Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: کتک‌کاری در پارلمان ترکیه، ممنوعیت ورود کالاهای تولیدی از سین‌کیانگ چین به آمریکا، اعلام پایان ماموریت نیروهای رزمی آمریکا در عراق، گفتگوی واشنگتن و تل آویو درباره تمرین نظامی مقابله با ایران و سفر فرستاده ویژه آمریکا به امارات، ترکیه و مصر از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کتک‌کاری در پارلمان ترکیه

توهین سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه به یکی از نمایندگان اپوزیسیون، منجر به درگیری در پارلمان بین قانونگذاران حزب عدالت و توسعه و حزب مخالف مردم جمهوری‌خواه شد.

ارکان آیدین، معاون اصلی اپوزیسیون حزب مردم جمهوری‌خواه (CHP) در حال سخنرانی در پارلمان در جریان مذاکرات مربوط به بودجه سال ۲۰۲۲ وزارت صنعت و فناوری و وزارت کشور در ۸ دسامبر بود که از سویلو پرسید چرا از هواپیمای متعلق به سزگین باران کورکماز، تاجری که در حال حاضر در اتریش زندانی است و با یک سری اتهامات در ترکیه و آمریکا از جمله پولشویی، رشوه و کلاهبرداری روبرو است، استفاده کرده است؟

آیدین به سویلو گفت: چرا سوار هواپیمای سزگین باران کورکماز شدی؟ عکس شما منتشر شده است. شما به رئیس‌جمهور گفتید هواپیمای دیگری وجود نداشت. سویلو در پاسخ به این موضوع گفت: "دروغ می گویید، شما کلاهبردار هستید".

آیدین سخنان سویلو را تکرار کرد، در این میان، معاون رئیس گروه پارلمانی حزب مردم جمهوری‌خواه و ولی آغبابا، معاون حزب، سویلو را مورد انتقاد قرار دادند. در پی این مشاجره لفظی نمایندگان مجلس برخاستند. ابتدا درگیری لفظی بین نمایندگان مجلس رخ داد که بعد به درگیری با مشت تبدیل شد.

منابع ترکیه‌ای گزارش داده‌اند که جلسه پارلمان ترکیه به مدت ۱۰ دقیقه به علت کتک‌کاری به حالت تعلیق درآمده است.

پارلمان ترکیه با نزاع بیگانه نیست و تقریباً همه مذاکرات با دعوا همراه است. ماه گذشته، چندین نزاع در جریان مذاکرات بودجه در پارلمان رخ داد که عمدتاً سویلو در آنها حضور داشت.

ممنوعیت ورود کالاهای تولیدی از سین‌کیانگ چین به آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را به تصویب رساند که به موجب آن واردات از منطقه سین‌کیانگ چین به علت نگرانی بابت کار اجباری ممنوع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این جزو سه لایحه‌ای است که با حمایت اکثریتی قانونگذاران آمریکایی مواجه شد و در شرایطی صورت گرفت که واشنگتن همچنان با آنچه نوع برخورد چین با اقلیت مسلمان اویغور می‌خواند، مقابله می‌کند.   ‌

مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۲۸ رای موافق و یک رای مخالف، از "قانون پیشگیری از کار اجباری اویغور" حمایت کرد. این لایحه برای تبدیل شدن به قانون، باید ابتدا در صحن سنا رای بیاورد و بعد برای امضا به دست جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برسد.   

لایحه اویغورها یک «فرض ابطال‌پذیر» ایجاد می‌کند که همه کالاهای تولیدی در سین‌کیانگ، با کار اجباری تهیه شده‌اند. آمریکا، دولت چین را به ایجاد شبکه‌ای گسترده‌ از اردوگاه‌های بازداشت اویغورها و دیگر گروه‌های مسلمان در سین‌کیانگ متهم می‌کند. چین اما سوءرفتارها در سین‌کیانگ را رد می‌کند.

جمهوری‌خواهان آمریکایی، کاخ سفید بایدن و دموکرات‌های کنگره را به دست دست کردن بر سر این لایحه متهم کرده‌اند چون دستورالعمل انرژی تجدیدپذیر این رئیس‌جمهوری را پیچیده می‌کند. سین‌کیانگ بسیاری از قطعات مورد نیاز پنل‌های خورشیدی جهان را تامین می‌کند. کاخ سفید و دموکرات‌های کنگره اما تعلل خودشان را رد می‌کنند.

