامت اول با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد. کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

کد خبر 1576300

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سالمند در منزل پرستار سالمند سلامت اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۶۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست آفریده های زنان شهرتهران، در راه صادرات

مدیرکل امور زنان وخانواده شهرداری تهران از صادرات محصولات و دست‎آفریده‏‌های زنان توانمند شهر تهران خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مریم اردبیلی مدیرکل امور زنان وخانواده شهرداری با بیان اینکه اکنون وارد حوزه‌ای شده‌ایم که باید بتوانیم محصولات زنان سرپرست خانوار را با کیفیت ها و استانداردهای بین‌المللی صادر کنیم، اظهارکرد: امسال اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران درسالن شماره 10 ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی - ایران اکسپو 2024  شرکت کرد که با توجه به حضور نمایندگانی از بخش‌های دولتی و خصوصی کشور و همچنین بازدید نمایندگانی از یکصد کشور از نمایشگاه اکسپو، فرصت بسیار خوبی فراهم شد تا محصولات و دست‎آفریده‏‌های زنان شهر تهران به ویژه زنان سرپرست خانوار هم به نمایش و عرضه گذاشته شود.

وی با بیان اینکه اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران حدود سه سال است در حوزه ارتقا و توانمندسازی مشاغل خانگی طرح‌ها و دوره هایی هم اجرای کرده است خاطرنشان کرد: با توجه به دستاوردها و تولیدات بانوان کارآفرین و زنان سرپرست خانوار بر آن شدیم افراد تحت پوششی که در حوزه صنایع دستی و موادغذایی فعال هستند و  استانداردهای لازم از نظر کیفیت، بسته بندی، قیمت گذاری و در واقع امکان صادرات را دارند در این نمایشگاه محصولاتشان با کمک مشاور امور زنان و خانواده وزارت صمت به نمایش گذاشته شود.

تمام زیر ساخت‌های ویژه بانوان بهسازی می‌شود

دستیار ویژه شهردار تهران در امور زنان وخانواده همچنین تصریح کرد: در این نمایشگاه امکان شبکه سازی، تعامل و همکاری مهیاست و علاوه بر ارتباط با شرکت های داخلی، بازدید دیگر کشورها از توانمندی بانوان تحت پوشش نیز فراهم شده که در واقع امکان گسترش و صادرات محصولات آنها را فراهم خواهد ساخت.

وی با اشاره به تاثیر نمایشگاه ایران اکسپو2024 در راستای توسعه و توانمندسازی اقتصادی زنان کارآفرین و سرپرست خانوار ادامه داد: ارتباط با بخش‌های خصوصی و دولتی می تواند این امکان را برای اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران و بانوان کارآفرین و سرپرست خانوار فراهم کند که از طریق شبکه سازی و تعامل بیشتر بتوانند به بخش‌ها و ظرفیت‌های مختلفی، چه در حوزه خصوصی و چه در حوزه دولتی و شبه دولتی، دست پیدا کنند و آن را به اشتراک بگذارند تا در نهایت در جهت توانمندسازی اقتصادی بانوان سرپرست خانوار و کارآفرین شهر تهران گام‌های بهتری برداشته شود.

اردبیلی با اشاره به بخش صادرات دست آفریده های بانوان شهر تهران هم بیان کرد: برنامه سه سال اخیر شهرداری تهران در راستای توانمندسازی و ارتقای مشاغل خانگی بوده که ما را برآن داشت تا بتوانیم واردعرصه صادرات شویم و با ارتقای محصولات بانوان کارآفرین شهر تهران ، علاوه بر قابلیت رقابتی و رفع نگاه‎های خیریه‌ای، محصولاتشان را با کیفیت‌ها و استانداردهای بین المللی صادر کنیم. ازبکستان، امارات، کانادا، ساحل عاج و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که برای صادرات محصولات بانوان - از موادغذایی تا صنایع دستی- تفاهم‌ و ارتباطاتی با آنها صورت گرفته است.

پایان پیام/

دیگر خبرها

  • از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری
  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • در برخی از حوزه‌های پرستاری پیوست عدالت وجود ندارد
  • کمبود بیش از ۳۰۰۰۰ کمک‌پرستار در کشور
  • دست آفریده های زنان شهرتهران، در راه صادرات
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • مشکل کمبود پرستار با جذب نبرو حل نمی‌شود/ معیشت بزرگ‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری