Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست امروز (پنجشنبه) شورای امنیت سازمان ملل در مورد «حفظ صلح و امنیت بین المللی: امنیت در چارچوب تروریسم و ​​تغییرات اقلیم» نسبت به تلاش برخی از اعضای شورای امنیت برای برقراری هرگونه ارتباط بین تغییرات اقلیم با صلح و امنیت بین‌المللی هشدار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این نشست اظهار داشت: امروزه جامعه بین‌المللی با چالش‌های فوری مرتبط با تروریسم و ​​تغییرات اقلیم مواجه است. مبارزه با تروریسم باید در چارچوب منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل و با اطمینان از رعایت کامل اصول استقلال و برابری حاکمیتی دولت‌ها و عدم مداخله در امور داخلی کشورها صورت گیرد. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات بین‌المللی خود، به تلاش‌هایش برای پیشگیری و مبارزه مؤثر با تروریسم در همه اشکال و مصادیق آن ادامه می‌دهد.

تخت روانچی در ادامه، به اثرات منفی تغییرات اقلیم و پیامدهای آن اشاره کرد و گفت: مقابله با چنین چالش‌هایی مستلزم پاسخی نظام‌مند و هماهنگ از سوی همه کشورهای عضو است و کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییر اقلیم (UNFCCC) مناسب‌ترین بستر برای چنین پاسخ هماهنگی است.

سفیر کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران گام‌های مهمی برای مقابله و کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی برداشته است. با این وجود، اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران که نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین‌الملل است، نه تنها از دسترسی ایران به منابع مالی مورد نیاز و فناوری‌های لازم برای مقابله با چالش‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی جلوگیری کرده است، بلکه تأثیر نامطلوبی بر ظرفیت‌های داخلی در ایفای تعهدات مربوطه در این زمینه گذاشته است.

تخت روانچی اضافه کرد: تغییر اقلیم اساساً یک موضوع توسعه‌ای با ابعاد اجتماعی - اقتصادی است و هیچ مستند و مدرک علمی دال بر ارتباط مستقیم تغییرات اقلیم با صلح و امنیت بین‌المللی وجود ندارد. بر این اساس، چالش‌های تغییرات اقلیم باید در چارچوب توسعه پایدار مورد رسیدگی قرار گیرد. 

وی تأکید کرد: کشورهای توسعه یافته باید به تعهدات خود در چارچوب اصل مسئولیت مشترک پایبند بوده و به وعده‌های خود مبنی بر ارائه به موقع حمایت‌های مالی و کمک‌های فنی به کشورهای در حال توسعه و متاثر از تغییرات اقلیم، از جمله از طریق تسهیل انتقال فناوری‌های مورد نیاز، عمل کنند.

سفیر ایران در پایان، بر این موضع اصولی تأکید کرد که تغییرات اقلیم به عنوان یک موضوع مرتبط با توسعه پایدار، خارج از صلاحیت شورای امنیت است. ورود شورای امنیت  به این مقوله که فاقد تخصص و ابزارهای لازم در این زمینه است، تخطی از چارچوب وظایف و تکالیف‌های ارگان‌های اصلی سازمان ملل خواهد بود و کار آنها را در رسیدگی موثر به چالش‌های تغییرات اقلیم پیچیده‌تر می‌کند./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: مجید تخت روانچی شورای امنیت تخت روانچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۰۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترسیم نظم نوین منطقه در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ

در روزهای اخیر علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی، بنابر دعوت نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، در رأس یک هیات بلندپایه‌ امنیتی برای شرکت در دوازدهمین "نشست بین‌المللی مقامات عالیرتبه مسئول در امور امنیتی" و "نشست دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس” عازم شهر سن‌پترزبورگ روسیه شده است.
شرکت در این اجلاس مهم از جانب جمهوری اسلامی ایران به لحاظ روند تحولات منطقه‌ای به خصوص بعد از عملیات وعده صادق اهمیت بالایی دارد.
ایران در روند شکل‌گیری نظم نوین منطقه، می‌کوشد با همکاری سایر کشورها با روند تروریسم، به ویژه تروریسم دولتی اسرائیل مقابله کند.
ایران و روسیه در ماه‌های اخیر هردو قربانی تروریسم بوده‌اند و بنابراین اجلاس امنیتی سن پطرزبورگ نسبت به اجلاس امنیتی مونیخ که شرکت‌کنندگان در آن عمدتا حامی تروریسم هستند، حائز اهمیت است.
در این اجلاس ۱۱۰ کشور از  پنج قاره جهان که نشان از اهمیت این اجلاس و توجه به رویکردهای تازه امنیتی برپایه همکاری دارد. مذاکرات دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با مقامات دیگر کشورها در حاشیه این اجلاس که بصورت دوجانبه با مقامات برخی از کشورها از جمله هند، برزیل، سوریه، عراق و سایر کشورها انجام شد، نمونه‌ای از همین تعاملات محسوب می‌شود.
این اجلاس امنیتی درحالی برگزار می‌شود که منطقه در آتش جنگ‌افروزی صهیونیستها می‌سوزد و نیاز به اتحاد جهانی برای مقابله با این جنگ‌طلبی دارد. شرایط جدید منطقه به‌ویژه بعد از عملیات وعده صادق، نگاه‌ها را به ایران دوخته که چگونه تحولات تازه را مدیریت می‌کند.
به این ترتیب، حضور ایران در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ را باید اتفاقی مهم در چارچوب نظم نوین منطقه‌ای و جهانی توصیف کرد و یادداشتهای تفاهم امنیتی حاشیه آن را به مثابه شکل دهنده آینده به بررسی نشست.

دیگر خبرها

  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‌گذاری را از بین می‌برد
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است
  • ترسیم نظم نوین منطقه در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