همچنین دولت بایدن دوشنبه با اشاره به آنچه "قساوت‌های" حقوق بشری چین خواند، از بایکوت دیپلماتیک المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن خبر داد.

مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات‌هاست، همچنین چهارشنبه دو لایحه مرتبط دیگر با چین و حقوق بشر را به تصویب رساند. یکی از لوایح با ۴۲۸ رای موافق و بدون مخالف به تصویب رسید، ادعا می‌کند که کمیته بین‌المللی المپیک تعهدات حقوق بشری خودش را با همکاری با دولت چین نقض کرده است.

همچنین لایحه‌ دیگری با ۴۲۷ رای موافق و یک رای مخالف به تصویب رسید و آنچه را که "نسل‌کشی و جنایت‌ علیه بشریت" علیه اویغورها و سایر گروه‌های اقلیت مذهبی و قومی از سوی چین خواند، محکوم کرده و خواستار اقدام در سازمان ملل شد.

اعلام پایان ماموریت نیروهای رزمی آمریکا در عراق

مشاور امنیت ملی عراق امروز پنجشنبه پایان مأموریت نیروهای رزمی ائتلاف آمریکایی در کشورش را رسما اعلام کرد.

به گزارش المیادین، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق امروز پنجشنبه پایان مأموریت نیروهای رزمی ائتلاف آمریکایی در کشورش را رسماً اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، الاعرجی با انتشار یک پست توئیتری در این زمینه نوشت: ما امروز آخرین مرحله از گفتگو با ائتلاف آمریکایی را که سال گذشته آغاز کرده بودیم، به پایان رساندیم.

در ادامه توئیت مشاور امنیت ملی عراق آمده است: بنابراین، اکنون می‌توانیم رسماً پایان مأموریت رزمی نیروهای ائتلاف آمریکایی و خروج آنها از عراق را اعلام کنیم.

در بخش دیگری از توئیت این مقام عراقی آمده است: روابط عراق با ائتلاف بین‌المللی در زمینه آموزش، مشاوره نظامی و توانمندسازی یگان‌های نظامی، ادامه خواهد یافت.

گفتگوی واشنگتن و تل آویو درباره تمرین نظامی مقابله با ایران

مقام ارشد آمریکایی ادعا کرده است که وزیر دفاع آمریکا و «بنی گانتز» همتای اسرائیلی‌اش روز پنجشنبه درباره تمرین‌های نظامی احتمالی برای مقابله با برنامه هسته ای ایران گفتگو کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفته است که انتظار می‌رود وزیر دفاع آمریکا و «بنی گانتز» همتای اسرائیلی‌اش روز پنجشنبه درباره تمرین‌های نظامی احتمالی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کنند.

در گزارش رویترز به نقل از مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، ادعا شده است که این مانور نظامی مورد بحث برای بدترین سناریو با هدف مقابله نظامی با تأسیسات هسته‌ای ایران در صورت شکست دیپلماسی و در صورت درخواست رهبران کشورهایشان برنامه ریزی شده است.

در این گزارش گفته شده که گفت‌وگوهای برنامه‌ریزی‌شده واشنگتن با «بنی گانتز» از زمان برگزاری یک جلسه اولیه در ۲۵ اکتبر توسط مقامات پنتاگون با حضور «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره مجموعه کامل گزینه‌های نظامی موجود برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران آغاز شده است.

با این حال این مقام آمریکایی از ارائه جزئیات در مورد تمرینات نظامی احتمالی واشنگتن و تل آویو خودداری کرد. این مقام مسئول ضمن ابراز امیدواری برای ادامه مذاکرات ادعا کرد: «ما در وضعیت دشواری قرار داریم زیرا برنامه هسته‌ای ایران به نقطه‌ای پیش می‌رود که فراتر از آن هیچ دلیل و منطقی ندارد.»

انتشار این گزارش در حالی صورت گرفته که دو روز پیش از آن، «ویلیام برنز»، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا موسوم به سیا در نشستی به این موضوع اعتراف کرد که این سازمان هنوز هیچ شواهد و مدرکی مبنی بر تصمیم ایران برای تسلیحاتی کردن برنامه هسته‌ای خود پیدا نکرده است.

ویلیام برنز در این نشست همچنین درباره مذاکرات وین گفت: ایرانی‌ها همچنان مذاکره را جدی نمی‌گیرند و البته خیلی زود معلوم خواهد شد که آن‌ها چقدر جدی هستند.

برنز در حالی به عدم وجود شواهد برای اهداف تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های پیشین خود پای بندی ایران به تعهداتش را مورد تائید قرار داده بود.

همچنین روز دوشنبه «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: برای رسیدن به یک توافق خوب جدی هستیم. توافق باید جامع باشد که مردم به طور ملموس نتایج آن را احساس کنند.

وی افزود: آنچه که هیئت ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه داده کاملاً در چارچوب برجام است و هیچ چیزی فراتر از برجام در آن نیست و مطالبات فرا برجامی در متن نیست. صراحتاً به آقای بورل اعلام کردم که اخبار غنی‌سازی ۹۰ درصدی ایران کذب محض است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین تصریح کرد: انتظار این است که در ادامه گفتگو، طرف‌های مقابل با پیشنهادها و پاسخ‌های مشخص شامل لغو تحریم‌ها به وین آمده و دست از بازی مقصرنمایی بردارند، در این صورت توافق خوب در دسترس است، ما مسیر دیپلماسی و مذاکره را در وین و در چهارچوب منطق مذاکراتی و تفاهم دنبال خواهیم کرد.

سفر فرستاده ویژه آمریکا به امارات، ترکیه و مصر

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، فرستاده ویژه این کشور در شاخ آفریقا امروز (پنجشنبه) تور سفرهای خود به امارات، ترکیه و مصر را آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، هدف از سفر جفری فلتمن، فرستاده ویژه آمریکا در شاخ آفریقا به امارات، ترکیه و مصر، رایزنی در خصوص حمایت بین‌المللی از تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان یافتن درگیری‌ها در اتیوپی است.

ند پرایس همچنین تصریح کرد، جامعه جهانی در خصوص اتیوپی به دنبال مذاکره برای حل درگیری فعلی در این کشور است، زیرا درگیری اتیوپی صلح و امنیت در شاخ آفریقا را تهدید می‌کند.

پیشتر ایالات متحده درخواست‌های متعددی به طرف‌های درگیر در این کشور برای پایان یافتن درگیری‌ها در اسرع وقت ارسال کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اومیکرون مذاکرات وین روز پرستار سایت غنی سازی نطنز بودجه 1401 آمریکا ایران خاورمیانه اروپا چین روسیه آلودگی هوا اومیکرون مذاکرات وین روز پرستار سایت غنی سازی نطنز بودجه 1401 برنامه هسته ای ایران سین کیانگ چین ائتلاف آمریکایی مشاور امنیت ملی کالاهای تولیدی پارلمان ترکیه نیروهای رزمی درباره تمرین فرستاده ویژه روز پنجشنبه ترکیه و مصر کتک کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۰۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود

ایسنا/ایلام استادیار علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور ایلام گفت: قابلیت‌های فرماندهی و موشکی ایران در عملیات «وعده صادق» درسطحی بسیار وسیع و از نظر نظم بی‌نظیر بود.

دکتر علیرضا شیخ‌محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تحولاتی که اخیرا اتفاق افتاد عملیات نظامی و موشکی ایران تحت عنوان وعده صادق بود و این عملیات یکسری اثرگذاری هایی داشته است.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه این عملیات از ابعاد مختلفی مهم محسوب می‌شود، گفت: این عملیات در سطح بسیار وسیع و مختلفی انجام شد و باعث شد که قابلیت‌های فرماندهی و توان عملیاتی ایران را به خوبی نشان دهد و در نوع خود در دنیا کم نظیر است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه این عملیات از چند حیث مهم و قابل بررسی است، تصریح کرد: در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد گفته شده است که هر کشوری که خاک آن مورد تجاوز قرار بگیرد، حق دفاع مشروع از سرزمین خود را دارد. طبق اصول سرزمینی و اصول دیپلماتیک، اماکن دیپلماتیک و کنسولی جزء خاک یک کشور محسوب می‌شوند و این در چهارچوب اصلی است به نام اصل سرزمینی کشورها است.

شیخ‌محمدی ادامه داد: رژیم غاصب بدون توجه به چهارچوب‌ها و مقررات اصول بین‌الملل، مکان دیپلماتیک ما را موشک باران کرد و چندین نفر از عزیزان ما را به شهادت رساند، این باعث شد معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی در این قضیه نقض شوند. این قضیه باعث شد که ایران در چهارچوب مشروع دفاع بین المللی، از کیان خود حفاظت کند. عملیات وعده صادق در چهارچوب دفاع بود نه در چارچوب تهاجم.

وی افزود: از زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده است، هیچ وقت ما قصد تهاجم نداشته‌ایم، ولی اگر مورد هجمه قرار بگیریم طبق مقررات مشروع می‌توانیم از سرزمین خود دفاع کنیم. در دوران دفاع مقدس هم این اتفاق رخ داد و ما تنها از خود دفاع کردیم.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: دومین عاملی که در بحث وعده صادق بسیار مهم بود این بود که باید یک جایی جلوی حرکات رژیم صهیونیستی گرفته شود و این رژیم نیاز داشت یک گوشمالی ببیند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوع در این عملیات اصل بازدارندگی بوده است، گفت: نیاز بود ما یک بار توان خودمان را به دنیا ثابت کنیم و بگوییم که ما به لحاظ نظامی کشور اول منطقه هستیم. عملیات وعده صادق نشان داد که اگر یک وقتی چهارچوب سرزمینی ما مورد هجمه قرار بگیرد، با یک ضربه سخت به آن‌ها پاسخ می‌دهیم. این عملیات یک اعلان موضع جدی به تمام دنیا خصوصاً کشورهای همسایه و آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور ایلام گفت: اثر عملیات وعده صادق هم در بعد جهانی و هم در بعد منطقه‌ای بسیار مهم بود. تا قبل از این عملیات آمریکایی‌ها هر زمانی بحث ایران که می‌شد می‌گفتند تمام گزینه‌ها روی میز است یعنی علیه ایران اقدام نظامی می‌کنیم ولی این عملیات نشان داد که توان نظامی ایران چقدر است و از تنها چیزی که صحبت نشد عملیات نظامی و گزینه روی میز بود.

شیخ‌محمدی گفت: این عملیات باعث شد جبهه مقاومت و مردم مظلوم فلسطین انرژی مضاعفی بگیرند، در واقع این عملیات باعث دلخوشی آن‌ها شد.

وی افزود: عملیات وعده صادق باعث شد که همبستگی و همگرایی ملی نیز به نحو احسن نمود پیدا کند و دیدیم که اقشار مختلف مردم از این عملیات حمایت کردند. این عملیات، مقابله‌ای بود با تمام فضاسازی‌هایی که در عرصه بین المللی ایجاد شده بود.

شیخ‌محمدی گفت: این عملیات یک ویژگی دیگر نیز داشت و آن این بود که پوچی توان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و آمریکا مشخص شد، شاید دیده باشید که اسرائیل تا قبل از این ماجرا همیشه عنوان می‌کرد که از قدرت بالایی برخوردار است و هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را از لحاظ اطلاعاتی و نظامی به چالش بکشد. سیستم اطلاعاتی، عملیاتی و گنبد آهنین آن‌ها در حملات موشکی ایران به درستی جواب نداد. این عملیات یک ضربه جبران‌ناپذیر هم از لحاظ نظامی و حیثیتی به آمریکا وارد کرد و اثرات آن را در حال حاضر شاهد هستیم که در حمایت از این قضیه دانشگاه‌های آمریکا پای کار آمدند و انزجار خود را از ژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا اعلام کردند.

وی افزود: مطمئناً افکار عمومی دنیا بیش از پیش پای کار خواهد آمد و وعده راستین قرآن هست که باطل رفتنی است و هیچ جایی  نخواهد داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد
  • اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را ابزار نفوذ چین می‌دانند
  • حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود
  • تل‌آویو به شکست سامانه‌های آمریکا دربرابر موشک ایرانی اعتراف کرد
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • تصاویر جدید از تمرین نیروهای مقاومت برای ورود به شهرک‌های صهیونیستی | ویدئو
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه